Frågor om förarjobb (Tvärbanan)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Frågor om förarjobb (Tvärbanan)
Undrar om det är någon här på detta forum som kör eller har kört tvärbanan? Jag är lite intresserad av att börja köra, och jag har en del funderingar.
Hur lång är utbildningen? Vad är det för tester de sökande ska gå igenom i rekryteringsprocessen? Vad anser du är positiva/negativa sidor med jobbet?
Vore intressant att få veta lite mer om yrket och vad som krävs för att bli förare.
Hur lång är utbildningen? Vad är det för tester de sökande ska gå igenom i rekryteringsprocessen? Vad anser du är positiva/negativa sidor med jobbet?
Vore intressant att få veta lite mer om yrket och vad som krävs för att bli förare.
Re: Frågor om förarjobb (Tvärbanan)
Testerna har visserligen ändrats lite sedan jag genomled dem, men det går ut på logiskt tänkande, enklare matematik, formigenkänning, ordförståelse och simultankapacitet. Tydligen har de även numera ett moment som finns på lokförartesterna, att titta på en prick i en halvtimme (eller längre?) som rör sig ett hack i taget, och trycka på en knapp när den slumpmässigt rör sig två. Klarar man testerna är utbildningen på 5-6 veckor, inklusive en hel del praktik, och den är betald. Man är först provanställd i ett halvår, och om man inte klantar sig spektakulärt blir man tillsvidareanställd. Man kan välja att jobba antingen UT eller IN, dvs morgon/förmiddag/eftermiddag, eller eftermiddag/kväll/natt.
Om man tycker om det eller inte beror ju på hur man är lagd som person, själv trivs jag utmärkt med ett ensamjobb som detta, det är självständigt, ingen chef som hänger över axeln etc. Man har överhuvudtaget ganska lite kontakt med överheten. "Chefen" i det dagliga arbetet är trafikledningen, men det kan gå dagar utan att man behöver byta ett ord med dem. Trevliga kollegor också. Men det är inget särskilt socialt jobb, och det kan bli monotont, att köra fram och tillbaka på Nockebybanan 6 varv i rad är inte superstimulerande direkt. Eller tre varv i sträck på tvären. Fast det är jag det, det finns förare som älskar att harva runt på tolvan. Mellan Gröndal och Liljeholmen och i Sjöstaden har man också korkade bilförare att hålla reda på som gärna kör ut rakt framför en.
Jag tycker iaf det är kul att köra spårvagn, och det är ju en hel del utbyggnader på gång åt olika håll. Och det är ganska bra betalt för väldigt lite ansträngning.
Om man tycker om det eller inte beror ju på hur man är lagd som person, själv trivs jag utmärkt med ett ensamjobb som detta, det är självständigt, ingen chef som hänger över axeln etc. Man har överhuvudtaget ganska lite kontakt med överheten. "Chefen" i det dagliga arbetet är trafikledningen, men det kan gå dagar utan att man behöver byta ett ord med dem. Trevliga kollegor också. Men det är inget särskilt socialt jobb, och det kan bli monotont, att köra fram och tillbaka på Nockebybanan 6 varv i rad är inte superstimulerande direkt. Eller tre varv i sträck på tvären. Fast det är jag det, det finns förare som älskar att harva runt på tolvan. Mellan Gröndal och Liljeholmen och i Sjöstaden har man också korkade bilförare att hålla reda på som gärna kör ut rakt framför en.
Jag tycker iaf det är kul att köra spårvagn, och det är ju en hel del utbyggnader på gång åt olika håll. Och det är ganska bra betalt för väldigt lite ansträngning.
-
Det är helt okej att köra där, men jag skulle rekommendera Roslagståg, som söker Lokförare, det är samma krav i stort sett, så klarar du det ena, så klarar du kanske det andra testet, men eftersom alla kan ha en dålig dag, så rekommenderar jag att du söker båda (fast jag har allra roligast på SJ, sök dit om du tröttnar på SL)
HS
HS
Jaha, och hur länge sedan var det du körde på Tvärbanan, Henrik?Henrik Schütz skrev:Det är helt okej att köra där, men jag skulle rekommendera Roslagståg, som söker Lokförare, det är samma krav i stort sett, så klarar du det ena, så klarar du kanske det andra testet, men eftersom alla kan ha en dålig dag, så rekommenderar jag att du söker båda (fast jag har allra roligast på SJ, sök dit om du tröttnar på SL)
HS
Hur ser anställningsformerna ut, är det bara heltidare eller finns det möjlighet att jobba som arvodist?Roy M skrev:Testerna har visserligen ändrats lite sedan jag genomled dem, men det går ut på logiskt tänkande, enklare matematik, formigenkänning, ordförståelse och simultankapacitet. Tydligen har de även numera ett moment som finns på lokförartesterna, att titta på en prick i en halvtimme (eller längre?) som rör sig ett hack i taget, och trycka på en knapp när den slumpmässigt rör sig två. Klarar man testerna är utbildningen på 5-6 veckor, inklusive en hel del praktik, och den är betald. Man är först provanställd i ett halvår, och om man inte klantar sig spektakulärt blir man tillsvidareanställd. Man kan välja att jobba antingen UT eller IN, dvs morgon/förmiddag/eftermiddag, eller eftermiddag/kväll/natt.
-
Tio år sedan, i runda slängar, började på SJ skolan våren 2000.
HS
HS
Jahaja, det var ju ett tag sedan. Du hann med att köra lite mellan GUP och LIH, alltså. Med tanke på att sträckan GUP - ALV öppnade för trafik 1/6 2000 och GUP - SIU 14/8 2002 så har det hänt en del sedan dess, eller hur.Henrik Schütz skrev:Tio år sedan, i runda slängar, började på SJ skolan våren 2000.
HS
MWE skrev:Jahaja, det var ju ett tag sedan. Du hann med att köra lite mellan GUP och LIH, alltså. Med tanke på att sträckan GUP - ALV öppnade för trafik 1/6 2000 och GUP - SIU 14/8 2002 så har det hänt en del sedan dess, eller hur.Henrik Schütz skrev:Tio år sedan, i runda slängar, började på SJ skolan våren 2000.
HS
Henrik och jag gick den första förarkursen på snabbspårvägen i Marievik 1999 ledd av den här på forum kände PCC.
Den första A32:an nr 401 levererades väl 21 mars 1999 och gick i provtrafikdrift med provkörningsgruppen och några månader senare började förarkursen, så vi har rullat många mil mellan Lih-Gup och Mav.
Officiella trafikstarten för Lih-Gup-Lih var redan januari 2000 men dessförinnan hade vi kört resenärer på snabbspårvägen.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Ja, vi behöver ju inte diskutera enskilda personers fel och förtjänster här. Just nu söker i alla fall Veolia Transport, som fn. driver trafiken på de normalspåriga lokalbanorna (Tvärbanan/Nockebybanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan), inte någon förarpersonal, vilket Roslagståg (som HS påpekade) som kör på den smalspåriga Roslagsbanan faktiskt gör.
Fö de spårvägsklassade banorna (Tvärbanan/Nockebybanan, Lidingöbanan) krävs B-körkort, även om Lidingöbanan just nu har en generell dispens från körkortskravet (jag är dock osäker på om Veolia verkligen nyrekryterar förarpersonal utan körkort dit). För de järnvägsklassade (Roslagsbanan, Saltsjöbanan) banorna krävs inget körkort.
Sedan finns ju alltid tunnelbanan ......................................
Fö de spårvägsklassade banorna (Tvärbanan/Nockebybanan, Lidingöbanan) krävs B-körkort, även om Lidingöbanan just nu har en generell dispens från körkortskravet (jag är dock osäker på om Veolia verkligen nyrekryterar förarpersonal utan körkort dit). För de järnvägsklassade (Roslagsbanan, Saltsjöbanan) banorna krävs inget körkort.

-
Beroende på hur man räknar, så var jag nog kull två, efter Instruktörerna...
Jag tror inte det blev mindre bra på Tvärbanan av att den förlängdes, jag tror fortfarande att det är en OK bana att köra på! (Och att det är klokt att söka så många jobb som möjligt)
HS
Jag tror inte det blev mindre bra på Tvärbanan av att den förlängdes, jag tror fortfarande att det är en OK bana att köra på! (Och att det är klokt att söka så många jobb som möjligt)
HS
Körkort krävs för nyrekryrteringar på LidingöbananMWE skrev:Ja, vi behöver ju inte diskutera enskilda personers fel och förtjänster här. Just nu söker i alla fall Veolia Transport, som fn. driver trafiken på de normalspåriga lokalbanorna (Tvärbanan/Nockebybanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan), inte någon förarpersonal, vilket Roslagståg (som HS påpekade) som kör på den smalspåriga Roslagsbanan faktiskt gör.
Hur vanligt/ovanligt är det idag att förare på Lidingöbanan inte har körkort?
De flesta har körkort, är några få som inte har.M_M skrev:Hur vanligt/ovanligt är det idag att förare på Lidingöbanan inte har körkort?
Är det många förare på tvärbanan som jobbar som arvodister? Eller är de flesta heltidsanställda?
På sikt har jag en del planer på att börja plugga, och då vore det ju bra att ha möjligheten att fortsätta köra bara på somrarna ex.vis.
På sikt har jag en del planer på att börja plugga, och då vore det ju bra att ha möjligheten att fortsätta köra bara på somrarna ex.vis.
Sommartid är det en hel del extrapersonal som pluggar resten av året, ja.
Veolia har mycket deltidspersonal som pluggar eller gör annat resten av året o jobbar sommar och storhelger SAMT varannan helg hela året.latelo skrev:Är det många förare på tvärbanan som jobbar som arvodister? Eller är de flesta heltidsanställda?
Hur lång är bromssträckan vid en hastighet av 50 km/h?
Har ni varit med om många olyckor/incidenter? Man förstår att det måste vara riskabelt att köra i gatutrafiken i Gröndal/Sjöstan med tanke på den långa bromssträckan.
Har ni varit med om många olyckor/incidenter? Man förstår att det måste vara riskabelt att köra i gatutrafiken i Gröndal/Sjöstan med tanke på den långa bromssträckan.
-
I gröndal, och hammarby kör vagnarna 30 Km/h, stoppsträckan är ungefär en vagnslängd, kanske kortare, det är stor skaderisk i vagnen vid ett sådan "nödbromsning",och inbromsningen är mycket kraftig, Däremot vekar bilarna som det eventuellt krockas med klara sig med plåtskador, och inga personskador då farten oftast hunnit sänkas vid en krock.
HS
HS
http://www2.blocket.se/news?loc=0&id=236262&ca=11
Man blir ju inte direkt förvånad, folk med hörlurar i öronen, mössa på det och sen en stor vinterjacksluva över allt och sen inget förstånd och omdöme som pricken över i.et.
Såklart att det händer, 99% av fallen så hinner vi tvärnita men denna gång blev det rubrik.
Bara en liten del av den galna vardagen "latelo" , sen har vi ju hotfulla resenärer och en massa felparkerade bilar.
/a32
Man blir ju inte direkt förvånad, folk med hörlurar i öronen, mössa på det och sen en stor vinterjacksluva över allt och sen inget förstånd och omdöme som pricken över i.et.
Såklart att det händer, 99% av fallen så hinner vi tvärnita men denna gång blev det rubrik.
Bara en liten del av den galna vardagen "latelo" , sen har vi ju hotfulla resenärer och en massa felparkerade bilar.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Jag förstår. Går det inte att få en fast tjänst så man bara kör Nockebybanan? Den verkar mycket fridfullare.