Men då kanske du kan peka på vad det är för några fantastiska förbättringar som personalen enligt dig vägrar att acceptera!kungsholmen skrev:Att det sedan finns ett fack som drar allt i långbänk och motverkar de förslag på förbättringar som tas fram gör inte saken bättre. Så var det säkert även på Veoliatiden men jag har en känsla av att MTR mer är av ambitionen att förändra varpå det kanske inte märktes lika tydligt då.
Och får man inte igenom de förändringar (i mitt tycke förbättringar) kommer tunnelbanan bara att lucka fram precis som tidigare, och alla som är av tycket att förändringar är av ondo får vatten på sin kvarn. Jag hoppas inte att vi hamnar där även om jag är uppriktigt oroad för det...
Är M T R dåliga ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Är M T R dåliga ?
- kungsholmen
daniel_s skrev: Men då kanske du kan peka på vad det är för några fantastiska förbättringar som personalen enligt dig vägrar att acceptera!
Aj aj, det känns som om jag trampar på ömma tår. Det finns mängder av förslag till förbättringar, allt från att öka punktligheten och ge trafikanter bättre service i form av kundservicevärdar, minska personalgrupper och på så sätt öka tillängligheten till närmsta chef till att bli världens bästa tunnelbana. Hela anbudet bygger på reformera stockholms tunnelbana till det bättre. Annars skulle inte MTR ha vunnit!
Vad jag ville komma till i början av tråden är att detta inte är möjligt utan att ha personalen med sig - och tyvärr verkar många vara livrädda till förändring med motiveringen "varför förändra, vi har alltid haft det så här" tycker jag är tråkigt och leder inte till något. Med det inte sagt att det tidigare sättet att driva tunnelbanan är fel, bara att jag tror att det kan bli bättre.
Ordningsvakt i kollektivtrafiken.
Ja, du trampade så hårt att det började ömma till och med i mina tår här i Göteborg...kungsholmen skrev:Aj aj, det känns som om jag trampar på ömma tår.
Jag arbetar som spårvagnsförare i Göteborg och vet egentligen inte mycket om vare sig MTR eller kvaliteten i tunnelbanetrafiken. Har åkt tunnelbana i Stockholm tre gånger. MEN jag känner igen den konstiga attityden att vi som kör kollektivtrafik är lata, gnälliga och tjatar om att det var bättre förr. Det VAR bättre förr! OCH vi har rätt att kräva anständiga arbetsvillkor!
Givetvis måste man få med sig personalen för att kunna förbättra kollektivtrafiken, personalen är självklart en av flera pusselbitar för att få till en bra kollektivtrafik. Men hur får man då med sig personalen? Genom att öka punktligheten med förlängda körtider och kortade vändtider? Genom att förlita sig på viljan att jobba övertid för att hålla igång trafiken? Genom att införa delade tjänster? Tror inte det!
Om facket och personalen tycker att MTR:s "förbättringar" leder till sämre arbetsvillkor är det troligen precis så. Och försämrade arbetsvillkor för personalen leder garanterat inte till en bättre kollektivtrafik. Så är det bara!
Och hur skulle detta förbättra någonting? Alla som jobbar i tunnelbanan har säkerligen redan sökt sitt jobb. De har knappast tvångsplacerats där nere i underjorden. Skulle du själv söka dig till en tjänst där du regelbundet kan bli av med jobbet pga. en förlorad upphandling?leifd skrev: Finns bara ett sätt....
Ingen automatisk överflyttning av personal, utan alla ska söka sina jobb. Men det tror jag inte man vågar...
Enligt mig har "upphandlingstressen" gjort att otroligt mycket kompetent personal har försvunnit från -eller aldrig ens börjat arbeta inom kollektivtrafiken. I större delen av landet tas inte personalen över vid ett operatörsbyte. Utan man får trots mångårig erfarenhet acceptera en provanställning eller att bli timmis. Personalen kastas runt som vantar mellan olika arbetsgivare.
För länge sedan (innan jag föddes) var det ett status jobb att arbeta inom kollektivtrafiken. Nu är det ett slit och släng yrke som man orkar med i några år, sedan gör många vad som helst för att få komma bort... Konstigt om kvaliteten dalar?
Åter till tunnelbanan. Tror kort sagt att en viktig ingrediens i receptet för förbättrad tunnelbanetrafik heter "bättre arbetsvillkor"!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Det är väl inget unikt att just tunnelbaneförare (eller spårvagnsförare) är förändringsobenägna. Det är alla människor mer eller mindre, oavsett yrke!!! Det är en mänsklig egenskap att vara rädd för det okända.
För att få anställda, oavsett företag, att vara med på ett förändringsarbete, gäller det att ha en dialog med de anställda. Att vara lyhörd och lyssna och ta tills sig konstruktiva idéer och förslag. Företagsledning måste vara tydlig med vad som förväntas av var och en.
Jag har inte en blekaste aning om hur det går till på MTR, men jag har själv varit med på förändringar där ledningen inte lyssnat, fört några dialoger eller ens varit tydliga. Varvid de flesta satte sig emot.
Men nu har jag varit med om motsatsen! Där ledningen flera gånger har möten med de anställda, lyssnat, diskuterat och tagit till sig. Där ledningen är tydliga med vad som händer hela tiden. Jag har inte hört att någon alls satt sig på tvären. För vi känner att vi har fått vara med och förändra!
För att få anställda, oavsett företag, att vara med på ett förändringsarbete, gäller det att ha en dialog med de anställda. Att vara lyhörd och lyssna och ta tills sig konstruktiva idéer och förslag. Företagsledning måste vara tydlig med vad som förväntas av var och en.
Jag har inte en blekaste aning om hur det går till på MTR, men jag har själv varit med på förändringar där ledningen inte lyssnat, fört några dialoger eller ens varit tydliga. Varvid de flesta satte sig emot.
Men nu har jag varit med om motsatsen! Där ledningen flera gånger har möten med de anställda, lyssnat, diskuterat och tagit till sig. Där ledningen är tydliga med vad som händer hela tiden. Jag har inte hört att någon alls satt sig på tvären. För vi känner att vi har fått vara med och förändra!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag är i alla fall inte någon öm tå i sammanhanget, jag vill också förändra tunnelbanan! Men jag tycker att du argumenterar konstigt.kungsholmen skrev:daniel_s skrev: Men då kanske du kan peka på vad det är för några fantastiska förbättringar som personalen enligt dig vägrar att acceptera!
Aj aj, det känns som om jag trampar på ömma tår. Det finns mängder av förslag till förbättringar, allt från att öka punktligheten och ge trafikanter bättre service i form av kundservicevärdar, minska personalgrupper och på så sätt öka tillängligheten till närmsta chef till att bli världens bästa tunnelbana. Hela anbudet bygger på reformera stockholms tunnelbana till det bättre. Annars skulle inte MTR ha vunnit!
Vad jag ville komma till i början av tråden är att detta inte är möjligt utan att ha personalen med sig - och tyvärr verkar många vara livrädda till förändring med motiveringen "varför förändra, vi har alltid haft det så här" tycker jag är tråkigt och leder inte till något. Med det inte sagt att det tidigare sättet att driva tunnelbanan är fel, bara att jag tror att det kan bli bättre.
- Personalen har mig veterligen aldrig motsatt sig ökad punktlighet.
- Jag har svårt att tänka mig något större motstånd mot att det finns kundservicevärdar (även om jag själv tycker att pengarna kunde ha använts bättre!).
- Det finns knappast någon som motsätter sig en ökad tillgänglighet till närmaste chef. Men det måste nog vara en äkta chef, inte en låtsaschef. Om man installerar en kvasichef utan ekonomiska befogenheter mellan den anställde och närmaste "riktiga" chef så har man ju i själva verket minskat tillgängligheten till närmaste chef! Det misstaget gjorde Connex för några år sedan, och det skulle inte förvåna mig om den nuvarande operatören skulle upprepa det. Det är inte bara fotfolket som har ett sinne för traditioner

Tunnelbanan sysselsätter tusentals människor, geografiskt utspridda och med nödvändigt stor självständighet. En sådan verksamhet är inget som girar på nolltid! Det kanske man ska tänka på innan man beskyller just arbetstagarna för att det är svårt att förändra. Det är för övrigt ungefär lika tokigt att skylla på ledningen - ibland måste man nog helt enkelt acceptera att förändring går långsamt och kräver noggranna förberedelser!
Jösses! Vart jobbar du?bruse skrev:Men nu har jag varit med om motsatsen! Där ledningen flera gånger har möten med de anställda, lyssnat, diskuterat och tagit till sig. Där ledningen är tydliga med vad som händer hela tiden. Jag har inte hört att någon alls satt sig på tvären. För vi känner att vi har fått vara med och förändra!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
MTR!olasand skrev:Jösses! Vart jobbar du?bruse skrev:Men nu har jag varit med om motsatsen! Där ledningen flera gånger har möten med de anställda, lyssnat, diskuterat och tagit till sig. Där ledningen är tydliga med vad som händer hela tiden. Jag har inte hört att någon alls satt sig på tvären. För vi känner att vi har fått vara med och förändra!
.... näe, skojade!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark