Nu har jag tagit till de senaste åsikterna och har samtidigt valt att gå vidare med ett nytt formspråk för spårtrafikdiagrammet. Tyckte att den andra stilen var bra, men nästan lite för, tja, "barnslig" med sina rundade cirklar i olika klara färger. Tycker att den här ger ett lite mer brutalistiskt, industriellt uttryck. Och det är sånt vi rationella ingenjörer gillar.

Först och främst har jag försökt utvidga omfånget till hela Mälardalen och med det menas de trafikbolag som är med i TiM (SJ:s regionallinjer inräknade). Var därför brutal och drog en gräns vid Norrköping och Gävle. Även om X-tåget, Ö-pendeln och Norrköpings spårvägar är trevliga så ville jag dra den där gränsen. Men det är -- som det mesta på kartan -- naturligtvis diskuterbart.
Gällande just Trafik i Mälardalen, och SJ:s del i det hela, så hade jag bara en lite karta på timinfo.se att gå efter. Om någon vet vilka regionallinjer som ingår är jag mer än gärna intresserad av att få veta. Sedan så frångick jag lite min princip med en linje per linje, men det är för att på det nationella nätet finns inte samma tydliga linjering som i SL-land. Jag kunde i alla fall inte hitta någon.
Färgerna? Ja jag utgick från SL för röd och grön linje och tog sedan matchande, ljusare kulörer till Nockeby- och Lidingöbanan. Lättare spår ("light rail") -> lättare färg. Pendeln osv fick sedan mörkare färger och de tyngsta linjerna, fjärrtrafiken, fick mörkgrå.
Min uppdelning sedan av linjerna i indexet får helt enkelt ses som ren åsiktspropaganda från min sida, för jag vet att man kan ha starka åsikter huruvuvida 7:an ska in under SL eller inte och om den "planerade" förlängningen mot Centralen ska vara med. Jag är iaf mer osäker på det tidigare än det senare. Men men, vad vore ett debattforum utan debatt?
Nog skrivet, mycket nöje: