Hur har det gått?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Hur har det gått?

Inlägg av 2763 »

Markus E skrev: Undrar också varför man inte nyttjar ringsignal/varningsklocka mer när fordon blockerar spåren. Det skall inte okynnesringas hela tiden, MEN att utnyttja ringsignaler i vissa lägen gör att spårvagnen inhyser respekt. Att bara sitta snällt och vänta gör ingen glad...(jo, möjligtvis bilisten...)
Glöm aldrig att det inte finns någon broms, lyftarm eller annat monterat i klockan. Okynnesringning leder bara till en sak; irritation - och det gagnar inte spårvägen.

//T
Med reservation för tyckfel.
Markus E

Inlägg av Markus E »

Håller inte med. Okynnesringning gagnar ingen, men varningssignal skall användas om bilister blockerar spåret. Det är det enda sättet att få dem att flytta på sig snabbare. Under dagens tur i eftermiddags så körde bilister in på spåret vid två tillfällen. Ingen varningssignal nyttjades, däremot resulterade situationerna i kraftiga tvärnitar från spårvagnens sida...

I övrigt gick det riktigt bra i dag. Tidtabellsshållningen var bra med punktliga avgångstider och bra intervall mellan vagnarna. Uppfattade det som att vissa trafiksignaler ännu ej var driftsatta med signalprio, men betydligt bättre flyt i dag jämfört med tidigare....
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Noterade igår vi Norrmalmstorg ca 18.15 att det var väldigt tomt på bilar, bussar osv. Mellan Nybroplan och hållplats Kungstreädgården var det inte en enda buss eller bil och signalerna stod alla i grönt. Då tycker jag det är konstigt att spårvagnen krypkör hela vägen som max 25 km/h. Det är faktiskt 50 inne i stan och har nu SS tajt tidtabell bör nog förarna accelerera lite mer och köra fortare där det är tillåtet och övrig trafik tillåter. Ska de lusa fram såhär så lär de aldrig kunna hålla tidtabellen.
Det är inte 50 på Hamngatan, kolla vägmärkena nästa gång du cyklar :cheesygrin:
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Markus E skrev:Håller inte med. Okynnesringning gagnar ingen, men varningssignal skall användas om bilister blockerar spåret. Det är det enda sättet att få dem att flytta på sig snabbare. Under dagens tur i eftermiddags så körde bilister in på spåret vid två tillfällen. Ingen varningssignal nyttjades, däremot resulterade situationerna i kraftiga tvärnitar från spårvagnens sida...

I övrigt gick det riktigt bra i dag. Tidtabellshållningen var bra med punktliga avgångstider och bra intervall mellan vagnarna. Uppfattade det som att vissa trafiksignaler ännu ej var driftsatta med signalprio, men betydligt bättre flyt i dag jämfört med tidigare....
I debattslingan "Konflikt mellan spårvagn och övriga trafik (inkl gående)" skriver Sven Blomberg om sina upplevelser. Han återkom till Stockholm efter några års frånvaro och blev förskräckt över hur respektlöst alla tar sig fram i trafiken oavsett färdmedel. Min upplevelse är att skall man "freda" spåren mot bilister så måste man ringa i förväg redan när man ser någon närma sig spåret (det syns rätt tydligt på deras beteende om de är på väg mot spåren för att kunna smita förbi köer mm). Då kommer de på bättre tankar och jag behöver inte tvärnita när de ovarsamt har inkräktat på min färdväg.
Tidigare sades att förarna inte kört spårvagn tidigare vilket betyda att de har med sig regelverket för användande av biltuta (bara använda i nödsituation odyl) i ryggmärgen och inte spårvagnsringklocka (påkalla fri väg). Att påkalla fri väg innebär inte att okynnesringa.

Angående prioritering vid signaler så använder man sig inte av absolut prioritering i Stockholm. Det skall då innebära att buss/spårvagn bara får prioritet när man ligger sent i tidtabellen - men inte ens då verkar det ske något abrupt avbrytande av signalcykeln. Som jag läst här i diskussionen bord man i alla fall vid Regeringsgatan ha absolut prioritering vid i första hand avgång men helst också vid ingång till ändhållplatsen.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Apropå att ringa, har jag helt fel om jag har i minnet att spårvagnsföraren ringde mycket mer förr. Jag har för mig att han stampade på klockan så fort vagnen lämnade en hållplats för att markera att vagnen sattes i rörelse.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Mr Bo

Inlägg av Mr Bo »

Att försöka sätta upp regler för när klockan ska användas är inte någon bra ide, varje enskild situation är unik och det måste vara upp till den enskilda föraren att bedöma om det är motiverat att använda klockan eller inte. En viktig faktor som måste vägas in är om ringandet kommer att ge önskat resultat, finns det möjlighet för en blockerande bil att flytta sig så att han/hon inte står ivägen, eller är det fullt med bilar framför eller kanske till och med ett rödljus? I sådana fall har klockan ingen som helst effekt, den blir istället en "irritationsknapp" för föraren, en mojäng som han/hon använder för att uttrycka sitt missnöje. När trafiken framför börjar röra sig igen kan det vara mera motiverat att använda klockan.
En annan viktig faktor är att fordonet som blockerar inte får vara för långt bort, att plingla på en bil som kanske står 15-20-30 meter bort är helt bortkastat, det har ingen som helst effekt. Klockan har störst effekt om man står alldeles bakom den som blockerar, några blinkningar med helljuset kan också hjälpa bilisten att förstå vad som är fel. Men det är inte alltid lämpligt att trycka upp vagnen precis i bakändan på en bil. Vagnen är 30 m lång (?), var befinner sig resten av vagnen? Blockerar den en korsning eller ett övergångsställe (fotgängarövergång)? Defensiv körning är i nästan alla situationer att föredra, istället för att i alla lägen hävda sin rätt och/eller bevisa det felaktiga i andra trafikanters beteende.
Dom bilister som kör i innerstan (alt. envisas med att köra) på lördagar & söndagar har förmodligen hört enklangsklockan från dom äldre vagnarna på Djurgårdslinjen, men mitt i veckorna är det nog ganska många andra som kör i stan, sådana som normalt inte tar bilen in till stan på helgerna också. Stockholms spårvägsnät lades ju ner 1967, för 43 år sedan alltså, så dom moderna vagnarnas klockor är ett helt nytt ljud som flertalet inte har hört tidigare, åtminstone inte i Stockholm. Det är inte 100 %-igt säkert att alla associerar klockklangen till spårvagnar, det skulle lika gärna kunna vara glassgubben, eller Hemkört-bilen, så en viss förståelse kan vara på sin plats, åtminstone i början.

Vid utbildningen av förarna till LUAS-en i Dublin sades det att det är inga problem att få folk att spotta efter förarna, det kan man göra på en kafferast, men vill man att Dublin-borna ska respektera förarna så är dom tvungna att jobba betydligt mera för att uppnå det.

I ett tidigare inlägg sägs det att ingen av dom anställda förarna har tidigare erfarenhet av att köra spårvagn i tät stadstrafik. Det kan ibland vara en svår konst att lära sig och det tar tid, särskilt om man samtidigt också ska tillämpa defensiv körning gentemot oförstående med- (mot-)trafikanter och kör efter en något för snålt tilltagen tidtabell. Förarnas erfarenheter och förmåga att "läsa" trafiksituationen framför vagnen ökar för varje dag som går, och i takt med det kommer också punktligheten att bli bättre. Det är väl 2 veckor nu, sedan uppstarten, så att redan nu kritisera förarna för bristande initiativ är ganska orättvist, tycker jag. En helt nybakad förare i Dublin behöver allt från 15 och ända upp mot 30 arbetsdagar innan han/hon kan ta sig fram i stadstrafiken utan att behöva samla på sig en allt för stor försening.
Hav tålamod, det kommer att bli bättre!

Kan också tillägga att dom förare som ligger i tid från dag 1 på egen hand ofta anses ha ett lite för aggressivt beteende i trafiken, det kan bli lite tråkiga resultat i krockstatistiken av det.
Att ligga i tid när man kör i tät stadstrafik är en konst som man också måste upprätthålla genom att köra regelbundet, är man borta för länge så glömmer man bort hur man gör. Det händer ibland att sådana som inte kör så ofta ändå ger sig ut (för att upprätthålla kompetensen). Det är då man kan få se sådana saker som 7 min försening på en 21 min körsträcka. :shock:
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tack Bo! Väl skrivet! Den som inte håller med dig till 100% i det du skrev ovan har fel grundsyn på spårvästrafik i gata och spårvagnsförare som inte håller med dig till fullo ska inte köra spårvagn! Du har helt enkelt klargjort vad som gäller!
Skriv svar