Göteborgare utanför NK!!!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Göteborgare utanför NK!!!

Inlägg av carltram »

I dag (den 28/7 2010) vid 15 - tiden körde Göteborgsmustangen nr 331 "av misstag" till Kungsträgården. 8)
Senare kom trafikledningsbilen Putte som hjälpte vagnen att ta sig tillbaka genom trafiken till Nybroplan.
Jag var där och tog några bilder med min Iphone:
Bild
Bild
Användarens profilbild
bruse

Re: Göteborgare utanför NK!!!

Inlägg av bruse »

Så bra att man byggde vändslinga då, eller ett uppställningsspår.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Johan Eriksson skrev:Det var mig ett trotsigt men ändå nånstans förhoppningsfullt "misstag", ett sånt där vill-vidare-i-tillvaron-snarast men utan så mycket baktanke, eller så tänkte just det undermedvetna att Sthlm borde hunnit längre efter 19 år så det finns nog en slingan nånstans längre fram på banan.... :)
Har du talat med föraren? Vet du att det inte var ett tekniskt fel på en växel? Det är ju en pinsam händelse och ditt sätt att kommentrea det är ju bara beklämande
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

KSE skrev:
Johan Eriksson skrev:Det var mig ett trotsigt men ändå nånstans förhoppningsfullt "misstag", ett sånt där vill-vidare-i-tillvaron-snarast men utan så mycket baktanke, eller så tänkte just det undermedvetna att Sthlm borde hunnit längre efter 19 år så det finns nog en slingan nånstans längre fram på banan.... :)
Har du talat med föraren? Vet du att det inte var ett tekniskt fel på en växel? Det är ju en pinsam händelse och ditt sätt att kommentrea det är ju bara beklämande
Jag tyckte Johan var rolig.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

KSE skrev:
Äsch då, det där var inget att hetsa upp sig för. Växeln ska ju alltid kontrolleras av föraren innan man kör igenom den, men det är säkert helt medvetet att fortsätta till Kungsträdgården i stället för att stå i vägen på Hamngatans nedre del.

Går förresten A31 hinderfritt förbi dessa 2,40-hållplatser?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Jag tyckte Johan var rolig.
Håller med! Fanns väll ingen kritik av föraren i Johans inlägg. Han gjorde bara något roligt av händelsen!
Men undra hur föraren kände sig när han insåg sitt mistag. Hoppas att pulsen har återgått till den normala rytmen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Karsten skrev:
KSE skrev:
Äsch då, det där var inget att hetsa upp sig för. Växeln ska ju alltid kontrolleras av föraren innan man kör igenom den, men det är säkert helt medvetet att fortsätta till Kungsträdgården i stället för att stå i vägen på Hamngatans nedre del.

Går förresten A31 hinderfritt förbi dessa 2,40-hållplatser?
Nope vagnarna går inte fritt vid spårvagnshållplatsen kungsträdgården. Vid busshållplatsen går det bra (den låga delen alltså).

Att köra fel vid Nybroplan är nogot som vi kalkylerat med skall hända. Förr eller senare. Nu får vi hoppas att det dröjer längen innan det sker igen.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det er klart at 331 ville ha seg en tur i det ukjente, strekke litt på boggiene og se noe nytt etter stort sett bare å ha sett strekningen mellom Waldemarsudde og Norrmanstorg de siste 18-19 årene........ :)

Var det forresten 331 som var i Oslo på boggirevisjon på begynnelsen av 90 tallet?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Andy skrev:Var det forresten 331 som var i Oslo på boggirevisjon på begynnelsen av 90 tallet?
Japp! Det var då Djurgårdslinjen fick 249 (nuvarande 700), först som lånevagn under arbetet, senare inköpt.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

daniel_s skrev:
Andy skrev:Var det forresten 331 som var i Oslo på boggirevisjon på begynnelsen av 90 tallet?
Japp! Det var då Djurgårdslinjen fick 249 (nuvarande 700), först som lånevagn under arbetet, senare inköpt.
Har sett bilde av dette en gang, et bilde hvor vogna står vedsidenav M25 596 i Grefsen vognhall (596 ble senere SM91 298)
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Og her står den i sløyfa i Muselunden under en utferd hvor SSS-S var gjester.
Jenta er ikke svensk, men Sporvognsdivisjonens representant under arrangementet.
Bilagor
331_jeanette.jpg
331_jeanette.jpg (38.2 KiB) Visad 1346 gånger
AGR
Kontakt:

Re: Göteborgare utanför NK!!! Tårta?

Inlägg av AGR »

Var tårtan god, som jag antar att föraren bjöd på enligt gammal SL tradition? Om ställverksoperatören lade fel och tåget körde fel så fick STVO bjuda på tårta.
Senast redigerad av AGR den torsdag 29 juli 2010 9:58, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

KSE skrev:
Host!

Har du ens en aning om hur växlarna fungerar? Du kanske skulle skaffa dig det innan du uttalar dig helt öppet om andras sätt att kommentera, speciellt när det förmodligen ligger väldigt mycket i det Johan skriver.

Föraren bör ha varit i en sådan situation att det inte hade varit svårt att lägga om växeln manuellt med spett. Hen kan ha missuppfattat situation på sådant sätt att det helt enkelt blev fel. Att växeldrivet skulle ha sådan skada redan nu att det skulle vara omöjligt att lägga om manuellt är inte särskilt troligt. Aggregattypen är av mycket hög kvalitet och min erfarenhet är att så länge man genomför regelbunden tillsyn på dem så håller de i minst 10 år utan några mankemang.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Stefan Widén skrev:
Nope vagnarna går inte fritt vid spårvagnshållplatsen kungsträdgården. Vid busshållplatsen går det bra (den låga delen alltså).

Stefan
Gäller detta bara A 31, eller gäller det fler "gammelvagnar"?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Sven Blomberg skrev:Gäller detta bara A 31, eller gäller det fler "gammelvagnar"?
Det gäller alla 2,65-vagnar. Alltså A31, A33, A51 och B31.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Så om det blir en annan vagntyp som ska trafikera spårväg city, måste alla hållplatser byggas om? Vore det inte bättre att bygga en infrastruktur som är lite mer allmän. Det här är ju slöseri med skattepengar om det ska byggas om titt som tätt.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Karsten skrev:
Sven Blomberg skrev:Gäller detta bara A 31, eller gäller det fler "gammelvagnar"?
Det gäller alla 2,65-vagnar. Alltså A31, A33, A51 och B31.
A33 og A51 har vognbredde på kun 2,5 meter...........

Andreas
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Andy skrev:A33 og A51 har vognbredde på kun 2,5 meter...........

Andreas
Någonstans, som jag inte orkar leta upp just nu, på härvarande eller annat spårrelaterat internetforum, har jag läst att hållplatserna utmed Hamngatan är anpassade efter A34 som är 2,40m breda. Så även en 2,50m bred vagn är för bred.

mvh /Jörgen G
Skriv svar