Varför tas inte Klintens Väg bort?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Varför tas inte Klintens Väg bort?
Brukar ibland gå mellan Marklandsgatan och Godhemsgatan när Linje 3 inte ens är på plats på vändslingan. Det förvånar mig att man inte rensat bort Klintens Väg ur spårnätet, med tanke på att man tagit bort Amiralitetsgatan och Tranered t.ex. (även om nu Tranered är tillbaka, men det är ju för att Berga tas bort).
Har ni andra förslag på onödiga hållplatser som kan avvaras?
En hållplats där få stiger på och av är Frihamnen, men jag antar att anledningen till att den finns är för att inga bussar mellan Hjalmar och City stannar där. Som det känns är det främst besökare av Ringöns industriområde, samt besökare av rockkonserter på bananpiren som har störst nytta av Frihamnens hållplats. Frågan är faktiskt ändå om det inte hade varit värt tidsvinsten att slopa hållplatsen?
I grund och botten är det väl också busslinjer som bör trafikera mindre populära platser, så om någon busslinje fick lämpliga perronger där så....
Har ni andra förslag på onödiga hållplatser som kan avvaras?
En hållplats där få stiger på och av är Frihamnen, men jag antar att anledningen till att den finns är för att inga bussar mellan Hjalmar och City stannar där. Som det känns är det främst besökare av Ringöns industriområde, samt besökare av rockkonserter på bananpiren som har störst nytta av Frihamnens hållplats. Frågan är faktiskt ändå om det inte hade varit värt tidsvinsten att slopa hållplatsen?
I grund och botten är det väl också busslinjer som bör trafikera mindre populära platser, så om någon busslinje fick lämpliga perronger där så....
Satsa på Spårvägarna
Re: Varför tas inte Klintens Väg bort?
Hållplatser som har ytterst få av/påstigande tar å andra sidan också rätt lite tid att trafikera. Det är väl rätt vanligt att vagnarna kör förbi Frihamnen utan att någon kliver av/på? Om jag fattat det rätt så finns Frihamenn kvar ungefär för att man vill ha någon form av hållplats där, och det kostar mer än det smakar att bygga om så att bussar istället för spårvagnar stannar där, speciellt med tanke på att hela området lär byggas om i samband med brobytet (som lär göras vilket decenium som helst)...
Hur många av/påstigande har linje 3 vid Marklandsgatan? Det är egentligen bara dessa, och "spårvägen" i form av längre körtid, som förlorar något på Klintens väg. Man kan lättare kosta på sig hållplatser med få resande på ställen där linjerna har få resande ombord, eftersom färre drabbas än om man har en "få resande"-hållplats där en linje har många resande...
Hur många av/påstigande har linje 3 vid Marklandsgatan? Det är egentligen bara dessa, och "spårvägen" i form av längre körtid, som förlorar något på Klintens väg. Man kan lättare kosta på sig hållplatser med få resande på ställen där linjerna har få resande ombord, eftersom färre drabbas än om man har en "få resande"-hållplats där en linje har många resande...
Alltså - det enda tillfället en hållplats är onödig är väl när ingen stiger av eller på. Och då kör väl spårvagnen förbi? Men när någon ska på eller av - då behövs hållplatsen. Och det är då man retar sig på att den stannar på den onödiga hållplatsen "nu igen"! Men för den som stiger på eller av är hållplatsen högst nödvändig.
Professionell tyckare
Det som är dilemmat här är att hållplatsen behöver vara tillräckligt utnyttjad eller tillräckligt underutnyttjad för att vara lönsam. Det finns ett mellanskikt där det stannas för ofta i förhållande till antalet resor till/från hållplatsen.Kantorn skrev:Alltså - det enda tillfället en hållplats är onödig är väl när ingen stiger av eller på. Och då kör väl spårvagnen förbi? Men när någon ska på eller av - då behövs hållplatsen. Och det är då man retar sig på att den stannar på den onödiga hållplatsen "nu igen"! Men för den som stiger på eller av är hållplatsen högst nödvändig.
//T
Med reservation för tyckfel.
Kommer direkt att tänka på Ekedal. Samtidigt kan man flytta Majvallen närmre Såggatan.Stefan_Brännström skrev:Har ni andra förslag på onödiga hållplatser som kan avvaras?
Kanske även Ostindiegatan.
Jag är rädd att jag verkar dum i denna frågan men:TonyM skrev:Det som är dilemmat här är att hållplatsen behöver vara tillräckligt utnyttjad eller tillräckligt underutnyttjad för att vara lönsam. Det finns ett mellanskikt där det stannas för ofta i förhållande till antalet resor till/från hållplatsen.Kantorn skrev:Alltså - det enda tillfället en hållplats är onödig är väl när ingen stiger av eller på. Och då kör väl spårvagnen förbi? Men när någon ska på eller av - då behövs hållplatsen. Och det är då man retar sig på att den stannar på den onödiga hållplatsen "nu igen"! Men för den som stiger på eller av är hållplatsen högst nödvändig.
//T
stannas för ofta i förhållandet till antal resor - är det på- och/eller avstigande så är det väl bra om spårvagnen stannar. Är det däremot så att personerna som använder hållplatsen i fråga bara får ytterst marginellt längre till intilliggande hållplats kommer möjligen saken i ett annat läge.
Men det är ju bara min åsikt.
Professionell tyckare
Problemet är att Frihamnen har så hög turtäthet (se själv tidtabell för linje 5, 6 och 10) att de få resande sprids ut så att varje stopp bara görs för några enstaka resenärer.Kantorn skrev:Jag är rädd att jag verkar dum i denna frågan men:TonyM skrev:Det som är dilemmat här är att hållplatsen behöver vara tillräckligt utnyttjad eller tillräckligt underutnyttjad för att vara lönsam. Det finns ett mellanskikt där det stannas för ofta i förhållande till antalet resor till/från hållplatsen.Kantorn skrev:Alltså - det enda tillfället en hållplats är onödig är väl när ingen stiger av eller på. Och då kör väl spårvagnen förbi? Men när någon ska på eller av - då behövs hållplatsen. Och det är då man retar sig på att den stannar på den onödiga hållplatsen "nu igen"! Men för den som stiger på eller av är hållplatsen högst nödvändig.
//T
stannas för ofta i förhållandet till antal resor - är det på- och/eller avstigande så är det väl bra om spårvagnen stannar. Är det däremot så att personerna som använder hållplatsen i fråga bara får ytterst marginellt längre till intilliggande hållplats kommer möjligen saken i ett annat läge.
Men det är ju bara min åsikt.
Teoretiskt skulle man kunna göra så att bara en av linjerna stannar, men i praktiken så innebär det egentligen ingen fördel.
I någon annan tråd föreslog jag ett system som gör att ifall en vagn nyligen stannat för av/påstigande så stannar ingen annan vagn enbart för påstigande under de närmaste minutrarna. Ett sånt system kan ordnas rätt enkelt genom en utrustning på hållplatsen som på lämpligt sätt detekterar att vagndörrar stängs, och varje gång dörrar stängs så nollställs ett tidur som förarna ser tydligt. Om tiduret visar mindre än t.ex. fem minuter så låter förarna helt enkelt bli att stanna (om inte någon ombord också har "plingat")...
Nackdelen är väl dels att det skulle behövas någon teknik för att utifrån detektera stängande dörrar, enbart utvecklad för just denna hållplats (som dessutom lär försvinna när bron byggs om) och dels är det framförallt ett stort pedagogiskt problem att förklara för folk hur det fungerar och framförallt varför det fungerar som det gör... Då är det nog lättare att bara låta en av de tre linjerna stanna där...
Eller också låter man det vara som det är och ägnar tid och resurser åt att lösa verkliga problem i stället-
Är detta ett "overkligt problem" eller ett "verkligt ickeproblem"?Harald skrev:Eller också låter man det vara som det är och ägnar tid och resurser åt att lösa verkliga problem i stället-
Det är ett imaginärt problem.M_M skrev:Är detta ett "overkligt problem" eller ett "verkligt ickeproblem"?Harald skrev:Eller också låter man det vara som det är och ägnar tid och resurser åt att lösa verkliga problem i stället-

Då föreslår jag att tidtabellen läggs så att vagnarna stannar med roten ur minus ett minuters mellanrumHarald skrev:Det är ett imaginärt problem.M_M skrev:Är detta ett "overkligt problem" eller ett "verkligt ickeproblem"?Harald skrev:Eller också låter man det vara som det är och ägnar tid och resurser åt att lösa verkliga problem i stället-

Tycker att man snarare kunde rensa ur Bokekullsgatan och Godhemsgatan i de delarna av Kungsladugård. Ekedal ligger mycket nära Godhemsgatan och Mariaplan är även den på krypavstånd. Eventuella byten mellan 3:an och 11:an (som jag tror är försvinnande få) kan med fördel ske på Mariaplan istället. Detta skulle ge ett jämnare avstånd mellan hållplatserna. Eventuellt kunde man skippa även Sandarna eller Sannaplan, men där finns ju en för äldre ganska jobbig höjdskillnad varför de två känns motiverade.
Åh nej. där kommer 6:an först, och jag som skall till Valand....M_M skrev:I någon annan tråd föreslog jag ett system som gör att ifall en vagn nyligen stannat för av/påstigande så stannar ingen annan vagn enbart för påstigande under de närmaste minutrarna. Ett sånt system kan ordnas rätt enkelt genom en utrustning på hållplatsen som på lämpligt sätt detekterar att vagndörrar stängs, och varje gång dörrar stängs så nollställs ett tidur som förarna ser tydligt. Om tiduret visar mindre än t.ex. fem minuter så låter förarna helt enkelt bli att stanna (om inte någon ombord också har "plingat")...
Håller helt med Harald, det här är ett sånt där problem som man inser att det inte finns när man ger sig ut och tittar på verkligheten i stället för att sitta på sin kammare och koka ihop överingenjörsmässiga lösningar på imaginära problem.
//T
Med reservation för tyckfel.