I vinterns tågkaos blev man blixtinkallade av ett nedringt SJ. Nu tar kontaktcenterföretaget Goexcellent också över driften av SL:s kundtjänst och biljettkontor, vilket förväntas spara SL 35 miljoner kronor per år. I konkurrens med fyra andra anbudsgivare gick Goexcellent vinnande ur upphandlingsstriden rörande drift av Storstockholms Lokaltrafiks kundtjänst och biljettkontor. Den 5 maj 2010 tar man över personal, lokaler och inventarier.
JohanE skrev:Vad tror ni om detta? Bra eller dåligt
Det är väl jättebra att kundtjänsten tas över av "någon annan". Att kommunicera med människor har aldrig tillhört SL:s kärnverksamhet. SL finns för att människor ska kunna kommunicera med varandra, inte med SL. ELLER?
JohanE skrev:Vad tror ni om detta? Bra eller dåligt
Det är väl jättebra att kundtjänsten tas över av "någon annan". Att kommunicera med människor har aldrig tillhört SL:s kärnverksamhet. SL finns för att människor ska kunna kommunicera med varandra, inte med SL. ELLER?
Jo kanske det, men nu är det ju så att dotterbolaget SL Kundtjänst har legat väldigt nära moderbolaget SL AB. Nu är det en ny aktör som ska dra ner summorna + göra bolaget effektivare (personalen ska förmodligen arbeta under helt andra vilkor). Störningsinformatörerna som tidigare tillhörde detta bolag ska försvinna och tas över av entreprenörerna, som själva ska rapportera sina egna störningar (vem kontrollerar detta? förut. SL Kundtjänst). Jag undrar verkligen om SL kan kontrollera över hur informationsflödet strömmar mellan alla dessa bolag samtidigt som det gynnar resenärerna. (Högtalarutrop, störningsinfo, realtidsinfo, sl.se, SMS, Skyltar .etc) Jag tror att det behövs ett och samma överhuvud som kontrollerar alla dessa bolag, så att det samlas till en och samma informationsdatabas.
JohanE skrev:Störningsinformatörerna som tidigare tillhörde detta bolag ska försvinna och tas över av entreprenörerna, som själva ska rapportera sina egna störningar (vem kontrollerar detta? förut. SL Kundtjänst).
Det där förstår jag inte riktigt, vad är det som går att kontrollera idag som inte skulle gå att kontrollera i framtiden? Det är ju redan idag entreprenörerna som rapporterar sina egna störningar, om man glömmer det så finns det ingenting att kontrollera. Och störningsinformationen sköts väl också den redan idag av entreprenörerna, eller missar jag något?
Det är inte oväntat att även denna del av "driften" säljs ut. Vi väntar nu spänt på vilket privat företag som skall ta över Spårvägsmuseet? Telemuseum lades ju ned och Trafikverket har nog inte heller tänkt sig att vara museiägare egentligen. Det "stämmer inte med vår kärnuppgift" brukar det heta. Är museer därmed att betrakta som del av samhällets infrastruktur?
Att man delar beställaransvar och utföraransvar i organisationer är ju väletablerat i dagens läge. Att utföraransvaret skiljs även ägarmässigt är också rätt vanligt, vilket oftast leder till att det i stället bildas nya större företag som specialiserar sig på att utföra tjänsten. Då kan det, som i kollektivtrafikfallet, finnas stordriftsfördelar som ger effektivare drift än i den tidigare organisationen, vilket då ger besparingar.
Ett exempel från ett annat område kan dock mana till funderingar. Vissa av klädkedjorna har idag "outsourcat" hela sin logistik till transport/logistikföretag, ända från produktionsställena via lager till butikshyllan. Dvs det är logistikföretaget som sorterar ut order i sina anläggningar ("sju BH storlek 38DD av märket XX till butiken i Uddevalla den 28:e maj") och utför distributionen. Kärnvärdet för klädkedjorna anses sedan vara att erbjuda kunderna produkterna, där skulle man aldrig låta någon annan möta kunderna!
Det SL nu gjort och gör med kundtjänsten är enligt min mening därför tveksamt. Är SL:s kärnvärde att upphandla trafik eller att erbjuda och informera kunderna om kollektivtrafikprodukten? Jag tycker det borde vara det senare (där upphandling då är ett instrument). I så fall borde man väl INTE fjärma sig från kunderna och låta andra än SL själva sälja produkten (färdbevis) och informera om den?
Jag tror det finns ett feltänk just nu (inte bara hos SL!), där man tror att informationshantering går att automatisera och kundtjänst förlägga till Kalix (så småningom Kolkata, vänta bara) för att åstadkomma "besparingar", när man i stället borde storsatsa på att som en del av marknadsföringen av kollektivtrafiken. En del av storheten i kollektivtrafikerbjudandet skall ju vara "ett heltäckande nät av transportmöjligheter som är enkelt att använda". Då duger det inte med fragmentiserad information via entreprenörer eller outsourcade kundtjänster som ytterst har som uppgift att tjäna pengar åt sina ägare, som inte är SL.
Men polik, både den offentliga och den interna inom affärsvärlden går i pendlar. Under nära 75 år under 1900-talet gick trafikvärlden mot fusioner och offentliga monopol. Nu går det åt andra hållet, snart är vi (med nya kollektivtrafiklagen som klubbas i riksdagen) på väg mot en "Pre-Hörjel"-situation med självständiga trafikbolag med enbart ett svagt taxesamarbete kallat "SL". Bra eller dåligt? När problemen med detta synsätt börjar visa sig kommer pendeln att börja svänga tillbaka, frågan är bara när.
Finns bara en sak att säga: FEL! Privatiseringer har inte gjort det bättre eller billigare. Passagerarna märker nog inte så stor skillnad. Men för personalen har det bara blivit sämre. Det har inte blivit billigare för landsting/kommun. Ta tillbaka privatiseringarna och återskapa SL som det var innan bolagiserings och privatiseringsexperimentet påbärjades. SS/SL fungerade alldeles utmärkt i 70år, varför skulle det inte kunna funka idag? Sluta med offentliga upphandlingar och gör som man gjorde förr!
TUBFöraren skrev:Finns bara en sak att säga: FEL! Privatiseringer har inte gjort det bättre eller billigare. Passagerarna märker nog inte så stor skillnad. Men för personalen har det bara blivit sämre. Det har inte blivit billigare för landsting/kommun. Ta tillbaka privatiseringarna och återskapa SL som det var innan bolagiserings och privatiseringsexperimentet påbärjades. SS/SL fungerade alldeles utmärkt i 70år, varför skulle det inte kunna funka idag? Sluta med offentliga upphandlingar och gör som man gjorde förr!
Att det inte har blivit billigare för landsting/kommun är väl svårt att veta. För vem vet vad kostnaderna hade varit i dag utan privatiseringen?
Kan däremot förstå personalens frustration. I alla fall i vissa avseenden.
TUBFöraren skrev:Finns bara en sak att säga: FEL! Privatiseringer har inte gjort det bättre eller billigare. Passagerarna märker nog inte så stor skillnad. Men för personalen har det bara blivit sämre. Det har inte blivit billigare för landsting/kommun. Ta tillbaka privatiseringarna och återskapa SL som det var innan bolagiserings och privatiseringsexperimentet påbärjades. SS/SL fungerade alldeles utmärkt i 70år, varför skulle det inte kunna funka idag? Sluta med offentliga upphandlingar och gör som man gjorde förr!
Att det inte har blivit billigare för landsting/kommun är väl svårt att veta. För vem vet vad kostnaderna hade varit i dag utan privatiseringen?
Kan däremot förstå personalens frustration. I alla fall i vissa avseenden.
Blev det någon förbättring i samband med att upphandlingarna började? Det finns ju många mått för landstingets kostnader: kronor per resa, kr per personkilometer, kr per procent försenade ankomster. Man kan också se på lite mer diffusa mått som marknadsandel, nöjd-kund-index med mera.
TUBFöraren skrev:Finns bara en sak att säga: FEL! Privatiseringer har inte gjort det bättre eller billigare. Passagerarna märker nog inte så stor skillnad. Men för personalen har det bara blivit sämre. Det har inte blivit billigare för landsting/kommun. Ta tillbaka privatiseringarna och återskapa SL som det var innan bolagiserings och privatiseringsexperimentet påbärjades. SS/SL fungerade alldeles utmärkt i 70år, varför skulle det inte kunna funka idag? Sluta med offentliga upphandlingar och gör som man gjorde förr!
Att det inte har blivit billigare för landsting/kommun är väl svårt att veta. För vem vet vad kostnaderna hade varit i dag utan privatiseringen?
Kan däremot förstå personalens frustration. I alla fall i vissa avseenden.
SL kostnad per sittplatskilometer var år 2000 72% av kostnaden per sittplatskilometer 1988 då arbetet med SL 90 inleddes
källa:
sid 93 i boken
"SL 90 Att tåla en jämförelse -SL:s utveckling under 90-talet"
Förf: Björn Alfredsson, Roland Berndt
AB Storstockholms Lokaltrafik 2002
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Stefan B skrev:Det är inte oväntat att även denna del av "driften" säljs ut. Vi väntar nu spänt på vilket privat företag som skall ta över Spårvägsmuseet? Telemuseum lades ju ned och Trafikverket har nog inte heller tänkt sig att vara museiägare egentligen. Det "stämmer inte med vår kärnuppgift" brukar det heta. Är museer därmed att betrakta som del av samhällets infrastruktur?
Att driva museum hör knappast till kärnverksamheten annat än hos museer. Sånt tycker jag ska skötas separat.
För övrigt tycker jag att en hel del museiverksamheter borde ses över...
Spårvägsmuseet i stockholm är väl jämförbart med de flesta andra liknande museum, men varför inte höja ribban och sikta på att bli lika bra som TfL's museum vid Covent Garden i London?
Stefan B skrev:Det är inte oväntat att även denna del av "driften" säljs ut. Vi väntar nu spänt på vilket privat företag som skall ta över Spårvägsmuseet? Telemuseum lades ju ned och Trafikverket har nog inte heller tänkt sig att vara museiägare egentligen. Det "stämmer inte med vår kärnuppgift" brukar det heta. Är museer därmed att betrakta som del av samhällets infrastruktur?
Att driva museum hör knappast till kärnverksamheten annat än hos museer. Sånt tycker jag ska skötas separat.
För övrigt tycker jag att en hel del museiverksamheter borde ses över...
Spårvägsmuseet i stockholm är väl jämförbart med de flesta andra liknande museum, men varför inte höja ribban och sikta på att bli lika bra som TfL's museum vid Covent Garden i London?
Precis.
Tycker SSS/Stockholms Spårvägar kan ta över Spårvägsmuseet från SL, "det stämmer exaxt med vår kärnuppgift", att visa hur man reste förr i tiden.
Kan vi kanske hoppas på att på lång sikt, några av Spårvägsmuseets bussar och spårvagnar isåfall kommer ut på rull? Längesedan jag åkte i min barndoms buss, en Büssing H32... Elelr en Leyland Panther H34...
Tycker inte om att de står och samlar damm på ett museum!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."