GP skyller på offren

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

GP skyller på offren

Inlägg av Erik Sandblom »

GP: Du är osynlig i höstmörkret

Min kommentar: ytterligare en reflexartikel där man skyller på fotgängarna. Inte ett ord om att bilister måste anpassa farten till omständigheterna. I pappersversionen av tidningen låg detta bland åtta helsidor reklam för snabba bilar med krockkuddar.

GP tycks ha förväxlat ett reportage om gatulivet med nån sorts actionserie.

Bild

Se även tidigare tråd:
DN: Ungdomar behöver reflexer så vuxna slipper se sig för
Användarens profilbild
bruse

Re: GP skyller på offren

Inlägg av bruse »

Skyller och skyller. Även gångtrafikanter har ett egenansvar i trafiken. Det har vi alla när vi interagerar med andra människor.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

bruse skrev:Skyller och skyller. Även gångtrafikanter har ett egenansvar i trafiken. Det har vi alla när vi interagerar med andra människor.
Nej, ansvaret sträcker sig inte till klädseln. Eller tror du GP nästa vecka publicerar en artikel om att kvinnor måste ha långa kjolar för att inte bli våldtagna? Och kommer du då tala om egenansvar?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:...Inte ett ord om att bilister måste anpassa farten till omständigheterna
Det handlar i så fall inte bara om bilarna! Cyklisterna har en tendens att blanda sig med fotgängarna på ett betydligt mer närgånget sätt än bilarna. Ibland enligt reglerna, ofta mot reglerna. Och många av dessa anpassar inte hastigheten efter situationen! Cyklister är också dåliga på att tända cykelbelysningen i stadstrafiken. När gatubelysningen tänds då är det lämpligt att tända cykelbelysningen, om inte förr!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Erik Sandblom skrev:
bruse skrev:Skyller och skyller. Även gångtrafikanter har ett egenansvar i trafiken. Det har vi alla när vi interagerar med andra människor.
Nej, ansvaret sträcker sig inte till klädseln. Eller tror du GP nästa vecka publicerar en artikel om att kvinnor måste ha långa kjolar för att inte bli våldtagna? Och kommer du då tala om egenansvar?
Så du tycker du att jag kan gå in i ett hus fullt med afrikaner, iklädd en vit kåpa med bokstäverna KKK och förvänta mig att inte bli nedslagen? Självklart har vi alla ett ansvar för vad vi gör, har på oss, säger och var vi befinner oss. Men du blandar ihop ansvar och skuld.
LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:...Inte ett ord om att bilister måste anpassa farten till omständigheterna
Cyklisterna har en tendens att blanda sig med fotgängarna på ett betydligt mer närgånget sätt än bilarna.
Det är så cykelbanorna är byggda nuförtiden om du inte märkt det.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:
Cyklisterna har en tendens att blanda sig med fotgängarna på ett betydligt mer närgånget sätt än bilarna.
Det är så cykelbanorna är byggda nuförtiden om du inte märkt det.
Ja, i alla fall många!
Men det handlar också om cyklister som försöker korsa övergångsställen på tvären mot de gående (grön eller röd signal för cyklisterna har mindre betydelse), cyklar på ytor som skall vara fri från annan trafik än gångtrafik etc.

Apropå röd eller grön signal för cyklister; var det inte vanligt förr med speciella minisignaler för cykelbanan även när dessa gick parallellt med biltrafiken? Nu saknas dessa för de mesta, och cyklisterna förväntas följa samma signaler som bilarna, vilket många struntar i.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev: Apropå röd eller grön signal för cyklister; var det inte vanligt förr med speciella minisignaler för cykelbanan även när dessa gick parallellt med biltrafiken? Nu saknas dessa för de mesta, och cyklisterna förväntas följa samma signaler som bilarna, vilket många struntar i.
Cyklister förväntas idag cykla bland gående. Nåde den cyklist som cyklar bland andra fordon och följer de reglerna som finns för alla fordon. Då blir denne cyklist nedmejjad och sen får 500 kr i böter.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

bruse skrev:
Erik Sandblom skrev:
Så du tycker du att jag kan gå in i ett hus fullt med afrikaner, iklädd en vit kåpa med bokstäverna KKK och förvänta mig att inte bli nedslagen? Självklart har vi alla ett ansvar för vad vi gör, har på oss, säger och var vi befinner oss.
Nej. GPs artikel handlar inte ett privat hus utan om allmän gata. Man behöver inte ha särskilda kläder för att vistas där. Inte ens blinda och döva behöver ha speciella kläder som utmärker dem. Det står inget om det i lagen vad jag vet, och det tycker jag är bra.
bruse skrev:Men du blandar ihop ansvar och skuld.
Vad menar du? Fotgängare har varken ansvar eller skuld för bilisters bristande synförmåga eller körsätt.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Erik Sandblom skrev:
Vad menar du? Fotgängare har varken ansvar eller skuld för bilisters bristande synförmåga eller körsätt.
Alla har ett eget ansvar för sitt eget liv.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Jaha Erik, är det dags för REFLEXDEBATTEN igen!

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =5&t=29338

Vad finns det mer att tillföra i den redan AVSLUTADE debatten från ett år sedan.
Varför kommer alltid samma frågor tilbaka hela tiden från dig Erik. Det börjar bli riktigt tjatigt.
Det är samma tema nu som då - exakt samma retorik nu som då.

Måste vi ha denna debatt i repris?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Olyckor och skador belastar samhället på olika sätt, bl.a. ekonomiskt. För enskilda personer är det allt från lite besvär eller smärta till sorg och katastrof.

För att göra en annan jämförelse, varför förespråkar man vägg med dörrar mellan plattform och spår/tåg i T-banan? Det är ju allas skyldighet att hålla sig på säkert avstånd från plattformskanten när det inte står ett stillastående tåg med öppna dörrar vid plattformen. Det borde i så fall gälla både system med och utan förare på tågen. Alla tar inte ansvar på samma sätt. Och alla gör inte samma riskbedömning. Att underlätta för andra att låta bli att skada mej kan aldrig vara fel!

Och bilarna skall ju släppa över fotgängarna på övergångsställena. Varför skall man då titta åt sidorna? Det är väl bara att gå över? Nej, man har ett eget ansvar för sin egen säkerhet. Det kan man inte komma ifrån!

(Jag börjar mer och mer att fundera på varför jag överhuvud taget läser och kommenterar inlägg signerade Erik Sandblom!)
Användarens profilbild
Erik Sandblom

bruse skrev:
Erik Sandblom skrev:Vad menar du? Fotgängare har varken ansvar eller skuld för bilisters bristande synförmåga eller körsätt.
Alla har ett eget ansvar för sitt eget liv.
Man kan diskutera hur långt det ansvaret sträcker sig. Det är inte fotgängares ansvar att "synas". Fotgängaren har ett visst ansvar att se sig för, men man kan som sagt vara blind och döv. Ansvaret för att fotgängaren inte ska bli överkörd ligger därför i princip helt på bilisten, även om det är dålig sikt.

Lagen kräver varken körkort eller speciella kläder för att vara fotgängare. Därför är det lite inkonsekvent att förvänta sig att fotgängare ska "ta ansvar" som att aldrig gå mot rött eller klä sig i speciella "synliga" kläder.

Jag tycker det är så tråkigt att trafikdiskussioner alltid handlar om säkerhet. Om en fotgängare går på cykelbanan så blir jag ofta irriterad, men jag skulle sällan eller aldrig påstå att fotgängare utsätter mig för fara. Det är jag själv som tar risken att cykla fort i närheten av fotgängare, exempelvis på en dum cykelbana.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

B Thomas skrev:Jaha Erik, är det dags för REFLEXDEBATTEN igen!

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =5&t=29338

Vad finns det mer att tillföra i den redan AVSLUTADE debatten från ett år sedan.
Varför kommer alltid samma frågor tilbaka hela tiden från dig Erik. Det börjar bli riktigt tjatigt.
Det är samma tema nu som då - exakt samma retorik nu som då.

Måste vi ha denna debatt i repris?
Hur vet du att det är exakt samma retorik? Jag tror inte du kommer ihåg exakt vad som sades och du har nog inte läst tråden igen.

Du tycks inte ens ha läst den här tråden, t ex första inlägget där jag la in samma länk som du nu begåvade oss med.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:Olyckor och skador belastar samhället på olika sätt, bl.a. ekonomiskt. För enskilda personer är det allt från lite besvär eller smärta till sorg och katastrof.

För att göra en annan jämförelse, varför förespråkar man vägg med dörrar mellan plattform och spår/tåg i T-banan? Det är ju allas skyldighet att hålla sig på säkert avstånd från plattformskanten när det inte står ett stillastående tåg med öppna dörrar vid plattformen. Det borde i så fall gälla både system med och utan förare på tågen. Alla tar inte ansvar på samma sätt. Och alla gör inte samma riskbedömning. Att underlätta för andra att låta bli att skada mej kan aldrig vara fel!
För min del får man gärna bygga vägg med dörrar i tunnelbanan. Jag vet inte vart du vill komma.
LÅ1 skrev:Och bilarna skall ju släppa över fotgängarna på övergångsställena. Varför skall man då titta åt sidorna? Det är väl bara att gå över? Nej, man har ett eget ansvar för sin egen säkerhet. Det kan man inte komma ifrån!

(Jag börjar mer och mer att fundera på varför jag överhuvud taget läser och kommenterar inlägg signerade Erik Sandblom!)
Jag tycker du ska läsa mina inlägg lite mer noggrant. Jag har inte sagt att man inte ska se sig för och jag har inte sagt att man inte ansvarar för sin egen säkerhet. Det har du hittat på själv, och det är ett argumentationsfel av typen halmgubbe.

Däremot har jag påpekat att det finns blinda som rör sig i trafiken.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Huvudproblemet är den föråldrade regeln att man ska köra med halvljus. Den kom till i en tid när inställningen var att bilarna skulle fram och alla andra skulle akta sig. Då var det viktigt att bilarna syntes ordentligt och det gjorde inget att man inte såg någonting annat runt en mötande bil (fotgängare t.ex.). Nu när man vänt på det och prioriterar att fotgängarna ska fram, borde man också vända på lagen. Det borde vara förbjudet att köra med tända strålkastare där man inte behöver det för att se, d.v.s. där det finns gatubelysning.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Harald skrev:Huvudproblemet är den föråldrade regeln att man ska köra med halvljus. Den kom till i en tid när inställningen var att bilarna skulle fram och alla andra skulle akta sig. Då var det viktigt att bilarna syntes ordentligt och det gjorde inget att man inte såg någonting annat runt en mötande bil (fotgängare t.ex.). Nu när man vänt på det och prioriterar att fotgängarna ska fram, borde man också vända på lagen. Det borde vara förbjudet att köra med tända strålkastare där man inte behöver det för att se, d.v.s. där det finns gatubelysning.
Österrike avskaffade sin lag om varselljus i dagsljus av just denna anledning.
http://de.wikipedia.org/wiki/Tagfahrlic ... en_Staaten
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:Olyckor och skador belastar samhället på olika sätt, bl.a. ekonomiskt. För enskilda personer är det allt från lite besvär eller smärta till sorg och katastrof.

För min del får man gärna bygga vägg med dörrar i tunnelbanan. Jag vet inte vart du vill komma.
LÅ1 skrev:Och bilarna skall ju släppa över fotgängarna på övergångsställena. Varför skall man då titta åt sidorna? Det är väl bara att gå över? Nej, man har ett eget ansvar för sin egen säkerhet. Det kan man inte komma ifrån!

Jag tycker du ska läsa mina inlägg lite mer noggrant. Jag har inte sagt att man inte ska se sig för och jag har inte sagt att man inte ansvarar för sin egen säkerhet. Det har du hittat på själv, och det är ett argumentationsfel av typen halmgubbe.

Däremot har jag påpekat att det finns blinda som rör sig i trafiken.
Erik Sandblom skrev:Fotgängare har varken ansvar eller skuld för bilisters bristande synförmåga eller körsätt.
Erik Sandblom skrev:Jag har inte sagt att man inte ska se sig för och jag har inte sagt att man inte ansvarar för sin egen säkerhet.
Du blir upprörd över att fotgängarna skall ta på sig ansvaret att synas! Men du förnekar att du sagt att man inte ansvarar för sin egen säkerhet. Det går inte ihop! Jag anser mig inte ha skapat en halmgubbe.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:Fotgängare har varken ansvar eller skuld för bilisters bristande synförmåga eller körsätt.
Erik Sandblom skrev:Jag har inte sagt att man inte ska se sig för och jag har inte sagt att man inte ansvarar för sin egen säkerhet.
Du blir upprörd över att fotgängarna skall ta på sig ansvaret att synas! Men du förnekar att du sagt att man inte ansvarar för sin egen säkerhet. Det går inte ihop! Jag anser mig inte ha skapat en halmgubbe.
Ok. Man ansvarar för sin egen säkerhet. Frågan är, sträcker sig det ansvaret till att fotgängare ska ha speciella kläder eller reflexer? Jag tycker inte det.

För att diskussionen ska bli lite mer konsktruktiv än förra gången så kanske vi kan prata om varselljus i dagsljus. I Österrike avskaffades detta tvång eftersom fotgängare och cyklister, som inte har varselljus, blev relativt sett svårare att upptäcka. Tyska bilklubben AvD har motsatt sig tvång på varselljus i dagsljus. AvD anser att det ska vara förbehållet motorcyklister, cyklister och utryckningar. Särskilt på regnvåt asfalt kan mycket ljus på fordonen göra fotgängare svårare att upptäcka, menar AvD. I Sverige är det lag på detta samt ingen diskussion vad jag vet.

AvD gegen Tagfahrlicht
http://de.wikipedia.org/wiki/Tagfahrlic ... en_Staaten
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:Ok. Man ansvarar för sin egen säkerhet. Frågan är, sträcker sig det ansvaret till att fotgängare ska ha speciella kläder eller reflexer? Jag tycker inte det.
Men det är inget krav, det är en rekommendation. Men visst, vill du utsätta dig för risken att bli påkörd så gå utan reflex. Krasst sett så är det dig det gör mest ont på.

(För dem som är av empatisk natur är det väl bäst att tillägga att visst hänsyn även bör riktas till den person som kör på)

För övrigt finns det situationer när du befinner dig längst en väg då du är skyldig att ha särskilda kläder på dig, nämligen när du utför arbete längs väg. Ett sådant arbete kan vara att sätta upp/ta ner affischer.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Snacka om att GP hittat en arkivbild. När kan den vara tagen, med tanke på hur spårvagnen ser ut?

En aspekt som jag tycker sällan dyker upp i sånahär diskussioner är hur möjligheten att ta sig från obehagliga situationer är i förhållande till hur synliga kläder man har.
Låst