MP föreslår ny pendeltågslinje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av heasm »

Såg häromdagen att MP vill etablera en ny pendeltågslinje mellan Flemingsberg och Universitetet när Citybanan står klar. Vad jag förstår skall nuvarande pendeltågsspår + Värtabanan + ny linje Albano-Universitetet användas. Stationerna skulle väl bli:

Flemingsberg
Huddinge
Stuvsta
Älvsjö
Årstaberg (byte med Tvärbanan)
Stockholm södra
Centralen (Fjärrtåg)
Karlberg
Norra Station (Spårväg?/T-grön?)
Universitetet (Roslagsbana, T-Röd)

Allt detta till en kostand på 500-1000 miljoner kronor.

Jag som ett par gånger i veckan cyklar över Solnabron och ser de nyrenoverade (nästan oanvända) spåren på Värtabanan tycker idén verkar vettig. Personligen ser jag det som att när Citybanan är klar blir pendeltågen i city som en ny tunnelbana med täta stationer (Stockholm södra, T-Centralen, Odenplan) och detta skulle utöka det nätet med några nya stationer. Men...

Är det en vettig investering?
Är det bra eller dåligt att pendeltåg grenar av sig och en del går till T-centralen och en del till Centralen?
Finns det kapacitet vid de nuvarande pendeltågsspåren vid centralen efter 2017 eller äts kapaciteten upp av fjärrtåg?
Hur tät trafik skulle man tekniskt kunna köra (oaktat resandemängd)?
Finns det några tekniska hinder (t ex spårvidd, elektrifiering eller den påbörjade överdäckningen vid Norra station)?

/heasm
haddock11
Inlägg: 115
Blev medlem: söndag 05 september 2010 11:00

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av haddock11 »

Jag tycker att det är bra med spår, så många som möjligt - men det här kostar mer än det smakar.
Det finns både T-bana och Roslagsbana till Universitetet. Okej - inte direkt från Huddinge, men ändå; hur ofta åker man dessa vägar, det bör ju utredas, man kan inte ha förbindelse för syns skull.
När väl citybanan är klar så är ju hela konceptet att slippa pendeltåg via Stockholm Central. Det blir ju rätt rörigt att ha en del pendeltåg (till Flemingsberg är ju en tung sträcka) via Centralen och de flesta via T-centralen.
Men visst, man kunde ju kanske leda universitetslinjen också via T-centralen, som ren vision, men som man bygger utfarten från tunneln vid Karlberg, så korsar den Värtanbanan på ett sätt som omöjliggör växling dit, såvida man inte gör en extra rätt lång avböjd tunnel. Känns som överkurs.
Men bra med kul idéer, man måste brainstorma, man finner också bra och vettiga lösningar då.
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Jona »

EN fundering jag fick när jag såg detta, Skulle det vara helt otänkbart och förlänga denna linje på sikt på nya spår så den får gå från Femlingsberg vi Huddinge Sjukhus - Fittja - TunneL/Bro vidare till Ekerö C

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Kantorn »

Används inte den enkelspåriga Värtabanan till annat än pendeltåg?
Professionell tyckare
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Kjell L »

Kantorn skrev:Används inte den enkelspåriga Värtabanan till annat än pendeltåg?
I dagsläget används Värtabanan enbart till godstransporter till o från Värta o Frihamnen.

MVH

Kjell L
Kjell L
Inlägg: 186
Blev medlem: tisdag 08 juni 2010 11:11

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Kjell L »

Kantorn skrev:Används inte den enkelspåriga Värtabanan till annat än pendeltåg?
I dagsläget används Värtabanan enbart till godstransporter till o från Värta o Frihamnen.

MVH

Kjell L
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av heasm »

Kantorn skrev:Används inte den enkelspåriga Värtabanan till annat än pendeltåg?
Snabb titt på Google Earth ger att det är enkelspår från Karlberg ca 600 m och från Norra station ca 1200 m. Har för mig att MP vill bygga dubbelspår hela vägen (!) förutom genom Bellevueparken. Nu är jag inte direkt en jättestark förespråkare för att det här är en viktig linje (därav mina frågor), men tycker ändå att förslaget är intressant.

Om man skall tänka väldigt fritt kan man tänka sig att förlänga denna linje till Arninge och vidare till Norrtälje (ersätta Roslagsbanan). Nu är kanske inte pendeltåg är något som boende längs Roslagsbanan vill ha inpå knuten, men i alla fall.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Kantorn »

Kjell L skrev:
Kantorn skrev:Används inte den enkelspåriga Värtabanan till annat än pendeltåg?
I dagsläget används Värtabanan enbart till godstransporter till o från Värta o Frihamnen.

MVH

Kjell L
Är det verkligen "enbart"? Jag trodde trafiken var rätt riklig. Och om så är: min fördom om godståg är att de är svåra på att hålla tiden... Ett pendeltåg i samtrafik med godståg nära last/lossning kan kanske bli besvärligt.
Och ska pendeltåget - som det står i annat inlägg - överhuvudtaget gå i enkelspår (även om det är en kortare sträcka) så får det nog gå sällan.

(En ökning från två till fyra spår är en fördubbling av kapaciteten. En ökning från ett till två spår är mycket större än så - det är möjligheten att över huvud taget köra åt båda hållen samtidigt...)
Professionell tyckare
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av heasm »

Länk till ursprungligt pressmeddelande från MP.

http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=226392

Om man verkligen vill och verkligen behöver kan man väl bygga dubbelspår hela vägen även om det är nationalstadspark (det går ju bra att bygga motorväg här).

/heasm
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av heasm »

Kantorn skrev:Är det verkligen "enbart"? Jag trodde trafiken var rätt riklig. Och om så är: min fördom om godståg är att de är svåra på att hålla tiden... Ett pendeltåg i samtrafik med godståg nära last/lossning kan kanske bli besvärligt.
Och ska pendeltåget - som det står i annat inlägg - överhuvudtaget gå i enkelspår (även om det är en kortare sträcka) så får det nog gå sällan.
Har sett en uppgift att det är 1-2 tåg om dagen på Värtabanan (http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... 81#p274081). Är det mycket eller lite? Lossning/lastning lär väl inte ske längs det aktuella snittet utan i Hamnen/Loudden.

/heasm
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Sven Blomberg »

Är det inte bättre att dra ner Roslagsbanan till Centralen? Ja jag vet att det är annan spårvidd, men trespår har ju praktiserats förut. Det skulle gynna betydligt fler personer.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Kantorn »

heasm skrev:
Kantorn skrev:Är det verkligen "enbart"? Jag trodde trafiken var rätt riklig. Och om så är: min fördom om godståg är att de är svåra på att hålla tiden... Ett pendeltåg i samtrafik med godståg nära last/lossning kan kanske bli besvärligt.
Och ska pendeltåget - som det står i annat inlägg - överhuvudtaget gå i enkelspår (även om det är en kortare sträcka) så får det nog gå sällan.
Har sett en uppgift att det är 1-2 tåg om dagen på Värtabanan (http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... 81#p274081). Är det mycket eller lite? Lossning/lastning lär väl inte ske längs det aktuella snittet utan i Hamnen/Loudden.

/heasm
OK då hade jag fel angående godstågstrafiken. Mittåt.
Professionell tyckare
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Henrik Schütz »

Mitt förslag, Bygg den Föreslagna roslagspilen i tunnel från Odenplan via karolinska, Universitetet, -danderyds sjukhus till Arninge och -norrtälje.

I söder ansluter vi från tunneln vid södra station, underjordiskt till Saltsjöbanan som byggs om för trafik med X60, 214 meterståg.

Tvärbanan dras in till slussen i gatan.

HS
superpin
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 16 februari 2007 10:48
Ort: Solna

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av superpin »

heasm skrev:
Kantorn skrev:Är det verkligen "enbart"? Jag trodde trafiken var rätt riklig. Och om så är: min fördom om godståg är att de är svåra på att hålla tiden... Ett pendeltåg i samtrafik med godståg nära last/lossning kan kanske bli besvärligt.
Och ska pendeltåget - som det står i annat inlägg - överhuvudtaget gå i enkelspår (även om det är en kortare sträcka) så får det nog gå sällan.
Har sett en uppgift att det är 1-2 tåg om dagen på Värtabanan (http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... 81#p274081). Är det mycket eller lite? Lossning/lastning lär väl inte ske längs det aktuella snittet utan i Hamnen/Loudden.

/heasm
Om du läser en gång till så står det sex rörelser om dagen, 1-2 är själva containerväxlingen som sker längst bort i Frihamnen.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av heasm »

Sex rörelser låter mycket. Det får nog vara utanför kontorstid då för jag har suttit 6 år vid Tegeluddsvägenoch jobbat med utsikt över spåren och sett kanske någon enstaka rörelse i månaden. Har dock fått ägna mig lite åt jobbet då och då så någon kan jag ju ha missat :D

/heasm
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av M_M »

Hur stort är egentligen behovet att åka mellan två "syskonverksamheter"?

I det här fallet är det högskoleverksamheter som föreslås knytas samman. Vem ska åka? Om schemat är planerat så att många har en halvdag på ena platsen och en halvdag på andra platsen flera dagar i veckan så är det kanske bättre att ändra på schemat? Jag tror att det är bättre att knyta samman högskolor med (student)bostäder i så stor utsträckning som möjligt...

Ibland är det sjukhus som föreslås länkas samman. Hur ofta åker man mellan sjukhus? Jag känner själv till två tillfällen då någon i bekantskapskretsen åkt mellan två sjukhus, ena gången för ett par år sen och andra gången på 70-talet. Då var kollektivtrafik inte aktuellt...
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Traesk »

Jag åker nästan dagligen mellan KTH och universitetet, så nog finns det en målgrupp, men jag tror inte att den är så stor.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Hur stort är egentligen behovet att åka mellan två "syskonverksamheter"?

I det här fallet är det högskoleverksamheter som föreslås knytas samman. Vem ska åka? Om schemat är planerat så att många har en halvdag på ena platsen och en halvdag på andra platsen flera dagar i veckan så är det kanske bättre att ändra på schemat? Jag tror att det är bättre att knyta samman högskolor med (student)bostäder i så stor utsträckning som möjligt...

Ibland är det sjukhus som föreslås länkas samman. Hur ofta åker man mellan sjukhus? Jag känner själv till två tillfällen då någon i bekantskapskretsen åkt mellan två sjukhus, ena gången för ett par år sen och andra gången på 70-talet. Då var kollektivtrafik inte aktuellt...
Om jag förstått rätt så handlar det om två geografiska placeringar av institutioner och verksamheter som hör till samma organisation. Både KI och KS har verksamheten delad mellan södra Solna och Flemmingsbergsområdet. Möjligen har Stockholms universitet och KTH också verksamhet där ute i Flempan?

Råkade tala med någon för mig okänd i en kassakö i en bokhandel. Hon studerade på KI och läste kurser på båda ställena! Hur vanligt det är, och om dagarna delas på två orter vet jag inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Björn Ehnberg »

Trafikverket kommer knappast att vilja släppa in persontrafik på Värtabanan innan det står klart hur det blir med den ev. avvecklingen av containerhamnen. Dessutom vill ju Värtabanans fiender se den nedlagd, åtminstone öster om E4. Förutom detta har jag svårt att förstå hur pendeltågstrafik från Värtabanan på ett enkelt sätt skulle kunna ledas ned på Citybanan, för såvitt man inte tänker sig att låta sådana tåg trafikera i ytläge mellan Tomteboda/Karlberg och Stockholm S.

Idén är f.ö. inte på något sätt ny, någonting liknande föreslog Kollektivtrafikant Stockholm redan 2008.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: MP föreslår ny pendeltågslinje

Inlägg av Verspieder »

Skriv svar