Vad kommer att hända med Göteborgs Spårvägar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TUBFöraren

Vad kommer att hända med Göteborgs Spårvägar?

Inlägg av TUBFöraren »

Hörde av en kompis som tidigare körde buss för Göteborgs spårvägar som sa att de lagt ut nästan all busstrafik på entreprenad (Veolia)

Kommer man göra samma miss med spårvagnstrafiken?

Vad tror man kommer bli bättre av att lägga ut på entreprenad?

I Stockholm har trafiken legat på entreprenad länge och vi kan se vad resultatet blev. Knappt märkbart för trafikanterna, klara försämringar för personalen.

Hoppas Socialdemokraterna i Göteborg inte gör samma miss som Stockholmspolitikerna gjort. Återskapa SL som det en gång var. Sabba inte GS!
daniel_s

Re: Vad kommer att hända med Göteborgs Spårvägar?

Inlägg av daniel_s »

Spårvagnarna körs väl redan på entreprenad åt en beställare?

Är det konkurrensutsättning du diskuterar?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Göteborgs Spårvägar har inte lagt ut någon trafik på entreprenad. Skälet är att det inte är Göteborgs Spårvägar som är trafikhuvudman. Trafikhuvudmannen heter Västtrafik. Göteborgs Spårvägar är en trafikutövare som är med och lägger anbud på den trafik som Västtrafik upphandlar. Busstrafiken i Göteborg har varit upphandlad sedan 1990-talet och Göteborgs Spårvägar har under vissa perioder haft en del av trafiken samt även trafik som har gått utanför Göteborg. Även spårvagnstrafiken är upphandlad, fast den är på något sätt direktupphandlad från Göteborgs Spårvägar. Hur man har fått till det juridiskt vet jag inte, men uppenbarligen har det gått.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

GS förlorade trafiken i väster, Mölndal, expresslinjer samt Älvängen 2009 och 2010, idag kör man delar av Hisingen, centrum och Angered. Då GS Buss AB gått med förlust de senaste 10 åren har man försökt att sälja ut buss till de andra bolagen, ingen har lämnat rätt bud eller haft ambitionen att ta över trafiken så nu nysatsar man på det man har istället. Bolaget är rejält nerbantat i personal och fordon för att kunna hålla sig konkurrenskraftigt.

Nysatsningen gjorde också att man sa att man skulle satsa på kärnverksamheten, Spårvagn, där är och förblir stommen i företaget just nu.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
TUBFöraren

Inlägg av TUBFöraren »

Jaha, är det så det ligger till...

Då är det ungefär som när SL delades upp och man skapade SL tunnelbanan Ab, SL Buss Ab osv!?

När SS nuvaranse SL skapades var det ju för att samla trafiken under ett bolag och inte ha privata aktörer på marknaden, varför har det tankesättet försvunnit? Är det så mycket billigare för landstinget att upphandla trafiken istället för att sköta den själv? Har kvaliteten blivit bättre? Har det blivit bättre för personalen? (Det sistnämnda vet vi nog svaret på med tanke på det aktuella varslet) Den "vinst" som entreprenörerna gör skulle ju egentligen kunna gå tillbaka till verksamheten om landstinget (SL) skötte trafiken själv.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Även spårvagnstrafiken är upphandlad, fast den är på något sätt direktupphandlad från Göteborgs Spårvägar. Hur man har fått till det juridiskt vet jag inte, men uppenbarligen har det gått.
Spårvagnstrafiken är inte upphandlad. Göteborgs stad har tilldelat sitt bolag uppdraget att utföra spårvägstrafik och drift och underhåll av spårvägsbanan.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:
Harald skrev:Även spårvagnstrafiken är upphandlad, fast den är på något sätt direktupphandlad från Göteborgs Spårvägar. Hur man har fått till det juridiskt vet jag inte, men uppenbarligen har det gått.
Spårvagnstrafiken är inte upphandlad. Göteborgs stad har tilldelat sitt bolag uppdraget att utföra spårvägstrafik och drift och underhåll av spårvägsbanan.

//Tony
Jag förmodar att du menar Göteborgs kommun. Göteborgs stad kan inte företa några handlingar av det slaget eller äga några bolag eftersom det inte finns någon juridisk person som heter Göteborgs stad.

Jaha, det är alltså så man har löst det. Men det måste väl betyda att Göteborgs kommun sköter spårvagnstrafiken helt själv, och inte har uppdragit åt Västtrafik att organisera den. Ändå ser det för allmänheten ut som det är Västtrafik som organiserar spårvagnstrafiken.
Johnny

Inlägg av Johnny »

Harald skrev:
TonyM skrev:

//Tony
Jag förmodar att du menar Göteborgs kommun. Göteborgs stad kan inte företa några handlingar av det slaget eller äga några bolag eftersom det inte finns någon juridisk person som heter Göteborgs stad.

Jaha, det är alltså så man har löst det. Men det måste väl betyda att Göteborgs kommun sköter spårvagnstrafiken helt själv, och inte har uppdragit åt Västtrafik att organisera den. Ändå ser det för allmänheten ut som det är Västtrafik som organiserar spårvagnstrafiken.

Kommuner har, under vissa förutsättningar, möjlighet att kalla sig "stad". Göteborg har valt att göra så.

När Västra Götalandsregionen, och Västtrafik, bildades fick Göteborgs Stad (sic!) uppdraget att driva spårvagnstrafiken på Västtrafiks uppdrag. Vissa planeringsfunktioner fördes över från GS/Trafikkontoret - eller båda - till Västtrafik. Det är nog tveksamt om denna manöver hade klarat ett överklagande...

I samband med den planerade förändringen av ägandet av Västtrafik diskuteras att GS - och ägandet av vagnarna - skall föras över till Västra Götalandsregionen och att Göteborgs Stad genom Trafikkontoret skall bli infrastrukturförvaltare för spårvägsanläggningen. Vi får se hur det blir.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Är inte "Göteborgs stad" bara ett marknadsföringsnamn? Söker man på organisationsnummer 212000-1355 i ratsit.se så får man namnet "Göteborgs kommun". Det tolkar jag som att den juridiska personen heter så.

PS Jag har letat efter stöd i lag eller förordning för att kalla sig "stad", men det verkar inte finnas något sådant. Det handlar väl bara om att det inte är uttryckligen förbjudet heller. Vad gäller det formella så står det på regeringens webbplats:
regeringen.se skrev:Fråga: Hur refererar man till en kommun som kallar sig "stad"?
Svar: Det finns ingen uttrycklig skrivregel för detta, och det beror på i vilket sammanhang benämningen "kommun" eller "stad" används. Det finns dock inga städer i juridisk mening. Därför bör man i formella sammanhang använda benämningen "kommun" och inte särskilja de kommuner som kallar sig stad.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Om jag fattat rätt så är det väl så att om ett kommunalägt aktiebolag utför arbeten åt kommunen så är kommunen skyldig att efter ett antal år LOU-upphandla arbetet.

I GS-fallet finns det väl en rätt effektiv metod att både uppfylla LOU och samtidigt mota ut alla andra aktörer, och det är att låta GS fortsätta äga pedalvagnarna, och upphandla så mycket trafik att dessa vagnar behövs.

Det skulle i praktiken leda till att GS är den enda som vettigt kan lägga ett bud. Frågan är om det egentligen finns några juridiska hinder för att göra så?

Det vore dock onekligen mycket intressant om något kommunalt spårvägsbolag i östeuropa lägger ett anbud där man tänker köra med överblivna Tatravagnar, eller varför inte några Konstal? Antagligen lär det väl inte hända, men åtminstone teoretiskt skulle väl något privat företag kunna göra en deal med t.ex. BVG i Berlin i stil med att "om vi vinner anbudet i Göteborg så får vi hyra X st KT6A-vagnar för Y EUR per år under Z antal år". :wink:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Om jag fattat rätt så är det väl så att om ett kommunalägt aktiebolag utför arbeten åt kommunen så är kommunen skyldig att efter ett antal år LOU-upphandla arbetet.
Det finns lagrum för att kunna göra en direkttilldelning på precis det sätt som man gjort med GS Spårvagn Ab.
M_M skrev: I GS-fallet finns det väl en rätt effektiv metod att både uppfylla LOU och samtidigt mota ut alla andra aktörer, och det är att låta GS fortsätta äga pedalvagnarna, och upphandla så mycket trafik att dessa vagnar behövs.
Tveksamt om den konstruktionen håller för en upphandling.
M_M skrev: Det vore dock onekligen mycket intressant om något kommunalt spårvägsbolag i östeuropa lägger ett anbud där man tänker köra med överblivna Tatravagnar, eller varför inte några Konstal? Antagligen lär det väl inte hända, men åtminstone teoretiskt skulle väl något privat företag kunna göra en deal med t.ex. BVG i Berlin i stil med att "om vi vinner anbudet i Göteborg så får vi hyra X st KT6A-vagnar för Y EUR per år under Z antal år". :wink:
Tveksamt att man skulle kunna göra så, räcker att ställa kravet "handikapptillgänglighet" så faller det eftersom de vagnarna är för smala.

//T
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev:Är inte "Göteborgs stad" bara ett marknadsföringsnamn? Söker man på organisationsnummer 212000-1355 i ratsit.se så får man namnet "Göteborgs kommun". Det tolkar jag som att den juridiska personen heter så.

PS Jag har letat efter stöd i lag eller förordning för att kalla sig "stad", men det verkar inte finnas något sådant. Det handlar väl bara om att det inte är uttryckligen förbjudet heller. Vad gäller det formella så står det på regeringens webbplats:
regeringen.se skrev:Fråga: Hur refererar man till en kommun som kallar sig "stad"?
Svar: Det finns ingen uttrycklig skrivregel för detta, och det beror på i vilket sammanhang benämningen "kommun" eller "stad" används. Det finns dock inga städer i juridisk mening. Därför bör man i formella sammanhang använda benämningen "kommun" och inte särskilja de kommuner som kallar sig stad.
Själv tycker jag att kommunallagen är rätt klar

Kommunallag (1991:900)
1 kap. Indelning, medlemskap
Indelning i kommuner och landsting m.m.
1 § Sverige är indelat i kommuner och landsting.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

BSB101 skrev:Själv tycker jag att kommunallagen är rätt klar

Kommunallag (1991:900)
1 kap. Indelning, medlemskap
Indelning i kommuner och landsting m.m.
1 § Sverige är indelat i kommuner och landsting.
De flesta djur är indelade i han- och honkön. Själv är jag man och heter Tony. På motsvarande sätt skulle man alltså kalla en kommun för Grönsaksbuljong utan att direkt bryta mot 1kap 1§ 1991:900.

Förvisso baseras detta inte på någon lagtext, men det ger en bild av att bara för att man indelar i olika enheter så behöver inte en entitet ha ett visst namn.
Nu är det väl så att om man tittar i bolagsregistret (eller vad det nu heter) på den kommun vari Göteborg ligger så står det Göteborgs kommun som namn på verksamheten. Om man däremot tittar på kommunens marknadsföringsmaterial och övrig information så skriver man Göteborgs Stad.

//Tony
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Om jag inte minns alldeles fel så förbjöd den dåvarande regeringen på 1970-talet städer och köpingar mm att kalla sig för detta och man bildade kommuner. Det var väl något om jämlikhet. Att ingen fick vara förmer än någon annan.
Så kom det sig att någon gång på 80/90-talet behövde Stockholm låna pengar utomlands och då godkände inte låneinstituten en Kommun att låna så Stockholm återtog sitt Stad och då gick det bra.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Om jag inte minns alldeles fel så förbjöd den dåvarande regeringen på 1970-talet städer och köpingar mm att kalla sig för detta och man bildade kommuner. Det var väl något om jämlikhet. Att ingen fick vara förmer än någon annan.
Så kom det sig att någon gång på 80/90-talet behövde Stockholm låna pengar utomlands och då godkände inte låneinstituten en Kommun att låna så Stockholm återtog sitt Stad och då gick det bra.
-Per
Ganska rolig förklaring, sannolikt inte helhjärtat falsk men inte heller riktigt sann...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Man kan också citera Tillkännagivande (2006:1196) om länens indelning i kommuner:

"Regeringen tillkännager att från och med den 1 januari 2007 är länen indelade i följande 290 kommuner:

...

Västra Götalands län
... 12. Göteborgs kommun
..."

Kommunen heter Göteborgs kommun, men den kallar sig i vissa sammanhang Göteborgs stad. Man kan kalla sig något annat än man heter. Det gör ju t.ex. Erik Fernström i vissa sammanhang, men det ändrar inte på att han officiellt heter Erik Fernström.
RVR

Inlägg av RVR »

Harald skrev:Man kan också citera Tillkännagivande (2006:1196) om länens indelning i kommuner:

"Regeringen tillkännager att från och med den 1 januari 2007 är länen indelade i följande 290 kommuner:

...

Västra Götalands län
... 12. Göteborgs kommun
..."

Kommunen heter Göteborgs kommun, men den kallar sig i vissa sammanhang Göteborgs stad. Man kan kalla sig något annat än man heter. Det gör ju t.ex. Erik Fernström i vissa sammanhang, men det ändrar inte på att han officiellt heter Erik Fernström.
Egentligen en petitess i sammanhanget som inte förändrar sakinnehållet, men den gällande förordningen är Tillkännagivande (2007:229) om länens indelning i kommuner.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Richard Jacobsson skrev:
Harald skrev:Man kan också citera Tillkännagivande (2006:1196) om länens indelning i kommuner:

...

Västra Götalands län
... 12. Göteborgs kommun
..."

Egentligen en petitess i sammanhanget som inte förändrar sakinnehållet, men den gällande förordningen är Tillkännagivande (2007:229) om länens indelning i kommuner.
Ja, se där! Det står ju i huvudet att författningen är upphävd, men jag tittade inte så noga, eftersom jag hade hittat länken på regeringens webbplats, som jag trodde att man kunde lita på. Det var ju dumt av mig. :?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
Richard Jacobsson skrev:

...

Västra Götalands län
... 12. Göteborgs kommun
..."

Ja, se där! Det står ju i huvudet att författningen är upphävd, men jag tittade inte så noga, eftersom jag hade hittat länken på regeringens webbplats, som jag trodde att man kunde lita på. Det var ju dumt av mig. :?
Skillnaden mellan de två föreskrifterna är ju inte så himla stor heller.... Den nya är något lättare att kopiera till Excel för att kunna jämföra den med den gamla och så har en kommun bytt namn från Malung-Säters kommun till Malungs kommun.

//T
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Den har bytt namn från Malungs kommun till Malung-Sälens kommun. Du skulle bara kolla att vi var uppmärksamma, förstår jag. :wink:
Skriv svar