Berga nedlagd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hej

Berga nedlagd

Inlägg av hej »

Hållplatsen Berga upphördes att trafikeras från och med den 3 december istället återöppnades Tranered. Som vanligt informerades inte om detta och väntande passagerare vid fd Berga fick se vagnen passera.
Harald
Kontakt:

Re: Berga nedlagd

Inlägg av Harald »

Ack ja. Jag kollade om det gick att söka resa från Tranered och det gjorde det. Så klickade jag på hållplatsnamnet i sökresultatet för att få fram hållplatskartan för Tranered. Vad tror ni jag fick fram för karta?
Hållplatskartan
hej

Inlägg av hej »

Varför behöver allmänheten få information?
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Om 3 december var första dagen med nyordningen, så hade man i alla fall hunnit börja riva staket och skylta upp kring Berga hpl med "Hållplatsen indragen" under kvällen.

Däremot hoppas jag verkligen att gångpassagen vid Berga blir kvar. Det vore mycket irriterande om Käringberget och Tranered är de enda ställena man kan ta sig över när man går mellan Påvelund och Tångudden t.ex.
Satsa på Spårvägarna
elvis141

Inlägg av elvis141 »

Jag hoppas inte den övergången blir kvar det vore mycket dumt i en säkerhets synvinkel att ha en övergång efter en skymd kurva det tillräkligt med hastighets nedsättningar ut mot saltholmen det är inte farligt att gå dom 300 meterna. Det är bra för kroppen att röra lite på sig.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Gångpassagen kommer att försvinna enligt den information som tidigare har funnits på Trafikkontorets hemsida. Nu har jag inte kvar länken och orkar inte leta på hemsidan men där här åtminstone tidigare funnits beskrivning över förändringarna inklusive de överväganden som gjorts vad gäller längre gångvägar för vissa boende i området.

Vad gäller bristen på information från Västtrafik inför ändringen tror jag inte någon är förvånad, varken allmänheten eller vi som kör på uppdrag av Västtrafik.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
hej

Inlägg av hej »

Stefan_Brännström skrev:Om 3 december var första dagen med nyordningen, så hade man i alla fall hunnit börja riva staket och skylta upp kring Berga hpl med "Hållplatsen indragen" under kvällen.
De började under dagen riva hållplatsen men redan på morgonen var hållplatsen indragen utan förvarning.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Har inte VTG informerat om detta tidigare?
För detta känns som jag har hört förr.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
hej

Inlägg av hej »

Att Berga ska ersättas med Tranered är känt men inte när det skulle ske. Trodde själv att det skulle ske vid tidtabellskiftet nästa helg och spanat rejält efter mer konkret information... Fick reda på det genom omvägar på torsdagen att det skulle ske på fredagen och sökte igenom hållplatsen och Västtrafiks hemsida för att få det bekräftat---
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Om inte en gångöverfart är lämplig föreslår jag att man bygger en gångtunnel under spårväg och väg istället. Detta har man ju på så många ställen neråt Fiskebäck och Frölunda till...
Satsa på Spårvägarna
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Tranered:

Bild

Berga rivs:

Bild

Hrm:

Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Stefan_Brännström skrev:Om inte en gångöverfart är lämplig föreslår jag att man bygger en gångtunnel under spårväg och väg istället. Detta har man ju på så många ställen neråt Fiskebäck och Frölunda till...
En annan variant är att strukturera om samhället så att det inte finns lika många situationer där närmaste väg att korsa spåren är just där.

För vilka promenader (och cykelfärder) är detta närmaste vägen?
Nupski

Inlägg av Nupski »

Körde linje 11 igår samt i lördags och fick stänga av det automatiska utropet med tillhörande skyltning för att inte förvilla folk så det blev manuellt prat efter Kungssten med tillhörande fast skyltning "Linje 11" i displayerna.
hej

Inlägg av hej »

När stängdes Tranered och när revs stationshuset. Det lär ha varit bland de vackrare.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Irriterande att Berga står med i hållplatsutropet men inte Tranered. Hoppas de nu fixar det inför tidtabellsbytet, och varför kunde man inte invigt hållplatsen då?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
hej

Inlägg av hej »

Man skulle kunnat gjort byte mer smidigt och haft ett ordentlig invigning. Hade varit ett sätt att uppmärksamma spårvagnen i ett område där man åker mycket bil. Men inte ens information på hållplatsen eller Västtrafiks hemsida lyckades man med. :x
hej

Inlägg av hej »

Min tolkning av vad som står på Göteborgs stads hemsida så skall hållplats ändringen ske i och med tidtabellsskiftet
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... idtabeller
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kan man gissa att vintervädret gör att man vill bli klar med nedläggningen av Berga så snabbt som möjligt? Det är nog ingen höjdare att montera bort det som ska bort när det är hård kyla.

Rent praktiskt skulle det till och med kunna uppstå problem i form av att metall är sprödare i kyla, så att t.ex. bultar som ska lossas istället går av o.s.v....
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Kan man gissa att vintervädret gör att man vill bli klar med nedläggningen av Berga så snabbt som möjligt? Det är nog ingen höjdare att montera bort det som ska bort när det är hård kyla.

Rent praktiskt skulle det till och med kunna uppstå problem i form av att metall är sprödare i kyla, så att t.ex. bultar som ska lossas istället går av o.s.v....
Fast det problemet rör nog inte det som skall bort i samma utsträckning som det som skall vara kvar.
(Dvs det runt hållplatsen som inte rivs)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
M_M skrev:Kan man gissa att vintervädret gör att man vill bli klar med nedläggningen av Berga så snabbt som möjligt? Det är nog ingen höjdare att montera bort det som ska bort när det är hård kyla.

Fast det problemet rör nog inte det som skall bort i samma utsträckning som det som skall vara kvar.
(Dvs det runt hållplatsen som inte rivs)
Sant. Den nya hållplatsen kan ju göras klar i hur god tid som helst, men risken är väl att det framstår som fånigt om den står klar flera månader före den tas i drift.

Ett förtydligande förresten: jag tänkte på sånt som verkligen ska sparas, d.v.s. (eventuell) hållplatskur och liknande. Sånt som kasseras, t.ex. överflödig asfaltsbeläggning och vad det nu kan vara, är det såklart inte så noga med om man behöver ta till rejält våld för att få loss (om man ens bryr sig om att göra något med sådant före vintern är över).
Skriv svar