SL drar i nödbromsen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Re: SL drar i nödbromsen

Inlägg av M224 »

De vagnar hos SL som jag anser vara trevligast att åka med är utan tvekan A32. Det enda jag stör mig på är att dörrarna har en stickig gul färg (som skär sig mot den mildare gula nyans som väggarna har) samt halvmånarna som är helt onödiga (utom i designfunktion). Färgen på dörrarna (på insidan) borde vara något som bryter mer mot de gula väggfälten, kanske skulle de vara grå? Sen hade det varit bättre med 4 dörrpar per sida. Annars tycker jag att A32 har en varm och trevlig interiör till skillnad från X60 som är äggvit och nästan påminner om en operationssal. Allt är vitt och lysrören är väldigt vita, måste vara 4000-6500 kelvin på dem.
haddock11

Inlägg av haddock11 »

Håller med om till viss del att nya tunnelbanevagnar och pendeltåg känns kalla i färgintrycket, inte direkt ombonade. Okej, på sitt sätt fräscht, men det är ju då som ovan sagt även en operationssal. Lustigt, eftersom SJ när man byggde om/renoverade X2, så gick man från svalt till varmare och mer ombonad inredning, lika med de gamla 80-talsvagnarna som kommer ut ombyggda varje vecka
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det går väl trender i sånthär... M32 i Göteborg har också rätt kall vit färg på väggar o.s.v. och Västtrafik-blåfärgen på sätena är väl jämförbar med SL's blåa säten om jag inte minns fel...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
daniel_s skrev:
M_M skrev:Jag erkänner att jag inte har jättebra koll på hur de Cx som är i trafik idag ser ut färgmässigt, men alla jag faktiskt upplevt genom åren har väl inte precis haft nån vidare inredning, det ger ett "fattigt" intryck...
Hallå, det är förlusttrafik vi talar om! Vagnarna SKA ge ett billigt intryck! Varma färger, orange och brunt (C14, C15) tycker jag är det hittills mest lyckade i inredningsväg, men den varianten finns inte kvar längre utan bara den ljusare 90-talsinredningen. C20 och X60 ska vi inte tala om, snacka om operationssal!
C20 och X60 tycker jag ser fräscha ut!

Orange kan vara okej men inte brunt, då är den där blek-gröna färgen som GS har på sätena i ett gäng spårvagnar bättre...
Tycker mig se en debatt om smak snarare än om uppfräschning.
Jag kan inte se varför förlusttrafik SKA ge ett billigt intryck? Är det inte bättre om det ser lite fräscht och "smålyxigt" ut - utan att för den skull vara dyrare?
En tycker att C20 och X60 ser fräscha ut - en annan liknar dem vid operationssal. Smaken är som baken. Och ingen har fel.

Jag tror - och det är min smak som råder i detta inlägg - att en förändring till klara färger, inte "jordfärger", dvs till exempel klargrön snarare än mossgrön, ljusgul snarare än smutsgul och fulorange (jag har alltid tyckt illa om orange) - mer blått och varför inte rött? I tunnelbanan tycker jag inte det behöver vara ombonat, det är bättre med klara och - framför allt - fräscha färger.
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Jag tar mej för pannan...

Här stoppar SL den ena spårtrafikinvesteringen efetr den andra, och den enda reaktion som blir på detta forum (nåja...) är diskussioner dels om man inte skall bygga spårväg mellan Nacka och Lidingö istället samt vilken färg som är snyggast på sätena. Men så är det ju inte skötebarnet Cityspårvägen som stoppats - inte än i alla fall!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Tja, folk gillar at diskutera sånt som dom begriper, det är förmodligen samma nivå på SLs styrelsemöten.

HS
TKO

Inlägg av TKO »

Henrik Schütz skrev:Tja, folk gillar at diskutera sånt som dom begriper, det är förmodligen samma nivå på SLs styrelsemöten.

HS
Hmmm... säger du det?

Jag tror faktiskt att t ex Christer Wennerholm har en viss koll på vad SL sysslar med - även om jag inte alltid delar hans slutsatser. Att han sedan inte kommer upp i Anna Kettners nivå är inte så konstigt, det är det få som gör!

/TKO
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:Jag tar mej för pannan...

Här stoppar SL den ena spårtrafikinvesteringen efetr den andra, och den enda reaktion som blir på detta forum (nåja...) är diskussioner dels om man inte skall bygga spårväg mellan Nacka och Lidingö istället samt vilken färg som är snyggast på sätena. Men så är det ju inte skötebarnet Cityspårvägen som stoppats - inte än i alla fall!

/TKO
Alla tycker väl det är jättetråkigt att man skjuter upp saker. Jag tror ju inte att det blir billigare av det. Men alla kanske är nog intelligenta att förstå att SL inte kan trolla fram några miljarder i rockarmarna. Man kan möjigen förstås kritisera att tjänstemännen trodde att kostnaderna skulle bli så pass låga (vliet vi ju också gjort).

Men jag tycker också att det är intressant utifrån den diskussion som alltid kommer upp här - där alla tror det blir så billigt med allt från att köpa tåg till att bygga nya järnvägar/tunnelbanor/spårvagnar. Den svåra utmaningen tycks ju vara hur vi får ner priserna - utan att kvalitén blir lidande (i bemärkelsen att man får tåg/system som inte fungerar - och mindre sittdynans tjocklek - vilket å sin sida brukar innebära kritiken att politiker och SL inte vet vad de gör som beställer så dålig kvalité och har så låga krav etc. Hur man både bygger billigt med låga kostnder för det rörliga materielet och samtidigt får störningsfri teknik tycks vara den stora utmaningen!

En svår nöt - men som sagt svår egentligen att diskutera på ett forum utan att komma in på tekniskt rätt avancerade diskussioner som få (om någon) behärskar fullt ut!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det var en tämligen förlöjligande beskrivning av vad som bland annat faktiskt diskuterats.

Hela poängen med "snyggast färg på sätena" är trots allt hur SL skulle kunna få upp en bra image även på de gamla Cx-tågen och därmed minska behovet av nyinvesteringar i just tunneltåg - och därmed frigöra resurser för andra investeringar.

Men visst, vill du verbalt klappa oss andra på huvudet genom att kalla det för "snyggast färg på sätena" så visst...
TKO

Inlägg av TKO »

M_M skrev:

Det var en tämligen förlöjligande beskrivning av vad som bland annat faktiskt diskuterats.

Hela poängen med "snyggast färg på sätena" är trots allt hur SL skulle kunna få upp en bra image även på de gamla Cx-tågen och därmed minska behovet av nyinvesteringar i just tunneltåg - och därmed frigöra resurser för andra investeringar.

Men visst, vill du verbalt klappa oss andra på huvudet genom att kalla det för "snyggast färg på sätena" så visst...
Rätt uppfattat!

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ju mer "smålyxiga" man försöker göra vagnarna, desto mer bedagade ser de ut när man har kört med dem ett tag. Motsvarande gäller för stationerna. Man kan inte hålla på och renovera allting hela tiden, särskilt inte som detta är en alltför tacksam "budgetregulator" att skruva lite på i tid och otid.

För övrigt har jag inte sett någon riktigt seriös källhänvisning på att man verkligen har avbrutit signalsystemsupphandlingen. De länkar som visats verkar mest handla om vagnarna. Hur som helst tror jag att det vore bra om man väntade lite med mångmiljonprojekten och i stället fixade en rad fåmiljonprojekt, typ "städa ditt rum innan du har mage att fråga om en ny dator".
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

TKO, om blå linjen skulle beslutas idag, så skulle jätteinvesteringen skyndas igenom, det är en för svårbegriplig fråga, när stationsnamnen skall behandlas, så handlar resten av mötet om ifall Bög är ett bra stationsnamn eller inte (vad tycker CW)

HS
TKO

Inlägg av TKO »

Henrik Schütz skrev:TKO, om blå linjen skulle beslutas idag, så skulle jätteinvesteringen skyndas igenom, det är en för svårbegriplig fråga, när stationsnamnen skall behandlas, så handlar resten av mötet om ifall Bög är ett bra stationsnamn eller inte (vad tycker CW)

HS
Hypotetisk fråga - "tunnelbanan är färdigbyggd"!

Istället skulle det föreslås en långsam utbyggnad av tvärbanan, vilket naturligtvis skulle applåderas på detta forum...

/TKO
morret

Inlägg av morret »

Signalsystemet har väl haft andra problem? De som vann budgivningen blev väl anmälda eller nått av konkurrenterna tror jag.... så det är väl en domstolsfråga/intern uppgörelse som gäller för det tror jag....
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag blir lite förvånad att det kritseras så väldigt över att SL dragit i nödbromsen. Det har ju tidigare varit kritik över att SL inte dragit i nödbromsen när kostnader överskridits utan man bara kört på. Jag är fullt övertygad att man nu har en nödplan för att trafiken skall fungera väl på röda linjen. De fär väl gångtidsförlänga Cx-vagnar.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Det verkar inte vara total nödbroms. Arbetet med Norsborgsdepån och signalanläggningen verka löpa på.

http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... -Norsborg/
Medlem nr 266
Skriv svar