Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
DrMerkwurdigliebe skrev:Samtrafiken ligger numera vid gamla stan så det kan ju vara en förklaring till detta.
Det var ju också en lösning. Noterar dock att SL:s reseplanerare tycker att man ska byta vid Slussen samt att någon samtrafik inte föreligger, man får resealternativ som de här:
02:03 - 02:19 tunnelbanans gröna linje 18 från Hökarängen mot Hässelby strand. Kliv av vid Slussen.
02:49 - 03:02 tunnelbanans röda linje 13 från Slussen mot Ropsten. Kliv av vid Ropsten.
02:14 - 02:34 tunnelbanans gröna linje 19 från Hagsätra mot Alvik. Kliv av vid Slussen.
03:04 - 03:24 tunnelbanans röda linje 14 från Slussen mot Mörby centrum. Kliv av vid Mörby centrum.
Detta har säkerligen att göra med att man inte vill garantera sådana byten. Om reseplaneraren tycker att man ska ha 0 minuters bytestid i Slussen eller Gamla stan blir det lätt 30 minuter om nåt går lite snett och helt plötsligt har man fått sig ett nytt ärende för resegarantin.
Jag håller dock med om att man borde föreslå Gamla stan ändå.
DrMerkwurdigliebe skrev:Samtrafiken ligger numera vid gamla stan så det kan ju vara en förklaring till detta.
Det var ju också en lösning. Noterar dock att SL:s reseplanerare tycker att man ska byta vid Slussen samt att någon samtrafik inte föreligger, man får resealternativ som de här:
02:03 - 02:19 tunnelbanans gröna linje 18 från Hökarängen mot Hässelby strand. Kliv av vid Slussen.
02:49 - 03:02 tunnelbanans röda linje 13 från Slussen mot Ropsten. Kliv av vid Ropsten.
02:14 - 02:34 tunnelbanans gröna linje 19 från Hagsätra mot Alvik. Kliv av vid Slussen.
03:04 - 03:24 tunnelbanans röda linje 14 från Slussen mot Mörby centrum. Kliv av vid Mörby centrum.
Detta har säkerligen att göra med att man inte vill garantera sådana byten. Om reseplaneraren tycker att man ska ha 0 minuters bytestid i Slussen eller Gamla stan blir det lätt 30 minuter om nåt går lite snett och helt plötsligt har man fått sig ett nytt ärende för resegarantin.
Behöver inte ens vara något som går snett. Alla har inte möjlighet att slänga sig ur vagnen, springa över perrongen och slänga sig in i den nya vagnen.
BSB101 skrev:
Behöver inte ens vara något som går snett. Alla har inte möjlighet att slänga sig ur vagnen, springa över perrongen och slänga sig in i den nya vagnen.
Å andra sidan så finns det ju faktiskt ett tillval i reseplaneraren redan nu "Jag går snabbt och vill ha kortare bytestider. Jag är medveten om att SLs resegaranti inte alltid gäller för detta val".
BSB101 skrev:
Å andra sidan så finns det ju faktiskt ett tillval i reseplaneraren redan nu "Jag går snabbt och vill ha kortare bytestider. Jag är medveten om att SLs resegaranti inte alltid gäller för detta val".
Just ja, det har du faktiskt rätt i... Då borde man ju kunna lägga in detta 0-minutersbyte om man har klickat in det alternativet. Dock kan jag tycka att man borde kunna klicka i det utan att gå in på avancerade alternativ... det tar för lång tid!
spårlasse skrev:Fast just i det här fallet kan man ju också fråga sig varför 19 börjar gå i halvtimmestrafik mycket tidigare en 17 och 18 på fredagskvällar? Detta gör ju att det just vid bytet från linje 14, blir ett glapp på 10 minuter. Naturligtvis är underlaget för lite just för det resandeutbudet att sätta in en till avgång, men jag kan tänka mig att linje 19 med två vagnar i halvtimmestrafik till Hässelby före 24 på fredagskvällar kan innebära en avsevärd trängsel. Troligen har det väl med någon omloppslösning att göra - men det känns ju inte som någon riktigt bra idé.
Ja, det är helt obegripligt. Det gäller bara på linje 19 norrut, och bara på fredagkvällar. På lördagkvällar är det minsann kvartstrafik lika länge på linje 19 norrut som på alla andra linjer. Verkar som om detta är nogot som MTR har hittat på och som SL har godkänt av rent slarv. Tyvärr kommer vi nog att få se fler liknande saker när mer och mer av planeringen som läggs ut på entrepenörerna.
Traesk skrev:
daniel_s skrev:
Men om man inte ens kan garantera planlagda anslutningar, så är frågan om det verkligen är så bra att låta båda tågen gå samtidigt på sträckan? Då skulle det ju vara bättre om tågen gick mitt emellan varandra, eftersom man då sparar 7-8 minuter vid bytesresor.
Men det allra bästa skulle vara om man lade in marginaltid i tidtabellen vid Slussen/Gamla stan, så att man kan garantera anslutningen utan att tågen behöver vänta in varandra allt för ofta. Låt oss säga att marginaltiden är 3 minuter. Då blir restiden 3 minuter längre för resenärer som inte byter, men 12 minuter kortare för resenärer som byter. Alltså en klar förbättring. Det skulle inte heller krävas fler omlopp, eftersom vändtiderna är tillräckligt långa idag.
AdrianLangemar skrev:
Men om man inte ens kan garantera planlagda anslutningar, så är frågan om det verkligen är så bra att låta båda tågen gå samtidigt på sträckan? Då skulle det ju vara bättre om tågen gick mitt emellan varandra, eftersom man då sparar 7-8 minuter vid bytesresor.
Men det allra bästa skulle vara om man lade in marginaltid i tidtabellen vid Slussen/Gamla stan, så att man kan garantera anslutningen utan att tågen behöver vänta in varandra allt för ofta. Låt oss säga att marginaltiden är 3 minuter. Då blir restiden 3 minuter längre för resenärer som inte byter, men 12 minuter kortare för resenärer som byter. Alltså en klar förbättring. Det skulle inte heller krävas fler omlopp, eftersom vändtiderna är tillräckligt långa idag.
Nackdelen är väl dock att i natttrafiken - om vi bara talar om den - att röda och gröna linjen också har gemensam avgångstid vid T-centralen och där ligger mellan blåa linjens avgångstider. Endera skulle alltså röda eller gröna linjen få 15-minutersväntan till blå linjen. Nu ligger ju avgångstiderna där precis 7-8 minuter efter röda och gröna linjens avgångstid.
Det andra förslaget är väl då bättre att som förr i tiden lägga in en lite längre hålltid vid Slussen. Både röda och gröna linjen har ju fått en minut längre tid genom stan med nya tidtabellen, så dels kan man ju faktiskt vänta något extra och ändå hålla tiden, dels skulle man då kunna lägga till 2-minuter i väntetid. För tänker vi i halvtimmestrafik/per linje (i annat fall går det ju ändå inte att köra mellan då röda och gröna har olika turtäthet), så får ju en del vänta 30-minuter om man missar tåget med några sekunder - och det är inte kul. Egentligen borde ju hela SL:s nattrafik genom stan ses över - det är ju rätt dåliga bytesmöjligheter nattetid överlag (och nu tänker jag även på busstrafiken) och som sagt väldigt oklart vad som gäller. Det räcker ju inte med att föraren vet att det finns samtrafik - om det inte signaleras i vare sig tidtabeller eller reseplanerare är det ju ingen som vågar utnyttja det medvetet iaf.
spårlasse skrev:Egentligen borde ju hela SL:s nattrafik genom stan ses över - det är ju rätt dåliga bytesmöjligheter nattetid överlag (och nu tänker jag även på busstrafiken) och som sagt väldigt oklart vad som gäller.
Det kan jag verkligen hålla med om! Att 690 och 691 bara går till Odenplan är för mig helt obegripligt! Jag åker inte alltför sällan från Täby och ska till Lidingö på natten (vardagsnätter) och det är helt fantastiskt hur lång tid det tar om man följer SL:s förslag. Nu går jag visserligen av vid Odengatan och går till Stadion, och tar därifrån 291 vilket fungerar hyfsat. Hur tänkte man när man låter alla bussar gå till Sergels torg/Centralen men inte 600-bussarna?!
spårlasse skrev:Egentligen borde ju hela SL:s nattrafik genom stan ses över - det är ju rätt dåliga bytesmöjligheter nattetid överlag (och nu tänker jag även på busstrafiken) och som sagt väldigt oklart vad som gäller.
Det kan jag verkligen hålla med om! Att 690 och 691 bara går till Odenplan är för mig helt obegripligt! Jag åker inte alltför sällan från Täby och ska till Lidingö på natten (vardagsnätter) och det är helt fantastiskt hur lång tid det tar om man följer SL:s förslag. Nu går jag visserligen av vid Odengatan och går till Stadion, och tar därifrån 291 vilket fungerar hyfsat. Hur tänkte man när man låter alla bussar gå till Sergels torg/Centralen men inte 600-bussarna?!
Problemet är väl att man inte tänkt riktigt. Ändringarna har ju gjorts lite eftersom, utan att man kanske riktigt sett till helheten. Sedan är det väl rätt litet underlag (fast det är klart, när bussarna går från Odenplan - ger väl många upp och tar en taxi innan man ens kommer dit). Överlag är väl nattrafiken rätt dålig i innerstaden och framförallt ankytningen till de olika linjerna. I gällande trafikeringsplan står det ju för den delen att 690/91 ska ha anslutning till tunnelbanan vid Odenplan och uppgiften har alltså inte ändrats sedan anno dazumal. I tidtabellen står det dock ingenting alls om anslutning. Från Odenplan stämmer ju tiden dock rätt hyfsat redan i dag med 96 och 94:s ankomstid (i ena riktningen). Tanken och en förutsättning för att ha andra utgångsstationer i innerstaden har ju också varit att det ska finnas innerstadsbussar, men när dessa nu går en gång i halvtimmen och timmestrafik som på 96:an - ja, då fungerar det ju inte längre heller. Med tanke på den otroligt lilla del det är av budgeten och att stockholm ändå ska vara en världstad så är det ju lite ynkligt får man säga. I den trafikeringsplan som är i upphandlingen står det dock att 690/91 ska ha anslutning till 96 till /från T-centralen, där ju inte ens 96:an passerar...
Det är egentligen rätt uselt att det inte går någon tvåsiffrig nattlinje genom stan i nordsydlig riktning, som det nu är är det en total katastrof. Det säkraste och om inte snabbaste, så i alla fall minst stressande, sättet att ta sig genom stan är faktiskt att gå. 96:an har en konstig tidtabell och går en konstig väg, som mer verkar vara bestämd av hur spårvagnsspåret gick förr i tiden än av vad som är logiskt. Den borde gå mer som 53:an, tycker jag!
daniel_s skrev:Det är egentligen rätt uselt att det inte går någon tvåsiffrig nattlinje genom stan i nordsydlig riktning, som det nu är är det en total katastrof. Det säkraste och om inte snabbaste, så i alla fall minst stressande, sättet att ta sig genom stan är faktiskt att gå. 96:an har en konstig tidtabell och går en konstig väg, som mer verkar vara bestämd av hur spårvagnsspåret gick förr i tiden än av vad som är logiskt. Den borde gå mer som 53:an, tycker jag!
Kanske inget fel med 96 egentligen - går ju förbi de stora nöjeskvartern kring Hamngatan etc. Om det är tvåsiffrigt eller tresiffrigt har ju inte heller någon betydelse - problemet är ju bara att det inte finns någon samordning och samlad struktur kring nattilnjerna. Finns ju inte längre någon nattrafikskarta ex.vis. En sådan upptagen med alla linjer skulle vara ett bra komplemet. Nattrafik måste vara enkel och tydlig. Alla fyra stomlinjer skulle egentligen ha dygnet runt trafik - med vissa utsträckningar (som att linje 2 går vidare till sjöstaden). Essingen har ju fått många nya boende med de nya bostäderna och dit är det rätt långt att gå ändå från Västerbroplan. 3:an skulle ge en bra förbindelse från Slussen till Tegelbacken etc. 'Sedan kanske det borde finnas någon linje som mer ersätter tunnelbanan också - och går den sträckningen. Gälller ju främst gröna linjen västerifrån/Västerut.
Jag förstår att det kan vara ett praktiskt problem etc med långa linjer som går genom staden, men det skulle ju underlätta resandet oerhört mycket om nattbussarna söderifrån faktiskt kunde fortsätta norrut/västerut. Man skulle säkert få ett mycket mer effektivt system då också, men då måste det ju finnas en karta där man kan få en överblick över vilka nattlinjer som trafikerar stan. Bättre också med färre linjer och bra turtäthet. Att ha bussar som går inne i stan var 60 minut på natten är ju nästan meningslöst då att väljer att gå istället.
AdrianLangemar skrev:Röda linjen har 6 minuters körtid från Liljeholmen till Slussen. I verkligheten tar det ungefär sex och en halv minut. Gröna linjen har 5 minuters körtid från Gullmarsplan till Slussen. I verkligheten tar det ofta något mindre än 5 minuter. Därför går oftast Gröna linjen först. Ytterligare en anledning är att det tar lite mer än 2 minuter från Midsommarkransen till Liljeholmen, så om tåget går exakt i tid från Midsommarkransen är det ungefär en halv minut försenat vid Liljeholmen. Gröna linjen har däremot gott om körtid och tågen får oftast vänta in tiden vid Gullmarsplan i lågtrafik.
Har de verkligen 6 respektive 5 minuters körtid i interna tidtabeller?
Jag hoppas att man
A) har en intern tidtabell med exaktare upplösning än hela minuter
B) samlar statistik från realtidsvisningen och justerar kartan (=tidtabellen) efter verkligheten istället för att bara låta samma smärre fel finnas i all evighet...
Varför envisas man med att ha speciella nattnummer på busslinjerna även de tider då tunnelbanan faktiskt går?
Jag är övertygad om att jag inte är ensam om att uppleva det som en stor förbättring när trafiken på nätterna i Göteborg lades om från att ha speciella nattlinjer till att använda en lite nedbantad version av det vanliga linjenätet med endast ytterst små förändringar. (Om jag inte minns galet så är det väl nån av linjerna Hagakyrkan-Grönsakstorget som går via Vasa Viktoriagatan och Vasaplatsen på nätterna, d.v.s. 2 min extra körtid och två extra hållplatser). Nu fattas i mitt tycke bara petitessen att man tar bort den där nattmånesymbolen på egen rad vid hållplatserna och sätter ut nattmånen som liten symbol invid varje linje som körs på nätterna. (Ja, jag ser alltid nån återstående förbättringspotential, det är inte avsett att verka gnälligt utan mer min dröm om en så optimal värld som möjligt).
Jag inser att det antagligen skulle bli både dumt och krångligt att på nätterna köra bussar som går mellan samma platser som tunnelbanelinjerna annars kör via, men nog borde man väl kunna göra nån slags försök att använda daglinjerna även på nätterna?
P.S. har SL lyckats införa något sätt för resenärerna att i förväg, utan att rekognisera på plats, kunna klura ut var hållplatslägena för respektive linje ligger? (Jag har väl tjatat om det några gånger men en sommar ganska nyligen så provade jag på att inte hitta hållplatsen för en viss linje vid slussen - det hade säkert varit uppenbart om man vetat hur vägnätet ser ut i allmänhet eller nåt sånt - och därför blev det promenad till centralen...)
M_M skrev:Varför envisas man med att ha speciella nattnummer på busslinjerna även de tider då tunnelbanan faktiskt går?
Jag är övertygad om att jag inte är ensam om att uppleva det som en stor förbättring när trafiken på nätterna i Göteborg lades om från att ha speciella nattlinjer till att använda en lite nedbantad version av det vanliga linjenätet med endast ytterst små förändringar. (Om jag inte minns galet så är det väl nån av linjerna Hagakyrkan-Grönsakstorget som går via Vasa Viktoriagatan och Vasaplatsen på nätterna, d.v.s. 2 min extra körtid och två extra hållplatser). Nu fattas i mitt tycke bara petitessen att man tar bort den där nattmånesymbolen på egen rad vid hållplatserna och sätter ut nattmånen som liten symbol invid varje linje som körs på nätterna. (Ja, jag ser alltid nån återstående förbättringspotential, det är inte avsett att verka gnälligt utan mer min dröm om en så optimal värld som möjligt).
Jag inser att det antagligen skulle bli både dumt och krångligt att på nätterna köra bussar som går mellan samma platser som tunnelbanelinjerna annars kör via, men nog borde man väl kunna göra nån slags försök att använda daglinjerna även på nätterna?
P.S. har SL lyckats införa något sätt för resenärerna att i förväg, utan att rekognisera på plats, kunna klura ut var hållplatslägena för respektive linje ligger? (Jag har väl tjatat om det några gånger men en sommar ganska nyligen så provade jag på att inte hitta hållplatsen för en viss linje vid slussen - det hade säkert varit uppenbart om man vetat hur vägnätet ser ut i allmänhet eller nåt sånt - och därför blev det promenad till centralen...)
Jo, det är ju den trend man ser - att köra samma linjer på nätterna som på dagarna och då märka upp dem kanske med ett N eller annat för att förtydliga att den är en särskild variant ifall de behöver ju en något annan sträckning. Problemet i Stockholm är väl dock att nattlinjerna ofta just ersätter tunnelbana och pendeltåg som inte går på natten. Därför måste man i övrigt ha en del nattlinjer - ju färre och tydligare desto bättre dock - om man inte börjar köra dygnet runt med tunnelbanan förstås - men det har jag visst diskuterat tidigare och det håller väl inte ekonomiskt förstås
Hur stor skillnad i linjedragning mellan nattbusslinjer och tunnelbane/pendeltåglinjer behövs egentligen i innerstaden?
När det gäller linjerna utanför innerstaden så gissar jag att problemet är mindre, det borde gå att informera bättre gällande den biten.
Appropå det här så kan man jämföra med Berlin där man kör nattbussar som har i stort sett samma sträckning som de flesta tunnelbanelinjer, med några få undantag där vissa stationer ersätts av någon annan hållplats/station på grund av hur vägarna är utformade.
En intressant fråga är om det för övrigt verkligen är nödvändigt att stänga pendeltågnätet på nätterna? Mickes bildreportage från arbeten i tunnelbanan visar väl med all önskvärd tydlighet att det skulle vara minst sagt skitsvårt att köra tunnelbanetrafik hela nätterna, men trafikverkets järnväg verkar det väl inte göras så mycket arbeten på? Typ merparten av de arbetståg som blockerar tunnelbanespåren på nätterna verkar ju vara för att det skulle vara extremt mycket krångligare om det ens vore möjligt att transportera prylar till/från arbetsplatser utan att köra på spåren. Det problemet lär väl rätt sällan finnas på trafikverkets spår eftersom till exempel alla stationer lär gå rätt bra att nå med vägfordon (inkl mobilkran i vissa fall). På nätterna lär det väl räcka rätt bra med en tidtabell som utan större problem kan köras med enkelspår förutsatt att det går att mötas på några platser.
M_M skrev:P.S. har SL lyckats införa något sätt för resenärerna att i förväg, utan att rekognisera på plats, kunna klura ut var hållplatslägena för respektive linje ligger? (Jag har väl tjatat om det några gånger men en sommar ganska nyligen så provade jag på att inte hitta hållplatsen för en viss linje vid slussen - det hade säkert varit uppenbart om man vetat hur vägnätet ser ut i allmänhet eller nåt sånt - och därför blev det promenad till centralen...)
Tror du SL gör NÅGOT för att underlätta för sina resenärer? Knappast!
M_M skrev:Hur stor skillnad i linjedragning mellan nattbusslinjer och tunnelbane/pendeltåglinjer behövs egentligen i innerstaden?
När det gäller linjerna utanför innerstaden så gissar jag att problemet är mindre, det borde gå att informera bättre gällande den biten.
Appropå det här så kan man jämföra med Berlin där man kör nattbussar som har i stort sett samma sträckning som de flesta tunnelbanelinjer, med några få undantag där vissa stationer ersätts av någon annan hållplats/station på grund av hur vägarna är utformade.
Jag är ganska glad att jag tar mig hem nattetid på i snitt 30 minuter från Sergels Torg, utan att behöva åka via halva Söder (Södra Station), halva Söderort (Älvsjö och Farsta Strand), om min nattbuss hade följt pendeltågssträckningen...
Orsaken är väl det som SL gjorde i mitten på 90-talet:
Snabba upp nattbusstrafiken, dra om nattbussnätet samt slopa vissa mindre trafikerade hållplatser nattetid. Och så bör det förbli!
Tror också att resenäerna fortfarande väljer att åka buss än pendeltåg nattetid. Trygghetsfaktorn sa Bull!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
AdrianLangemar skrev:Röda linjen har 6 minuters körtid från Liljeholmen till Slussen. I verkligheten tar det ungefär sex och en halv minut. Gröna linjen har 5 minuters körtid från Gullmarsplan till Slussen. I verkligheten tar det ofta något mindre än 5 minuter. Därför går oftast Gröna linjen först. Ytterligare en anledning är att det tar lite mer än 2 minuter från Midsommarkransen till Liljeholmen, så om tåget går exakt i tid från Midsommarkransen är det ungefär en halv minut försenat vid Liljeholmen. Gröna linjen har däremot gott om körtid och tågen får oftast vänta in tiden vid Gullmarsplan i lågtrafik.
Har de verkligen 6 respektive 5 minuters körtid i interna tidtabeller?
Jag hoppas att man
A) har en intern tidtabell med exaktare upplösning än hela minuter
B) samlar statistik från realtidsvisningen och justerar kartan (=tidtabellen) efter verkligheten istället för att bara låta samma smärre fel finnas i all evighet...
Det finns ingen intern tidtabell alls för Slussen eftersom det inte är hålltid där. En gång i tiden fanns det halvminutrar i förarnas turlistor för vissa hålltider, men jag tror det är borttaget sedan länge. Det verkar inte som om någon bryr sig om tiderna som inte är hålltider. Vid t.ex. Östermalmstorg söderut har tågen gått en minut för tidigt sedan åtta år tillbaka. Själv tittar jag inte ens i tidtabellen när jag åker från en station utan hålltid, utan tar reda på avgångstiden vid närmast föregående hålltid och räknar ut när tåget borde passera stationen där jag går på. På gröna linjen mäts ju punktligheten manuellt, och jag tror knappast att de har folk som antecknar när tågen avgå vid varje station...
AdrianLangemar skrev:På gröna linjen mäts ju punktligheten manuellt, och jag tror knappast att de har folk som antecknar när tågen avgå vid varje station...
*suck*
1900-talet ringde och ville ha tillbaka sin manuella punktlighetsmätning!