Brand i hus på Hamngatan...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SouthernCross88au

Brand i hus på Hamngatan...

Inlägg av SouthernCross88au »

Jag hörde på radion idag att brandkåren inte kunde fälla ut sina stegar till det brinnande huset idag pga luftledningarna och att det försvårade släckningsarbetet. Det diskuterades också till och med om detta kan vara en faktor när det gäller framtida spårvägsutbyggnader i innerstaden. Detta tycker jag verkar ganska löjligt. Hur svårt är det att ringa in de ansvariga för att stänga av strömmen? Det klagades på att inte bilarna var jordade ifall stegarna skulle komma åt ledningarna. Därför fick brandbilarna ställa upp på Kungsträdgårdsgatan istället.

Jag skulle inte säga att spårvagnarna är problemet utan brandkårens planering och organisation när det gäller att ställa upp på spårvägsgator. Hur gör de i Göteborg eller andra spårvägsstäder? Nu är vi ganska ovana i Stockholm när det gäller spårvagnar och jag tror det är ett större problem än spårvagnarna och anläggningarna själva.
Senast redigerad av SouthernCross88au den fredag 20 augusti 2010 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Brand i hus på Hamngatan...

Inlägg av leifd »

SouthernCross88au skrev:Jag hörde på radion idag att brandkåren inte kunde fälla ut sina stegar till det brinnande huset idag pga luftledningarna och att det försvårade släckningsarbetet. Det diskuterades också till och med om denna anledning kan vara en faktor i framtida spårvägsutbyggnader i innerstaden. Detta tycker jag verkar ganska löjligt. Hur svårt är det att ringa in de ansvariga för att stänga av strömmen? Det klagades på att inte bilarna var jordade ifall stegarna skulle komma åt ledningarna. Därför fick brandbilarna ställa upp på Kungsträdgårdsgatan istället.

Jag skulle inte säga att spårvagnarna är problemet utan brandkårens planering och organisation när det gäller att ställa upp på spårvägsgator. Hur gör de i Göteborg eller andra spårvägsstäder? Nu är vi ganska ovana i Stockholm när det gäller spårvagnar och jag tror det är ett större problem än spårvagnarna och anläggningarna själva.
Men käre gud allså ??
Vad är räddningstjänsten för amatörer....
Dom har ju utrustning, där de kan jorda 16kV, MED spänning på till o med. Även om man inte ska göra så i normalfallet, så är deras utrustning god för det.
Att sånt här ska va så svårt för vissa, de funkar ju Göteborg och i Norrköping, tror inte ens man skulle fundera i banorna att de vore ett problem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Men även om ledningarna är strömlösa och jordade så kan de ju faktiskt vara i vägen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
SouthernCross88au

Det var ju jäkla synd att den där branden skulle bryta ut just nu så att spårvägsmotståndarna får mer ammunition så här precis innan invigningen. Får nästan en att tro att det hela var planerat. :x
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:Men även om ledningarna är strömlösa och jordade så kan de ju faktiskt vara i vägen!
De kan ju vara i vägen av många skäl, exempelvis estetiska. Oavsett skäl, om kontaktledning är ett problem, får man i stället satsa på Bombardiers PRIMOVE (eller något annat i mitt tycke sämre system). I övrigt tycker jag Leif uttryckte saken tydligt här ovan. :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Men även om ledningarna är strömlösa och jordade så kan de ju faktiskt vara i vägen!
De kan ju vara i vägen av många skäl, exempelvis estetiska. Oavsett skäl, om kontaktledning är ett problem, får man i stället satsa på Bombardiers PRIMOVE (eller något annat i mitt tycke sämre system). I övrigt tycker jag Leif uttryckte saken tydligt här ovan. :D
Vad jag menade var att ledningarna kunde hindra räddningstjänsten från att resa stegarna. Men å andra sidan så finns det mycket som kan vara i vägen. Träd, stolpar, gatubelysning (t.ex. i linor över gatan), parkerade bilar eller hållplatskurer, för att nämna några saker.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev:
Hans Wibacke skrev:
Vad jag menade var att ledningarna kunde hindra räddningstjänsten från att resa stegarna. Men å andra sidan så finns det mycket som kan vara i vägen. Träd, stolpar, gatubelysning (t.ex. i linor över gatan), parkerade bilar eller hållplatskurer, för att nämna några saker.
De finns nog inte så mycke som är ivägen, om dom är proffs. Vilket dom ju utger sig att vara.
Dylika diskussioner är alltså bara veritabelt skitsnack !!
Micael

Inlägg av Micael »

leifd skrev: De finns nog inte så mycke som är ivägen, om dom är proffs. Vilket dom ju utger sig att vara.
Hoppsan vad bittert det lät.

Även strömlösa stålvajrar som nästan sitter i ett rutnät (som det blir med fasadupphängning) kan vara i vägen när man reser en Metz L32 (gissningsvis var Östermalms brandstation först på plats).
Den måste resas i mer eller mindre rak linje en bit ut från byggnaden i fråga vilket (utan att ha detaljstuderat upphängningen just vid den här byggnaden) kan medföra att korgen måste köras igenom det utrymmet över gatan där kontaktledningen är upphängd.
I det här fallet så valde man ju tydligen att ställa upp vid ett angränsande hus och gå över taken istället för att försöka krångla sig igenom ledningen vilket förmodligen sparade lite tid.

Problem kan dock uppstå om man måste ställa upp vid ett visst ställe (exempelvis för livräddning från lägenhet) och kontaktledningen är i vägen.
Då finns det några olika val att ta ställning till, man kan demontera kontaktledningen så att stegbilen kan resas som normalt (tar lite längre tid), man kan försöka nå lägenheten med en markstege (förutsatt att den inte är för högt upp) eller möjligen ta dit en hävare och försöka nå i en båge över kontaktledningen (Nackas Bronto 37m lär nog nå så länge det finns nog med plats på andra sidan upphängningen).
Östermalms AlleyCat kanske också är ett alternativ då den inte har en korg och därmed inte kräver riktigt lika mycket fritt utrymme när den reses.

Troligen kommer Storstockholms Brandförsvar nu att titta lite närmare på detta och bestämma sig för vilket tillvägagångssätt som är mest lämpat i situationer som denna.
Det tenderar vara så "proffs" gör nämligen.
SouthernCross88au

Micael skrev:
leifd skrev: De finns nog inte så mycke som är ivägen, om dom är proffs. Vilket dom ju utger sig att vara.

Troligen kommer Storstockholms Brandförsvar nu att titta lite närmare på detta och bestämma sig för vilket tillvägagångssätt som är mest lämpat i situationer som denna.
Det tenderar vara så "proffs" gör nämligen.
Precis vad jag ville höra. Det är brandförsvaret som har ansvaret att se till att de har rätt utrustning och planering i sådana här fall. Det ska inte påverka någon utbyggnad av spårvägsnät eller generera klagomål från brandsoldater om nya kontaktledningar som är "i vägen".
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

http://svt.se/2.33538/1.2112364/brand_v ... &lpos=bild

På följande länk finns fem bilder från branden. Av den kan man se att man tog dit Nackas hävare 20 402, en 37 meter lång Bronto Skylift som utan problem kan hissas i trånga utrymmen då den är vikbar på två ställen (tredelad). Dock verkar varken den eller Östermalms maskinstege använts utan man har valt att resa vanliga stegar.
Bantekniker
Micael

Inlägg av Micael »

Bobjörk skrev:http://svt.se/2.33538/1.2112364/brand_v ... &lpos=bild

På följande länk finns fem bilder från branden. Av den kan man se att man tog dit Nackas hävare 20 402, en 37 meter lång Bronto Skylift som utan problem kan hissas i trånga utrymmen då den är vikbar på två ställen (tredelad). Dock verkar varken den eller Östermalms maskinstege använts utan man har valt att resa vanliga stegar.
Vällingbys takgrupp var tydligen på plats för att eventuellt ventilera medelst sprängmedel. http://www.storstockholm.brand.se/web/Hamngatan_11.aspx
Då var väl deras hävare förmodligen också där om den var i drift.
Jag antar att man inte hade ett behov av att vattenbegjuta från ett höjdfordon och man hade ju redan kommit upp på taket från den angränsande byggnaden så då fick det väl vara.

Jag gick förbi lite senare på eftermiddagen, runt 14:30, och då såg jag bara Vallentunas släckbil och Katarinas stegbil på plats.
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

Det var bara två brandbilar som hade stegen uppe och båda stod på Kungsträdgårdsgatan..
Kopia av DSC00128.JPG
Kopia av DSC00128.JPG (144.18 KiB) Visad 860 gånger
/Daniel
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Daniel L skrev:

Det var bara två brandbilar som hade stegen uppe och båda stod på Kungsträdgårdsgatan..
Kopia av DSC00128.JPG
Intressant. Bägge är reservstegar. Och Nackas tycks man inte ha använt.
Bantekniker
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

Bobjörk skrev:
Daniel L skrev:

Kopia av DSC00128.JPG
Intressant. Bägge är reservstegar. Och Nackas tycks man inte ha använt.
Jag skulle tippa att om det gäller räddning av liv eller egendom så river man sonika ner ledningarna om dom är i vägen.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

thbe skrev:Jag skulle tippa att om det gäller räddning av liv eller egendom så river man sonika ner ledningarna om dom är i vägen.
Å andra sidan är det ju förenat med viss fara att riva ner såna här ledningar. Ja inte elfara, för för den förutsätter man nog att man ser till att få bort, utan mekanisk skada. Spänstag, körtråd och bärlinor, alla har ju en viss inbyggd dragspänning, vilket gör att de inte är helt enkelt att bara "klippa ner" ! Fast sånt vet ju räddningstjänsten om såklart.

F.ö. har jag aldrig över huvud taget hört talas om att kontaktledning på något sätt skulle vara ivägen i räddningstjänstens arbete här i Norrköping, men de är ju iofs en räddningstjänst som under alla hår haft kontaktledning som ett naturligt inslag i sitt arbetet.

Vidhåller nog att de mest är spårvägsskeptiker i Stockholm, som med ljus och lyckte nu letar upp alla tänkbara saker som kan oroa medborgarna.
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

leifd skrev:
thbe skrev:Jag skulle tippa att om det gäller räddning av liv eller egendom så river man sonika ner ledningarna om dom är i vägen.
Å andra sidan är det ju förenat med viss fara att riva ner såna här ledningar. Ja inte elfara, för för den förutsätter man nog att man ser till att få bort, utan mekanisk skada. Spänstag, körtråd och bärlinor, alla har ju en viss inbyggd dragspänning, vilket gör att de inte är helt enkelt att bara "klippa ner" ! Fast sånt vet ju räddningstjänsten om såklart.

F.ö. har jag aldrig över huvud taget hört talas om att kontaktledning på något sätt skulle vara ivägen i räddningstjänstens arbete här i Norrköping, men de är ju iofs en räddningstjänst som under alla hår haft kontaktledning som ett naturligt inslag i sitt arbetet.

Vidhåller nog att de mest är spårvägsskeptiker i Stockholm, som med ljus och lyckte nu letar upp alla tänkbara saker som kan oroa medborgarna.
Det tror jag också. Räddningstjänsten känner säkert till det här och har säkert varit med på remisstadiet och haft synpunkter. Jag tror att detta är ett ickeproblem. Hörde aldrig att detta ska ha varit problem på 40-, 50- eller 60-talet och det finns ju spårväg i både Göteborg och Norrköping och där funkar det väl? ...eller inträffar det aldrig olyckor där?
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Ett av de hus där det oftast brinner (enligt min uppfattning) i Norrköping, Nygatan 33, ligger vid spårvägen.
Micael

Inlägg av Micael »

thbe skrev:
leifd skrev:
thbe skrev:Jag skulle tippa att om det gäller räddning av liv eller egendom så river man sonika

Det tror jag också. Räddningstjänsten känner säkert till det här och har säkert varit med på remisstadiet och haft synpunkter. Jag tror att detta är ett ickeproblem. Hörde aldrig att detta ska ha varit problem på 40-, 50- eller 60-talet och det finns ju spårväg i både Göteborg och Norrköping och där funkar det väl? ...eller inträffar det aldrig olyckor där?
Att jämföra med 40-60-talet går nog inte att göra så lätt eftersom man hade betydligt bättre bemanning per station då. Stor nog att troligen kunna plocka ner kontaktledningen samtidigt som andra uppgifter utförs av först anländande station. Nu får det förmodligen vänta tills andra styrkan anlänt.

Ett bra exempel på hur station Östermalm hanterar en livräddningsinsats utan tillgång till höjdfordon finns i det här videoklippet från tv-serien 112 på liv och död och det visar också arbetsbelastningen initialt på en skadeplats:
http://www.youtube.com/watch?v=EGsI7j_pVYM
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Micael skrev:Att jämföra med 40-60-talet går nog inte att göra så lätt eftersom man hade betydligt bättre bemanning per station då. Stor nog att troligen kunna plocka ner kontaktledningen samtidigt som andra uppgifter utförs av först anländande station. Nu får det förmodligen vänta tills andra styrkan anlänt.

Ett bra exempel på hur station Östermalm hanterar en livräddningsinsats utan tillgång till höjdfordon finns i det här videoklippet från tv-serien 112 på liv och död och det visar också arbetsbelastningen initialt på en skadeplats:
Det där är fortfarande ett ickeproblem ! Och att tro att räddningstjänsten skulle börja plocka ner kontaktledning på egen hand.... Nene, de är inte en realistiskt tanke. Alla elleverantörer som levererar till kontaktledning har jourpersonal, som kan jorda, även spårvägsföretagens egen personal (trafikbefär o liknade) ska kunna jorda. Därmed är brytning av spänning tillgodosett.
Att sedan börja plocka ner tråd, dit är det långt. Man behöver ju utrustning och kunskaper för det, så de får du aldrig en brandman att göra. De tar helt enkelt dit jourpersonal från det företag som sköter kontaktledningen. Jourpersonal finns alltid att tillgå, annars får man inte ha kontaktledningsanläggningen i drift.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

leifd skrev:
Micael skrev:Att jämföra med 40-60-talet går nog inte att göra så lätt eftersom man hade betydligt bättre bemanning per station då. Stor nog att troligen kunna plocka ner kontaktledningen samtidigt som andra uppgifter utförs av först anländande station. Nu får det förmodligen vänta tills andra styrkan anlänt.

Det där är fortfarande ett ickeproblem ! Och att tro att räddningstjänsten skulle börja plocka ner kontaktledning på egen hand.... Nene, de är inte en realistiskt tanke. Alla elleverantörer som levererar till kontaktledning har jourpersonal, som kan jorda, även spårvägsföretagens egen personal (trafikbefär o liknade) ska kunna jorda. Därmed är brytning av spänning tillgodosett.
Att sedan börja plocka ner tråd, dit är det långt. Man behöver ju utrustning och kunskaper för det, så de får du aldrig en brandman att göra. De tar helt enkelt dit jourpersonal från det företag som sköter kontaktledningen. Jourpersonal finns alltid att tillgå, annars får man inte ha kontaktledningsanläggningen i drift.
Sen har vissa stationer, bland annat Kolsta (tidigare Sigtuna-Arlanda RTJ, numera Attunda brandförsvar), jordningsutrustning i sina fordon.
Bantekniker
Skriv svar