Koppling av C20 på TUB1
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Koppling av C20 på TUB1
TIdigare rullade Stockholms gröna tunnelbanelinje med antingen 2 eller 3 vagnar hela trafikdygnet, eftersom det "inte gick" att koppla till och från vagnar ute på linjen. Nu rullar långa tåg på dagarna och korta tåg på kvällarna. Går det alltså nu helt plötsligt att koppla tåg ute på banan, eller görs kopplingen i depåerna och hela tågen byts vid given tidpunkt?
Re: Koppling av C20 på TUB1
Frånkopplinen på kvällen utförs vid ändstationer tex Hagsätra.djth skrev:TIdigare rullade Stockholms gröna tunnelbanelinje med antingen 2 eller 3 vagnar hela trafikdygnet, eftersom det "inte gick" att koppla till och från vagnar ute på linjen. Nu rullar långa tåg på dagarna och korta tåg på kvällarna. Går det alltså nu helt plötsligt att koppla tåg ute på banan, eller görs kopplingen i depåerna och hela tågen byts vid given tidpunkt?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Det har aldrig handlat om att det inte har gått - utan att det krävs mer personal för att göra det- så det gäller ju att man tjänar in den kostnaden på att ha mindre vagnar ute. Man gör också några speicallösningar (det går ju inte att koppla av och på vidare bra vid Odenplan ex.vis -), den enda station som fungerar riktigt bra för det idag är väl annars Åkeshov (som dock inte används för det) vid Hagsätra fattas det väl ca 10 meter på extra sträckan för att det ska fungera bra, vilket ju är en rätt liten kostnad egentligen att förlänga om man vill använda koppling mer konsekvent.
Sedan kan man ju tycka att de kopplar av alldeles för tidigt - ibland kommer ju inte alla med tåget - men det är förstås en helt annan diskussion.
Sedan kan man ju tycka att de kopplar av alldeles för tidigt - ibland kommer ju inte alla med tåget - men det är förstås en helt annan diskussion.
Senast redigerad av spårlasse den torsdag 16 december 2010 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Vad sparar man på att köra kortare tåg? Det jag själv kan komma på är att slitaget på vagnarna blir mindre och det går åt mindre energi att driva tåget. Är det något mer man sparar, och hur mycket sparar man?
Energikostnaden är väl tämligen betydande just nu när pappersbruken drar ner produktionen för att minska på sina kostnader.heasm skrev:Vad sparar man på att köra kortare tåg? Det jag själv kan komma på är att slitaget på vagnarna blir mindre och det går åt mindre energi att driva tåget. Är det något mer man sparar, och hur mycket sparar man?
/T
Med reservation för tyckfel.
Genom besparingen i slitage sparar man också underhållsresurser, och under vissa förutsättningar räcker då vagnparken till mer trafik i topparna.heasm skrev:Vad sparar man på att köra kortare tåg? Det jag själv kan komma på är att slitaget på vagnarna blir mindre och det går åt mindre energi att driva tåget. Är det något mer man sparar, och hur mycket sparar man?
Men om lika resenärer ska trängas i två vagnar så slits ju de två vagnarna mer, än om de fick sprida ut sig på tre vagnar.daniel_s skrev:Genom besparingen i slitage sparar man också underhållsresurser, och under vissa förutsättningar räcker då vagnparken till mer trafik i topparna.heasm skrev:Vad sparar man på att köra kortare tåg? Det jag själv kan komma på är att slitaget på vagnarna blir mindre och det går åt mindre energi att driva tåget. Är det något mer man sparar, och hur mycket sparar man?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Kan ju ligga lite i det, men också tvärtom (slitaget blir större om vagnen är tom då huliganer kan härga mer fritt - tror att skadegörelsekostnaden är betydligt högre än det vanliga slitaget), men nu är det väl mer hjul och andra delar som behöver tät och mer avancerad översyn, själva inredningen är nog i detta sammanhang en mer marginell kostnad. Det är också säkert reglerat per vagnkilometer i trafik, hur ofta översyn ska göras vilket gör det dyrare att ha vagnar i trafik.bruse skrev:Men om lika resenärer ska trängas i två vagnar så slits ju de två vagnarna mer, än om de fick sprida ut sig på tre vagnar.daniel_s skrev:Genom besparingen i slitage sparar man också underhållsresurser, och under vissa förutsättningar räcker då vagnparken till mer trafik i topparna.heasm skrev:Vad sparar man på att köra kortare tåg? Det jag själv kan komma på är att slitaget på vagnarna blir mindre och det går åt mindre energi att driva tåget. Är det något mer man sparar, och hur mycket sparar man?
Nu har jag ju förstått det som att Veolia inte tyckte det var värt besväret att koppla från (man fick alltså inte betalt för att köra med långa tåg på kvällen) och man hade ju inte så stora problem med vagnbrist (iaf inte värre än MTR), och eftersom det är rätt få vagnar ute i kvartstrafiken, så kan man ju undra hur mycket man spar egentligen...Dessutom gör man väl antagligen ändå inget dagligt underhåll under rusningstid (förutom den större översynen förstås som väl görs med jämna intervaller), och väl knappast klockan 22.00 på kvällen. Resonemanget har väl därför (antar jag) större bärighet för att koppla från dagtid än på natten. Däremot är det förstås en kostnadsbesparing - men detta beror ju också på hur avtalet ser ut (hur mycket man får för en avgång kontra antal vagnar per tåg, kanske framförallt om avtalet bygger på att man får betalt per vagn och km i trafik).
Men visst allt är en kostnad, och naturligtvis är det väl bra om man inte kör runt med massa överkapacitet - problemet är väl bara att man kopplar ifrån lite för tidigt. Efter ca 22.30 söndag, måndag-torsdag går det faktiskt rätt bra att köra med korta tåg även på gröna linjen.
Är huvudsyftet med verksamheten att spara pengar, kan de väl ställa in trafiken helt.spårlasse skrev:Men visst allt är en kostnad, och naturligtvis är det väl bra om man inte kör runt med massa överkapacitet - problemet är väl bara att man kopplar ifrån lite för tidigt. Efter ca 22.30 söndag, måndag-torsdag går det faktiskt rätt bra att köra med korta tåg även på gröna linjen.
Jag åker som kanske bekant inte tub ofta, och den här trådens ämne är en del av det hela. På söndagar kör de med två vagnar på bana 1. Redan i Skärmarbrink är sittplatserna slut, efter Gullmarsplan är det trängsel vid dörrarna. Jag upplever det som trängre mitt på söndagen än i rusningen på en vardag. För då går det 3-vagnståg med 5 (eller är det 6) tåg på 10 minuter. På Söndagar bara tvåvagnarståg med tre tåg på tio minuter. Det är väl någon 50-talsromantiker som tror att Stockholmarna inte jobbar, går på bio, museum, eller har andra aktiviteter en söndag. Det var nog över hundra år sen som svenska kyrkan föreskrev stillhet i hemmet på söndagarna, där endast bibelstudier var tillåtna aktiviteter. Dags SL kommer in i 1900-talet och 2000-talet.
Så sant och jag har framfört klagomål på detta många gånger till SL - nu har man ju dock lovat att ändra det till hösten (om man inte har ångrat sig - fast dock inte på linje 17 - där tror man att det går att köra med korta tåg - däremot på linje 18 och 19 - åter ett tecken på att SL inte riktigt är med ute i trafiken längre - man läser statistik och tror att verkligheten fungerar efter den). Allvarligt talat är det svårt överhuvud taget att köra 2-vagnstågslösningar på gröna linjen. Då kräver det en väldig lyhördhet för att det inte pågår några evenemang i Globen (eller på andra ställen längs banan), och att man inte har så korta vändtider, så att förseningarna kan minska. Ett tvåvagnarståg blir ju proppfullt om tåget är några minuter försenat. Dessutom lär ju sig aldrig heller trafikanterna något - man står fortfarande och väntar 30 meter från platsen där vagnen stannar - varav föraren får vänta på att passagerarna ska hinna fram till tåget - hitta en dörr där det går att komma in etc.bruse skrev:Är huvudsyftet med verksamheten att spara pengar, kan de väl ställa in trafiken helt.spårlasse skrev:Men visst allt är en kostnad, och naturligtvis är det väl bra om man inte kör runt med massa överkapacitet - problemet är väl bara att man kopplar ifrån lite för tidigt. Efter ca 22.30 söndag, måndag-torsdag går det faktiskt rätt bra att köra med korta tåg även på gröna linjen.
Jag åker som kanske bekant inte tub ofta, och den här trådens ämne är en del av det hela. På söndagar kör de med två vagnar på bana 1. Redan i Skärmarbrink är sittplatserna slut, efter Gullmarsplan är det trängsel vid dörrarna. Jag upplever det som trängre mitt på söndagen än i rusningen på en vardag. För då går det 3-vagnståg med 5 (eller är det 6) tåg på 10 minuter. På Söndagar bara tvåvagnarståg med tre tåg på tio minuter. Det är väl någon 50-talsromantiker som tror att Stockholmarna inte jobbar, går på bio, museum, eller har andra aktiviteter en söndag. Det var nog över hundra år sen som svenska kyrkan föreskrev stillhet i hemmet på söndagarna, där endast bibelstudier var tillåtna aktiviteter. Dags SL kommer in i 1900-talet och 2000-talet.
Nu är det förvisso färre som åker på söndagar. Rent statistiskt är det egentligen rätt märkligt att det ändå blir så pass trång med tvåvagnarståg. De fåtal statistikuppgifter jag själv har, tyder ändå på att det borde vara ungefär 20 procent färre resande på söndagar än på lördagar - vagnminskningen ger ju 2/3 jämfört med lördagar. Fast det är klart - man ligger ju rätt ett praktiskt kapacitetstak även på lördagar.
Äh! Två vagnar räcker utmärkt på kvällarna. Mycket svammel men lite verklighetskoppling. Större delen av upplevelsen härrör från passagerarnas placering på plattformarna, mycket litet sammanhänger med den egentliga belastningen; mittersta vagnen är typ tom större delen av trafikdygnet och kunde lika gärna ersättas med en lång stång med multipelkablar.
Problemet är detsamma på pendeln, och många gånger är det bara trängsel i ändarna på tåget. Bättre information om var tågen stannar borde kunna underlätta situationen.
-
Som sagt, om folk kunde lära sig att utnyttja mitten av tåget så skulle det oftast inte vara så trångt.... Man behöver inte åka längst fram eller längst bak!
Men folk har svårt att lära sig var tåget stannar. Förr fanns det skyltar i taket på station, som angav var tåget stannar mellan i lågtrafik. utgå aldrig från att den stora massan (kunderna) vet vad den lilla massan (personalen) vet men som dom inte berättar.TUBFöraren skrev:Som sagt, om folk kunde lära sig att utnyttja mitten av tåget så skulle det oftast inte vara så trångt.... Man behöver inte åka längst fram eller längst bak!
Oftast får du reda på att det är ett kort tåg, först när tåget rullar in, och då ska du hinna röra dig kanske en vagnslängd på bara några sekunder. Alla resenärer är inte spurtsprintare, det är gamla, handikappade, bär på väskor osv som behöver tid att gå sträckan.
Det vore enklast för alla om det alltid är samma tåglängd oavsett tidpunkt på dagen eller veckodag. Varför krångla till det i onödan liksom?
För att spara pengar. Klart att man kan lyxa till det med långa tåg även på kvällar och helger, men det kräver mer resurser, eftersom det blir fler vagnkilometer.bruse skrev:Det vore enklast för alla om det alltid är samma tåglängd oavsett tidpunkt på dagen eller veckodag. Varför krångla till det i onödan liksom?
Precis! Vid de flesta resorna är det långa tåg. Så plötsligt är det korta tåg, eller ett enstaka kort tåg bland alla långa. Och det annonseras förs när tåget kommer. Och alla tittar inte på displayen i det läget, utan blir överraskade när sista vagnen saknas, eller tåget stannar utan att köra längst fram på perrongen. Det minsta man kan begära är att korta tåg syns även på förhandsaviserade tåg.bruse skrev:Men folk har svårt att lära sig var tåget stannar. Förr fanns det skyltar i taket på station, som angav var tåget stannar mellan i lågtrafik. utgå aldrig från att den stora massan (kunderna) vet vad den lilla massan (personalen) vet men som dom inte berättar.TUBFöraren skrev:Som sagt, om folk kunde lära sig att utnyttja mitten av tåget så skulle det oftast inte vara så trångt.... Man behöver inte åka längst fram eller längst bak!
Oftast får du reda på att det är ett kort tåg, först när tåget rullar in, och då ska du hinna röra dig kanske en vagnslängd på bara några sekunder. Alla resenärer är inte spurtsprintare, det är gamla, handikappade, bär på väskor osv som behöver tid att gå sträckan.
Det vore enklast för alla om det alltid är samma tåglängd oavsett tidpunkt på dagen eller veckodag. Varför krångla till det i onödan liksom?
Ibland står det att tåget stannar vid plattformens mitt, men det gäller inte alla stationer, men jag tror att texten finns även på de stationerna?

I en del T-banesystem (eller liknande) i världen finns det en markering på strömskenan, eller på väggen ovanför den, utmed hela den sträcka som korta tåg stannar vid. Ganska smart.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
De där skyltarna - åtminstone de jag sett under senare år, säger dessutom bara var änden på ett kort tåg kommer vara, men inte på vilken sida av skylten tåget kommer stanna.bruse skrev:Men folk har svårt att lära sig var tåget stannar. Förr fanns det skyltar i taket på station, som angav var tåget stannar mellan i lågtrafik. utgå aldrig från att den stora massan (kunderna) vet vad den lilla massan (personalen) vet men som dom inte berättar.TUBFöraren skrev:Som sagt, om folk kunde lära sig att utnyttja mitten av tåget så skulle det oftast inte vara så trångt.... Man behöver inte åka längst fram eller längst bak!
För vissa är det kanske busenkelt att klura ut på vilken sida av skylten tåget kommer att stanna, men knappast för alla. Dels vet inte alla att ett "kort tåg" faktiskt betyder "lite längre än halvlångt" (där halvlångt logiskt är precis halva längden av ett tåg av full längd), och dels är det inte alla som har såpass bra djupseende att de kan avgöra vilken sida av skylten som är "rätt". Om "kort tåg" är placerat så att 2*C20 precis får plats i ena änden av en station som har de långa 120meters-plattformarna så sitter skylten endast 10% iväg från plattformens mitt, då ska man ha j-ligt bra djupseende för att avgöra vilken sida av skylten som har längst plattform förutom att man också måste veta att ett "kort tåg" faktiskt är längre än halva plattformen...
Nej, faktum är att SL verkar skita i icke-vaneresenärerna...
Du har kanske glömt vad som stod på dessa skyltar? Nånting med "i lågtrafik stannar tåget mellan dessa markeringar". Inte ens jag med ett öga ahde svårt att se båda skyltarna. Om någon inte kan se båda skyltarna, har de nog färdtjänst.M_M skrev:De där skyltarna - åtminstone de jag sett under senare år, säger dessutom bara var änden på ett kort tåg kommer vara, men inte på vilken sida av skylten tåget kommer stanna.bruse skrev:Men folk har svårt att lära sig var tåget stannar. Förr fanns det skyltar i taket på station, som angav var tåget stannar mellan i lågtrafik. utgå aldrig från att den stora massan (kunderna) vet vad den lilla massan (personalen) vet men som dom inte berättar.TUBFöraren skrev:Som sagt, om folk kunde lära sig att utnyttja mitten av tåget så skulle det oftast inte vara så trångt.... Man behöver inte åka längst fram eller längst bak!
För vissa är det kanske busenkelt att klura ut på vilken sida av skylten tåget kommer att stanna, men knappast för alla. Dels vet inte alla att ett "kort tåg" faktiskt betyder "lite längre än halvlångt" (där halvlångt logiskt är precis halva längden av ett tåg av full längd), och dels är det inte alla som har såpass bra djupseende att de kan avgöra vilken sida av skylten som är "rätt". Om "kort tåg" är placerat så att 2*C20 precis får plats i ena änden av en station som har de långa 120meters-plattformarna så sitter skylten endast 10% iväg från plattformens mitt, då ska man ha j-ligt bra djupseende för att avgöra vilken sida av skylten som har längst plattform förutom att man också måste veta att ett "kort tåg" faktiskt är längre än halva plattformen...
Nej, faktum är att SL verkar skita i icke-vaneresenärerna...
Under dessa skyltar var det målat ett sträck på plattformen och pilar åt vilket håll tåget skulle stå. Plättlätt. Då alltså.
När man kommer fram till plattformen på en station med ingång bara i ena änden så ska man vara bra snurrig för att tro att tågen stannar vid plattformens allra bortersta del. Det är knappast okunniga trafikanter som ställer sig fel, det är snarare vaneresenärer som försöker vara smartare än de klarar av för att spara femton sekunder när de kommer fram.M_M skrev:För vissa är det kanske busenkelt att klura ut på vilken sida av skylten tåget kommer att stanna, men knappast för alla. Dels vet inte alla att ett "kort tåg" faktiskt betyder "lite längre än halvlångt" (där halvlångt logiskt är precis halva längden av ett tåg av full längd), och dels är det inte alla som har såpass bra djupseende att de kan avgöra vilken sida av skylten som är "rätt". Om "kort tåg" är placerat så att 2*C20 precis får plats i ena änden av en station som har de långa 120meters-plattformarna så sitter skylten endast 10% iväg från plattformens mitt, då ska man ha j-ligt bra djupseende för att avgöra vilken sida av skylten som har längst plattform förutom att man också måste veta att ett "kort tåg" faktiskt är längre än halva plattformen...
Normal plattformslängd är för övrigt 150 m och 93 m in på plattformen är då 18/75 = 24 % av sträckan bortom plattformens mitt. På T-bana 3 med 180 m plattformar är ju alla tåg i någon mening korta, men det brukar inte vara några större problem. Vid Fridhemsplan norrut brukar det bli lite spring men det är ju å andra sidan bra att folk får motion.

Raljera på du men kolla verkligheten. I Kärrtorp stannar tvåvagnarstågen mot stan inte så nära utgången som möjligt. De stannar ca en halv vagn bort. Varvid folk får springa ikapp.daniel_s skrev:När man kommer fram till plattformen på en station med ingång bara i ena änden så ska man vara bra snurrig för att tro att tågen stannar vid plattformens allra bortersta del. Det är knappast okunniga trafikanter som ställer sig fel, det är snarare vaneresenärer som försöker vara smartare än de klarar av för att spara femton sekunder när de kommer fram.M_M skrev:För vissa är det kanske busenkelt att klura ut på vilken sida av skylten tåget kommer att stanna, men knappast för alla. Dels vet inte alla att ett "kort tåg" faktiskt betyder "lite längre än halvlångt" (där halvlångt logiskt är precis halva längden av ett tåg av full längd), och dels är det inte alla som har såpass bra djupseende att de kan avgöra vilken sida av skylten som är "rätt". Om "kort tåg" är placerat så att 2*C20 precis får plats i ena änden av en station som har de långa 120meters-plattformarna så sitter skylten endast 10% iväg från plattformens mitt, då ska man ha j-ligt bra djupseende för att avgöra vilken sida av skylten som har längst plattform förutom att man också måste veta att ett "kort tåg" faktiskt är längre än halva plattformen...
Och står man i dess norra ände, så finns där inge diodskylt. Då kan ingen där veta hur många vagnar det är. Förrän tåget stannar en halv vagnslängd bort. Och det är ju så säkert och enkelt att springa i snömodden.