Ett plötsligt påkommet strömavbrott ställer vagnarna där de råkar befinna sig, antar jag. Kan bli besvärligt om de råkar stå mitt i en korsning, t.ex. Även utrymning kan ställa till problem för övrig trafik.trafiken.nu skrev:Stopp för Spårväg City linje 7 sedan kl 15:02 på grund av strömavbrott. Buss ersätter.
Gäller från idag kl 15:04
Beräknas pågå tillsvidare
Källa: SL
Urspårad spårvagn på linle 7
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Är det inte urspårning så är det stömavrott!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Avbrottet blev inte så långdraget!
trafiken.nu skrev:Trafiken går åter enligt tidtabell för Spårväg City linje 7 från kl 15:39 efter tidigare stopp och förseningar på grund av strömavbrott.
Gäller från idag kl 15:39
Beräknas pågå tillsvidare
Källa: Storstockholms Lokaltrafik
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Att leta syndabockar är nog ett dåligt sätt att söka tröst i just det här falletbruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?

Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Jag letar ingen syndabock, bara undrar vem som är ansvarig att banan är körbar? Åh förlåt, glömde att vi i Sverige inte går ställa krav.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Det börjar nästan bli så att man längtar tillbaka till 47:ans trafik. Trots att man i grunden älskar spårvagnar, kanske man ska inse att Stockholm med givna förutsättningar inte lämpar sig för spårvägstrafik i innerstaden. Strömavbrott, urspårningar (flertal, senast nu i kväll), växelfel, skadade strömavtagare, museivagnar i ordinarie trafik, dålig tillgänglighetsanpassning...det är nästan så att man tror att allt sker så att man snart ska förespråka busstrafik igen. Och allt detta hinner ske inom loppet av tre månader efter invigningen.
Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...
Allvarligt talat, vad är detta??
Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...
Allvarligt talat, vad är detta??
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Sluta gnäll nu, de där är bara vanligt svenskt sent uppvaknande. Troligen har väl inget trott att man behöver snöjour i november, svårare än så äre nog inte.Markus E skrev:Det börjar nästan bli så att man längtar tillbaka till 47:ans trafik. Trots att man i grunden älskar spårvagnar, kanske man ska inse att Stockholm med givna förutsättningar inte lämpar sig för spårvägstrafik i innerstaden. Strömavbrott, urspårningar (flertal, senast nu i kväll), växelfel, skadade strömavtagare, museivagnar i ordinarie trafik, dålig tillgänglighetsanpassning...det är nästan så att man tror att allt sker så att man snart ska förespråka busstrafik igen. Och allt detta hinner ske inom loppet av tre månader efter invigningen.
Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...
Allvarligt talat, vad är detta??
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Svårt att med bästa vilja i världen påstå att 7:ans spårvagnstrafik går bra. Och om man inte är spårvägsförespråkare i sig (som många här är och även jag själv), så börjar det bli svårt att argumentera för en fortsatt utbyggnad.
Snö i november?? Ja, lite tidigt kanske. Men med fungerande växelvärme så är det bara att trycka på en knapp. Men den fungerar inte??
Snö i november?? Ja, lite tidigt kanske. Men med fungerande växelvärme så är det bara att trycka på en knapp. Men den fungerar inte??
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Jag sitter och fundera på vad som händer vid urspårningarna. Gissar på att det är is som hindrar växeltungan att sluta tätt mot den fasta rälen. Nu är mina kunskaper i ämnet nästan lika dåligt som en genomsnittlig journalist, så mina funderingar kan vara helt åt skogen.
Växeln det handlar om måste, så vitt jag förstår, vara den som för över vagnen till högerspår när man lämnar hållplats Sergels torg. Är den styrd eller fjäderbelastad? (Eller vad det heter på fackspråk. Uppkörbar kanske?)
När sker urspårningarna? Vid infart till eller utfart från ändhållplatsen? Gissar på utfart. Är det så att en boggi vill gå ut på högerspåret och nästa gå rakt fram, eller är det de olika hjulen på samma axel som vill gå åt var sitt håll? Här har jag inte ens en gissning. Vid platsen håller vagnen normalt låg fart, men det är utförslut. Men vagnen borde inte komma så långt bort från spåret innan den stannar. Är det korrekt?
Växeln det handlar om måste, så vitt jag förstår, vara den som för över vagnen till högerspår när man lämnar hållplats Sergels torg. Är den styrd eller fjäderbelastad? (Eller vad det heter på fackspråk. Uppkörbar kanske?)
När sker urspårningarna? Vid infart till eller utfart från ändhållplatsen? Gissar på utfart. Är det så att en boggi vill gå ut på högerspåret och nästa gå rakt fram, eller är det de olika hjulen på samma axel som vill gå åt var sitt håll? Här har jag inte ens en gissning. Vid platsen håller vagnen normalt låg fart, men det är utförslut. Men vagnen borde inte komma så långt bort från spåret innan den stannar. Är det korrekt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Det var en medväxel som är uppkörbar, eller var det förut. Då är det inte alltid så att den "ligger rätt".leifd skrev:Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Stockholms Spårvägar är väl ansvariga för snöröjningen..?bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
/Daniel
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Infranord sades från ansvariga på plats. Jag kan ha hört fel.Daniel L skrev:Stockholms Spårvägar är väl ansvariga för snöröjningen..?bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Och exakt varför är det så känsligt att saken diskuteras öppet? Tids nog får vi, som sagt, veta svaret, men varför är ämnet känsligt tills dess? Jag förstår inte. Men jag är ju inte "alla".....Stefan Widén skrev:Att växelvärmen inte fungerar beror på många orsaker. Som alla förstår så är detta ett fall för avdelningen kännsliga frågor att diskutera öppet på forumet. Tids nog kan vi redovisa varför det blir som det blir. Men först ska de som är ansvariga få chansen att fullgöra sina uppdrag och det är inte SS som det i detta fall.
/Stefan
//Lars S
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Jaha så kanske det är, vad vet jagbruse skrev:Infranord sades från ansvariga på plats. Jag kan ha hört fel.Daniel L skrev:Stockholms Spårvägar är väl ansvariga för snöröjningen..?bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?

/Daniel
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Och vad spelar det för roll ???bruse skrev:Det var en medväxel som är uppkörbar, eller var det förut. Då är det inte alltid så att den "ligger rätt".leifd skrev:Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Föraren ska kontrollera växlar, punkt slut..... oavsett vad de är för växel.
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Självklart har föraren ett ansvar. Vi har alla ett ansvar på ett eller annat sätt.leifd skrev:Och vad spelar det för roll ???bruse skrev:Det var en medväxel som är uppkörbar, eller var det förut. Då är det inte alltid så att den "ligger rätt".leifd skrev:
Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.
Föraren ska kontrollera växlar, punkt slut..... oavsett vad de är för växel.
Något annat har jag inte påstått. Men du kan inte bortse från att den som ska se till att banan är farbar, har ett stort ansvar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Urspårad spårvagn på linje 7
Det är lite larvigt att sätta igång och debattera och skylla på förare hit eller underhåll dit innan ni ens vet närmare vad det egentligen är som har hänt! Det är inte precis någon nationalkatastrof som har inträffat, så lite kyla och lugn tycker jag att debattörerna kan försöka att iaktta!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Som alla förstår så har AB SS ett avtal med SL i detta avtal finna olika skyldigheter och rättigheter mm, Att här dískutera vad som hänt och inte hänt är inte alltid så enkelt. Men när tiden är mogen så kan man förklara för alla vad som hänt.
Jag hoppas samtliga forumskrivare kan acceptera detta. Jag försöker förklara när det uppstår faktafel i olika trådar men just nu så få alla som sagt tåla sig.
/Stefan
Jag hoppas samtliga forumskrivare kan acceptera detta. Jag försöker förklara när det uppstår faktafel i olika trådar men just nu så få alla som sagt tåla sig.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Urspårad spårvagn på linle 7
Oavsett ansvarsfördelning beträffande underhåll, snöröjning etc så är det ju fullständigt ofattbart att trafiken fungerar så dåligt som den gör när det kommer lite snö och blir några minusgrader. Vi har en, läs en enda, spårvägslinje i innerstaden som förhoppningsvis skall utgöra incitament för en fortsatt utbyggnad. Det är knappast en meter snö som fallit och 20 minusgrader. Det går säkert att i efterhand finna förklaringar och ursäkter till att saker inte fungerar som de skall. Men för varje gång 7:an med en en driftstid på endast tre månader drabbas av otal, varierande störningar, naggas lite av dess förtroende i kansten. Och i förlängningen framstår inte spårvagnen som det optimala och driftsäkra alternativet framför bussen. Bistert men sant.