Norrköping: Bygget i Navestad

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
20581000184197

Norrköping: Bygget i Navestad

Inlägg av 20581000184197 »

Bygget av spårväg från Trumpetaregatan till Kvarnberget har knappast kommit igång. Men det bygget kommer väl också att behöva en fototråd, och den startar jag nu med lite "före"-bilder, att kika på, diskutera och att jämföra med senare. Bilderna togs av mig den 23 oktober 2010.

Vi lämnar Trumpetaregatan-slingan och blickar tillbaka på vad vi ser:
Bild
Kikar sedan framåt:
Bild
Fortsätter mot sydsysöst. Spåret skall gå rakt fram, parallellt med vägen
Bild
Bild
Tittar bakåt från platsen för föregående bild:
Bild
Fortsätter mot Ringdansen, som här skymtar i högerkanten:
Bild
...och kommer närmare. Än så länge skall spåret gå parallellt med vägen, så här har kameran lite annan vinkel.
Bild
Nu är det den södra ringen vi ser, och här någonstans är det dags för spåret att ta sig över vägen, för att svänga in mellan Ringdansens båda bebyggelseringar.
Bild
Vi är nu på andra sidan vägen, och här någonstans ska vi ha spåret, som alltså ska svänga in till höger om bebyggelsen vi ser på bilden.
Bild
Rakt framför oss (bakom träden) ser vi Ringdansens centrumbyggnad. Här får någon berätta: Ska spårvägen passera denna byggnad på högra (norra) eller vänstra (södra) sidan. Ingetdera såg optimalt ut, men höger såg mest sannolikt ut. Eller ska nuvarande centrumbyggnad ersättas av någon ny, vars läge och utformning anpassas efter spårvägen?
Bild
Vi tittar bakåt längs spåren från platsen för föregående bild:
Bild
Passagen på centrumbyggnadens norra sida:
Bild
Centrum:
Bild
Passagen på södra sidan:
Bild
Passagerna i samma ordningsföljd men från andra hållet:
Bild
Bild
Fortsätter från Ringdansens centrum mot Kvarnberget. Hur blir det här - Spårvägen ska ju fortsätta bort i princip i den sträckning som vägen vi ser har, men ska den gå på höger eller vänster sida om denna, eller i vägen? Ska det grävas bort av slänten till höger eller offras lite av skolgården till vänster?
Bild
Vi har gått ytterligare ett stycke mot Kvarnberget och blickar tillbaka
Bild
Vi tittar framåt igen, och bortanför den rödvita industribyggnaden kan man ana några av Kvarnbergets villor.
Bild
Och plötsligt här framme får vi till slut se konkreta tecken på att det verkligen är spårvägsbyggande på gång här! Dessa sliprar och räler kommer förmodligen från den upprivna Ljuraslingan och det finns fler bilder på dem i tråden om Klingsbergsslingans framtid i Spårtrafik-forumet.
Bild
Kanske är det här på höger (väster) sida vägen som slingan ska byggas? (I bakgrunden ser vi Kvarnbergsvillor)
Bild
En sista titt bakåt (från vägen östra sida):
Bild
Det var vad jag hade att bjuda på för denna gång.
Niklas Karlsson

Re: Norrköping: Bygget i Navestad

Inlägg av Niklas Karlsson »

Det du beskriver är den "gamla" sträckningen. Numera har planerna ändrats enligt följande. Ungefär vid den tidigare busshållplatsen Trumpetaregatan kommer spåren att korsa Navestadgatan och gå parallellt med den utmed dess västra sida. Hållplats Atriumhusen blir kvar. Spåren passerar Guldringen (den norra). Framför Ringdansens centrum kommer ett helt nytt torg att byggas med nya byggnader (det kommer antagligen att likna Hageby Centrum fast i mindre skala). Här blir den andra hållplatsen. Spåren fortsätter sedan bredvid Navestadgatan på utsidan av Silverringen (den södra) till Åselstadvägen där linjen viker av åt väster till Kvarnberget. Vändslingan anläggs något öster om dagens ändhållplats.

Det finns säkert de som bättre än jag kan redogöra för varför dessa ändringar gjorts. Tidsmässigt är det dock ingen skillnad. Bygget ska komma igång under oktober månad och vara klart någon gång nästa höst. Jag har aldrig hört något mer exakt slutdatum, men det kommer väl.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

Morr... Jag som lade ner stor energi på detta, och utgick från kartor som jag har sett. Kan någon länka till en karta med den "nya" sträckningen, och kanske även till en karta med den "gamla". Och vet någon när och varför man ändrade sig?
zeke2

Inlägg av zeke2 »

20581000184197 skrev:Morr... Jag som lade ner stor energi på detta, och utgick från kartor som jag har sett. Kan någon länka till en karta med den "nya" sträckningen, och kanske även till en karta med den "gamla". Och vet någon när och varför man ändrade sig?
Det hade blivit för dyrt (svårt tekniskt?) att bygga på "spårvägsreservatet".

http://www.norrköping.se/bo-miljo/bygga ... _utst2.pdf

Mycket växlar vid vändplatsen Kvarnberget
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

20581000184197 skrev:Vi lämnar Trumpetaregatan-slingan och blickar tillbaka på vad vi ser:
Bild
Kikar sedan framåt:
Bild
Tack för bildserien, även om den mot slutet tyvärr visar fel sträckning.

En fråga gällande hur det ser ut på de två första bilderna:

Vad kommer det sig att man har asfalt kring hållplatsområdet men sedan ingen möjlighet för t.ex. felkörande bussar att ta sig därifrån?

Är det asfalt för att man ska kunna t.ex. snöröja gångstråken o.s.v. smidigt? (Jag antar att man sett till att minimera risken för att bussar kör fel, med lämplig skyltning eller liknande).
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M_M skrev:
20581000184197 skrev:Vi lämnar Trumpetaregatan-slingan och blickar tillbaka på vad vi ser:
Bild
Kikar sedan framåt:
Bild
Tack för bildserien, även om den mot slutet tyvärr visar fel sträckning.

En fråga gällande hur det ser ut på de två första bilderna:

Vad kommer det sig att man har asfalt kring hållplatsområdet men sedan ingen möjlighet för t.ex. felkörande bussar att ta sig därifrån?

Är det asfalt för att man ska kunna t.ex. snöröja gångstråken o.s.v. smidigt? (Jag antar att man sett till att minimera risken för att bussar kör fel, med lämplig skyltning eller liknande).
Det handlar säkert om snöröjning och att de är bättre gångytor.
Men förklara gärna hur en buss skulle ta sig in där felaktigt ??
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Det handlar säkert om snöröjning och att de är bättre gångytor.
Aha, ungefär som jag trodde då.
leifd skrev:Men förklara gärna hur en buss skulle ta sig in där felaktigt ??
Här kommer min usla lokalkännedom in i bilden igen, jag vet inte hur det ser ut bortom hållplatslägena...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M_M skrev:
leifd skrev:Men förklara gärna hur en buss skulle ta sig in där felaktigt ??
Här kommer min usla lokalkännedom in i bilden igen, jag vet inte hur det ser ut bortom hållplatslägena...
Jo, de förstog jag nog iofs, men kolla lite på mina bilder, de sista sidorna. Dock var de inga riktigt bra bilder på just det.
http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/No ... index.html
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

20581000184197 skrev:Morr... Jag som lade ner stor energi på detta, och utgick från kartor som jag har sett. Kan någon länka till en karta med den "nya" sträckningen, och kanske även till en karta med den "gamla". Och vet någon när och varför man ändrade sig?
Jag frågade kommunen och fick följande svar:
Hej!

Den 24 oktober frågade du om det finns en broschyr med spårsträckning och hållplatser på det fortsatta spårvägsbygget ut till Navestad. Det är på gång en sådan broschyr men den är inte klar ännu. När den är färdig kommer vi att lägga ut den på webbsidan.

Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte Larsson

Informatör
Tekniska kontoret
Norrköpings kommun
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Nu har kommunen lagt ut information om fortsättningen av linjen till Navestad. Sidan om stadsutvecklingen i Ljura, Hageby och Navestad finns kvar och uppdateras löpande: http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafi ... tveckling/. Där finns numera också en länk till kartan över den andra delsträckan av linjen, d.v.s. delen mellan Trumpetaregatan och Långdansgatan: http://www.norrkoping.se/bo-miljo/trafi ... n-2010.jpg.

Det blir som tidigare redovisats tre hållplatser: Atriumhusen, Ringdansens centrum och Kvarnberget (med reservation för att namnen på hållplatserna inte framgår av kartan). Tidigare var tanken att spåren till största delen skulle löpa på den östra sidan av Navestadgatan till Ringdansens centrum, men nu är planen ändrad. Navestadgatan får en ny sträckning alldeles innan rondellen vid Trumpetaregatan. På så sätt kan spårvägen korsas i rät vinkel. Banvallen i sig viker av bara svagt åt väster för att hitta räta linjen mellan Trumpetaregatan och Ringdansens centrum. Från hållplats Atriumhusen och söderut behåller Navestadgatan sin nuvarande sträckning och spåren följer dess västra sida.

Utbyggnaden är indelad i två etapper, som dock inte är tydligt avgränsade på kartan. En kvalificerad gissning är att etapp 1 sträcker sig från Trumpetaregatan till Spelmansgatan och etapp 2 från Spelmansgatan till Långdansgatan. Enligt informationen ska etapp 1 pågå mellan oktober 2010 och juni 2011. Etapp 2 tar vid i februari 2011 och pågår till hösten 2011. Något prognosticerat slutdatum förekommer inte.

Den nya sträckan är knappt 2 km lång.

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant att man dels ritat ut en eventuell framtida spårväg till Söderköping, och dels att den är ritad så att den missar de tänkta "köpladorna"...
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

M_M skrev:Intressant att man dels ritat ut en eventuell framtida spårväg till Söderköping,
Jag ser inte det. Var?
danneh

Inlägg av danneh »

De går ut ett spår som är ritat gult på kartan, strax innan de cirkelformade bostadsområdena börjar (namn? Har nämligen bara varit i Norrköping en gång)
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

danneh skrev:De går ut ett spår som är ritat gult på kartan, strax innan de cirkelformade bostadsområdena börjar (namn? Har nämligen bara varit i Norrköping en gång)
Ja, så dumt, jag tittade bara på området längst söderut. Området kallas Ringdansen eller Ringarna i folkmun (adresserna är Guldringen åt norr, Silverringen åt söder).

Legenderna säger att det fanns lösa planer på ytterligare två; Kopparringen och Järnringen där Kvarnberget nu ligger.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

danneh skrev:De går ut ett spår som är ritat gult på kartan, strax innan de cirkelformade bostadsområdena börjar (namn? Har nämligen bara varit i Norrköping en gång)
Detta är den tänkta fortsättningen mot Södra Brånnestad och Söderköping.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

leifd skrev:
Ja det framgår tidigare i tråden:
M_M skrev:Intressant att man dels ritat ut en eventuell framtida spårväg till Söderköping, och dels att den är ritad så att den missar de tänkta "köpladorna"...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Kantorn skrev:
leifd skrev:
Ja det framgår tidigare i tråden:
M_M skrev:Intressant att man dels ritat ut en eventuell framtida spårväg till Söderköping, och dels att den är ritad så att den missar de tänkta "köpladorna"...
Möjligt, men jag kanske inte orkar sitta o lusläsa hela tråden igen. Se det istället som ett förtydligande bara !
Användarens profilbild
lagerbrax

Inlägg av lagerbrax »

Nu är bygget på gång mellan Trumpetaregatan - Ringdansen. Man håller på med banunder byggnaden så nu
grävs det och läggs ner kabelrör och avlopp görs grund för spårbädd.Ut med kamran Leif & Bark. Tidsplanen
för bygget är i fas nu.
MVH Lagerbrax
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

lagerbrax skrev:Nu är bygget på gång mellan Trumpetaregatan - Ringdansen. Man håller på med banunder byggnaden så nu
grävs det och läggs ner kabelrör och avlopp görs grund för spårbädd.Ut med kamran Leif & Bark. Tidsplanen
för bygget är i fas nu.
MVH Lagerbrax
Mja du Christer, de är inte förbjudet för dej heller att ta lite bilder... Du kan ju rent av göra de på tjänstetid.
Jag o WFm var där och klev i fredags, men inte allt för upphetsande att se ännu, mest chacktarbete och lite rälshögar.
/Leif
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Av olika anledningar har mina Norrköpingsbesök varit få under vintern, men idag fick jag några timmar över i de södra förorterna. Resultatet blev en massa bilder. Observera att det är två indexsidor den här gången. länk

Bild

Bild

Bild

Några rälshögar lyckades jag dock inte finna. Lera fanns däremot i massor.
Skriv svar