Berga nedlagd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Berga nedlagd
Hållplatsen Berga upphördes att trafikeras från och med den 3 december istället återöppnades Tranered. Som vanligt informerades inte om detta och väntande passagerare vid fd Berga fick se vagnen passera.
Re: Berga nedlagd
Ack ja. Jag kollade om det gick att söka resa från Tranered och det gjorde det. Så klickade jag på hållplatsnamnet i sökresultatet för att få fram hållplatskartan för Tranered. Vad tror ni jag fick fram för karta?
Hållplatskartan
Hållplatskartan
Varför behöver allmänheten få information?
-
Om 3 december var första dagen med nyordningen, så hade man i alla fall hunnit börja riva staket och skylta upp kring Berga hpl med "Hållplatsen indragen" under kvällen.
Däremot hoppas jag verkligen att gångpassagen vid Berga blir kvar. Det vore mycket irriterande om Käringberget och Tranered är de enda ställena man kan ta sig över när man går mellan Påvelund och Tångudden t.ex.
Däremot hoppas jag verkligen att gångpassagen vid Berga blir kvar. Det vore mycket irriterande om Käringberget och Tranered är de enda ställena man kan ta sig över när man går mellan Påvelund och Tångudden t.ex.
Satsa på Spårvägarna
Jag hoppas inte den övergången blir kvar det vore mycket dumt i en säkerhets synvinkel att ha en övergång efter en skymd kurva det tillräkligt med hastighets nedsättningar ut mot saltholmen det är inte farligt att gå dom 300 meterna. Det är bra för kroppen att röra lite på sig.
Gångpassagen kommer att försvinna enligt den information som tidigare har funnits på Trafikkontorets hemsida. Nu har jag inte kvar länken och orkar inte leta på hemsidan men där här åtminstone tidigare funnits beskrivning över förändringarna inklusive de överväganden som gjorts vad gäller längre gångvägar för vissa boende i området.
Vad gäller bristen på information från Västtrafik inför ändringen tror jag inte någon är förvånad, varken allmänheten eller vi som kör på uppdrag av Västtrafik.
Vad gäller bristen på information från Västtrafik inför ändringen tror jag inte någon är förvånad, varken allmänheten eller vi som kör på uppdrag av Västtrafik.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
De började under dagen riva hållplatsen men redan på morgonen var hållplatsen indragen utan förvarning.Stefan_Brännström skrev:Om 3 december var första dagen med nyordningen, så hade man i alla fall hunnit börja riva staket och skylta upp kring Berga hpl med "Hållplatsen indragen" under kvällen.
Har inte VTG informerat om detta tidigare?
För detta känns som jag har hört förr.
För detta känns som jag har hört förr.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Att Berga ska ersättas med Tranered är känt men inte när det skulle ske. Trodde själv att det skulle ske vid tidtabellskiftet nästa helg och spanat rejält efter mer konkret information... Fick reda på det genom omvägar på torsdagen att det skulle ske på fredagen och sökte igenom hållplatsen och Västtrafiks hemsida för att få det bekräftat---
-
Om inte en gångöverfart är lämplig föreslår jag att man bygger en gångtunnel under spårväg och väg istället. Detta har man ju på så många ställen neråt Fiskebäck och Frölunda till...
Satsa på Spårvägarna
Tranered:

Berga rivs:

Hrm:

Berga rivs:

Hrm:

En annan variant är att strukturera om samhället så att det inte finns lika många situationer där närmaste väg att korsa spåren är just där.Stefan_Brännström skrev:Om inte en gångöverfart är lämplig föreslår jag att man bygger en gångtunnel under spårväg och väg istället. Detta har man ju på så många ställen neråt Fiskebäck och Frölunda till...
För vilka promenader (och cykelfärder) är detta närmaste vägen?
Körde linje 11 igår samt i lördags och fick stänga av det automatiska utropet med tillhörande skyltning för att inte förvilla folk så det blev manuellt prat efter Kungssten med tillhörande fast skyltning "Linje 11" i displayerna.
När stängdes Tranered och när revs stationshuset. Det lär ha varit bland de vackrare.
Irriterande att Berga står med i hållplatsutropet men inte Tranered. Hoppas de nu fixar det inför tidtabellsbytet, och varför kunde man inte invigt hållplatsen då?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Man skulle kunnat gjort byte mer smidigt och haft ett ordentlig invigning. Hade varit ett sätt att uppmärksamma spårvagnen i ett område där man åker mycket bil. Men inte ens information på hållplatsen eller Västtrafiks hemsida lyckades man med. 

Min tolkning av vad som står på Göteborgs stads hemsida så skall hållplats ändringen ske i och med tidtabellsskiftet
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... idtabeller
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... idtabeller
Kan man gissa att vintervädret gör att man vill bli klar med nedläggningen av Berga så snabbt som möjligt? Det är nog ingen höjdare att montera bort det som ska bort när det är hård kyla.
Rent praktiskt skulle det till och med kunna uppstå problem i form av att metall är sprödare i kyla, så att t.ex. bultar som ska lossas istället går av o.s.v....
Rent praktiskt skulle det till och med kunna uppstå problem i form av att metall är sprödare i kyla, så att t.ex. bultar som ska lossas istället går av o.s.v....
Fast det problemet rör nog inte det som skall bort i samma utsträckning som det som skall vara kvar.M_M skrev:Kan man gissa att vintervädret gör att man vill bli klar med nedläggningen av Berga så snabbt som möjligt? Det är nog ingen höjdare att montera bort det som ska bort när det är hård kyla.
(Dvs det runt hållplatsen som inte rivs)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Sant. Den nya hållplatsen kan ju göras klar i hur god tid som helst, men risken är väl att det framstår som fånigt om den står klar flera månader före den tas i drift.TonyM skrev:Fast det problemet rör nog inte det som skall bort i samma utsträckning som det som skall vara kvar.M_M skrev:Kan man gissa att vintervädret gör att man vill bli klar med nedläggningen av Berga så snabbt som möjligt? Det är nog ingen höjdare att montera bort det som ska bort när det är hård kyla.
(Dvs det runt hållplatsen som inte rivs)
Ett förtydligande förresten: jag tänkte på sånt som verkligen ska sparas, d.v.s. (eventuell) hållplatskur och liknande. Sånt som kasseras, t.ex. överflödig asfaltsbeläggning och vad det nu kan vara, är det såklart inte så noga med om man behöver ta till rejält våld för att få loss (om man ens bryr sig om att göra något med sådant före vintern är över).