"Prata med din pappa"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
heasm

Re: "Prata med din pappa"

Inlägg av heasm »

Fick SQL-fel och därmed dubbla poster, ursäkta.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Oj, vad arga alla är i den här tråden! Utom jag, jag är bara kritisk. De debattörer som vet med sig att de inte orkar läsa mer än två rader innan de tappar koncentrationen borde kanske låta bli att visa känslor innan de är säkra på att de har förstått allting...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Rent objektivt skulle man nog kunna säga att cyklister är ett arbetsmiljöproblem för bussförare och vice versa.
Förutom att cyklister sällan arbetar då de cyklar, medan näst intill alla bussförare arbetar när de kör buss, så har du åtminstone funnit en ledtråd till en del av vad problemet egentligen är.

Jag ser det här som två problem.

Det ena är att gatuutformningen och också underhåll inkl snöröjning på många ställen är bristfälligt.

I Göteborg verkar man hålla på att bygga om hållplatslägena (för linje 4+5+bussar) vid Valand så att cykelbanan inte längre går *mellan* väntkuren och en 4-5dm smal "hållplatsyta". Jättebra att man bygger om! Den gamla utformningen kan väl sägas vara ett lysande exempel på hur det blir när någon har otur när de tänker...

Det andra problemet är det klassiska "störst går först" som finns nästan överallt, till exempel som här i trafiken, vem som var (fysiskt) starkast i skolklassen och faktiskt även vem som är längst/biffigast på arbetsplatsen.

Dessa två problem samverkar dessutom.

Från de år jag bodde i Örebro så minns jag klassikern med bussar som kom ut från Olaigatan och svängde in på Storgatan (vid Järntorgets nordöstra hörn) och trängde sig före de som cyklade söderut på Storgatan trots att skyltningen tydligt sa att de hade väjningsplikt. Det verkade för övrigt som om åtminstone vissa bussförare fått för sig att de kan bryta mot väjningsregler hur som helst om de kryper upp tillräckligt tätt bakom en framförvarande buss så att de liksom "låtsas leka släpkärra"...

Här hade man kanske kunnat gjort grova pengar på lite försäkringsbedrägerier, köpa på sig rena skrotcyklar som knappt går att cykla på och kliva av och skjutsa fram dem så att de blir överkörda av bussar som uppenbart brutit mot reglerna, och få ut nån slags nominellt minimivärde för en cykel på bussens trafikförsäkring... :twisted:
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

bruse skrev:163:ans buss kör om mig, men svänger in precis framför mig så jag får tvärnita. Det var bara centimeter ifrån att han prejade mig. Cyklade ikapp bussen vid ändhållplatsen och frågade vad han håller på med, om hans avsikt var att köra ihjäl mig. "Prata med din pappa" fick jag som trevligt svar.

Alltid lika trevligt att träffa representanter för serviceföretag.
Skriv upp vilket turnummer bussen hade, samt klockslag. Sedan besöker du bussbolaget och ber att få tala med någon ansvarig. Kräv sedan att få till ett möte med bussbolaget och att den aktuella bussföraren då deltar. Är det ett seriöst bussbolag då ställer de upp. Och oftast vill de veta när deras personal gör fel. Bara för att vi är i Sverige, behöver man inte acceptera vad som helst.

Att många cyklister gör fel i trafiken tillhör tyvärr vardagen (tror dock inte det är så i det här fallet). Och som yrkesförare ska man vara medveten om sådant och agera därefter. Men med tanke på uttalet "Prata med din pappa" så kan man gissa att körstilen är också därefter.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej, en seriös chef låter inte sina anställda konfronteras med okända på såna möten. Man kan inte "sätta dit" folk på det viset, det är två sidor av varje historia och saken hanteras bättre genom att träffa en i taget.
heasm

Inlägg av heasm »

daniel_s skrev:Oj, vad arga alla är i den här tråden! Utom jag, jag är bara kritisk. De debattörer som vet med sig att de inte orkar läsa mer än två rader innan de tappar koncentrationen borde kanske låta bli att visa känslor innan de är säkra på att de har förstått allting...
Jag blev irriterad i samma ögonblick som Bruse kallade mig dum i huvudet. :evil:

Har noterat att han inte återkommit till den här tråden, men väl skrivit i andra trådar. Av detta drar jag slutsatsen att han lätt "brusar" upp och blir otrevlig och därmed antaligen adekvat bemött av busschaffören.
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

daniel_s skrev:Nej, en seriös chef låter inte sina anställda konfronteras med okända på såna möten. Man kan inte "sätta dit" folk på det viset, det är två sidor av varje historia och saken hanteras bättre genom att träffa en i taget.
Jag kanske uttrycker mig lite otydligt. Men är chefen seriös tar han först en snack med Bruse. Därefter tar han ett snack med föraren. Sedan tar samtliga ett gemensamt möte med varandra. Det är det bästa för att reda ut saken. Och då får denne förare ta sitt ansvar för sina egna handlingar, istället för att någon annan håller honom under armarna.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

heasm skrev:
daniel_s skrev:Oj, vad arga alla är i den här tråden! Utom jag, jag är bara kritisk. De debattörer som vet med sig att de inte orkar läsa mer än två rader innan de tappar koncentrationen borde kanske låta bli att visa känslor innan de är säkra på att de har förstått allting...
Jag blev irriterad i samma ögonblick som Bruse kallade mig dum i huvudet. :evil:

Har noterat att han inte återkommit till den här tråden, men väl skrivit i andra trådar. Av detta drar jag slutsatsen att han lätt "brusar" upp och blir otrevlig och därmed antaligen adekvat bemött av busschaffören.
Läs min signatur så förstår du varför jag inte diskuterar frågan längre:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Enligt dig så är det alltid cyklisten fel och får skylla sig själv. Såna påstånden anser jag bara kommer från dumma människor.
I en konfliktsituation mellan en buss och en cyklist är det cyklisten som gjort fel, ibland omedevetet.
Cyklister begriper inte alltid varför bussföraren behöver prejas, men det behöver dom.
Om cyklist upplever sig utsatt för fara har han sig själva att skylla och absolut inget som en bussförare behöver be om ursäkt för.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

bruse skrev:Enligt dig så är det alltid cyklisten fel och får skylla sig själv. Såna påstånden anser jag bara kommer från dumma människor.
I en konfliktsituation mellan en buss och en cyklist är det cyklisten som gjort fel, ibland omedevetet.
Cyklister begriper inte alltid varför bussföraren behöver prejas, men det behöver dom.
Om cyklist upplever sig utsatt för fara har han sig själva att skylla och absolut inget som en bussförare behöver be om ursäkt för.
Fast så som jag förstod heasm:s första inlägg där han/hon skrev det som står i ditt citat ovan, så är det inte heasm som tycker så. Heasm har enbart skrivit ned hur han/hon tolkar det som daniel_s skrev i ett tidigare inlägg. För mig framgår det genom att heasm inledde sitt inlägg med "Som jag läser din text gör du ett antal antaganden:" (med tilltal till daniel_s). Därefter följde alltså antagandena/påståendena.
Senast redigerad av Gbgcyklaren den onsdag 15 december 2010 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
@gbgcyklaren
heasm

Inlägg av heasm »

bruse skrev:
heasm skrev:

Läs min signatur så förstår du varför jag inte diskuterar frågan längre:
Enligt dig så är det alltid cyklisten fel och får skylla sig själv. Såna påstånden anser jag bara kommer från dumma människor.
Snälla Bruse!

Eftersom du har problem med läsförståelsen så skall jag ta det här långsamt.

Daniel_s skrev inledningsvis följande inlägg:
daniel_s skrev:Om bussföraren anser att det är du som har gjort fel, så har han ju ingen anledning att be om ursäkt.

Ibland är det svårt för gående och cyklister att veta vad de har gjort för fel. Speciellt om man själv aldrig har kört ett stort och tungt fordon, eller en spårvagn eller ett tåg eller vad det nu är man har blivit arg på, så kan det vara svårt att sätta sig in i den förarens situation. Därför brukar det aldrig vara någon idé att försöka förklara för en sådan person - SÄRSKILT inte den som söker upp en vid ändhållplatsen, ett mycket provocerande beteende!
Eftersom jag själv cyklar mycket reagerade jag framförallt på andra meningen - "Ibland är det svårt för gående och cyklister att veta vad de har gjort för fel.". Jag tyckte att detta var en liten skev bild då jag upplever att även yrkesförare kan göra fel. Därför skrev jag föjande svar:
heasm skrev:Det är också väldigt provocerande att nästan bli överkörd av en bussförare/bilist som använder sitt fordon som ett mordvapen!!! Varför förutsätter du att cyklisten gjort fel och bussföraren rätt? och ÄVEN om det skulle vara så att bussföraren hade rätt så bör man inte markera det mot oskyddade trafkanter (eller några trafikanter överhuvutaget).
Daniel_s var inte överens med mig om att han förutsatt att bussföraren gjort rätt.
daniel_s skrev:Om bussföraren anser att det är du som har gjort fel, så har han ju ingen anledning att be om ursäkt.

Ibland är det svårt för gående och cyklister att veta vad de har gjort för fel. Speciellt om man själv aldrig har kört ett stort och tungt fordon, eller en spårvagn eller ett tåg eller vad det nu är man har blivit arg på, så kan det vara svårt att sätta sig in i den förarens situation. Därför brukar det aldrig vara någon idé att försöka förklara för en sådan person - SÄRSKILT inte den som söker upp en vid ändhållplatsen, ett mycket provocerande beteende!
Jag skrev då denna uppräkning på hur jag uppfattade Daniel_s:s antaganden (de punkter som gör dig upprörd).
heasm skrev: Som jag läser din text gör du ett antal antaganden:

Jag har skruvat lite på formuleringarna för att poängtera men man kan (i-alla-fall jag kan) läsa in dessa förutsättningar i Daniel_s:s ursprungliga inlägg.

I detta inlägg läser du ungefär hälften och börjar sedan förolämpa mig å det grövsta. Lugna nu ner dig och läs vad som har skrivits en gång till. I fortsättningen skulle jag vilja rekommendera dig att inte gå till personangrepp på enskilda debattörer och uttala dig om deras mentala kapacitet.

Vem är det egentligen som inte begriper någonting?

PS. Ber om ursäkt för det långrandiga inlägget till övriga debattörer som begripit från början.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Eleganten skrev:
daniel_s skrev:Nej, en seriös chef låter inte sina anställda konfronteras med okända på såna möten. Man kan inte "sätta dit" folk på det viset, det är två sidor av varje historia och saken hanteras bättre genom att träffa en i taget.
Jag kanske uttrycker mig lite otydligt. Men är chefen seriös tar han först en snack med Bruse. Därefter tar han ett snack med föraren. Sedan tar samtliga ett gemensamt möte med varandra. Det är det bästa för att reda ut saken. Och då får denne förare ta sitt ansvar för sina egna handlingar, istället för att någon annan håller honom under armarna.
Nej. Det blir aldrig några möten mellan en förare och en klagande bil/cykel/gångtrafikant eller bussresenär.
Resenärens klagomål läggs fram för enhetschefen. Enhetschefen begär in rapport (muntlig och skriftlig) och hör därefter av sig till den personen som ringt in klagomålet till SL (exempelvis). Där lyssnar han på dennes version och kan utifrån detta göra en bedömning. Att "bussa ihop" de tu i ett möte är inte produktivt. Och det handlar inte om att man inte vill att bussföraren skall ta ansvar för sina handlingar eller att hålla någon under armarna. Det handlar helt enkelt om att man inte kan lösa alla konflikter på det viset. Och föraren får ta sitt ansvar. Om han har något att ta ansvar för. Klagomål kan ju vara felaktiga (som när folk misstar en vanlig parkeringsplats/vändslinga (för buss, bil, cykel, moped mm) för en rondell och anser sig ha rätt att köra in i sidan på bussen upprepade gånger med sin moped för att sedan kräva ersättning).
Bantekniker
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster ser behovet for å minne enkelte av debatørene om forumets regler. Aktuelle punkter kan være:
-Var trevlig
-Använd ett rimligt och normalt skrivspråk.
-Privata diskussioner skall föras via e-post eller via Forums internpostsystem
-Signaturer får inte ... vara provokativa...

Les mer om hvordan du kan gjøre en diskusjon mindre utrivelig på: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=30644

Fortsatt god formmiddag
ønsker Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
TonyM skrev:
bruse skrev:163:ans buss kör om mig, men svänger in precis framför mig så jag får tvärnita. Det var bara centimeter ifrån att han prejade mig. Cyklade ikapp bussen vid ändhållplatsen och frågade vad han håller på med, om hans avsikt var att köra ihjäl mig. "Prata med din pappa" fick jag som trevligt svar.

Alltid lika trevligt att träffa representanter för serviceföretag.
Är det inte bättre att du pratar med någon som står högre i hackordning hos företaget som kör 163:an. Med tanke på dina engagemang borde du väl känna någon som skulle kunna koppla dig rätt.

Fast, du kanske ville avreagera dig innan du ringde kompisen och skällde ut?

;)

//Tony
Är det inte alltid bättre att prata med den som gjort ett fel? Eller gillar du att folk går bakom din rygg när du gjort fel?
Men efter hans otrevliga svar har jag ringt SL.
Nu har mycket vatten runnit under Göta Älvbron sen du skrev detta, men jag tänkte förklara vad jag tänkte:

Vad jag förstod på ditt resonemang var personen i fråga inte öppen för att ta emot feedback från dig. Det kan det finnas flera orsaker till det kan vara att personen har en dålig dag. Sådant vet normala arbetsgivare om och hanterar på ett bra sätt (det är åtminstone deras skyldighet).

Eftersom du inte "kom igenom isskorpan" kan det faktiskt vara att hjälpa personen i fråga att sakligt prata med arbetsgivaren och har du den ingången i det hela så är det inte att gå bakom ryggen. Att ringa till SL däremot... då får du ytterligare en spelare in i bilden som inte har personalansvar för föraren och som inte heller känner till om det finns något som skulle kunna förklara händelsen. (dvs att han snäste av dig, inte trafikhändelsen)

Saken är den, alla får göra fel och alla får må dåligt - det måste vi alla förstå. Och bara för att en kastar upp ett helt berg med dieselindränkt trä behöver man inte kasta tändstickan på!

//Tony

Naturligtvis är det alltid bäst att kunna lösa saker och ting sakligt på plats - men det är inte alltid det går.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

bruse skrev:
Micki skrev:Bruse, var det så att du cyklade på vägen/gatan (som normalt sett används av bilar) för att cykelbanan var dåligt plogad alt. inte plogad alls? Eller fanns det ingen cykelbana?
Det är en allmän väg utan cykelförbud. Så det spelar ingen roll om det finns cykelbana brevid eller inte. Cykel liksom andra fordon får framföras på svenska allmänna vägar.

Men nej, det var en vanlig gata, fanns ingen "cykelbana", eller som de numera är, snöupplag.
Finns det cykelbana SKA du använda den (om du cyklar)!
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Cyclocop skrev:
bruse skrev:
Micki skrev:Bruse, var det så att du cyklade på vägen/gatan (som normalt sett används av bilar) för att cykelbanan var dåligt plogad alt. inte plogad alls? Eller fanns det ingen cykelbana?
Det är en allmän väg utan cykelförbud. Så det spelar ingen roll om det finns cykelbana brevid eller inte. Cykel liksom andra fordon får framföras på svenska allmänna vägar.

Men nej, det var en vanlig gata, fanns ingen "cykelbana", eller som de numera är, snöupplag.
Finns det cykelbana SKA du använda den (om du cyklar)!
Om det står en polisbil parkerad på cykelbanan, ska jag då cykla över den?
En bra regel, är att vi alla följer samma regler och lagar, även poliser. Egenpåhittade lagar fungerar inte bra i rätten.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Ja, jag undrar också vad jag ska göra om det finns en cykelbana som inte går att använda pga tex snövallar, is, parkerade bilar etc...

På Transportstyrelsens hemsida står det:
Var ska du cykla?
Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... don/Cykel/
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jourmaster skrev:Jourmaster ser behovet for å minne enkelte av debatørene om forumets regler. Aktuelle punkter kan være:
-Var trevlig
-Använd ett rimligt och normalt skrivspråk.
-Privata diskussioner skall föras via e-post eller via Forums internpostsystem
-Signaturer får inte ... vara provokativa...

Les mer om hvordan du kan gjøre en diskusjon mindre utrivelig på: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=30644

Fortsatt god formmiddag
ønsker Jourmaster
Vad sägs om att lägga till nån regel om adekvat läsförståelse? :cheesygrin: :wink:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Micki skrev:Ja, jag undrar också vad jag ska göra om det finns en cykelbana som inte går att använda pga tex snövallar, is, parkerade bilar etc...

På Transportstyrelsens hemsida står det:
Var ska du cykla?
Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... don/Cykel/
Om färdmålet inte är att fastna i en snödriva så borde det vara okej att köra på vägbanan?

P.S. är "färdmålet" juridiskt bombsäkert en synonym med destinationen, eller kan "färdmålet" vara själva resan? I så fall kan ju "färdmålet" vara att cykla på bilvägen :wink:

P.S2: vad är det för fånigt språkbruk där "körbana" avser något som inte verkar kunna vara cykelbana?
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

M_M skrev:Om färdmålet inte är att fastna i en snödriva så borde det vara okej att köra på vägbanan?

P.S. är "färdmålet" juridiskt bombsäkert en synonym med destinationen, eller kan "färdmålet" vara själva resan? I så fall kan ju "färdmålet" vara att cykla på bilvägen :wink:

P.S2: vad är det för fånigt språkbruk där "körbana" avser något som inte verkar kunna vara cykelbana?
Ja, jag tycker också texten (framförallt "färdmålet") är lite svårtolkad. Som du säger... Skulle ett färdmål exempelvis kunna innebära "att fastna i snödrivan", "cykla in i bilen som står på cykelbanan", "ramla omkull om det är halt" och så vidare...? Om ja, och man inte vill färdas med de målen på sin färd, så borde man alltså kunna cykla på bilkörbanan när sådana hinder finns på cykelbanan.
@gbgcyklaren
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Jag har vid fåtal tillfällen hamnat i situationer där jag "prejat" cyklister. Då finns bara en sak att göra: Öppna sidofönstret och vänta tills cykeln kommer ikapp och då be om ursäkt.

Att köra buss innebär inte längre att man bara ska köra buss, det är ett serviceyrke och god service ska riktas både mot de egna resenärerna och andra trafikanter som man möter.

Vill man preja folk utan att be om ursäkt får man åka på rallybanan...
Skriv svar