Okänd spårvidd

Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av Kantorn »

Några fåniga vitsar:
1) Tumstock - för dig som vill bli mätt

2) - Jag har hört att de inte ska göra tumstockar längre...
- Jaså, varför inte?
- Nä de tycker att två meter är lagom...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:Några fåniga vitsar:
1) Tumstock - för dig som vill bli mätt

2) - Jag har hört att de inte ska göra tumstockar längre...
- Jaså, varför inte?
- Nä de tycker att två meter är lagom...
Varför gör man tumstockar två meter? Varför begränsa en måttstandard med en annan. En tumstock borde väl vara x antal fot lång?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
Kantorn skrev:Några fåniga vitsar:
1) Tumstock - för dig som vill bli mätt

2) - Jag har hört att de inte ska göra tumstockar längre...
- Jaså, varför inte?
- Nä de tycker att två meter är lagom...
Varför gör man tumstockar två meter? Varför begränsa en måttstandard med en annan. En tumstock borde väl vara x antal fot lång?
Fast egentligen heter det ju meterstock, som sagts tidigare. Fanns inga tummar på den jag har i alla fall.
Men det troliga svaret är väl att det på en riktig tumstock finns både cm och tum. Cm är bra att mäta färdiga byggnader tex, eller väggar eller skivor, och till och med plankors längd, medan planktjocklek och -bredd samt (inte sällan) spik mäts i tum. Att den heter tumstock är väl för att den har - förutom det "självklara" måttet cm även det lite ovanliga måttet tum.

Men det är ju bara min teori förstås.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av Olle »

roggek skrev: Ja, och VARFÖR askulle de inte det???
Tjaa, det kan finnas många skäl, tavaritj rabotni, främst ekonomiska och då främst brist på underhåll, som ju också är en fråga om pengar. Sedan har vi de lite mindre smickrande bestickningarna för att slippa kontroller. Ett annat skäl under Sovjeteran var att det knappast fanns anledning till besiktningar, för vem gjör väl fel? Inte staten iallafall. Jag har jobbat en kort tid i Leningrad samt till och från i Polen på 80-talet, inom byggnadssidan och jag har rest en hel del i de gamla östländerna och därvidlag sett mycket som jag som besiktningsman inte skulle godkänna i bygganderna. Systemet, inte folket, var det som var fel. Jag älskar dessa länder och de som bor där (nåja, inte alla kanske) så det är inte av den anledningen kommentaren kom till under bilden. Men det är klart att jag var lika förbryllad över att hissarna fungerade i Lusaka.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:Att den heter tumstock är väl för att den har - förutom det "självklara" måttet cm även det lite ovanliga måttet tum.
Jag gissar att det beror på att vi använde tum (ihop fot, aln å sånt också förstås) som huvudsakligt/enda mått när tumstocken infördes, och sedan har den behållt sitt namn.

Jämför att vi behöll ordet "mil" som egenligen är i det närmaste överflödigt. Det fick vara kvar för att en svensk mil var så nära ett jämlt metriskt mått. Antagligen hade ordet "mil" dött ut om en svensk mil varit en mer "ojämn" längd (mätt i meter) då vi införde det metriska systemet.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Svar: Okänd spårvidd

Inlägg av Olle »

M_M skrev:
Kantorn skrev:Att den heter tumstock är väl för att den har - förutom det "självklara" måttet cm även det lite ovanliga måttet tum.
Jag gissar att det beror på att vi använde tum (ihop fot, aln å sånt också förstås) som huvudsakligt/enda mått när tumstocken infördes, och sedan har den behållt sitt namn.

Jämför att vi behöll ordet "mil" som egenligen är i det närmaste överflödigt. Det fick vara kvar för att en svensk mil var så nära ett jämlt metriskt mått. Antagligen hade ordet "mil" dött ut om en svensk mil varit en mer "ojämn" längd (mätt i meter) då vi införde det metriska systemet.
Förr fanns det tumstockar med verktum och de var längre, eller kortare, minns ej, än "vanliga" tum.

Sedan har vi ett ton som är 1000 kg, men Imperial ton som är 1016 kg samt US ton som äer 907 kg. Inte lätt det där inte. Hur är det i Ryssland, använder man längden verst i dagligt tal?

Jag tycker att det är MYCKET märkligt att vi fortfarande pratar om tum på olika saker, när det bara är ett land i världen som använder uttrycket. Och de har dessutom bara grannländer som använder det metriska systemet.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Svar: Okänd spårvidd

Inlägg av Kantorn »

Olle skrev:Hur är det i Ryssland, använder man längden verst i dagligt tal?
Kan inte låta bli att citera Blandaren (och det får man om man uppger källan, vilket jag härmed gjort):

Släkten är bäst på versts avstånd.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Svar: Okänd spårvidd

Inlägg av Olle »

bruse skrev:Alltså hör det till en diggares standardutrustning på resor, att medföra en centimeterstock. Tumstock för den som vill ha svaret i tum.
Jomenvisst, och ofta har jag med mej, eller rättare hade, ett litet upprullbart måttband utformat som en nyckelring. Numera vet jag nästan jämt vilken spårvidd det är, men 1980 när vi for runt i Polen strax före revolten på Gdanskvarvet, och filmade en massa olika smalpåriga järnvägen, och en del spårväger, så mätte vi spårvidden. Problemet var bara att vi inte hade klämm på var man mätte. Hade aldrig tänkt på det. Först mätte vi rälernas mittavstånd, men efter några järnvägar och lite logiskt resonemang så kom vi fram till att det nog var insidan på rälerna man skulle mäta. Men vad heter den dosan med upprullbart måttband? På svenska och ni som använder engelska uttryck (schlasch istället för snedstreck ex.vis), vad heter det på engelska.

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av bruse »

För att göra som jag själv säger, köpte jag en sån här i söndags: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147923932
Har både CENTImeter och tum. Liten och lätt. Nitton kronor. Var den minsta jag hittade.

Som svar på Olles fråga: det heter väl helt enkelt måttband. Kallar iaf CO sina för.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av AGR »

bruse skrev:För att göra som jag själv säger, köpte jag en sån här i söndags: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147923932
Har både CENTImeter och tum. Liten och lätt. Nitton kronor. Var den minsta jag hittade.

Som svar på Olles fråga: det heter väl helt enkelt måttband. Kallar iaf CO sina för.
Det måttbandet fungerar ju inte på ryskspårvidd. :wink:
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Okänd spårvidd

Inlägg av bruse »

17AGR skrev:
bruse skrev:För att göra som jag själv säger, köpte jag en sån här i söndags: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147923932
Har både CENTImeter och tum. Liten och lätt. Nitton kronor. Var den minsta jag hittade.

Som svar på Olles fråga: det heter väl helt enkelt måttband. Kallar iaf CO sina för.
Det måttbandet fungerar ju inte på ryskspårvidd. :wink:
Attans, finns alltid en hake med allt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar