"Prata med din pappa"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

"Prata med din pappa"

Inlägg av bruse »

163:ans buss kör om mig, men svänger in precis framför mig så jag får tvärnita. Det var bara centimeter ifrån att han prejade mig. Cyklade ikapp bussen vid ändhållplatsen och frågade vad han håller på med, om hans avsikt var att köra ihjäl mig. "Prata med din pappa" fick jag som trevligt svar.

Alltid lika trevligt att träffa representanter för serviceföretag.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Re: "Prata med din pappa"

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:163:ans buss kör om mig, men svänger in precis framför mig så jag får tvärnita. Det var bara centimeter ifrån att han prejade mig. Cyklade ikapp bussen vid ändhållplatsen och frågade vad han håller på med, om hans avsikt var att köra ihjäl mig. "Prata med din pappa" fick jag som trevligt svar.

Är det inte bättre att du pratar med någon som står högre i hackordning hos företaget som kör 163:an. Med tanke på dina engagemang borde du väl känna någon som skulle kunna koppla dig rätt.

Fast, du kanske ville avreagera dig innan du ringde kompisen och skällde ut?

;)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:
bruse skrev:163:ans buss kör om mig, men svänger in precis framför mig så jag får tvärnita. Det var bara centimeter ifrån att han prejade mig. Cyklade ikapp bussen vid ändhållplatsen och frågade vad han håller på med, om hans avsikt var att köra ihjäl mig. "Prata med din pappa" fick jag som trevligt svar.

Är det inte bättre att du pratar med någon som står högre i hackordning hos företaget som kör 163:an. Med tanke på dina engagemang borde du väl känna någon som skulle kunna koppla dig rätt.

Fast, du kanske ville avreagera dig innan du ringde kompisen och skällde ut?

;)

//Tony
Är det inte alltid bättre att prata med den som gjort ett fel? Eller gillar du att folk går bakom din rygg när du gjort fel?
Men efter hans otrevliga svar har jag ringt SL.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Är det inte alltid bättre att prata med den som gjort ett fel? Eller gillar du att folk går bakom din rygg när du gjort fel?
Det känns som rätt ordning!
(Lite som sagan om Olle som inte ville gå i skolan.) :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:
bruse skrev:Är det inte alltid bättre att prata med den som gjort ett fel? Eller gillar du att folk går bakom din rygg när du gjort fel?
Alla kan ju göra misstag, och om han var lite mer ödmjuk och insåg sitt misstag och bett om ursäkt, hade jag låtit det passera. Men hans svar visade bara på förakt för andras hälsa.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:
Alla kan ju göra misstag, och om han var lite mer ödmjuk och insåg sitt misstag och bett om ursäkt, hade jag låtit det passera. Men hans svar visade bara på förakt för andras hälsa.
Precis vad jag menade!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Om bussföraren anser att det är du som har gjort fel, så har han ju ingen anledning att be om ursäkt.

Ibland är det svårt för gående och cyklister att veta vad de har gjort för fel. Speciellt om man själv aldrig har kört ett stort och tungt fordon, eller en spårvagn eller ett tåg eller vad det nu är man har blivit arg på, så kan det vara svårt att sätta sig in i den förarens situation. Därför brukar det aldrig vara någon idé att försöka förklara för en sådan person - SÄRSKILT inte den som söker upp en vid ändhållplatsen, ett mycket provocerande beteende!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:Om bussföraren anser att det är du som har gjort fel, så har han ju ingen anledning att be om ursäkt.

Ibland är det svårt för gående och cyklister att veta vad de har gjort för fel. Speciellt om man själv aldrig har kört ett stort och tungt fordon, eller en spårvagn eller ett tåg eller vad det nu är man har blivit arg på, så kan det vara svårt att sätta sig in i den förarens situation. Därför brukar det aldrig vara någon idé att försöka förklara för en sådan person - SÄRSKILT inte den som söker upp en vid ändhållplatsen, ett mycket provocerande beteende!
Visst var det mitt fel. Jag cyklade på en allmän skattefinansierad kommunal gata. Fy mig! Jag skulle ju tagit min SUV istället.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Bruse, var det så att du cyklade på vägen/gatan (som normalt sett används av bilar) för att cykelbanan var dåligt plogad alt. inte plogad alls? Eller fanns det ingen cykelbana?

Jag cyklar till och från jobbet här i Göteborg varje dag, och en hel del annars också. Och förstås har jag på mina dubbdäck på cykeln. :D Tyvärr blir ofta cykelbanor och gångbanor igenplogade av plogbilar som plogar bilvägarna. Eller så plogas cykelbanorna inte alls. När snö på dåligt plogade cykelbanor smälter, blir spårig och sedan fryser blir det väldigt svårt att cykla även med dubbdäck. Om cykelbanan inte går att använda på grund av olika hinder, vill jag minnas att man får cykla på bilvägen om man gör det försiktigt (och om det inte finns någon förbudsskylt mot cykling på bilvägen eller om det är en motorväg).

Häromdagen mötte jag en Västtrafik-buss när jag cyklade. Den var på väg upp på cykelbanan för att komma förbi en kö vid en rondell nära påfarten till E6:an vid Tingstadsmotet (trafikplats) i Göteborg. Nån dag senare cyklade jag i bussfilen på en fyrfilig gata (två filer i varje riktning, 50 km/h-gräns) för att cykelbanan (som är en lokalgata för bilar) i ett antal kilometer är bitvis isspårig och bitvis helt oplogad. Jag körde dock åt sidan och stannade när en Västtrafik-buss kom bakom. Chauffören valde dock att susa förbi mig på bara några decimeters avstånd och samtidigt tuta (antar att det var på mig). Även om det är svårt, och man lätt blir egoistisk, borde vi alla försöka visa lite mer ödmjukhet i trafiken, särskilt när det är svåra vägförhållanden. Jag har förståelse för att bilister och yrkesförare har svårt att se ifall cykelbanan är obrukbar. Samtidigt är det något frustrerande att man som cyklist - då främst på vintern - på många ställen och ibland långa sträckor inte kan ta sig nån vart utan att behöva gå förbi hindren eller köra på bilvägen och irritera bilister och busschaufförer.

Det påminner mig samtidigt om att det är lätt att råka skrämma och irritera gående som går på cykelbanan. Man vet inte om man ska plinga eller bara cykla förbi. Plingar man blir en del irriterade och ropar saker efter en. Cyklar man förbi utan att plinga, blir en del skrämda och irriterade och ropar saker efter en. Under vintern har jag även fått höra allt från "vansinne" till "idioti" för att jag är "galen som cyklar när det är så halt". Kanske det behövs reklamkampanjer som upplyser folk om att det faktiskt finns dubbdäck till cyklar. :) Jag har hört att man börjat uppmärksamma det i radio. Det är bra. Mina fungerar utmärkt. Jag testade att cykla, svänga runt och tvärnita på en frusen sjö för nån vinter sedan med mina dubbdäck. Det fungerade överraskande bra. Och det finns faktiskt människor som intresserar sig och kommer fram och frågar om dubbdäcken. Det är kul. :D

Hoppsan! Nu blev det ett mycket längre inlägg än vad jag först hade tänkt.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Micki skrev:Bruse, var det så att du cyklade på vägen/gatan (som normalt sett används av bilar) för att cykelbanan var dåligt plogad alt. inte plogad alls? Eller fanns det ingen cykelbana?
Det är en allmän väg utan cykelförbud. Så det spelar ingen roll om det finns cykelbana brevid eller inte. Cykel liksom andra fordon får framföras på svenska allmänna vägar.

Men nej, det var en vanlig gata, fanns ingen "cykelbana", eller som de numera är, snöupplag.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

bruse skrev:Det är en allmän väg utan cykelförbud. Så det spelar ingen roll om det finns cykelbana brevid eller inte. Cykel liksom andra fordon får framföras på svenska allmänna vägar.

Men nej, det var en vanlig gata, fanns ingen "cykelbana", eller som de numera är, snöupplag.
Tack för infon! Jag har för mig jag läst detta också, men kunde inte hitta det på Trafikverkets eller Transportstyrelsens hemsida.
@gbgcyklaren
heasm

Inlägg av heasm »

daniel_s skrev:Om bussföraren anser att det är du som har gjort fel, så har han ju ingen anledning att be om ursäkt.

Det är också väldigt provocerande att nästan bli överkörd av en bussförare/bilist som använder sitt fordon som ett mordvapen!!! Varför förutsätter du att cyklisten gjort fel och bussföraren rätt? och ÄVEN om det skulle vara så att bussföraren hade rätt så bör man inte markera det mot oskyddade trafkanter (eller några trafikanter överhuvutaget).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

heasm skrev:Det är också väldigt provocerande att nästan bli överkörd av en bussförare/bilist som använder sitt fordon som ett mordvapen!!! Varför förutsätter du att cyklisten gjort fel och bussföraren rätt? och ÄVEN om det skulle vara så att bussföraren hade rätt så bör man inte markera det mot oskyddade trafkanter (eller några trafikanter överhuvutaget).
Jag har inte förutsatt något, och inte heller är det uppenbart utifrån Bruses berättelse att bussföraren har "markerat" något - han kanske i själva verket inte märkte något onormalt alls innan Bruse klagade.

Nåväl. Jag fattar väl också att man kan känna sig lite trängd ibland! Å andra sidan tycker jag att det bästa är att man fortsätter att upprätthålla den outtalade vapenvila som i allmänhet råder mellan bussförare och cyklister - bussförarna låter bli att tuta, och cyklisterna låter bli att klaga.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
heasm skrev:Det är också väldigt provocerande att nästan bli överkörd av en bussförare/bilist som använder sitt fordon som ett mordvapen!!! Varför förutsätter du att cyklisten gjort fel och bussföraren rätt? och ÄVEN om det skulle vara så att bussföraren hade rätt så bör man inte markera det mot oskyddade trafkanter (eller några trafikanter överhuvutaget).
Jag har inte förutsatt något, och inte heller är det uppenbart utifrån Bruses berättelse att bussföraren har "markerat" något - han kanske i själva verket inte märkte något onormalt alls innan Bruse klagade.

Nåväl. Jag fattar väl också att man kan känna sig lite trängd ibland! Å andra sidan tycker jag att det bästa är att man fortsätter att upprätthålla den outtalade vapenvila som i allmänhet råder mellan bussförare och cyklister - bussförarna låter bli att tuta, och cyklisterna låter bli att klaga.
Så när en bussförare prejar in föräldrar med barn i barnsits utanför centralen i fullt dagsljus så de går omkull, då ska de hålla käft menar du?! Har du samma inställning när du handlägger säkerhetsfrågor, att folk ska hålla käft?!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:
daniel_s skrev:Nåväl. Jag fattar väl också att man kan känna sig lite trängd ibland! Å andra sidan tycker jag att det bästa är att man fortsätter att upprätthålla den outtalade vapenvila som i allmänhet råder mellan bussförare och cyklister - bussförarna låter bli att tuta, och cyklisterna låter bli att klaga.
Så när en bussförare prejar in föräldrar med barn i barnsits utanför centralen i fullt dagsljus så de går omkull, då ska de hålla käft menar du?! Har du samma inställning när du handlägger säkerhetsfrågor, att folk ska hålla käft?!
Ja hurra, mer guilt by association i debatten! :P Du läste nog inte ordentligt, jag säger ju att vapenvilan bör respekteras av båda sidorna. Då ingår det rimligen att inte köra över folk! Rent objektivt skulle man nog kunna säga att cyklister är ett arbetsmiljöproblem för bussförare och vice versa.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Det kanske hade slutat på ett trevligare sätt om Bruse hade bytt ut sitt "vill du döda mig" mot "Hej, jag vet inte om du märkte det, men du höll faktiskt på att preja mig av vägen därborta. Det var faktiskt riktigt otäckt"...

Mycket skulle bli trevligare i trafiken om man inte alltid utgick från att mottrafikaterna vill en ont.

Observera att detta inte är ett försvar av bussförarens beteende. Han borde vare sig kört som han gjorde eller varit spydig mot Bruse. Det är alltså fullt förståeligt att Bruse blev upprörd. Men aggressivt beteende lockar fram aggressivt beteende, och det är en dålig formel i trafiken.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:Men aggressivt beteende lockar fram aggressivt beteende, och det är en dålig formel i trafiken.
... och i (världs-)politiken!
heasm

Inlägg av heasm »

daniel_s skrev: Jag har inte förutsatt något, och inte heller är det uppenbart utifrån Bruses berättelse att bussföraren har "markerat" något - han kanske i själva verket inte märkte något onormalt alls innan Bruse klagade.

Som jag läser din text gör du ett antal antaganden:

I en konfliktsituation mellan en buss och en cyklist är det cyklisten som gjort fel, ibland omedevetet.
Cyklister begriper inte alltid varför bussföraren behöver prejas, men det behöver dom.
Om cyklist upplever sig utsatt för fara har han sig själva att skylla och absolut inget som en bussförare behöver be om ursäkt för.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

heasm skrev:
daniel_s skrev: Jag har inte förutsatt något, och inte heller är det uppenbart utifrån Bruses berättelse att bussföraren har "markerat" något - han kanske i själva verket inte märkte något onormalt alls innan Bruse klagade.

I en konfliktsituation mellan en buss och en cyklist är det cyklisten som gjort fel, ibland omedevetet.
Cyklister begriper inte alltid varför bussföraren behöver prejas, men det behöver dom.
Om cyklist upplever sig utsatt för fara har han sig själva att skylla och absolut inget som en bussförare behöver be om ursäkt för.
Är du riktigt dum i huvudet eller?
heasm

Inlägg av heasm »

bruse skrev:
heasm skrev:

Är du riktigt dum i huvudet eller?
Nej, jag är inte dum i huvudet!

Daniel_s hävdar att han inte förusatt något och jag tycker däremot att han gjort. Min lista är en uppräkning av hur jag läste Daniels text. Att du inte fattar detta och flyger ut i invektiv tycker jag är helt opåkallat och väldigt otrevligt. Jag skulle gärna se en ursäkt och lämnar härmed denna tråd!
Skriv svar