Linjekarta: Sthlms spårtrafik

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
erre

Inlägg av erre »

Det har gått några dagar, har haft lite att göra, men nu är vi tillbaka!

Nu har jag tagit till de senaste åsikterna och har samtidigt valt att gå vidare med ett nytt formspråk för spårtrafikdiagrammet. Tyckte att den andra stilen var bra, men nästan lite för, tja, "barnslig" med sina rundade cirklar i olika klara färger. Tycker att den här ger ett lite mer brutalistiskt, industriellt uttryck. Och det är sånt vi rationella ingenjörer gillar. :)

Först och främst har jag försökt utvidga omfånget till hela Mälardalen och med det menas de trafikbolag som är med i TiM (SJ:s regionallinjer inräknade). Var därför brutal och drog en gräns vid Norrköping och Gävle. Även om X-tåget, Ö-pendeln och Norrköpings spårvägar är trevliga så ville jag dra den där gränsen. Men det är -- som det mesta på kartan -- naturligtvis diskuterbart.

Gällande just Trafik i Mälardalen, och SJ:s del i det hela, så hade jag bara en lite karta på timinfo.se att gå efter. Om någon vet vilka regionallinjer som ingår är jag mer än gärna intresserad av att få veta. Sedan så frångick jag lite min princip med en linje per linje, men det är för att på det nationella nätet finns inte samma tydliga linjering som i SL-land. Jag kunde i alla fall inte hitta någon.

Färgerna? Ja jag utgick från SL för röd och grön linje och tog sedan matchande, ljusare kulörer till Nockeby- och Lidingöbanan. Lättare spår ("light rail") -> lättare färg. Pendeln osv fick sedan mörkare färger och de tyngsta linjerna, fjärrtrafiken, fick mörkgrå.

Min uppdelning sedan av linjerna i indexet får helt enkelt ses som ren åsiktspropaganda från min sida, för jag vet att man kan ha starka åsikter huruvuvida 7:an ska in under SL eller inte och om den "planerade" förlängningen mot Centralen ska vara med. Jag är iaf mer osäker på det tidigare än det senare. Men men, vad vore ett debattforum utan debatt?

Nog skrivet, mycket nöje:

Bild
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Hahaha, först Stockholm, sen världen! :idea:
21:an ska nog helst vara venetianskt röd, eller snusbrun, som vagnarna var.

Flen är jag osäker på, men det går tåg från Eskilstuna förbi Flen, men bara 100 m från stationen rakt söderut mot Norrköping.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag tyckte bättre om färgerna i den tidigare varianten! Och att markera alla stationer där två linjer går på samma spårmed extra stor cirkel verkar överdrivet!

Vet att jag är negativ, men den tidigare versionen var bättre! Om den skall vara en ren SL-karta eller om TIM-trafiken mm skall vara med är ju upp till vad man bestämmer sig för, så där har jag ingen speciell åsikt, mer än att båda varianterna har sina fördelar, beroende på vem man vänder sig till.

Att ha med Djurgårdslinjen är naturligtvis bra. Möjligen kan man markera den så att den blir lite avvikande och därför får "läsaren" att titta i linjeförteckningen och se att SL-biljett inte gäller, men däremot SL-kort. Kanske borde det även stå att trafiken endast bedrivs under vissa tider?

Tillagt ca 15 min. efter ovanstående.
Ser nu att du har kvar gamla versionen i första inlägget, så att man kan jämföra dem ganska enkelt. (Jag jämförde först mot minnet av den tidigare.)

Tycker mycket bättre om version 1. Det där med tjocka eller tunna linjer går det ju moden i. (Jämför hur NK-logotypen ändrats genom åren.) Men den tidigare varianten såg mer robust ut på något vis, ungeför vad man förväntar sig av spårtrafik! Däremot kan ju Tim- och fjärrtrafiken markeras med tunna linjer, som en indikering att de inte är kartans huvudobjekt, och dessutom i en helt annan skala! (Om man nu skall ha med dem överhuvudtaget.)
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Lite kul att se schematiska kartor, Eskilstuna verkar närmare Norsborg än Gnesta är nära Norrköping...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

Otroligt fräckt gjort. Vilket digert arbete! :D
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Acela

Inlägg av Acela »

wow det är gångavstånd från Norsborg till Eskilstuna. hehe. snygg karta
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
GöranD

Re: Linjekarta: Sthlms spårtrafik

Inlägg av GöranD »

Nu är jag lite sen i diskussionen :)

men bättre sent än aldrig...

Snygg karta!

För enhetlighetens skull skulle jag låta båda de södra delarna av röda linjen vika av söderut ...

/Göran D
patrik_08

Inlägg av patrik_08 »

Grymt snygg karta! :)
Däremot så ska "Nynäs havsbad" tas bort, och "Gröndalsviken" ska läggas till.
Även "Nynäshamns färjeterminal" ska tas bort.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Alvik-Sundbyberg-Solna på tvärbanan är ju klart mer nära trafikstart än Sickla Udde - Slussen, så det vore kanske läge för lite mer "streckad linje" på tvärbanan?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Glöm inte att kartan publicerades för nästan 4 år sen!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

bruse skrev:Glöm inte att kartan publicerades för nästan 4 år sen!
Kanske dags att införa detta i forumreglerna:
(Citerat från Omnibuss forum):

"När det gäller gamla trådar, som är mer än ett halvår eller äldre så plocka inte fram dem och skriv svar på dem. Utan öppna en ny tråd i stället. Det är inte säkert att de som skrivit i den gamla tråden vill ha sina uppfattningar återgivna så här långt efteråt. Många gånger är ju också det som för så länge sedan var spekulationer nu allmänt känt, och den som skrev då kan framstå som extra okunnig om man inte ser att inlägget är gammalt."
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

roggek skrev:
bruse skrev:Glöm inte att kartan publicerades för nästan 4 år sen!
Kanske dags att införa detta i forumreglerna:
(Citerat från Omnibuss forum):

"När det gäller gamla trådar, som är mer än ett halvår eller äldre så plocka inte fram dem och skriv svar på dem. Utan öppna en ny tråd i stället. Det är inte säkert att de som skrivit i den gamla tråden vill ha sina uppfattningar återgivna så här långt efteråt. Många gånger är ju också det som för så länge sedan var spekulationer nu allmänt känt, och den som skrev då kan framstå som extra okunnig om man inte ser att inlägget är gammalt."
Skulle nog säga att den som postar i gamla trådar i tron de är nya, framstår som okunniga.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Skulle nog säga att den som postar i gamla trådar i tron de är nya, framstår som okunniga.
Det gjorde du ju själv tor 2010-11-18 19.23:11 i den här tråden, som svar på ett 3½ år gammalt inlägg... :twisted:
Skriv svar