SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Odd »

Jag förstår fortfarande inte varför man skall göra saker krångligare. Borde man inte förenkla i stället:
- På remsorna ser man vad giltigheten är. På de nya korten ser man det inte.
- Med remsan behöver man gå fram till spärrvakr för att få stämpel. Med kortet måste man också göra det, men det tar längre tid.
- För att köpa ett gammalt periodkort så gick man fram till kioskexpediten som printade ut ett kort. Det nya systemet kräver femtioelva olika knapptryckningar på en idiotprogrammerad automat innan trafikanten eventuellt har lyckats att köpa mer gitlighet. Och då är det inte ens säkert att trafikanten kommer ihåg att "blippa" den extra gången.
- Trafikant som skall betala kontant kan göra det, men enbart med mynt eller svenskt kreditkort. Och i nästa automat kan man betala med kort, men inte med mynt eller sedlar, såvida det inte är på en buss, för då kan man bara betala med mobilen, om man har svenskt abonnemang, och råkar det vara en spårvagn så kan man köpa kontant, men inte med kort.

Jag har naturligtvis även lösningar på en del av det...
- De nya "remsorna" kan bestå av ett miljövänligt papperskort med en remsa med helt vanlig järnoxid på. Baksidan av kortet innehåller ett stort fält som valideringsmaskinen kan trycka kortets giltighet på varvid trafikanten själv kan se vad den gäller för och hur mycket värde som finns kvar. (Eventuella likheter med före detta system i andra städer är en ren slump.). Plastkorten gör av med otroligt mycket mer energi att tillverka och innehåller dessutom elektronik som i vissa fall innebär påfrestningar på miljön vid tillverkning och destruering.
- Utrusta automatspärrarna med knappar som används när trafikanten behöver välja en annan giltighet än den förutbestämda för kortets innehavare.
- Varför inte ha en snabb, enkel automat som tar emot mynt, sedlar och kort.... IKEA kan, varför kan inte SL?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
hej

Inlägg av hej »

Fördelen med Skånetrafikens Jo-Jo kort. I automaten som finns på alla stationer så kan man köpa biljett med JoJo kort kontant eller kort. Du kan ladda JoJo kortet med kontant och kort och även köpa månadsladdning. Vidare behöver du bara tänka på vart du skall åka, dock i vissa fel vilken väg, men behöver inte fundera på i vilken zon du ska till.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:- Varför inte ha en snabb, enkel automat som tar emot mynt, sedlar och kort.... IKEA kan, varför kan inte SL?
Kan det ha att göra med:
a) det finns 17 Ikea-varuhus. Det finns 50 pendeltågsstationer - några med fler än en ingång.
b) Alla Ikea-automaterna är inomhus. Alla Pendeltågsspärrar är inte inomhus (mig veterligen - där kan jag ha fel). Väder och vind, samt vandalism, påverkas av detta.
c) Ikea-automaterna är inte öppna om inte det finns personal som kan kontrollera dem, och det finns mycket kassapersonal vid varje varuhus. Det är inte sällan en person vid varje pendelingång.
d) Trots de långa köerna på Ikea så beror det inte så mycket på att det är massor av folk som vill komma igenom så fort som möjligt. På vissa pendelstationer är det hur mycket folk som trängs - och som ska kontrolleras av en enda person (se c)
e) Säkerheten i tömningen av Ikeas automater kan nog sägas vara stor, då det finns folk runt omkring när automaterna töms. På Pendelstationer är det - när det inte är rusning - inte sällan tomt och ödsligt, vilket innebär otrygghet för dem som tömmer automaterna.

Ja det var fem exempel. Vill du ha fler ;)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Odd skrev:Jag förstår fortfarande inte varför man skall göra saker krångligare. Borde man inte förenkla i stället
Jo, man borde förenkla, och man har också gjort en hel del förenklingar genom en rejäl minskning av antalet rörliga delar som kan strula, och likaså minskat mängden potentiellt strul som inte kan övervakas elektroniskt.

Poängen med att övervaka strul elektroniskt är att det går att få bra siffror på hur mycket något verkligen strular. Jag har jobbat i produktionsmiljö och min erfarenhet är att automategenererad statistik är i princip ett måste för att verkligen veta vad som bör prioriteras. Allt annat gör bara att de som bullrar högst får sin vilja igenom istället för att de största problemen faktiskt åtgärdas.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Kantorn skrev:
Odd skrev:- Varför inte ha en snabb, enkel automat som tar emot mynt, sedlar och kort.... IKEA kan, varför kan inte SL?
Kan det ha att göra med:
a) det finns 17 Ikea-varuhus. Det finns 50 pendeltågsstationer - några med fler än en ingång.
b) Alla Ikea-automaterna är inomhus. Alla Pendeltågsspärrar är inte inomhus (mig veterligen - där kan jag ha fel). Väder och vind, samt vandalism, påverkas av detta.
c) Ikea-automaterna är inte öppna om inte det finns personal som kan kontrollera dem, och det finns mycket kassapersonal vid varje varuhus. Det är inte sällan en person vid varje pendelingång.
d) Trots de långa köerna på Ikea så beror det inte så mycket på att det är massor av folk som vill komma igenom så fort som möjligt. På vissa pendelstationer är det hur mycket folk som trängs - och som ska kontrolleras av en enda person (se c)
e) Säkerheten i tömningen av Ikeas automater kan nog sägas vara stor, då det finns folk runt omkring när automaterna töms. På Pendelstationer är det - när det inte är rusning - inte sällan tomt och ödsligt, vilket innebär otrygghet för dem som tömmer automaterna.

Ja det var fem exempel. Vill du ha fler ;)
Gärna, men jag ser inga argument för varför SL inte skulle ha enhetliga maskiner i systemet som klarar allt detta. Det finns ju på andra ställen i Sverige, i Europa, i världen. Sverige är knappast unikt på något sätt, utom möjligen enfaldigheten.

Men som i dag där man för att kunna fylla på Accesskortet behöver utföra runt tio olika moment för att slutföra köpet är skrämmande. Det borde i enklaste utförandet vara:
1) sätt i SL-kortet
2) Bekräfta samma biljettyp som senast
3) dra betalkort och ange PIN
4) ta ut SL-kortet.
Punkt två kan ersättas med ett direktval med de vanligaste biljettyperna och i värsta fall ytterligare ett val för ovanliga biljettyper.

För att köpa kontantbiljett:
1) Sätt i ev SL accesskort
2) Välj biljettyp
3) Betala
4) ta ut SL-kortet eller tag biljetten om kort ej finns.

För att flytta belopp från kortet till en biljett:
1) tryck på biljettyp
2) håll upp kortet
3) välj eventuellt pappersbiljett för utskrift.

Det behöver inte vara komplicerat...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Angående dagens laddningsautomater:
Det minsta man kunde begära är att förvalt startdatum för periodbiljett är dagen efter att aktuell periodbiljett går ut. Eller att en knapp för att välja just det datumet finns bredvid kalenderbladet. Detta förutsatt att aktuell periodbiljett finns på kortet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
lirdo

Inlägg av lirdo »

Jag såg ett tecken i dag på att införandet av respengar kan vara på gång. När man ska köpa en biljett på sitt kort i Access-maskinen, och man kommer till steget där man ska välja betalsätt, kommer nu även följande text upp:

Disponibla respengar: 0,00 kr.

Det har inte stått där förut, så det verkar som de modifierat systemet nyligen.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:
M_M skrev:Det vore smidigare om det på pendeltågnätet fanns färdiga knappar för att välja antal zoner direkt vid automatspärrarna, likaså borde det finnas en "mellanpassageapparat" för att öka på antalet zoner vid de framtida inom-spärrarna-bytena från tunnelbana till pendeltåg vid Odenplan och T-Centralen.
Sådana knappar direkt på spärrarna skulle minska dess kapacitet ganska betydligt. Och många pendeltågsstationer har inte plats för en bred spärrlinje med många spärrar.
Bättre då en speciell flerzonsregistreringsmaskin vid sidan om som någon föreslog. Med zonkarta och allt, där sällanresenären kan ta den tid som behövs utan att bli nersprungen!
Eller så sätter man sådana knappar på EN automatspärr?

Hur mycket skulle kapacitén minska egentligen, om säg var 20:e resenär behöver trycka på en knapp, jämfört med att var 20:e resenär kör fast för att denne inte begriper varför det inte funkar som i tunnelbanan, eller än värre var 30:e resenär felaktigt betalar för lite och riskerar att åka fast?
I rusning på en station med två - tre automatspärrar där en eller flera blockeras av personer som ska trycka på knappar/läsa instruktioner minskar kapaciteten rätt mycket. Sedan förstår jag inte varför resenärer idag skulle köra fast och blockera? Automatspärrar och maskiner fungerar likadant som i tunnelbanan och om man kör fast i accessmaskinen blockerar man iaf inte automatspärrarna.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:
LÅ1 skrev: quote="M_M" Det vore smidigare om det på pendeltågnätet fanns färdiga knappar för att välja antal zoner direkt vid automatspärrarna, likaså borde det finnas en "mellanpassageapparat" för att öka på antalet zoner vid de framtida inom-spärrarna-bytena från tunnelbana till pendeltåg vid Odenplan och T-Centralen. /quote
Sådana knappar direkt på spärrarna skulle minska dess kapacitet ganska betydligt. Och många pendeltågsstationer har inte plats för en bred spärrlinje med många spärrar.
Bättre då en speciell flerzonsregistreringsmaskin vid sidan om som någon föreslog. Med zonkarta och allt, där sällanresenären kan ta den tid som behövs utan att bli nersprungen!
Eller så sätter man sådana knappar på EN automatspärr?

Hur mycket skulle kapacitén minska egentligen, om säg var 20:e resenär behöver trycka på en knapp, jämfört med att var 20:e resenär kör fast för att denne inte begriper varför det inte funkar som i tunnelbanan, eller än värre var 30:e resenär felaktigt betalar för lite och riskerar att åka fast?
I rusning på en station med två - tre automatspärrar där en eller flera blockeras av personer som ska trycka på knappar/läsa instruktioner minskar kapaciteten rätt mycket.
Det löser man genom att helt enkelt inte ha nån annan instruktion än "om du inte vet var du ska trycka - läs på väggen där borta"...
BSB101 skrev:Sedan förstår jag inte varför resenärer idag skulle köra fast och blockera? Automatspärrar och maskiner fungerar likadant som i tunnelbanan och om man kör fast i accessmaskinen blockerar man iaf inte automatspärrarna.
För att folk laddat på "resekassa" på sitt kort och undrar varför spärren inte släpper igenom dem (för att spärren är programmerad så att man i automaten bredvid först måste tala om hur många zoner man vill åka genom)...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:I rusning på en station med två - tre automatspärrar där en eller flera blockeras av personer som ska trycka på knappar/läsa instruktioner minskar kapaciteten rätt mycket. Sedan förstår jag inte varför resenärer idag skulle köra fast och blockera? Automatspärrar och maskiner fungerar likadant som i tunnelbanan och om man kör fast i accessmaskinen blockerar man iaf inte automatspärrarna.
Men blir det så i verkligheten? De allra flesta resenärer kommer ganska snart att förstå att man trycker på [A] och blippar kortet, utan särskild fördröjning mot idag.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Resenärerna förstår kanske, men det kan bli långsammare ändå.
Om inte knappen finns där jag har vänsterhanden när jag blippar kortet med högern, dvs tex i metron jag håller, så kommer det gå långsammare för mig. Och oavsett om knappen finns på höger eller vänster konsol så kommer det bli en onaturlig ställning som helt tar bort flytet genom spärren. Om någonting ska det vara flera blipp-plattor. Och då är zonantalet cementerat för lång tid.

Så jag säger, max en gör-det-självspärr vid kuren. I övrigt som idag, fast med fler enkelriktade spärrar vid hård belastning.

mvh /Micke, som hitintills aldrig klämts.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

mickeb skrev:Resenärerna förstår kanske, men det kan bli långsammare ändå.
Om inte knappen finns där jag har vänsterhanden när jag blippar kortet med högern, dvs tex i metron jag håller, så kommer det gå långsammare för mig. Och oavsett om knappen finns på höger eller vänster konsol så kommer det bli en onaturlig ställning som helt tar bort flytet genom spärren. Om någonting ska det vara flera blipp-plattor. Och då är zonantalet cementerat för lång tid.

Så jag säger, max en gör-det-självspärr vid kuren. I övrigt som idag, fast med fler enkelriktade spärrar vid hård belastning.

Blippa såklart med själva kortet - så görs i Uppsala...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

mickeb skrev:Resenärerna förstår kanske, men det kan bli långsammare ändå.

Jag kan tänka mig några lösningar där knapparna är utformade så att du med din högerhand kan både trycka på rätt knapp och sedan blippa utan nämvärd fördröjning mot idag.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Samtidigt som du håller plånboken med kortet i? Knogstora knappar? Tell us!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Om man skippar zonerna och kör enhetstaxa så funkar det utmärkt med accesskort.

1 ladda med stålar
2 håll upp kortet beloppet dras från kortet
3 åk

Tar man bort övergångarna så blir summan för en resa från förorten lika som idag då det oftast krävs ett byte.

Kan man dessutom enkelt ladda upp olika längder på gilltighet för kort kan man välja vad som blir billigast.

ex
1 dagars
3 dagars
7 dagar
14 dagar
30 dagar
kvartal
halvår
helår

Kommer man så långt att man kan ladda kortet på datorn hemma så är det fulländat. Kan man dessutom ha ex en summa för enkelbiljetter och samtidigt kunna ladda upp ex ett 3 dagarskort så har man ju en reserv om man hamnar så att man missat å ladda på. Starttiden anger man när man köper kortet.

Mna kan även tänka sig att man direkt med VISA eller motsv köper biljeten direkt håll upp kortet så dras det 20 spänn precis som det görs på vissa parkeringsautomer.

Stefan

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

mickeb skrev:Samtidigt som du håller plånboken med kortet i? Knogstora knappar? Tell us!
Jag tänker snarare på placeringen av knapparna i förhållande till var kortet blippas någonstans. Rörelsen skall vara naturlig att peta till på rätt knapp för att sedan blippa kortet utan att man riskerar att blippa kortet innan man tryckt på knappen.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Odd skrev:
mickeb skrev:Samtidigt som du håller plånboken med kortet i? Knogstora knappar? Tell us!
Jag tänker snarare på placeringen av knapparna i förhållande till var kortet blippas någonstans. Rörelsen skall vara naturlig att peta till på rätt knapp för att sedan blippa kortet utan att man riskerar att blippa kortet innan man tryckt på knappen.
Varför inte ha just knogstora knappar och bygga in kortläsare i varje knapp?

Enkelresa - tryck med kortet på önskad reslängd.

Periodkort - lägg på valfri knapp och tryck eller låt bli att trycka på knappen...
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Är ändå inte det enklaste att återinföra enhetstaxan? Det är ju ändå enhetstaxa på periodbiljetterna. Varför då inte på enkel- och rabattkuponger? Inkonsekvent!
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Användarens profilbild
roggek

Re: SL Access - remsorna KAN ersättas

Inlägg av roggek »

Det allra enklaste vore att införa nolltaxa på SL, och finanisera intäkter via biltullar och en höjd landstingsskatt.... :D

Bl a många studenter och låginkomsttagare önskar och hoppas på nolltaxa...

Kontroversiellt, ja, men har provats förut bl a busstrafiken i Örebro...

(V) vill ha prov med nolltaxa:
http://www.planka.nu/nyheter/2007/04/21 ... a-nolltaxa
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

roggek skrev:Det allra enklaste vore att införa nolltaxa på SL, och finanisera intäkter via biltullar och en höjd landstingsskatt.... :D

Bl a många studenter och låginkomsttagare önskar och hoppas på nolltaxa...

Kontroversiellt, ja, men har provats förut bl a busstrafiken i Örebro...

(V) vill ha prov med nolltaxa:
http://www.planka.nu/nyheter/2007/04/21 ... a-nolltaxa
Nej, det är ingen enkel lösning att införa nolltaxa. Och dessutom går det ju i regel ut på att någon annan ska betala. Visst försök har gjorts på en del håll - i Örebro var det väl för den delen bara under viss tid på dagen - men främst i mindre kommuner har det gjorts, där busstrafiken i princip består av skolskjuts. Ockelbo är ju ett exempel. På sådana pllatser är det snarast billigare med de 2-3 bussar man har att inte tal betalt, när de stora flertalet resenärer ändå skulle åka gratis. Men i en storstad fungerar det inte med nolltaxa av många skäl.

Ett är att kapaciteten helt enkelt inte räcker till. Eller så får vi en kollektivtrafik som blir oatraktiv för att det blir så trång på bussar och tåg. Nä, nolltaxa är ett riktigt dåligt förslag och jag blir riktigt arg när organisationer som uppmanar till lagbrott tas på allvar.
Låst