Urspårad spårvagn på linle 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Inlägg av LÅ1 »

Är det inte urspårning så är det stömavrott!
trafiken.nu skrev:Stopp för Spårväg City linje 7 sedan kl 15:02 på grund av strömavbrott. Buss ersätter.
Gäller från idag kl 15:04
Beräknas pågå tillsvidare
Källa: SL
Ett plötsligt påkommet strömavbrott ställer vagnarna där de råkar befinna sig, antar jag. Kan bli besvärligt om de råkar stå mitt i en korsning, t.ex. Även utrymning kan ställa till problem för övrig trafik.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Avbrottet blev inte så långdraget!
trafiken.nu skrev:Trafiken går åter enligt tidtabell för Spårväg City linje 7 från kl 15:39 efter tidigare stopp och förseningar på grund av strömavbrott.
Gäller från idag kl 15:39
Beräknas pågå tillsvidare
Källa: Storstockholms Lokaltrafik
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Att leta syndabockar är nog ett dåligt sätt att söka tröst i just det här fallet :wink:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag letar ingen syndabock, bara undrar vem som är ansvarig att banan är körbar? Åh förlåt, glömde att vi i Sverige inte går ställa krav.
Markus E

Inlägg av Markus E »

Det börjar nästan bli så att man längtar tillbaka till 47:ans trafik. Trots att man i grunden älskar spårvagnar, kanske man ska inse att Stockholm med givna förutsättningar inte lämpar sig för spårvägstrafik i innerstaden. Strömavbrott, urspårningar (flertal, senast nu i kväll), växelfel, skadade strömavtagare, museivagnar i ordinarie trafik, dålig tillgänglighetsanpassning...det är nästan så att man tror att allt sker så att man snart ska förespråka busstrafik igen. Och allt detta hinner ske inom loppet av tre månader efter invigningen.

Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...

Allvarligt talat, vad är detta??
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Markus E skrev:Det börjar nästan bli så att man längtar tillbaka till 47:ans trafik. Trots att man i grunden älskar spårvagnar, kanske man ska inse att Stockholm med givna förutsättningar inte lämpar sig för spårvägstrafik i innerstaden. Strömavbrott, urspårningar (flertal, senast nu i kväll), växelfel, skadade strömavtagare, museivagnar i ordinarie trafik, dålig tillgänglighetsanpassning...det är nästan så att man tror att allt sker så att man snart ska förespråka busstrafik igen. Och allt detta hinner ske inom loppet av tre månader efter invigningen.

Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...

Allvarligt talat, vad är detta??
Sluta gnäll nu, de där är bara vanligt svenskt sent uppvaknande. Troligen har väl inget trott att man behöver snöjour i november, svårare än så äre nog inte.
Markus E

Inlägg av Markus E »

Svårt att med bästa vilja i världen påstå att 7:ans spårvagnstrafik går bra. Och om man inte är spårvägsförespråkare i sig (som många här är och även jag själv), så börjar det bli svårt att argumentera för en fortsatt utbyggnad.

Snö i november?? Ja, lite tidigt kanske. Men med fungerande växelvärme så är det bara att trycka på en knapp. Men den fungerar inte??
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag sitter och fundera på vad som händer vid urspårningarna. Gissar på att det är is som hindrar växeltungan att sluta tätt mot den fasta rälen. Nu är mina kunskaper i ämnet nästan lika dåligt som en genomsnittlig journalist, så mina funderingar kan vara helt åt skogen.

Växeln det handlar om måste, så vitt jag förstår, vara den som för över vagnen till högerspår när man lämnar hållplats Sergels torg. Är den styrd eller fjäderbelastad? (Eller vad det heter på fackspråk. Uppkörbar kanske?)

När sker urspårningarna? Vid infart till eller utfart från ändhållplatsen? Gissar på utfart. Är det så att en boggi vill gå ut på högerspåret och nästa gå rakt fram, eller är det de olika hjulen på samma axel som vill gå åt var sitt håll? Här har jag inte ens en gissning. Vid platsen håller vagnen normalt låg fart, men det är utförslut. Men vagnen borde inte komma så långt bort från spåret innan den stannar. Är det korrekt?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

leifd skrev:
Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.
Det var en medväxel som är uppkörbar, eller var det förut. Då är det inte alltid så att den "ligger rätt".
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

Stockholms Spårvägar är väl ansvariga för snöröjningen..?
/Daniel
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Daniel L skrev:
Infranord sades från ansvariga på plats. Jag kan ha hört fel.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Stefan Widén skrev:Att växelvärmen inte fungerar beror på många orsaker. Som alla förstår så är detta ett fall för avdelningen kännsliga frågor att diskutera öppet på forumet. Tids nog kan vi redovisa varför det blir som det blir. Men först ska de som är ansvariga få chansen att fullgöra sina uppdrag och det är inte SS som det i detta fall.

/Stefan
Och exakt varför är det så känsligt att saken diskuteras öppet? Tids nog får vi, som sagt, veta svaret, men varför är ämnet känsligt tills dess? Jag förstår inte. Men jag är ju inte "alla".....

//Lars S
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

bruse skrev:
Daniel L skrev:
Infranord sades från ansvariga på plats. Jag kan ha hört fel.
Jaha så kanske det är, vad vet jag :roll:
/Daniel
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

bruse skrev:
leifd skrev:
Det var en medväxel som är uppkörbar, eller var det förut. Då är det inte alltid så att den "ligger rätt".
Och vad spelar det för roll ???
Föraren ska kontrollera växlar, punkt slut..... oavsett vad de är för växel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

leifd skrev:
bruse skrev:
leifd skrev:
Och vad spelar det för roll ???
Föraren ska kontrollera växlar, punkt slut..... oavsett vad de är för växel.
Självklart har föraren ett ansvar. Vi har alla ett ansvar på ett eller annat sätt.
Något annat har jag inte påstått. Men du kan inte bortse från att den som ska se till att banan är farbar, har ett stort ansvar.
daniel_s

Re: Urspårad spårvagn på linje 7

Inlägg av daniel_s »

Det är lite larvigt att sätta igång och debattera och skylla på förare hit eller underhåll dit innan ni ens vet närmare vad det egentligen är som har hänt! Det är inte precis någon nationalkatastrof som har inträffat, så lite kyla och lugn tycker jag att debattörerna kan försöka att iaktta!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Som alla förstår så har AB SS ett avtal med SL i detta avtal finna olika skyldigheter och rättigheter mm, Att här dískutera vad som hänt och inte hänt är inte alltid så enkelt. Men när tiden är mogen så kan man förklara för alla vad som hänt.

Jag hoppas samtliga forumskrivare kan acceptera detta. Jag försöker förklara när det uppstår faktafel i olika trådar men just nu så få alla som sagt tåla sig.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Markus E

Inlägg av Markus E »

Oavsett ansvarsfördelning beträffande underhåll, snöröjning etc så är det ju fullständigt ofattbart att trafiken fungerar så dåligt som den gör när det kommer lite snö och blir några minusgrader. Vi har en, läs en enda, spårvägslinje i innerstaden som förhoppningsvis skall utgöra incitament för en fortsatt utbyggnad. Det är knappast en meter snö som fallit och 20 minusgrader. Det går säkert att i efterhand finna förklaringar och ursäkter till att saker inte fungerar som de skall. Men för varje gång 7:an med en en driftstid på endast tre månader drabbas av otal, varierande störningar, naggas lite av dess förtroende i kansten. Och i förlängningen framstår inte spårvagnen som det optimala och driftsäkra alternativet framför bussen. Bistert men sant.
Skriv svar