Vi talar f n om att, i händelse av stor tillströmning vid ev kommande trängsleavgifter, köra 10-vagnarståg på blå linje (TU3).
Intressant. 10-vagnarståg lär ha testats i banans begynnelse i samband med evenemang på Fotbollstadion. Det lär även ha varit på tapeten senare inför de planerade utbyggnaderna (varav endast "södra grenen" genom Huvudsta, Sundbyberg hittills realiserats). Det fanns de som hade åsikten att det av säkerhetsskäl var nödvändigt att införa TV-övervakning av bakre delarna av plattformen för att föraren skulle på ett bra sätt kunna övervaka av- och påstigning. Gäller denna planering fortfarande i så fall? (vilket ju kräver lite framförhållning), eller har man övergivit den säkerhetsdoktrinen?
Jag är medveten om att det är t-blå som har möjlighet till 10-vagnarståg, men...v är det inte egentligen vettigare att sätta in fler turer på denna linje i st f att öka tåglängden med 40%?
Jag vet inte hur matematiken kommit fram till att det skulle bli en ökning med 40% om man ökar från 8 till 10 vagnar (det torde snarare vara fråga om 25%), men bortsett från det, så är Kungsträdgården konstruerat för att vända 24 tåg i timmen. Även om det teoretiskt skulle kunna gå att vända tätare, så går inte det utan alltför stor störningskänslighet. 24 tåg per timme går däremot alldeles utmärkt, vilket skulle möjliggöra 5-minuterstrafik på vardera linjen mot Hjulsta respektive Akalla. Därutöver har man möjlighet att vända tåg vid Fridhemsplan. Att vända vid Fridhemsplan skulle säkerligen väljas framför att försöka vända fler än 24 tåg i timmen vid Kungsträdgården. Däremot skulle vändning av tåg vid Fridhemsplan störa den jämna rytmen mot Kungsträdgården, varför det bara torde bli aktuellt för typ två tåg under maxkvarten vid morgonrusningen (de kan ju stå kvar på vändspåret mot Rådhuset en stund tills det blir en lämplig lucka norrut igen).
Eller är det helt enkelt en ekonomisk fråga?
Knappast. Att köra med 10-vagnarståg något glesare än 8-vagnarståg något tätare är knappast en stor ekonomisk fråga. För det första så är den praktiska kapaciteten något större i 10 st 8-vagnarståg än vad den är i 8 st 10-vagnarståg (båda alternativen kräver lika många vagnar), eftersom trafikanterna ändå alltid tenderar att fylla vissa vagnar mer än andra. De sista vagnarna i ett 10-vagnarståg in mot stan under morgonrusningen (som är mest kritisk eftersom den är mer kortvarig i tiden) skulle bli betydligt mer glest besatta än övriga vagnar, eftersom det inte finns några stora uppgångar placerade så att man tjänar på att åka bakerst i tåget. I den stora omstigningsstationen Fridhemsplan är den stora "utgången" längst fram i tåget, och i den stora omstigningsstationen T-Centralen är de stora "utgångarna" längst fram (upp mot Sergels torg) eller i mitten (mot T-grön och T-röd) eller något bakom mitten (mot Centralstationen). Längst bak på T-Centralen finns det bara några söliga hissar i närheten att begagna.
Att förtäta trafiken till 5-minuterstrafik på Hjulsta- och Akallalinjerna vore ett väldigt mycket klokare alternativ än att börja laborera med 10-vagnarståg (skriver det i fetstil så att det budskapet går fram)
Annars är det väl t-grön och t-röd mellan T-Centralen och KTH som behöver längre tåg mest akut i dagsläget...
Om detta håller jag helt med! Det vore en mycket god användning att spara något fler av de gamla Cx-vagnarna som nu riskerar att skrotas, för att istället köra dem som extratåg mellan Liljeholmen-Tekniska Högskolan. Alternativa vändstationer på södra sidan är Zinkensdamm, Liljeholmen, Telefonplan och Axelsberg.
varefter det är definitivt slut med leveranserna på ett stort antal (okänt hur länge!) år.
Detta är ett viktigt skäl till att hålla igång något fler vagnar än vad man behöver för tillfället. Man bör tänka längre än näsan räcker, eftersom det är omöjligt att överblicka vilka rikspolitiska påbud som kan komma efter framtida "kohandel" i samband med regeringsbildningar m m, som ska efterföljas av de stackars stockholmspolitikerna. Det kan hända i stort sett vad som helst, som gör att man måste öka antalet vagnar i trafik på ett sätt som inte förutsätts. När förlängningen till Mörby Centrum gjordes, så ökade antalet trafikanter så mycket att blev kris i att få tag i tillräckligt med vagnar (på den tiden var de dåtida stora nyleveranserna av vagnar till tunnelbanan redan historia). Sedermera ökade också resandet på blå linjen mer än förutsett, så att man relativt nyligen satte in 8-vagnarståg istället för 6-vagnarståg. Eftersom det av allt döma dröjer länge innan nya vagnar beställs, så vore det mycket klokt med en något överdimensionerad "vagnreserv", som jag i nuläget tycker ska sättas in på röda linjen mot Tekniska Högskolan under den värsta rusningen. Om behoven sedan blir större på annat håll, så har man då vagnar att faktiskt sätta in där, istället för att nybeställa om X antal år framåt.
Snälla vagnansvariga och skrotningsansvariga. Se till att bevara något fler Cx-vagnar än vad som omedelbart "behövs", så att det GÅR att göra en eller annan förändring i trafiken när det krävs (försök minnas Mörby-krisen). Så att inte det stupar på nya vagnbrister. Tänk på SJ som bevarade ett antal ånglok, diesellok och ellok längre än vad som behövts. Det är av beredskapsskäl. Men vad händer om det blir "beredskapsläge" i samhället? Finns det då verkligen obegränsad tillgång till bensin i samhället för alla personbilar? (tänk på ransoneringen under oljekrisen). Då kan det bli större tillströmning till tunnelbanan än vad nuvarande "prognoser" förutspår.
Huvudvärk kan komma plötsligt! Ha lite medicin i bakfickan i form av ett extra antal tunnelbanevagnar, i "malpåse" eller som "extra resurs" i trafiken där de behövs mest för tillfället (t ex mot KTH). Det skulle väldigt mycket vara vunnet med!
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Som en liten räkneövning tillägges att 10-vagnarståg i 6-minutertrafik på Hjulsta- och Akallalinjerna ger för vardera linjen 100 Cx-vagnar per riktning och timme, medan 8-vagnarståg i 5-minuterstrafik ger för vardera linjen 96 Cx-vagnar per riktning och timme. 96 vagnar är 4% färre vagnar än 100. Däremot ger 5-minuterstrafiken 24 ledarvagnar och 24 "sistavagnar" per timme, medan 6-minuterstrafiken bara ger 20 ledarvagnar och 20 "sistavagnar" per timme. 24 ledarvagnar är hela 20% fler än 20 ledarvagnar. Tänk efter själv. 20% fler ledarvagnar (och "sistavagnar") per timme är väsentligt bättre för trafikanterna än en marginell 4%-minskning av totala antalet vagnar