Vagnsbrist i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av daniel_s »

20581000184197 skrev:Måste inte en modell som är ny i Sverige provköras i flera månader innan den får tas i linjetrafik?
Nej, någon sådan regel finns inte. Det blev lite snurrigt med M06, men det behöver man ju inte tjata om i all framtid. 8)
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

daniel_s skrev: Kanske måste man koppla om lite i vagnarna för att kunna köra med båda uppe, men det ska väl inte vara några problem.
Varför skall man göra det? Får inte bakre vagnens motorer ström via kopplet på dessa vagnar?
Medlem nr 266
Harald
Inlägg: 8799
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Harald »

Sven Blomberg skrev:
daniel_s skrev: Kanske måste man koppla om lite i vagnarna för att kunna köra med båda uppe, men det ska väl inte vara några problem.
Varför skall man göra det? Får inte bakre vagnens motorer ström via kopplet på dessa vagnar?
För att slippa ha linjespänning i kopplet. Det är betydligt trevligare om man bara har 24 volt där.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Harald skrev: För att slippa ha linjespänning i kopplet. Det är betydligt trevligare om man bara har 24 volt där.
Sant. Tänkte inte på det.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

Harald skrev:
Sven Blomberg skrev:
daniel_s skrev: Kanske måste man koppla om lite i vagnarna för att kunna köra med båda uppe, men det ska väl inte vara några problem.
Varför skall man göra det? Får inte bakre vagnens motorer ström via kopplet på dessa vagnar?
För att slippa ha linjespänning i kopplet. Det är betydligt trevligare om man bara har 24 volt där.
Iofs en riktig tanke, men nu har man ju denna funktion, tror nog de går köra med bakre vagns strömavtagare upp, eller båda. Borde vara nått man lätt styr med hjälp av olika omkopplare, fasta eller manövrerbara, i vagnarna.

Jfr med dessa T6:or i Bratislava...
Bild
Tatra T6 i Bratislava, 2005-08-02. Foto Leif D.
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Iofs en riktig tanke, men nu har man ju denna funktion, tror nog de går köra med bakre vagns strömavtagare upp, eller båda. Borde vara nått man lätt styr med hjälp av olika omkopplare, fasta eller manövrerbara, i vagnarna.
Jag är inte alldeles övertygad om att det går att köra med båda uppe utan att det leder till att strömavtagarna blir ihopkopplade via kopplet, och så vill man INTE ha det. Hur som helst är det säkerligen tämligen lätt att råda bot på i så fall!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av M_M »

Thomas Lange skrev:Enligt vanligtvis välunderrättad källa är det nu klart att Norrköping får 6 st Tatra T6 som kan ses på Leifs bilder nedan. Leverans "snart". Efter användning i Norrköping väntar nya uppgifter i Polen.
Trevligt!


En språkfråga lite från ämnet:

Vad kommer det sig att man i spårtrafik ofta skriver "får" när det knappast rör sig om att några vagnar skänks som välgörenhet eller liknande?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
leifd skrev:Iofs en riktig tanke, men nu har man ju denna funktion, tror nog de går köra med bakre vagns strömavtagare upp, eller båda. Borde vara nått man lätt styr med hjälp av olika omkopplare, fasta eller manövrerbara, i vagnarna.
Jag är inte alldeles övertygad om att det går att köra med båda uppe utan att det leder till att strömavtagarna blir ihopkopplade via kopplet, och så vill man INTE ha det. Hur som helst är det säkerligen tämligen lätt att råda bot på i så fall!
Ja, det var ju det jag avsåg med " lätt styr med hjälp av olika omkopplare, fasta eller manövrerbara"....
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av bark »

Thomas Lange skrev:Enligt vanligtvis välunderrättad källa är det nu klart att Norrköping får 6 st Tatra T6 som kan ses på Leifs bilder nedan. Leverans "snart". Efter användning i Norrköping väntar nya uppgifter i Polen.
Trevligt besked. Har de någon låggolvsdel?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

bark skrev:
Thomas Lange skrev:Enligt vanligtvis välunderrättad källa är det nu klart att Norrköping får 6 st Tatra T6 som kan ses på Leifs bilder nedan. Leverans "snart". Efter användning i Norrköping väntar nya uppgifter i Polen.
Trevligt besked. Har de någon låggolvsdel?
Nej nej... 4-axliga normlgolvsvagnar för multipeldrift, enriktnings.
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Olle L »

Vilken upplåtelseform gäller för vagntyp M11?
Ska de köpas eller hyras?
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Willy Forsström »

Norrköpings Spårvägar AB köper sex Tatra T6A2 från Berlin. Vagnarna kommer att få beteckningen M11 och vagnsnummer 10 - 15. Nummer 16 var ju redan upptaget av en museivagn därför den ologiska början på 10. Vagnarna ska förstärka vagnparken fram till samtliga nya vagnar av typ M06 har levererats. Vagnarnas vidare öden därefter är oklart. Leveransen från Berlin är planerad att ske innan januari månads slut och driftsättningen bör kunna ske under februari. Vagnarna kommer inte att målas om utan går kvar i BVG-s färgsättning Gul och Antracit. Så få förändringar som möjligt ska göras på vagnarna för att snabbt få dem i drift. :?:
Samtidigt har också två av multippeltågen typ M67K slagits isär och vagnarna 83,84,86 och 88 går nu som singelvagnar. Trängseln på dessa vagnar blir givetvis ännu större än på multippeltågen men samtidigt som vagnsbristen är som störst ska Veolia Transport genomföra utbildning av nya förare vilket kräver tillgång till minst en övningsvagn varje dag under ett antal veckor. Smart va???
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Willy Forsström skrev:Norrköpings Spårvägar AB köper sex Tatra T6A2 från Berlin. Vagnarna kommer att få beteckningen M11 och vagnsnummer 10 - 15. Nummer 16 var ju redan upptaget av en museivagn därför den ologiska början på 10. Vagnarna ska förstärka vagnparken fram till samtliga nya vagnar av typ M06 har levererats. Vagnarnas vidare öden därefter är oklart. Leveransen från Berlin är planerad att ske innan januari månads slut och driftsättningen bör kunna ske under februari. Vagnarna kommer inte att målas om utan går kvar i BVG-s färgsättning Gul och Antracit. Så få förändringar som möjligt ska göras på vagnarna för att snabbt få dem i drift.
Ska de gå som multipeltåg, eller som "singelvagnar"?
Senast redigerad av Sven Blomberg den lördag 15 januari 2011 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:
Willy Forsström skrev:Norrköpings Spårvägar AB köper sex Tatra T6A2 från Berlin. Vagnarna kommer att få beteckningen M11 och vagnsnummer 10 - 15. Nummer 16 var ju redan upptaget av en museivagn därför den ologiska början på 10. Vagnarna ska förstärka vagnparken fram till samtliga nya vagnar av typ M06 har levererats. Vagnarnas vidare öden därefter är oklart. Leveransen från Berlin är planerad att ske innan januari månads slut och driftsättningen bör kunna ske under februari. Vagnarna kommer inte att målas om utan går kvar i BVG-s färgsättning Gul och Antracit. Så få förändringar som möjligt ska göras på vagnarna för att snabbt få dem i drift.
Ska de gå som multipeltåg, eller som "singelvagnar"?
Läser man mellan raderna lite så inser man ju att de är multipeltåg de ska vara, både dessa sex M11 och de åtta M67K.
Men visst, vi kommer ju säkert få se dessa som singelvagnar också.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av M_M »

Törs man fråga vad Norrköping får betala för vagnarna?


Appropå utbildning, kan man inte genomföra viss del av utbildningen i t.ex. Göteborg (M25-M28-M29 är väl såpass snarlika M67K att praktisk erfarenhet från att köra dessa fordon inte är helt bortkastat)?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Törs man fråga vad Norrköping får betala för vagnarna?


Appropå utbildning, kan man inte genomföra viss del av utbildningen i t.ex. Göteborg (M25-M28-M29 är väl såpass snarlika M67K att praktisk erfarenhet från att köra dessa fordon inte är helt bortkastat)?
Törs fråga gör man säkert, men i vart fall jag tänker inte berätta det öppet såhär.
Utbildning, när de gäller utbildning av nya förare, är de nog lämpligt att göra detta där dessa förare ska köra.
Dessutom, kan jag nog lova, att för en som inte är som vi på detta forum, så äre jättestor skillnad M67K och göteborgs systervagnar.
Dock den som kört en massa spårvagn förr, skulle säkert klara de lätt. Sen är de ju bara 4 vagntyper till.... inkl. M11.
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Johan A »

När kommer dessa TATRA vagnar ? Finns bild på dom ? Jag såg olika typer i Berlin måste vara en av dom .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Johan A skrev:När kommer dessa TATRA vagnar ? Finns bild på dom ? Jag såg olika typer i Berlin måste vara en av dom .
Läs Willy Forsströms inlägg längre upp på denna sida om när de planeras komma. Bild finns på förra sidan. (Sidan 4). Jag har gjort en länk dit.

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 60#p252944
Medlem nr 266
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av bruse »

Willy Forsström skrev:Norrköpings Spårvägar AB köper sex Tatra T6A2 från Berlin. Vagnarna kommer att få beteckningen M11 och vagnsnummer 10 - 15. Nummer 16 var ju redan upptaget av en museivagn därför den ologiska början på 10. Vagnarna ska förstärka vagnparken fram till samtliga nya vagnar av typ M06 har levererats. Vagnarnas vidare öden därefter är oklart. Leveransen från Berlin är planerad att ske innan januari månads slut och driftsättningen bör kunna ske under februari. Vagnarna kommer inte att målas om utan går kvar i BVG-s färgsättning Gul och Antracit. Så få förändringar som möjligt ska göras på vagnarna för att snabbt få dem i drift. :?:
Samtidigt har också två av multippeltågen typ M67K slagits isär och vagnarna 83,84,86 och 88 går nu som singelvagnar. Trängseln på dessa vagnar blir givetvis ännu större än på multippeltågen men samtidigt som vagnsbristen är som störst ska Veolia Transport genomföra utbildning av nya förare vilket kräver tillgång till minst en övningsvagn varje dag under ett antal veckor. Smart va???
Vad hade de för nummer i Berlin?
Hur många ytterligare M06 är återställda, vilka nummer får dessa?
Vagnhallsredaköten :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Vagnsbrist i Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

10 st M06 nr 36 - 45.
MVH
Lagerbrax
Skriv svar