Nej, någon sådan regel finns inte. Det blev lite snurrigt med M06, men det behöver man ju inte tjata om i all framtid.20581000184197 skrev:Måste inte en modell som är ny i Sverige provköras i flera månader innan den får tas i linjetrafik?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nej, någon sådan regel finns inte. Det blev lite snurrigt med M06, men det behöver man ju inte tjata om i all framtid.20581000184197 skrev:Måste inte en modell som är ny i Sverige provköras i flera månader innan den får tas i linjetrafik?
Varför skall man göra det? Får inte bakre vagnens motorer ström via kopplet på dessa vagnar?daniel_s skrev: Kanske måste man koppla om lite i vagnarna för att kunna köra med båda uppe, men det ska väl inte vara några problem.
För att slippa ha linjespänning i kopplet. Det är betydligt trevligare om man bara har 24 volt där.Sven Blomberg skrev:Varför skall man göra det? Får inte bakre vagnens motorer ström via kopplet på dessa vagnar?daniel_s skrev: Kanske måste man koppla om lite i vagnarna för att kunna köra med båda uppe, men det ska väl inte vara några problem.
Sant. Tänkte inte på det.Harald skrev: För att slippa ha linjespänning i kopplet. Det är betydligt trevligare om man bara har 24 volt där.
Iofs en riktig tanke, men nu har man ju denna funktion, tror nog de går köra med bakre vagns strömavtagare upp, eller båda. Borde vara nått man lätt styr med hjälp av olika omkopplare, fasta eller manövrerbara, i vagnarna.Harald skrev:För att slippa ha linjespänning i kopplet. Det är betydligt trevligare om man bara har 24 volt där.Sven Blomberg skrev:Varför skall man göra det? Får inte bakre vagnens motorer ström via kopplet på dessa vagnar?daniel_s skrev: Kanske måste man koppla om lite i vagnarna för att kunna köra med båda uppe, men det ska väl inte vara några problem.
Jag är inte alldeles övertygad om att det går att köra med båda uppe utan att det leder till att strömavtagarna blir ihopkopplade via kopplet, och så vill man INTE ha det. Hur som helst är det säkerligen tämligen lätt att råda bot på i så fall!leifd skrev:Iofs en riktig tanke, men nu har man ju denna funktion, tror nog de går köra med bakre vagns strömavtagare upp, eller båda. Borde vara nått man lätt styr med hjälp av olika omkopplare, fasta eller manövrerbara, i vagnarna.
Trevligt!Thomas Lange skrev:Enligt vanligtvis välunderrättad källa är det nu klart att Norrköping får 6 st Tatra T6 som kan ses på Leifs bilder nedan. Leverans "snart". Efter användning i Norrköping väntar nya uppgifter i Polen.
Ja, det var ju det jag avsåg med " lätt styr med hjälp av olika omkopplare, fasta eller manövrerbara"....daniel_s skrev:Jag är inte alldeles övertygad om att det går att köra med båda uppe utan att det leder till att strömavtagarna blir ihopkopplade via kopplet, och så vill man INTE ha det. Hur som helst är det säkerligen tämligen lätt att råda bot på i så fall!leifd skrev:Iofs en riktig tanke, men nu har man ju denna funktion, tror nog de går köra med bakre vagns strömavtagare upp, eller båda. Borde vara nått man lätt styr med hjälp av olika omkopplare, fasta eller manövrerbara, i vagnarna.
Trevligt besked. Har de någon låggolvsdel?Thomas Lange skrev:Enligt vanligtvis välunderrättad källa är det nu klart att Norrköping får 6 st Tatra T6 som kan ses på Leifs bilder nedan. Leverans "snart". Efter användning i Norrköping väntar nya uppgifter i Polen.
Nej nej... 4-axliga normlgolvsvagnar för multipeldrift, enriktnings.bark skrev:Trevligt besked. Har de någon låggolvsdel?Thomas Lange skrev:Enligt vanligtvis välunderrättad källa är det nu klart att Norrköping får 6 st Tatra T6 som kan ses på Leifs bilder nedan. Leverans "snart". Efter användning i Norrköping väntar nya uppgifter i Polen.
Ska de gå som multipeltåg, eller som "singelvagnar"?Willy Forsström skrev:Norrköpings Spårvägar AB köper sex Tatra T6A2 från Berlin. Vagnarna kommer att få beteckningen M11 och vagnsnummer 10 - 15. Nummer 16 var ju redan upptaget av en museivagn därför den ologiska början på 10. Vagnarna ska förstärka vagnparken fram till samtliga nya vagnar av typ M06 har levererats. Vagnarnas vidare öden därefter är oklart. Leveransen från Berlin är planerad att ske innan januari månads slut och driftsättningen bör kunna ske under februari. Vagnarna kommer inte att målas om utan går kvar i BVG-s färgsättning Gul och Antracit. Så få förändringar som möjligt ska göras på vagnarna för att snabbt få dem i drift.
Läser man mellan raderna lite så inser man ju att de är multipeltåg de ska vara, både dessa sex M11 och de åtta M67K.Sven Blomberg skrev:Ska de gå som multipeltåg, eller som "singelvagnar"?Willy Forsström skrev:Norrköpings Spårvägar AB köper sex Tatra T6A2 från Berlin. Vagnarna kommer att få beteckningen M11 och vagnsnummer 10 - 15. Nummer 16 var ju redan upptaget av en museivagn därför den ologiska början på 10. Vagnarna ska förstärka vagnparken fram till samtliga nya vagnar av typ M06 har levererats. Vagnarnas vidare öden därefter är oklart. Leveransen från Berlin är planerad att ske innan januari månads slut och driftsättningen bör kunna ske under februari. Vagnarna kommer inte att målas om utan går kvar i BVG-s färgsättning Gul och Antracit. Så få förändringar som möjligt ska göras på vagnarna för att snabbt få dem i drift.
Törs fråga gör man säkert, men i vart fall jag tänker inte berätta det öppet såhär.M_M skrev:Törs man fråga vad Norrköping får betala för vagnarna?
Appropå utbildning, kan man inte genomföra viss del av utbildningen i t.ex. Göteborg (M25-M28-M29 är väl såpass snarlika M67K att praktisk erfarenhet från att köra dessa fordon inte är helt bortkastat)?
Läs Willy Forsströms inlägg längre upp på denna sida om när de planeras komma. Bild finns på förra sidan. (Sidan 4). Jag har gjort en länk dit.Johan A skrev:När kommer dessa TATRA vagnar ? Finns bild på dom ? Jag såg olika typer i Berlin måste vara en av dom .
Vad hade de för nummer i Berlin?Willy Forsström skrev:Norrköpings Spårvägar AB köper sex Tatra T6A2 från Berlin. Vagnarna kommer att få beteckningen M11 och vagnsnummer 10 - 15. Nummer 16 var ju redan upptaget av en museivagn därför den ologiska början på 10. Vagnarna ska förstärka vagnparken fram till samtliga nya vagnar av typ M06 har levererats. Vagnarnas vidare öden därefter är oklart. Leveransen från Berlin är planerad att ske innan januari månads slut och driftsättningen bör kunna ske under februari. Vagnarna kommer inte att målas om utan går kvar i BVG-s färgsättning Gul och Antracit. Så få förändringar som möjligt ska göras på vagnarna för att snabbt få dem i drift.![]()
Samtidigt har också två av multippeltågen typ M67K slagits isär och vagnarna 83,84,86 och 88 går nu som singelvagnar. Trängseln på dessa vagnar blir givetvis ännu större än på multippeltågen men samtidigt som vagnsbristen är som störst ska Veolia Transport genomföra utbildning av nya förare vilket kräver tillgång till minst en övningsvagn varje dag under ett antal veckor. Smart va???