Norrköping: Bygget i Hageby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Nu ligger alla spår på plats och kommer de närmaste dagarna att skruvas ihop och svetsas samman. Alla stolpar till kontaktledningen står också där de ska, men själva tråden återstår att sättas upp.
/Niklas
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
- Willy Forsström
Idag, Onsdagen den 22 september 2010 klockan 11:05, påbörjades svetsningen av den sista skarven på sista rälslängden vid gamla vändslingan i Ljura. Nu hänger alltså spåret ihop hela vägen till Trumpetaregatan i Hageby. Samtidigt håller Göteborgs Spårvägars luftledningspersonal på att montera de sista längderna kontaktledning. Också detta i Ljura.
Tisdag ska linjen vara körbar för besiktning.
Undertecknad är utsedd att försöka få runt en vagn av typ M98 hela vägen från Trozelligatan till Hageby och tillbaka.
Tisdag ska linjen vara körbar för besiktning.

Undertecknad är utsedd att försöka få runt en vagn av typ M98 hela vägen från Trozelligatan till Hageby och tillbaka.
Applåder och hurra-rop!Willy Forsström skrev:Undertecknad är utsedd att försöka få runt en vagn av typ M98 hela vägen från Trozelligatan till Hageby och tillbaka.

Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 2:30, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen!!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Ja, nästan precis 40 år.Johan Eriksson skrev:[…] Man kan isof säga att sträckan är kraftigt försenad […]
Absolut!Johan Eriksson skrev:Bara att gratulera till Norrköping och deras framåtanda![]()
Man kan isof säga att sträckan är kraftigt försenad men det hindrar inte intrycket av Beijing som Sveriges och Nordens mest proggresiva spårvägsstad i relation till invånarantalet!
Fast Norrköping är väl rätt ohotad i den kategorin? Än så länge...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Fast man ska väl samtidigt skänka en tacksamhetens tanke åt att spårreservaten som gjordes redan på förtiotalet (St Johannesparken) och framåt fick vara kvar.bark skrev:Ja, nästan precis 40 år.Johan Eriksson skrev:[…] Man kan isof säga att sträckan är kraftigt försenad […]
-
Just idag så har det äntligen hänt! Numera är den nybyggda sträckan helt integrerad med resten av spårvägsnätet i och med att all räls är hopsvetsad och kontaktledningen är dragen över båda spåren. Och idag är det precis fyra veckor kvar tills trafiken är igång.
/Niklas
/Niklas
Fast de visste vi ju.....Niklas Karlsson skrev:Just idag så har det äntligen hänt! Numera är den nybyggda sträckan helt integrerad med resten av spårvägsnätet i och med att all räls är hopsvetsad och kontaktledningen är dragen över båda spåren. Och idag är det precis fyra veckor kvar tills trafiken är igång.
/Niklas
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 62#p245598
Hihi

-
Det finns väl ingen gräns för hur många gånger det kan sägas.leifd skrev:Fast de visste vi ju.....Niklas Karlsson skrev:Just idag så har det äntligen hänt! Numera är den nybyggda sträckan helt integrerad med resten av spårvägsnätet i och med att all räls är hopsvetsad och kontaktledningen är dragen över båda spåren. Och idag är det precis fyra veckor kvar tills trafiken är igång.
/Niklas
Hihi

/Niklas
Okej då... !!Niklas Karlsson skrev:Det finns väl ingen gräns för hur många gånger det kan sägas.leifd skrev:Fast de visste vi ju.....Niklas Karlsson skrev:Just idag så har det äntligen hänt! Numera är den nybyggda sträckan helt integrerad med resten av spårvägsnätet i och med att all räls är hopsvetsad och kontaktledningen är dragen över båda spåren. Och idag är det precis fyra veckor kvar tills trafiken är igång.
/Niklas
Hihi![]()
/Niklas
-
När lite mindre än en månad återstår till invigningen ser det hela ut på följande vis:
Vid gula huset är spåren åter på plats.

Och vid Ljura centrum är spåren nu alltså ihopfogade!

Ska man få till en rondell här också på den månad som återstår?
På Ljurafältet väntar spåren på gräs

vilket de nu har fått utanför vårdcentralen:

På flera ställen stod de blomlådor och liknande på endera spåret. Någon som vet varför? Hindra ivriga dressincyklister?

Fram till OKQ8-infarten är spåret grästäckt. Vet någon om sträckan därifrån till vändslingan också skall grästäckas eller om den ska få ha det här lite järnvägigare utseendet? Jag kan tycka om när det är lite olika på olika avsnitt. Vad är det för trärektanglar mellan rälerna strax efter korsningen?

Vändslingan är delvis asfalterad med alldeles färsk asfalt. Innerytan tycks skola bli en parkeringsplats.

Signal som visar att man inte bör åka rakt fram:

Vid gula huset är spåren åter på plats.

Och vid Ljura centrum är spåren nu alltså ihopfogade!

På Ljurafältet väntar spåren på gräs

vilket de nu har fått utanför vårdcentralen:

På flera ställen stod de blomlådor och liknande på endera spåret. Någon som vet varför? Hindra ivriga dressincyklister?

Fram till OKQ8-infarten är spåret grästäckt. Vet någon om sträckan därifrån till vändslingan också skall grästäckas eller om den ska få ha det här lite järnvägigare utseendet? Jag kan tycka om när det är lite olika på olika avsnitt. Vad är det för trärektanglar mellan rälerna strax efter korsningen?

Vändslingan är delvis asfalterad med alldeles färsk asfalt. Innerytan tycks skola bli en parkeringsplats.

Signal som visar att man inte bör åka rakt fram:

Bra ställe att ställa lådor med utplanteringsväxter, då står de ju inte ivägen för arbetet.20581000184197 skrev:På flera ställen stod de blomlådor och liknande på endera spåret. Någon som vet varför? Hindra ivriga dressincyklister?
Skydd för signalslingor, detta montage brukar användas vid vignolräl och betongslipers. Motsvarande finn säkert under gräset på täckta sträckor. Signalerna startas ju långt bort, men måste även ha en slinga precis före, respektive efter korsningen.20581000184197 skrev:Fram till OKQ8-infarten är spåret grästäckt. Vet någon om sträckan därifrån till vändslingan också skall grästäckas eller om den ska få ha det här lite järnvägigare utseendet? Jag kan tycka om när det är lite olika på olika avsnitt. Vad är det för trärektanglar mellan rälerna strax efter korsningen?
Snarare en signal som visar att växeln ligger till vänster och är i kontroll.20581000184197 skrev:Signal som visar att man inte bör åka rakt fram:
/Leif
Vad kommer hållplatserna att heta utefter den nya sträckningen?
------------------------------------
Har man lovat att allt ska vara färdigt till invigningen, eller har man "bara" lovat att spårvagnstrafiken ska starta? Gällande rondellen är det ju en rätt avgörande skillnad...20581000184197 skrev:
Finns det någon plan för den sluttande jordytan till vänster om gräsmattan? Jag är rätt övertygad om att ifall man inte redan nu lägger på gräs (eller gör något annat bra) där så lär ogräs ta över den ytan rätt snabbt.20581000184197 skrev:vilket de nu har fått utanför vårdcentralen:
Fast ogräsrensning kanske är ett bra sommarjobb/sysselsättningsprojekt att tvinga folk att göra halvt i onödan för att snygga till arbetslöshetsstatistiken?

P.S. Tack för bildreportaget!
- Willy Forsström
Om ni tittat lite närmare på "blomlådorna" hade ni förmodligen sett att det är små buskar i dem. Dessa ska planteras ut utefter linjen och detta är klart mellan Hageby centrum och Pressaregatan. Sträckan mellan Hageby centrum och Grundläggaregatan "bron över Söderleden kommer också att få buskar och det är lådor med dessa ni sett på spårbädden. 

-
Aha! Det var därför det var små gropar grävda längs en blå sprejad linje utmed spåret mellan OKQ8 och vändslingan! Jag tänkte faktiskt på buskplantering när jag såg dem men inte att blomlådorna kunde ha något samband med detta. Det blir bra med buskar som inramning av spårområdet. Det blir liksom tydligare att det inte bara är en del av samma gräsmatta som man ser bredvid utan att det är ett område som har en särskild funktion, och som man inte ska vistas på hur som helst. Finns det några tankar på buskar längs spårområdet på Albrektsvägen också? Om den sträckan har jag tidigare tänkt att den borde hägnas in med stängsel. Även om det inte skulle omöjliggöra för folk att springa över spåret skulle det markera att man inte ska springa där. Det i kombination med att man, om möjligt och genom sammanslagning, minskade antalet överfarter över spåren där, kunde kanske möjliggöra att spårvagnarna kunde få åka snabbare än 15 km/h, som idag är hastighetsgränsen för dem. Men det kan kanske funka med buskar, häckar, i stället för stängsel alltså. Förresten, har det varit 15 km/h på Albrektsvägen sedan start och vilka hastighetsbegränsningar tros komma att råda längs den nya sträckan? Jag minns inte om jag såg några skyltar om sådant.Willy Forsström skrev:Om ni tittat lite närmare på "blomlådorna" hade ni förmodligen sett att det är små buskar i dem. Dessa ska planteras ut utefter linjen och detta är klart mellan Hageby centrum och Pressaregatan. Sträckan mellan Hageby centrum och Grundläggaregatan "bron över Söderleden kommer också att få buskar och det är lådor med dessa ni sett på spårbädden.
-
Om jag förstått det hela rätt ska hastighetsbegränsningen till 15 km/h ha att göra med att boende i en av fastigheterna invid banan rätt och slätt stämt kommunen och domstolen(?) att döma ut vite till kommunen om det bullrar för mycket. Jag vet inte om de ombyggnader som gjorts i sommar kommit till rätta med problemet. I så fall borde man kunna köra fortare där. Men mer än 30 km/h lär det väl ändå inte bli där. Från Ljura centrum lär det väl dock gå undan värre.20581000184197 skrev:Aha! Det var därför det var små gropar grävda längs en blå sprejad linje utmed spåret mellan OKQ8 och vändslingan! Jag tänkte faktiskt på buskplantering när jag såg dem men inte att blomlådorna kunde ha något samband med detta. Det blir bra med buskar som inramning av spårområdet. Det blir liksom tydligare att det inte bara är en del av samma gräsmatta som man ser bredvid utan att det är ett område som har en särskild funktion, och som man inte ska vistas på hur som helst. Finns det några tankar på buskar längs spårområdet på Albrektsvägen också? Om den sträckan har jag tidigare tänkt att den borde hägnas in med stängsel. Även om det inte skulle omöjliggöra för folk att springa över spåret skulle det markera att man inte ska springa där. Det i kombination med att man, om möjligt och genom sammanslagning, minskade antalet överfarter över spåren där, kunde kanske möjliggöra att spårvagnarna kunde få åka snabbare än 15 km/h, som idag är hastighetsgränsen för dem. Men det kan kanske funka med buskar, häckar, i stället för stängsel alltså. Förresten, har det varit 15 km/h på Albrektsvägen sedan start och vilka hastighetsbegränsningar tros komma att råda längs den nya sträckan? Jag minns inte om jag såg några skyltar om sådant.Willy Forsström skrev:Om ni tittat lite närmare på "blomlådorna" hade ni förmodligen sett att det är små buskar i dem. Dessa ska planteras ut utefter linjen och detta är klart mellan Hageby centrum och Pressaregatan. Sträckan mellan Hageby centrum och Grundläggaregatan "bron över Söderleden kommer också att få buskar och det är lådor med dessa ni sett på spårbädden.
/Niklas
Egen banvall, där gäller ju sth 60. Inte funkar de väl att sänka farten till 15 km/h bara för de är en överfart, va de än är för sort.Niklas Karlsson skrev:Om jag förstått det hela rätt ska hastighetsbegränsningen till 15 km/h ha att göra med att boende i en av fastigheterna invid banan rätt och slätt stämt kommunen och domstolen(?) att döma ut vite till kommunen om det bullrar för mycket. Jag vet inte om de ombyggnader som gjorts i sommar kommit till rätta med problemet. I så fall borde man kunna köra fortare där. Men mer än 30 km/h lär det väl ändå inte bli där. Från Ljura centrum lär det väl dock gå undan värre.20581000184197 skrev:Aha! Det var därför det var små gropar grävda längs en blå sprejad linje utmed spåret mellan OKQ8 och vändslingan! Jag tänkte faktiskt på buskplantering när jag såg dem men inte att blomlådorna kunde ha något samband med detta. Det blir bra med buskar som inramning av spårområdet. Det blir liksom tydligare att det inte bara är en del av samma gräsmatta som man ser bredvid utan att det är ett område som har en särskild funktion, och som man inte ska vistas på hur som helst. Finns det några tankar på buskar längs spårområdet på Albrektsvägen också? Om den sträckan har jag tidigare tänkt att den borde hägnas in med stängsel. Även om det inte skulle omöjliggöra för folk att springa över spåret skulle det markera att man inte ska springa där. Det i kombination med att man, om möjligt och genom sammanslagning, minskade antalet överfarter över spåren där, kunde kanske möjliggöra att spårvagnarna kunde få åka snabbare än 15 km/h, som idag är hastighetsgränsen för dem. Men det kan kanske funka med buskar, häckar, i stället för stängsel alltså. Förresten, har det varit 15 km/h på Albrektsvägen sedan start och vilka hastighetsbegränsningar tros komma att råda längs den nya sträckan? Jag minns inte om jag såg några skyltar om sådant.Willy Forsström skrev:Om ni tittat lite närmare på "blomlådorna" hade ni förmodligen sett att det är små buskar i dem. Dessa ska planteras ut utefter linjen och detta är klart mellan Hageby centrum och Pressaregatan. Sträckan mellan Hageby centrum och Grundläggaregatan "bron över Söderleden kommer också att få buskar och det är lådor med dessa ni sett på spårbädden.
/Niklas
F.ö. är ju det stora herrgårdsgula huset på Albrektsvägen ute till försäljning. Bakgrunden till det vet jag ju dock inget om, men man kan ju allafall konstatera att ev. ny ägare lär få acceptera att där går spårvagnar 3 meter från huset, ty dessa fanns ju där då huset köptes.