För att återgå till insnöade trafiktekniska resonemang

så avser jag alltså att man kan kombinera stepping back med vändslinga.
Huruvida det funkar vettigt just vid Waldermars Udde låter jag vara osagt. Slingan bör ha en lång hållplatsyta, så att alla innestående vagnar har hållplatsyta invid sig. Ett exempel på detta är Saltholmen i Göteborg (där man dock inte använder "stepping back").
Om vi utgår från exempelt med 8 min reglertid och 5 min turtäthet:
I normalfallet så ankommer en vagn var 5:e minut och då står en vagn framför. Efter 3 minuter avgår vagnen framför, och efter ytterligare 2 minuter kommer en till vagn bakom. Inom denna två minuter långa lucka BÖR vagnen köras längst fram i slingan, men det är inte absolut nödvändigt att det alltid görs av varje vagn om slingan rymmer fler än två vagnar. Om slingan rymmer tre vagnar så så kan varannan förare "undlåta" att dra fram sin vagn i tid, om slingan rymmer fyra vagnar så kan två av tre förare undlåta att dra fram i tid o.s.v.... Detta gör att de förare som t.ex. behöver gå på dass eller går ut för en rökpaus kan göra detta utan att trafiken havererar. I detta läge innebär "stepping back" ingen vinst.
Om vagnarna är upp till knappt åtta minuter försenade så kan förarna få knappt fem minuters rast med en extra "stepping back"-förare, knappt 10 minuters rast med två förare o.s.v., utan att trafiken störs.
Man kan också kombinera detta eller enbart nyttja det till att snåla med vagnar. Om man utgår från att förare absolut måste ha en viss längd på rasten oavsett hur stört trafiken än är så kan man helt enkelt köra "stepping back" eftersom vagnarna annars skulle stått oanvända i vändslingan. Vagnarna är ju konstruerade för att tåla kontinuerlig drift, om det är bra för vagnarna att vila fem minuter så har man skaffat vagnar som är för klent dimensionerade till sin trafikuppgift. Det är ju inte några trötta bussar som man får köra med öppen motorhuv och kupévärmen på max mitt i sommarböljan för att undvika att motorn kokar...
I ett större spårvägsnät skulle man i princip kunna göra så att förarna normalt har sin rast vid ändhållplatserna, men vid förseningar så flyttar man så att rasten sker vid en större knytpunkt i centrum där man med reservförare kan köra "stepping back" på alla turer på en viss linje/sträcka till förseningarna minskat såpass att förarna hinner ta ordinarie rast. Fördelen med att göra så är att samma förare kan utgöra reserv för flera linjer, och dessutom skulle reservförarna i princip kunna ha ett annat arbete då de inte behövs som reserver. (Jo, jag vet att det antagligen inte är jättelätt att rekrytera folk som är bra till två olika yrken och dessutom tycker det är okej att på kommando utan större förvarning växla mellan dessa yrken).