Som allt annat i den här stan lär det dröja länge, länge.hej skrev:Hur ser tidtabellen ut för nästa leverans av vagnar?
M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
Hur är "vagnläget" nu för tiden? Om jag fattat rätt så är väl inte behovet av nya vagnar direkt akut, d.v.s. så länge det inte inträffar onormalt många fel på befintliga vagnar så klarar de den trafik man vill kunna köra?
Re: M32?
Så länge cirka en tredjedel av vagnparken inte uppfyller nuvarande krav på tillgänglighet får väl vagnläget anses vara synnerligen akut.M_M skrev:Hur är "vagnläget" nu för tiden? Om jag fattat rätt så är väl inte behovet av nya vagnar direkt akut, d.v.s. så länge det inte inträffar onormalt många fel på befintliga vagnar så klarar de den trafik man vill kunna köra?
Re: M32?
Det beror väl också på vilken turtäthet man får om man bara räknar de tillgänglighetsanpassade vagnarna?
Eftersom turtätheten på de hårdast trafikerade sträckorna är omkring 4-5 minuter så borde det väl gå att få till att varje plats på nätet har en tillgänglighetsanpassad avgång minst var 10..15:e minut vid de tillfällen då det över huvud taget finns tätare avgångar, och enbart köra tillgänglighetsanpassade vagnar övriga tider på dygnet?
(ja, med reservation för att man antagligen vill köra ett pedalvagntåg som första vagnar efter pausen på natten då det riskerar ha samlats frost o.s.v.).
Eftersom turtätheten på de hårdast trafikerade sträckorna är omkring 4-5 minuter så borde det väl gå att få till att varje plats på nätet har en tillgänglighetsanpassad avgång minst var 10..15:e minut vid de tillfällen då det över huvud taget finns tätare avgångar, och enbart köra tillgänglighetsanpassade vagnar övriga tider på dygnet?
(ja, med reservation för att man antagligen vill köra ett pedalvagntåg som första vagnar efter pausen på natten då det riskerar ha samlats frost o.s.v.).
Re: M32?
Vad är det för skitsnack.
Hela trafiken ska vara anpassad. Det finns väl inget skäl att vissa ska nöja sig med sämre trafik än du har. Dessutom är det tveksamt om det går. För att uppnå en tur med tillgänglig vagn minst var 10-15 minut överallt skulle man behöva köra linjerna 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10 och 11 enbart med M31 och M32. Ett sådant system skulle ju också betyda att de som behöver en anpassad vagn skulle få färre möjligheter till direktresa. De för vilka det är jobbigast att byta skulle alltså få fler byten. Gå hem och dra nåt gammalt över dig.

Re: M32?
Ett alldeles förträffligt skäl till att idag köra med den trafik som går att erbjuda idag är att det är vad nuvarande vagnbestånd räcker till.
Det är tröttsamt med folk som läser in något man inte skrivit.
Jag frågade 16:29 hur dagens vagnbestånd ser ut, och kom 16:55 med en fundering på hur man skulle kunna göra det bästa möjliga av de förutsättningar man har idag (utan att på något sätt påstå att jag kommit med någon ultimat lösning).
Hur du ur detta lyckas läsa ur att jag tycker något annat än att all trafik ska vara anpassad är ett mysterium.
För allas trevnad föreslår jag att du själv är den som drar något gammalt över dig, grubblar lite över hur du lyckades läsa något jag inte skrivit, och återkommit när du dels klurat ut hur du tolkade det jag skrev så och du dels inte verkar ha vaknat på fel sida.
Det är tröttsamt med folk som läser in något man inte skrivit.
Jag frågade 16:29 hur dagens vagnbestånd ser ut, och kom 16:55 med en fundering på hur man skulle kunna göra det bästa möjliga av de förutsättningar man har idag (utan att på något sätt påstå att jag kommit med någon ultimat lösning).
Hur du ur detta lyckas läsa ur att jag tycker något annat än att all trafik ska vara anpassad är ett mysterium.
För allas trevnad föreslår jag att du själv är den som drar något gammalt över dig, grubblar lite över hur du lyckades läsa något jag inte skrivit, och återkommit när du dels klurat ut hur du tolkade det jag skrev så och du dels inte verkar ha vaknat på fel sida.
Re: M32?
Det som var frågan var ju om det är akut att få nya vagnar. Jag skrev att det är det. Du skrev ett inlägg som såg ut att invända mot mitt. Menar du att ditt inlägg inte ska tolkas som att du tycker att det är mindre bråttom med nya vagnar eftersom du anser att nuvarande utbud duger år dem som behöver mer tillgängliga vagnar? Varför skrev du det i så fall?
Re: M32?
Så länge ska väl det inte dröpja, tidigare var det sagt att leveransen skulle börja 2011. Fast förseningar får vi väl räkna med.Kloker skrev:Som allt annat i den här stan lär det dröja länge, länge.hej skrev:Hur ser tidtabellen ut för nästa leagnarverans av v?
Eftersom trafiken lär utökas i och med trängselskatterna 2013 så behövs det nog fler vagnar tills dess.
Re: M32?
Tänker man till kan ju göra en gemensam beställning med Oslo som behöver nya vagnar.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: M32?
Den planerade utökningen av trafiken till 2013 gör att det behövs ca 170 tåg ute i trafik vilket gör att ifall man lyckats leverera alla 25 nya vagnar så behövs i princip alla M29 ute i trafiken och alltså behövs M28 som reserv för att täcka upp för vagnar som står i hall.
Sedan så kommer trafiken att fortsätta utökas vilket gör att det behövs betydligt fler vagnar för att kunna ta pedalerna ut ur trafik och en mer intensiv leverans för att inte bara täcka upp trafikutökningen.
Sedan så kommer trafiken att fortsätta utökas vilket gör att det behövs betydligt fler vagnar för att kunna ta pedalerna ut ur trafik och en mer intensiv leverans för att inte bara täcka upp trafikutökningen.
Re: M32?
Se bara på hur lång tid det tycks ta att lägga lite spår mellan Järntorget och Lilla Torget. Visst, det är knappast samma sak att beställa vagnar som att lägga spår men det är märkligt att det ska vara så en så pass utdragen process. Att vi kommer ha M28 och M29 i trafik i många år till är ju ganska sorgligt. Spårvagnar är inte gratis men visst skulle Göteborg 2010 kunna ha haft en spårväg tillgänglig för alla oavsett funktionshinder om det hade funnits lite politisk vilja.hej skrev:Så länge ska väl det inte dröpja, tidigare var det sagt att leveransen skulle börja 2011. Fast förseningar får vi väl räkna med.Kloker skrev:Som allt annat i den här stan lär det dröja länge, länge.hej skrev:Hur ser tidtabellen ut för nästa leagnarverans av v?
Eftersom trafiken lär utökas i och med trängselskatterna 2013 så behövs det nog fler vagnar tills dess.
Trögt, trögt, trögt maler den politiska kvarnen.
Re: M32?
M32 skulle levererats med en vagn varannan vecka men det blev en vagn varannan månad. Nu ska Ansaldo leverar 25 vagnar till enligt beslut med de förseningar som de hittills har haft så borde de inte fått göra detta utan man skulle ha gjort en ny upphandling för flera år sedan. Enligt samma beslut så skall de nästa 25 vagnar börjar levereras nästa år.
Till försvar för Stora Badhusgatslänkens försening så sinkade Västlänksprojektet bygget, det befarades att man skulle behöva gräva upp området vilket försenade det hela och att man måste få klart med stadsplanen så man vet vart gatorna kommer att gå. Nu antas planen i början av nästa år vilket gör att det snart blir byggstart.
Till försvar för Stora Badhusgatslänkens försening så sinkade Västlänksprojektet bygget, det befarades att man skulle behöva gräva upp området vilket försenade det hela och att man måste få klart med stadsplanen så man vet vart gatorna kommer att gå. Nu antas planen i början av nästa år vilket gör att det snart blir byggstart.
Re: M32?
Det har gått en tid sedan denna tråd startade och under de senaste 16 månaderna har fyra vagnar kommit ut i trafik, alltså en vagn var fjärde månad. Om allt håller i sig så borde 401 komma i trafik i februari, vi får väl se.
Re: M32?
Å andra sidan har det ju talats om att i framtiden köra längre spårvägståg (i K2020). Det har talats om 45 meter långa tåg.Kloker skrev:Att vi kommer ha M28 och M29 i trafik i många år till är ju ganska sorgligt. Spårvagnar är inte gratis men visst skulle Göteborg 2010 kunna ha haft en spårväg tillgänglig för alla oavsett funktionshinder om det hade funnits lite politisk vilja.
Med tanke på vad spårvagnar kostar, och att M29 nyligen är renoverade, så vore det kanske läge att ta fram en spårvagnstyp med tillräckligt mycket låggolv och som kan multipelköras med M28/M29?
Ett alternativ vore kanske att göra nästa beställning på 45 meter långa vagnar, och när man bytt traktionstyrststemet på M31 också skicka ett antal M29 på byte till kompatibelt traktionssystem samt eventuella övriga ombyggnader för att i framtiden köra tåg bestående av M31 + M29 (=45 meter). Å tredje sidan så är M31 inte jättepoppis hos åtminstone vissa funkisaktivister, men M31 skulle å andra sidan antagligen gå att bygga om så att den även enligt officiella regler är godkänd för mer än en permobil eller liknande.
Re: M32?
S33?M_M skrev:Med tanke på vad spårvagnar kostar, och att M29 nyligen är renoverade, så vore det kanske läge att ta fram en spårvagnstyp med tillräckligt mycket låggolv och som kan multipelköras med M28/M29?

Så slipper man kostnaderna för motor och det har tidigare med gott resultat byggts på egen verkstad (S26, dock med låggolv nu)
Re: M32?
Om man skulle besluta att verkligen alla spårvagnståg ska vara 45 meter långa så skulle det väl prestandamässigt annars vara vettigt med motorvagnar att multa med M31 (valfritt hög/låggolv) och M29/M28 (absolut med låggolv), men man skulle kanske klara sig med släpvagnar till M32, alltså skulle väl släpet heta S32? (Jag erkänner att jag inte har koll på släpnummernumreringen i Göteborg)
Å andra sidan kan man ju faktiskt ha ett upplägg där olika tåg tillåts ha olika prestanda beroende på vilka linjer de körs på. Jag gissar att på linjer med både hög STH och täta stopp så gör sig M32's lite starkare prestanda sig bäst. (Gissning på banor: Hissingen, Bergsjön, Tynnered och troligtvis Angered).

Å andra sidan kan man ju faktiskt ha ett upplägg där olika tåg tillåts ha olika prestanda beroende på vilka linjer de körs på. Jag gissar att på linjer med både hög STH och täta stopp så gör sig M32's lite starkare prestanda sig bäst. (Gissning på banor: Hissingen, Bergsjön, Tynnered och troligtvis Angered).
Re: M32?
Hittills har släpvagnens typbenämning följt motorvagnarnas- Det ursprungliga var att motorvagnar M20, M21, ..., släpvagnar S26, S27, ..., bussar B31, B32, ... trådbussar T41, T42,.... Bussläpen är jag lite mer osäker på men det borde varit S35, ....
I och med brist på lediga siffror och släpvagnarnas avskaffande så fortsatte man numrera motorvagnarna med M28 och M29 alltså icke upptagna nummer i släpvagnslistan. M21 återupptog ett gammalt nummer i serien vilket gjorde att ett tag fanns två stycken M21 208. När väl bussarna slutade använda typbetäckningarna så fortsatte man räkna på med M30, M31, M32 osv
Alltså borde en ny släpvagn bli S33.
Fördelen med släpvagn är att den är billigare att bygga och Oslo körde till för något år sedan med obemannade släpvagnar så det borde gå.
I och med brist på lediga siffror och släpvagnarnas avskaffande så fortsatte man numrera motorvagnarna med M28 och M29 alltså icke upptagna nummer i släpvagnslistan. M21 återupptog ett gammalt nummer i serien vilket gjorde att ett tag fanns två stycken M21 208. När väl bussarna slutade använda typbetäckningarna så fortsatte man räkna på med M30, M31, M32 osv
Alltså borde en ny släpvagn bli S33.
Fördelen med släpvagn är att den är billigare att bygga och Oslo körde till för något år sedan med obemannade släpvagnar så det borde gå.
Re: M32?
Det fanns ingen speciell nummerserie för släpvagnar. Det var tre nummerserier, spårvagnar 20-29, bussar 30-39 och trådbussar 40-49. Det hängde ihop med ekonomisystemet där det fanns ett fyrställigt element som om jag minns rätt kallades funktion. 5xxx var teknisk verksamhet, 52xx var underhåll spårvagn, 53xx underhåll buss och 54xx underhåll trådbuss. Tredje siffran specificerade fordonstyp. alltså t.ex. 529x underhåll M29. Fjärde siffran specificerade vilken del av fordonet det gällde. Systemet användes fortfarande när M21 anskaffades och därför återanvändes nummer 21. Nu har det sedan länge gått till historien, så det finns ingen anledning att låta de gamla principerna styra numreringen. Det finns t.ex. inte längre något som hindrar att en ev. släpvagn till M29 skulle kallas S29.
Re: M32?
Då är det märkligt att S26 och S27 inte ligger rätt i nummer serien utan att båda hamnat i egen egen serie,
det borde annars varit M21 (De stora långedragsvagnarna), S22 (limporna), M23 (ASEA vagnarna), M24 (Hägglundsmustanger), S25 (Hägglundssläppen).
Spårvagnar har 2* varav de tidiga numren användes av motorvagnar och de senare från början för släp.
det borde annars varit M21 (De stora långedragsvagnarna), S22 (limporna), M23 (ASEA vagnarna), M24 (Hägglundsmustanger), S25 (Hägglundssläppen).
Spårvagnar har 2* varav de tidiga numren användes av motorvagnar och de senare från början för släp.