Tjänstemännen på trafikkontoret fortfarande emot!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Tjänstemännen på trafikkontoret fortfarande emot!

Inlägg av TKO »

bruse skrev:Vi kanske kan sammanfatta denna tråd i dessa två påståenden:
Vill man så kan man. Vill man inte så kan man inte.
Då kan vi också dra slutsatsen att Firma Nordin, Hamilton & Co inte vill.
Hur det är med Wennerholm & Partners vet jag inte - att hålla tidsplaner verkar i varje fall inte vara deras bästa gren...

/TKO

(Jag hade verkligen inte tänkt skriva nåt i denna tråd men till slut gick det bara inte att låta bli!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Anders Hanquist skrev:

"Ett problem är att "övrig trafik" måste maka på sig på Kungsgatan också, och så många gator finns det inte i den riktningen som kan ta över den. Då måste man säkerligen bygga en biltunnel i Olof Palmes Gatas förlängning norrut och då stöter vi på andra och ännu större problem."

Kungsgatan Västerut är reserverad för kollektivtrafik mellan Birger Jarlsgatan och Norrlandsgatan samt mellan Sveavägen och Vasagatan. Österut är det förbud för genomfart mellan Vasagatan och Sveavägen, varför övrig - ej legal trafik - egentligen bara berörs på sträckan öster om Sveavägen. Där är det redan idag kollektivkörfält i båda riktningarna, så det skulle gå rätt smärtfritt med spårväg längs Kungsgatan. Olof Palmes Gata är den rekommenderade körvägen väster om Sveavägen för "genomfartarna".
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

mapem skrev:En annan sak jag hört by the way är att det inte finns plats för räls med underbyggnad mellan betong och körbaneytans nivå. I så fall kan man väl göra som jag sett i Amsterdam. Spåren går lite högre än körbanan i övrigt på en liten vall så att säga. Inte värre än att taxi kan köra uppepå vallen (det gör dom), förmodligen bussar också.
Om det inte skiljer alltför mycket så kan man ju annars höja körbanans höjd (förutsatt att ytterligare lager asfalt, eller vad man nu tar till, inte blir för tungt...).
mapem

Inlägg av mapem »

Av morgontidningarna framgår i dag att trafikborgarrådet har gett trafikkontoret i uppdrag att visa hur spårvägen ska kunna dras förbi Sergels Torg senast 2017. Men SLL och SL tror väl fortfarande på 2014. Trafikborgarrådet verkar inte gå riktigt i takt med sin landstingskollega fast det är fråga om samma parti, kan man konstatera. Men en liten knäpp på näsan ger hon sitt kontor ändå.

Personligen tycker jag 2017 är alldeles för sent. Man borde börja bygga fram till Centralen nu, även om det blir ett provisorium. Sen kan man ju laga gatan i etapper och ha gott om tid till det. Jag minns från min barndom hur man ibland la om spårvagnsspår och baxade dem åt sidan medan man lagade gatan under pågående trafik. Men det som gick på 50- och 60-talet är väl omöjligt nu.

Om man inte förlänger banan snabbt tycker jag kritikerna av den får rätt. I dag är den tyvärr en halvmesyr. Pendelstågsresenärer, t ex med barn, som ska till Skansen och Grönan har fått en besvärligare resa.
TKO

Inlägg av TKO »

mapem skrev:Av morgontidningarna framgår i dag att trafikborgarrådet har gett trafikkontoret i uppdrag att visa hur spårvägen ska kunna dras förbi Sergels Torg senast 2017. Men SLL och SL tror väl fortfarande på 2014. Trafikborgarrådet verkar inte gå riktigt i takt med sin landstingskollega fast det är fråga om samma parti, kan man konstatera. Men en liten knäpp på näsan ger hon sitt kontor ändå.

Personligen tycker jag 2017 är alldeles för sent. Man borde börja bygga fram till Centralen nu, även om det blir ett provisorium. Sen kan man ju laga gatan i etapper och ha gott om tid till det. Jag minns från min barndom hur man ibland la om spårvagnsspår och baxade dem åt sidan medan man lagade gatan under pågående trafik. Men det som gick på 50- och 60-talet är väl omöjligt nu.

Om man inte förlänger banan snabbt tycker jag kritikerna av den får rätt. I dag är den tyvärr en halvmesyr. Pendelstågsresenärer, t ex med barn, som ska till Skansen och Grönan har fått en besvärligare resa.
Christer W som annars inte brukar ha något emot att synas i pressen vill av någon anledning inte låta sej intervjuas - i varje fall inte av SvD... men han kanske har annat för sej vad vet jag?

/TKO
Markus E

Inlägg av Markus E »

Och felet trafikborgarrådet gör här är att ge Trafikkontoret detta uppdrag. Ett sådant utredningsuppdrag skall självklart utarbetas av en, helst två, oberoende konsultföretag. Att ge Trafikkontoret uppdraget innebär lika säkert som amen i kyrkan att problemen radas upp, och hur svårt och näst intill omöjligt detta projekt är.

Att bygga ett provisorium är troligtvis inte alls omöjligt (se även andra trådar). Som sagt, spår har flyttats förr under den gamla spårvägseran i Stockholm. Men finns inte viljan så går det naturligtvis inte.
Senast redigerad av Markus E den onsdag 01 september 2010 11:44, redigerad totalt 1 gånger.
TKO

Inlägg av TKO »

Markus E skrev:Och felet trafikborgarrådet gör här är att ge Trafikkontoret detta uppdrag. Ett sådant utredningsuppdrag skall självklart utarbetas av en, helst två, oberoende konsultföretag. Att ge Trafikkontoret uppdraget innebär lika säkert som amen i kyrkan att problemen radas upp, och hur svårt och näst intill omöjligt detta projekt är.
Jag har inte kollat - men inte har Trafikkontoret gjort det konkreta utredningsarbetet? Någon sådan teknisk kompetens finns väl inte längre inom kommunen sedan man sålde ut Stockholmskonsult...

Och din idé att anlita två konsultföretag (vad menar du med oberoende föresten?) har jag aldrig sett i sådana här sammanhang - varför skulle man göra det?

undrar
Thomas K Ohlsson
Markus E

Inlägg av Markus E »

Varför man skulle anlita två oberoende konsultföretag?? Ja, självklart för att erhålla två objektiva analyser av förutsättningarna och kunna ställa resultaten mot varandra. Finns ett flertal konsultföretag i Stockholm; Tyréns, Sweco, K-konsult för att ge några exempel men det finns betydligt fler... Att nu ge Trafikkontoret detta uppdrag har jag svårt att se skulle kunna innebära positiva besked beträffande tidplan.
TKO

Inlägg av TKO »

Markus E skrev:Varför man skulle anlita två oberoende konsultföretag?? Ja, självklart för att erhålla två objektiva analyser av förutsättningarna och kunna ställa resultaten mot varandra. Finns ett flertal konsultföretag i Stockholm; Tyréns, Sweco, K-konsult för att ge några exempel men det finns betydligt fler... Att nu ge Trafikkontoret detta uppdrag har jag svårt att se skulle kunna innebära positiva besked beträffande tidplan.
Vem ska anlita konsultföretaget anser du? Ulla Hamilton personligen? Det är brukligt att Trafikkontoret får i uppdrag att utreda en fråga av nämnden - sedan anlitar Trafikkontoret ett konsultföretag för att göra jobbet. Jag vet inte om det är så man gjort i det här fallet - men det vore konstigt annars...

Och skall man alltid anlita två konsulter som gör samma jobb? Det låter dyrt - ja minst dubbelt så dyrt som om man gör som man brukar!

/TKO
Markus E

Inlägg av Markus E »

Poängen är naturligtvis att anlita oberoende/opartiska konsulter som inte styrs, medvetet eller omedvetet av egenintressen eller etablerad arbetskultur, för denna utredning. Om Trafikkontoret anlitar extern konsult så är det utmärkt. Om utredningen däremot utarbetas av Trafikkontoret själv är det stor risk för partiskhet i utredningen.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det är väl egentligen bara den ovan nämnda gamla lidingöbron som utretts av två olika konsultbolag nära inpå varandra, det brkar räcka med en, om man tar rätt från början.

HS
TKO

Inlägg av TKO »

Henrik Schütz skrev:Det är väl egentligen bara den ovan nämnda gamla lidingöbron som utretts av två olika konsultbolag nära inpå varandra, det brkar räcka med en, om man tar rätt från början.

HS
Precis!

I fallet Lidingöbron så anlitades inte konsulterna parallellt, utan man tog in en ny konsult eftersom det antogs att den förste inte kommit till ett korrekt resultat...

/TKO
Markus E

Inlägg av Markus E »

Nu var inte huvudfrågan att anlita just två konsulter (även om det i vissa lägen kan vara önskvärt), utan att anlita en extern konsult för en opartisk utredning!
TKO

Inlägg av TKO »

Markus E skrev:Nu var inte huvudfrågan att anlita just två konsulter (även om det i vissa lägen kan vara önskvärt), utan att anlita en extern konsult för en opartisk utredning!
Stockholms stad är part i frågan - så varför ska man göra en opartisk utredning?

Dessutom - vad får dej att tro att Trafikkontoret inte anlitat externa konsulter?

/TKO
Markus E

Inlägg av Markus E »

Ja, Trafikkontoret är part ifrågan. Men eftersom de av tradition/kultur inte är särskilt positiva till spårvägsbyggen, så vore det synnerligen olämpligt att deras egen utredning blir avgörande beträffande spårvägens framtid.

Och återigen TKO, som jag redan skrivit; om de nu har anlitat extern konsult så är det alldeles utmärkt. Om inte så är det inte bra. Med detta inlägg avslutar jag denna diskussion och framhåller vikten av helt opartiska utredningar.
Senast redigerad av Markus E den onsdag 01 september 2010 16:50, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Pricis TKO, det var därför jag skrev nära inpå varandra.

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vårt Kungsholmen skriver "Spårvägen kan försenas - i åtta år"
(Möjligen är länken till senaste nummret och blir fel när nytt nummer kommer ut. Det är i alla fall på sidan 6 i nummer 38 2010 som artikeln finns.)

(Bland insändarna, sid. 50, finns ett par negativa insändare. En vill ha T-bana till Hornsberg, från Kristineberg!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar