SL:s Bränslecellsbuss - De första bilderna

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

SL:s Bränslecellsbuss - De första bilderna

Inlägg av Bussmicke »

Besökte Söderhallen igår fredag på förmiddagen.

Bild
BCB 1

Vid mitt besök i Söderhallen den 31/10 saknade bussarna reg och inventarienummer varför jag har valt att kalla dem BCB 1 och 2, BCB=Bränslecellsbuss. När detta kommer upp på bussarna kommer även BCB 1 och 2 att bytas ut mot det.

SL:s Bränslecellsbuss
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Fick du höra den brumma, och i så fall hur lät det?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Perfekt. Då behöver man bara montera på strömavtagarspröt och spänningsomvandlare så har man en duotrådbuss (El/Vätgas-hybrid). En klatchig förkortning ådstakommes enkelt, EVH-buss :-)).

Tråd där det passar och vätgas där inte tråd passar...
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Ser att bussen har linje #9 bakpå. Menas det att gamla Danvikstulls spårvagnens sträkning kommer att återupptagas.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
GN

Inlägg av GN »

Dennis Hage skrev:Ser att bussen har linje #9 bakpå. Menas det att gamla Danvikstulls spårvagnens sträkning kommer att återupptagas.

mvh Dennis
Nej den nya stombusslinjen till Sofia/Danvikstull kommer att gå i stort sett enligt spårvagnslinje #6 sträckning och trafikeras med blå (viktigt) ledbuss.

Personligen hade jag dock föredragit att man valt att lägga stombusslinjerna ungefär enligt de gamla spårvagnslinjerna #2,#4,#8 och #9 (dock ej nödvändigtvis med dessa nummer) vilket jag tror hade givit bättre täckning med fyra linjer. Det nuvarande stombussnätet var ursprungligen planerat för fem linjer.

vänligen

/GN
Johan Eriksson

x
GN

Inlägg av GN »

Johan Eriksson skrev:GN skrev:
Personligen hade jag dock föredragit att man valt att lägga stombusslinjerna ungefär enligt de gamla spårvagnslinjerna #2,#4,#8 och #9
Lite tankar kring detta:

2ans motsvarighet idag mellan Fredhäll och Nybroplan 62an är ingen vidare tung linje. Inte heller gamla 8an mellan Norrmalmstorg och Tessinparken (Storängsbotten). Varför vill du då ha 2an?

Varför 9an men inte 6an?, -förbindelsen Birger Jarlsgatan (Norrmalmstorg/Stureplan)-Odenplan är viktig!

Skulle vara intressant om du kunde utveckla varför du valt just dessa linjer!?
Inser nu att det var dumt att nämna gamla nummer när man inte syftar på de exakta linjerna. Vad jag var ute efter var att när man nu inte kan köra till Karlberg så får man nio ben på systemet, varianten med en förkrympt linje i vasastan är inte särskillt bra som stombusslinje. Tycker därför att det hade varit bättre att slå ihop den kommande norra ändan på stombusslinje 2. Med norra delen på stombusslinje 3. Vilket skulle ge en god täckning i vasastan och samtidigt kunde utgöra den enda förbindelsen till Karolinska, då från Odenplan. På så vis skulle man förutom 4an få ändpunkterna: Frihamnen, Djurgården,Sofia,Södersjukhuset och Stora Essingen.

Sedan tror jag att det är viktigare med förbindelse till Området kring Sabbatsbergs Sjukhus än norra Birger Jarlsgatan. Det var det senare jag syftade på när jag skrev att jag föredragit 9an framför 6an sedan blir det ju lite oegentligt att skriva 9an när man nu inte kan köra till Karlberg utan till Karolinska istället. Med 2an syftade jag på stombuss 1s nuvarande västra del samt ny del längs Strandvägen. Dock anser jag att linjen borde fortsätta till Djurgården. Kvar på stombussnätet blir då Södersjukhuset och Frihamnen dvs nästan spårvagnslinje 8.

Således skrev jag #2,#4,#8,#9 men vid närmare eftertanke blir nog detta obegripligt. Vad jag är ute efter är som sagt ett bättre sätt att hantera bortfallet av Karlberg samt att få en Stombusslinje till Djurgården så snart som möjligt.

vänligen

/GN
Johan Eriksson

x
GN

Inlägg av GN »

Johan Eriksson skrev: Låter som du vill se stombusslinje 5 så som den var tänkt: KS - Odenplan - Upplandsgatan - Vasagatan - Centralen - som dagens buss 47 till Djurgården? Nu är det tänkt att 5an som buss ska utgå och istället ersättas av en spårvägslinje med samma nummer. Den kommer dock bara att gå mellan Centralen och Djurgården varvid den resterande delen "blir över", hur löser man det?
Ja i princip fast jag tycker man efter Odenplan kunde köra via Vanadisplan Solnabron, så kunde treans norra del utgå och man finge ett jämnt antal slutpunkter. Det i sin tur medför obalans mellen nordliga och sydliga slutpunker och för att få ordning på det förljer grupperingen med St Essingen - Djurgården osv. Men inte principiellt ändrade sträckor. Förutom användning av Barnhusbron för minst en av de linjer som trafikerar Sankt Eriksbron.

Beträffande spårväg så är jag ärligt talat inte övertygad om att den någonsin blir av. Det är möjligt att den blir men det borde inte spela någon roll för stombussarna. Så svårt är det inte att ändra busslinjer och bättre kapacitet till Djurgården behövs nu. Men Barnhusbron blir ett ypperligt alternativ då också.

Sedan kanske man borde kommentera bränslecellsbussen också i den här tråden, hur mycket vätgas drar en bränslecellsbuss ?

/GN
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Johan Eriksson skrev:Hur mycket (mer) kostar en bränslecellsbuss jämfört med en "vanlig" buss?
Jag läste 4 ggr så mycket -> 10 miljoner kr för en bränslecellsbuss. Detta läste jag i Ny Teknik senaste numret.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Kingsthrone skrev:Fick du höra den brumma, och i så fall hur lät det?
Fick höra idag, till och med provåka på garaget. Det ni!
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bussarna skall få nummer 5501-5503

Bild

Bild
Lägg märke till den vita röken. Bara vanligt vatten.

Har fyllt på med fler bilder för den som är intresserad.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Så mycket dörr krångel som det är på Botkyrkas Mercedes Citaro bussar så hoppas jag verkligen att Mercedes har fixat det på dessa bussar. Som tur e så slipper jag att åka med eländet, jag åker kungligt i Volvo B12MA på 172 istället :P
Mangea

Inlägg av Mangea »

Odd skrev:Perfekt. Då behöver man bara montera på strömavtagarspröt och spänningsomvandlare så har man en duotrådbuss (El/Vätgas-hybrid). En klatchig förkortning ådstakommes enkelt, EVH-buss :-)).
I radion i morse menade en SL-repr att bränslecellsbussen skulle vara den bästa tänkbara miljövänliga...
Då undrade jag: hur skulle det kunna vara bättre än trådbussen? Det är väl fortfarande mer energieffektivt att överföra via elnätet, än att omvandla elenergi (för det var exemplet som togs i radion) till vätgas och sedan tillbaka till el?
Är någon forskare uppkopplad?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Spårvagnar är ju bättre...

Inlägg av Reimersholme71 »

Mangea skrev:I radion i morse menade en SL-repr att bränslecellsbussen skulle vara den bästa tänkbara miljövänliga...
Då undrade jag: hur skulle det kunna vara bättre än trådbussen? Det är väl fortfarande mer energieffektivt att överföra via elnätet, än att omvandla elenergi (för det var exemplet som togs i radion) till vätgas och sedan tillbaka till el?
Tydligen är bränsleceller så energieffektiva att det lönar sig jämfört med vanliga bussar. Men att köra spårvagn på elen istället för att göra vätgas måste ju vara bättre i alla fall. Gummihjulen har ju fortfarande en himla massa mer friktion att slåss med?

Martin
GN

Re: Spårvagnar är ju bättre...

Inlägg av GN »

Reimersholme71 skrev:
Mangea skrev:I radion i morse menade en SL-repr att bränslecellsbussen skulle vara den bästa tänkbara miljövänliga...
Tydligen är bränsleceller så energieffektiva att det lönar sig jämfört med vanliga bussar. Men att köra spårvagn på elen istället för att göra vätgas måste ju vara bättre i alla fall. Gummihjulen har ju fortfarande en himla massa mer friktion att slåss med?

Martin
Som sagt, miljövänligheten måste rimligen avgöras av hur vätgasen produceras. Men i det aktuella fallet är det väl mer fråga om experimentverksamhet än kortsiktiga miljövinster, så då kanske man kan acceptera lite högre utsläpp under en period.

Dock tycker jag det skulle det vara intresant att veta hur mycket vätgas det går åt.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Går det?

Inlägg av Reimersholme71 »

Odd skrev:Perfekt. Då behöver man bara montera på strömavtagarspröt och spänningsomvandlare så har man en duotrådbuss (El/Vätgas-hybrid). En klatchig förkortning ådstakommes enkelt, EVH-buss :-)).

Går bussarna på 700 volt skulle det väl fungera? Men det är väl lite för våghalsigt, ungefär som att föreslå batterihybrid-motorvagnar för järnvägssträckor utan luftledning... :wink: ( http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=3506&start=6 )

Batterilok har ju funnits: http://www.jarnvag.net/lokguide/Oc.asp
så varför inte batterimotorvagnar och trådbränslecellbussar?

Martin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Efter ett halvår i trafik skall dom gå på linje 66.

mvh jesper
Skriv svar