Tips om Riga

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Tips om Riga

Inlägg av bruse »

Har bokat en kryssning till Riga i november, vi får väl cirka 5-6 timmar på oss. Önskar lite tips vad vi bara "måste" se och göra.

Vilken spårvägs- och/eller trådbusslinje är ett måste att åka med?
Vilka sevärdheter bör vi kryssa av?
Tips på central och bra billig välsorterad livsmedelsaffär eller spritbutik? (jajemen, det är snart jul!)

Finns det nån aktuell karta över trådbusslinjerna och spårvagnslinjerna? På trafikbolagets hemsida kan man bara se en linje i taget på en Google Map. Som förvisso är fördedömligt gjord med alla hållplatser utmarkerade.

Nåt annat en diggare inte bör missa, med damsällskap som kanske inte så road av diggandet men mer shopping?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
stockholm79

Re: Tips om Riga

Inlägg av stockholm79 »

Tyvärr så finns det inte någon riktig linjekarta från trafikbolaget, däremot har någon ritat kartor för de olika trafikslagen för alla år - http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1061263.

I shoppingväg har precis nya Galleria Riga öppnat på Dzirnavu iela mellan Brīvības iela och Tērbatas iela.
För priten kan väl Maxima och Rimi/Supernetto rekommenderas. Rimi är dyrast, Supernetto är deras lågprisvariant som är billigare än Maxima.
Rimi/Supernetto: http://www.rimi.lv/veikali/
Maxima: http://www.maxima.lv/lv/par_uznemumu/ve ... vija/riga/

Har man tur så får man åka med en av de nya Škoda 15T-vagnarna (det var väl du som hade fotat en i Prag?) som endast går på linje 6, det borde vara 2st i trafik nu.

Trådbussmässigt är linje 1 en bra linje om man vill se nåt, den går i princip bara i centrum. Dock så har de "nya" obekväma Škodavagnarna, jag föredrar Solaris Trollino 18 serie III, de brukar cruisa på bla. linje 17 och 23.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 0:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Gick till Galleria Riga idag. Plastigt kitschigt och hälften va fortfarande en enda byggarbetsplats.
Rekommenderar isåfall hellre Galleria Centrs (Vaļņu iela/Audēju iela) i gamla stan, eller Stockmann vid centralstationen.

Biljetterna är tekniskt sett moderna (elektroniska) men biljettsystemet är hopplöst sovjetiskt.
Förutom en- och tvådagskorten så är korten uppdelade på trafiksätt (totalt ologiskt då det sedan länge är ett enda bolag).
Enkelbiljetter och elektroniska klippkort gäller också för endast en resa med ett fordon, du kan inte ens byta vagn på spårvagnen.
Dessutom är enkelbiljetterna alldeles för billiga (0,50ls/ca 6kr) och korten alldeles för dyra (en månad alla tre trafiksätt 45,90ls/ca 600kr).

/or
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tack för alla tips. Ser att trådbusslinje 1 är ganska kort. Vad gör den så speciellt digabbel?

Vad finns mer att se än gamla stan för den som inte är så förtjust i spårvagnar och trådbussar?
Anders Ericson

Inlägg av Anders Ericson »

Jag kan rekomendera spårvägslinje 10 som är enkelspårig till viss del.
Mvh. Anders
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Tja, ettan är väl inte diggabel på något diggabelt sätt, bara lite ett tvärsnitt av innerstan skulle man kunna säga.
Förutom gamla stan kan man gå genom parkbältet runt gamla stan och norr om gamla stan utanför parkbältet finns det sk. tysta centrum med de finaste jugendstilhusen.
Spårvagnstian hinner man nog inte med på en dagstur, det är rätt så långt till ändhållplatsen.
Beroende på hur mycket tid man har och om man har barn så kan man besöka friluftsmuséet (buss 1 till hållplatsen efter Jugla), zoo (spv 11 till ändhållplatsen) eller kanske Akvaparks vid Lielupes mynning i havet i utkanten av badorten Jūrmala (tåstation Lielupe). Sommartid är Jūrmala ett måste för den badsugne, 30km lång vit finkornig en fotbollsplan bred sandstrand (som egentlige fortsätter ett par hundra km utanför badorten).

Den hockeytokige kan gå på en av Dinamo Rigas hemmamatcher där Tellqvist vaktar målet. :)

/or
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Såg att maxim och Stockmann låg precis vid stationen. Stämmer det?

Så vilken trådbuss- och spårvagnslinje ska jag åka, om jag bara hinner med en av varje. Gärna någon som går ut i stadsdelar med annan bebyggelse än inne i stan. för mig är det inte bara diggning, utan även turistande för att se andra delar av städer som de flesta inte brukar se.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Det finns en Rimi i centralen/köpcentret Origo och i köpcentret Galerija Centrs nära operan, en Maxima och en Supernetto i centraltorgsområdet och en Maxima mellan slottet och rådhusplatsen. Sen finns varuhuset Stockmann.

Om du vill se lite commie blocks så kan jag rekommendera trådbusslinje 17 eller 23, båda har ändhållplatser nära stationen.

Spv 6, ändhållplats mellan operan och Stockmann - med lite tur nya vagnar, åker längs Krišāņā Barona iela som är en rätt så fin o mysig gata.
Spv 11 från samma plats - åker till Mežaparks som är en fin gammal villastad i jugendstil, på slutet kommer den stora skogsparken Mežaparks och zoo.
Spv 2 från hållplatsen mellan Stockmann och floden - åker genom mycket "småstadsbebyggelse" på västra sidan
Spv 10 från samma plats - lite mindre småstadsbebyggelse, åker förbi en fin park, enkelspår en lång bit.

Bara att tänka igenom vad du vill se o välja!

Fast egentligen så ska man ju stanna lite längre i Rīga.... :)

/or
Kontakt:

Inlägg av »

Ett kul utflyktsmål i Riga för den som inte är intresserad av det spårburna är de gamla zeppelinarhangarerna strax söder om järnvägsstationen. I dag inrymmer hangarerna Rigas saluhallar (Centraltirgus). Byggnaderna är magnifika i sig - innehållet är klart roligt att gå runt och titta på. Kött, fisk, grönsaker, bröd - allt i överflöd. Utanför står gummorna och säljer lokala jordbruksprodukter.

Så en tur Stockmann - järnvägsstationen - Centraltirgus är att rekommendera. Shopping på nytt sätt - tåg - shopping på gammalt sätt !

Om du är intresserad av kartor så rekommenderas en kartbutik. http://www.karsuveikals.lv/en/
De säljer gamla sovjetiska militärkartor från hela Norden. 1 Lat per blad betalade jag för 2 blad över hembygden. Du känner säkert igen dig :)

Bild
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Jag vill ha en gilla-knapp för sista inlägget! :D

/or
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Det ska finnas minst 7 st T15-vagnar nu.
Själv har jag sett en i trafik och två övningsvagnar på linjen samtidigt, snart borde det vara fler vagnar i trafik.

/or
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag blir inte riktigt klok på vilken biljett jag ska köpa. De ha rnåt elektroniskt kort i flera varianter. Men var köper jag det, vad ska jag ladda det med osv.
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

när jag hade samma "tid över" förra året åkte vi spårvagn på måfå "så långt det gick" och vände sedan tillbaka. Det var den linje som vänder i parken bredvid färjeterminalen. vi betalade kontant två ggr, vilken stämmer väl med tidigare inlägg. Stan skiftar karaktär rätt fort, så du får se lite gammalt. Riga påminner lite om Göteborg med kanaler och allt. Det finns ett gammalt hus från svensktiden kvar, kolla i någon turistguide. Glöm heller inte saluhallen bakom järnvägsstationen, de har även serveringar med både mat och dryck!
Ge spårtrafik företräde!
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hej, var över på en kryssning allhelgonahelgen, hoppas att mina tips kan vara till nytta. Det är 7an som vänder vid färjeterminalen. Om man går den gatan upp kommer man till en Narvesenkoisk där dom säljer E-talons (biljetter). Ett endagars turistkort kostar 1:90 Lats, c:a 30 kr. Du kan välja mellan att hoppa på någon av trådbussarna som passerar där till centrum eller att gå tillbaka till spårvägshållplatsen. Du håller kortet mot avläsaren inne i vagnen som då blir aktiverad (kortet alltså), jag "visade" kortet varje gång jag klev på en ny vagn. Jag började min rundtripp med att ta 5an till Jaunmilgravis (ett stenkast därifrån har du en järnvägsövergång med växlingstrafik). Åkte sedan tillbaka till centrum och tog 10an till Bisumuiza och tillbaka. När jag ändå hade ångan uppe klämde jag in 11an t.o.r. från Radio Iela där även 6an vänder, såg bara 1 Skodavagn som hastigast men den klämde jag i somras tillsammans med hela 7an. Tyckte att det räckte så jag gick till saluhallarna för att handla sedan och tog 7an tillbaka till båten. Tidsmässigt hinner man med en repa på 6an också utan att missa båten. Jag råkade också ut för en "revision" som en annan har berättat om här på forumet. Föraren ropade ut en mening med ordet "kontrolle" i högtaleren iochmed hon saktade farten. Spårvagnen stannar mellan 2 hållplatser och alla biljetter kontrolleras, en fuskåkare har inte en chans att komma undan.

Mitt användarnamn här på forumet? Det var den bästa kombinationen att köra på bana 1, kvick som 17 och sikt genom hela tåget. Sämsta var 4 x C6 + 4 x C4. när man körde från C6an slog man pannan i frontrutan varje gång man gick ner på 0, hade dessutom ingen chans att gömma sig vid stationerna när folk glodde in på idioten som körde... :(

Mer om mina numera preskiberade bravader en annan gång 8)
Senast redigerad av C12C3C3C12 den måndag 08 november 2010 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Alla biljetter utom de som säljs hos förare (för tillfället konduktörer på nya spårvagnen) är elektroniska.
Det finns det enklare gula kartongkortet som bara kan laddas en gång eller det blå plastkortet som kan laddas flera gånger (pant 2 ls).
Biljetter kan köpas i kiosker (Narvesen, Preses apvienība) och en del affärer, i automater och hos trafikföretaget RS.

Biljetter:
- enkelbiljetter hos förare/konduktör - 0,70 ls.
- 1, 2, 4, 5, 10, 20 enkelbiljetter, kartongkort eller plastkort. 1 biljett kostar 0,50 ls, men för 10st är det 5% rabatt och för 20st 10%.
För alla enkelbiljetter gäller att de endast gäller för en resa i ett fordon, inga byten.
- 1- eller 2-dagarskort för alla linjer, bara kartongkort.
- 5-dagars- eller 1-månadskort. Här måste man här välja om man ska ha ett, två eller tre trafikslag eller kanske bara en linje, månadskortet finns också för endast vardagar. Den första finns bara som kartongkort, månadskortet kan man välja.
Dessutom finns baggagebiljetter à 0,80 ls.
Om fordonet går sönder så kan man få en 0-biljett för övergång till samma eller en överlappande linje (men endast samma trafikslag, de är ju snikna!).

Priser: http://www.rigassatiksme.lv/?sadala=802

Böter om man blir ertappad utan biljett: 5 ls
Biljetter kontrolleras ofta i närvaro av lokalpolisen (Pašvaldības policija - svarta uniformer, vita bilar med ett horisontellt grönt streck - de är oftast bäst om man ska fråga om vägen etc.) pga hot mot kontrollanterna.

De enda Solarisar vi har är trådbussar, så du kanske menade Škodavagnen? ;)

För sightseeing kan jag rekommendera jugendstadsdelen Klusais centrs (tysta centrum), gamla stan (Vecrīga), centraltorget, parkbältet och Hotel (Reval) Latvijas skybar med utsikt över hela stan. Det finns flera olika sightseeingbussar, bla från Ockupationsmuséet vid Rådhustorget (Rātslaukums) och det finns ett eldrivet "tåg" genom gamla stan.

/or
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sorry :oops: Har ändrat det plus lite annat. Tog ett par kort på spårvagnen i somras med den tjeckiske instruktören vid ändhållplatsen Jugla.

Det var mitt 5:te besök i Riga, första gången var under SSSR-tiden på 80-talet.

För att fullföja traditionen med lätta urspåringar här på forumet kan jag nämna att jag även besökte ön Saarema, mera känd som Ösel en gång under Sovjettiden. Vi åkte med Baltic Star ex Birger Jarl juli 1985 på en special kryssning mot Litauen, lite felaktigt då Saarema tillhör Estland.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

stockholm79 skrev:Böter om man blir ertappad utan biljett: 5 ls
Enligt forex valutakurs så blir det det under 70 svenska kronor, så det kanske är enklast att bara åka runt och böta när det är kontroll? :wink: Eller är det en omständig tidsödande procedur att böta?
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Njae, det ryktas om en del inte så vänliga kontrollanter, så det kanske helst ska undvikas.
Hellre köpa en dagsbiljett och plinga varje gång man stiger på (inget pling oavsett om själva kortet är giltigt = inte giltigt för resan!).

/or
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hehe då har jag gjort rätt med dagskortet när jag hållt det mot avläsaren varje gång jag gått på fordonet. Lite annat än det gamla systemet med pappbiljetten som makulerades i "hålslagaren" :)

En sak som jag inte gjort än är att åka med dom små båtarna som tuffar runt gamla stan och på Daugava. En "hållplats" finns vid inre hamnen vid färjeterminalen, en annan gömd vid Stockmanns. 2 av båtarna är elektrisk drivna, ingen är under 100 år gamla.

När öppnar julmarknaden på torget i gamla stan? Värt ett besök när den finns.
Skriv svar