A32 fra Holland på vei til Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
This evening the fifth A32 tramcar is sent to Stockholm from Alphen aan den Rijn. It's number 6106 and arrives friday 23th July in Stockholm.
The last A32, 6102, departs monday July 26th.
I try to post some pictures later this evening.
The last A32, 6102, departs monday July 26th.
I try to post some pictures later this evening.
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Hello,
Testerday, June 23th, the last A32 left Holland. The last tramcar was the 6102.
All A32 trams are now in on on their way to Stockholm.
Best regards,
Kees
Testerday, June 23th, the last A32 left Holland. The last tramcar was the 6102.
All A32 trams are now in on on their way to Stockholm.
Best regards,
Kees
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Pictures of the depart:










Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Thank so very much, digitram. That was intresting. Do you have any pics inside one of these?
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Hello Charmander,
I can look for that pictures if you like. In 2002 number 6105 (in that time number 5) was going directly from the factory to Groningen, in the Northern part of Holland. It was ther two days in the Centre of this city.
You can see a movie of that visit at http://www.digitaletramfoto.nl/video/20 ... 130-01.htm
The other tramcar (Combino) came from Amsterdam.
I can look for that pictures if you like. In 2002 number 6105 (in that time number 5) was going directly from the factory to Groningen, in the Northern part of Holland. It was ther two days in the Centre of this city.
You can see a movie of that visit at http://www.digitaletramfoto.nl/video/20 ... 130-01.htm
The other tramcar (Combino) came from Amsterdam.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Har det hänt mågot med dessa vagnar? Är någon trafikklar ännu? Eller är det så mycket att göra på dom så det inte är klart.
Medlem nr 266
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Tog dessa bilder på fd HTM 6106 numera SL 437 i Brommahallen, den är som ny utvändigt, uppolerad och vissa delar utbytta.
Inne så är dynorna utbytta samt en del dekaler numera på svenska, men en hel del jobb återstår för TBT att göra innan man kan kalla dom trafikklara.
Observera på bild två den lilla extraflärp på insteget som kanske får vara kvar och som säkert kommer att känneteckna en fd holländare på avstånd till skillnad från sin svenska syster.


/a32
Inne så är dynorna utbytta samt en del dekaler numera på svenska, men en hel del jobb återstår för TBT att göra innan man kan kalla dom trafikklara.
Observera på bild två den lilla extraflärp på insteget som kanske får vara kvar och som säkert kommer att känneteckna en fd holländare på avstånd till skillnad från sin svenska syster.


/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Är det TBT som sköter underhållet för Veolia också?
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Nej, det gör Veolia i egen regi, dock anlitas TBT av SL för diverse åtgärder av mer värdeskapande karaktär.Sparkfot skrev:Är det TBT som sköter underhållet för Veolia också?
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Tack för bilderna. Ser gärna fler om det finns.
Vad är tidsplanen för trafiksättning av "Holländarna"?
mvh
/Johan
Vad är tidsplanen för trafiksättning av "Holländarna"?
mvh
/Johan
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Det diskuterades (utan att något svar framkomit) i en annan tråd alldeles nyligenJohanB skrev:Tack för bilderna. Ser gärna fler om det finns.
Vad är tidsplanen för trafiksättning av "Holländarna"?
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... ead#unread
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Men vad fan, häller man ut makadam i en vagnhall?!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Ja istället för att behöva riva upp golvet för att lägga nya spår?bruse skrev:Men vad fan, häller man ut makadam i en vagnhall?!
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Hallen ska ju rivas inom några år så det går ju inte att lägga hur mycket pengar som helst på provisorier. 
Det handlar om spår 10 som är ett rent provisorium med makadam och betongsyllar. Spåret har ingen kontaktledning och slutar vid den norra dörren.
Bussar har stått på spåren 5-16 sedan många år från 50-talet och framåt. Nu är spåren till och med 10 åter spårlagda igen men alla är inte genomkörningsbara.
Leif

Det handlar om spår 10 som är ett rent provisorium med makadam och betongsyllar. Spåret har ingen kontaktledning och slutar vid den norra dörren.
Bussar har stått på spåren 5-16 sedan många år från 50-talet och framåt. Nu är spåren till och med 10 åter spårlagda igen men alla är inte genomkörningsbara.
Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Kommer dessa vangar snart i trafik ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Du och jag verkar inte dela verklighetsuppfattning. Visst, att se spraykladd inne i vagnarna är ju inte jättevanligt men däremot är rutorna alltid rispade, sätena ofta skitiga och stolsryggar och golv inte sällan "taggade". Dessutom är färgen på väggpanelen ibland "bortsanerad". Detta gäller iaf M28, 29, 31. M32 brukar vara lite fräschare (och skam vore väl annars med så kort tid i trafik) men även där börjar rispade rutor tillhöra vardagen.M_M skrev:(Jag vet inte hur mycket jobb GS lägger ner på att hålla sina vagnar fräscha, men mitt intryck är att vagnarna ofta är riktigt fräscha invändigt, antagligen tack vare övervakningskamerorna. Visst, de ej renoverade M28-vagnarna ser väl rätt slitna ut här och var, men de är ändå "hela och rena").
Som flitig Sthlms-besökare förundras jag över skillnaden städerna emellan. Både tunnelbanan och spårvägen är betydligt fräschare än spårvägen i Göteborg. Vad det beror på kan man förstås fundera över. Vandaliseringen är väl knappast mer omfattande här nere. Snarare tror jag att stockholmarna har lärt sig att ställa krav på lokaltrafiken.
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Man kan väl säga att spår 10 i Brommahallen slutar i den västra änden och sluttar i den östra.
/Lars J
/Lars J
Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm
Jag tycker att det slutar i båda ändarna! Det har två slut men bara en början.Lars_J skrev:Man kan väl säga att spår 10 i Brommahallen slutar i den västra änden och sluttar i den östra.
/Lars J