Kvarvarande Cx-vagnar?.. och lite annat.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
David Sohlberg

Kvarvarande Cx-vagnar?.. och lite annat.

Inlägg av David Sohlberg »

Med anledning av ett planerat tunnelbanefotande är jag lite nyfiken..

Hur många/vilka Cx-vagnar är kvar i trafik?

Var/när/hur går de ombyggda Cx-vagnarna (alltså de med längsgående säten mm)?
daniel_s

Re: Kvarvarande Cx-vagnar?.. och lite annat.

Inlägg av daniel_s »

Kvar i trafik är C6 (T-bana 2) och C15 och C14 (T-bana 3). De ombyggda vagnarna som du talar om är C6:or. Kanske har de ett eget omlopp, jag vet inte så noga men hur som helst behöver du bara stå vid t ex Hornstull i en timme (förslagsvis kl 16-17) så har alla tåg som är i trafik passerat. De ser ut så här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 17&t=31801

Sen kan du ju fota lite C10-C11 på SB när du ändå är i gång! Två av enheterna är f d tunnelbanevagnar typ C8 (2819-20 och 2821-22).
David Sohlberg

Ah, tackåtack.

Jag får se hur jag gör men jag borde hinna med både nån stund i Hornstull och nån stund vid Saltis.

Finns det uttlade planer på när 'de gamla' ska fasas ut ur trafik?
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

David Sohlberg skrev:Ah, tackåtack.

Finns det uttlade planer på när 'de gamla' ska fasas ut ur trafik?
Ja, eller kanske snarare fanns. Tanken var ju att de nya tunnelbanevagnarna i ett första slag skulle fasa ut röda linjens vagnar (C6), för att i nästa steg också inbegripa blåa linjens. Nu är ju dock upphandlingen avbruten - i bästa fall bara ett par år till 2016 (för röda linjen). Man brukar ju dock räkna med ca 40 års normal livslängd på vagnar - men det är ju mer driftekonomiska aspekter. Vill man går de förstås att köra många år till. Det är ju dock C6 som nu mer akut börjar nå ålderssträcket. Blåa linjens vagnar fungerar i ytterligare drygt 10 år till- Däremot kan det förstås finnas tidsgränser i optionen vilket gör att det ändå blir fördelaktigt att byta ut dem några år innan slutdatum.
David Sohlberg

Hm, såpass. Med andra ord ingen panik att fota men det kan vara smart att passa på.. Rätt vad det är står man där fem år senare och har bara några ströbilder för man skulle vänta till 'sen'..

Någon som vet vilka (löpnummer) vagnar som är kvar i trafik eller i reserv?
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Ang. boskapsvagnarna har iaf jag bara sett dem i högtrafiktåg på linje 14 (alltså de som vänder vid Liljeholmen).
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
AdrianLangemar

Re: Kvarvarande Cx-vagnar?.. och lite annat..

Inlägg av AdrianLangemar »

MalteR skrev:Ang. boskapsvagnarna har iaf jag bara sett dem i högtrafiktåg på linje 14 (alltså de som vänder vid Liljeholmen).
Det finns inga högtrafiktåg som vänder vid Liljeholmen. Mellan rusningarna brukar vagnarna gå i tågen som vänder vid Liljeholmen. I rusningstid har jag sett dem både på linje 13 och linje 14.
Skriv svar