Kejsarens nya kläder

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Kejsarens nya kläder

Inlägg av webmaster »

... eller snyggare och renare design?

Vad tycks? Nu menar jag inte enbart forumet, utan hela www.sparvagssallskapet.se!
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av Jörgen_G »

Det är svårt att läsa texten i en del av fälten i min datamaskin. Den svarta texten mot lila, och grön botten syns knappt. Mot den röda och blå syns den lite halvdant. Den gula syns bra.

Kör Firefox och Win7 på bärbar dator.

Annars ser det bra ut!

mvh /Jörgen G
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av ADDE »

Wow! vackert! men det var lite svårt att finna länken till forumet. jag har ju startsidan i mina favoriter. :D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av LÅ1 »

Håller med om det som Jörgen_G säger. Jag navigerar sällan i dessa menyer, men tror att de är lättare att hitta i.

Men är det inte många som kommer att sakna högerspalten?

Jag upplever förändringen som ett lyft. Men vid en kort test (med Firefox på XP) upptäckte jag två "konstiga" saker:
- Klickar man på hem-symbolen eller Sällskapets logga så kommer man till startsidan. Men man kan inte högerklicka och välja "öppna länk i ny flik". (Ser också att man inte ser länken i statusfältet för just hem-länken. Tror mig begripa att det är annan lösning i just detta fall. Inget stort problem!)
- Om jag är inne i forumet och trycker på Lär dig mer-knappen (den gröna) så kommer jag till samma sida som jag redan står på , inte till fakta-menyn som an kommer till om man befinner sig utanför forumet! Det kanske finns någon logisk tanke bakom?

Ser nu att det finns en komplett(?) meny i sidfoten, om man inte är inne i forumet. Snyggt!


EDIT / TILLÄGG
Ser nu att "öppna länk i ny flik" fungerar även på hem-symbolen, men inte i loggan. Det är bara om man träffar text eller symbol i den färgglada raden som det fungerar att klicka. Det är alltså en länkad text, inte en knapp, som det kanske kan uppfattas som! Vet inte om dtta kan ses som något stort problem, men så tycks funktionen vara.
Senast redigerad av LÅ1 den onsdag 09 juni 2010 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av Patrick »

Tydligen sabbar den nya layouten scriptet i "Greasmonkey" som lägger högerspalten till vänster - som vissa av oss gillar mer! Eller är det bara jag som har profil-spalten till höger? Kan någon fixa till scriptet så det blir rätt? :mrgreen:
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av Kristofer »

Nu när det blev vit fet text i de färgade rutorna säger jag bara: Snyggt!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av webmaster »

Trevligt att ni kommer med åsikter och synpunkter.

Jörgen_G:
Om du trycker på F5 eller reload i webbläsaren, så blir det vit text i menyerna. Annars töm chachen i din webbläsare och starta om den. Jag fick samma effekt på andra datorer.

LÅ1:
1) att det inte går att högerklicka och få öppna i ny flik på topploggan, är för att länken genereras av JavaScript. Så har det varit i flera år, så det är inget nytt där.
2) Lär dig mer-länken fungerar nu. Tack för påpekandet.

Tanken med nya designen är att på ett enklare sätt vända oss till våra målgrupper, som är:
* de som vill åka spårvagn
* de som vill hyra en spårvagn eller en buss
* de som vill veta mer om Svenska Spårvägssällskapet
* de som vill bli medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet
* de som redan är medlemmar i Svenska Spårvägssällskapet och vill veta om våra aktiviteter
* de som vill veta mer om spårvagnar och spårvägstrafiken i Sverige

Som ni ser har vi flera olika målgrupper som spretar åt alla håll. Hoppas den nya menyn ska göra det lättare. En tanke är att profilera sidorna för DjL och Muma med egna topploggor och menyer. Kommer inom kort. Kanske.

Fortsätt komma med synpunkter, sajten blir inte bättre än vad vi gör den till. Jag har mina skygglappar, med era synpunkter ser jag saker jag annars inte ser. Tack!
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av Jörgen_G »

Ah - tjusigt! Och läsbart!

8) /Jörgen G
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av Kantorn »

Helt ok.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av LÅ1 »

webmaster skrev: LÅ1:
1) att det inte går att högerklicka och få öppna i ny flik på topploggan, är för att länken genereras av JavaScript. Så har det varit i flera år, så det är inget nytt där.
Det där med topploggan och högerklick är inga problem. Och som sagt så insåg jag att det var ett skript som aktiveras i stället för en normal länk.


Den nya menyn är mer logisk och funktionell. Lättare att hitta i, helt enkelt. Väcker mer uppmärksamhet.
Kommentarerna tycks ju varit genomgående positiva till förändringen. Och det är välförtjänt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av M_M »

Trevligt med en uppfräschning!

Som vanligt så tjatar jag dock vidare på mitt önskemål om att få forumtrådarnas högerspalt (den med information om respektive skribent) att vara såpass smal att godkänd bildbredd visas på skärmar som är 1024 pixlar breda.

Spekulation: Om det är en del jobb att justera själva layouten kanske det kan funka att lägga in radbrytningar i den svenska översättningsfilen efter "blev användare:" och "ort:"?

Skulle chansen att mitt önskemål genomförs öka om jag själv tar reda på var man lämpligtvis justerar detta i PhpBB?

Edit: vad som behöver justeras (men inte exakt var det finns i koden) har ju August redan skrivit här:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =7&t=29486

Jag borde kanske prova på att installera Greasemonkey (som också finns för Google Chrome) och se om jag kan justera detta själv på de burkar som bara har 1024 pixels bredd.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av webmaster »

M_M, du får tjata vidare, men jag tänker inte tillfredsställa det önskemålet. Det är förmycket arbete, som måste göras v a r e n d a gång skriptet ska uppdateras. Om du avlönar mig med 500 kr/timme + moms så ska jag göra det.

Att vi inte godkänner bildbredder på 1024 har inte med forumet att göra. Utan att exempelvis en del bärbara datorer inte klarar av så stora bilder, mer än att man måste scrolla både i sidled och höjdled. Och hur kul är det att ta en skitsnygg bild, som besökarna iallafall inte kan se helheten på? Du får helt enkelt anpassa dina bilder så att så många som möjligt kan se dom. Och det är väl syftet med att visa bilderna?

Vi vill alltså måna om att så många som möjligt med normala datorer kan se allas bilder.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av bark »

webmaster skrev:Vi vill alltså måna om att så många som möjligt med normala datorer kan se allas bilder.
Hur stor andel av besökarna pratar vi om? Om jag kollar statistiken för min blogg med omkring 800-1000 unika besökare per dygn så är det ungefär 5% som har en horisontell upplösning på 800 px eller mindre, varav ungefär hälften ser ut att kolla från mobiltelefoner eller LD-TV.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Som vanligt så tjatar jag dock vidare på mitt önskemål om att få forumtrådarnas högerspalt (den med information om respektive skribent) att vara såpass smal att godkänd bildbredd visas på skärmar som är 1024 pixlar breda.
webmaster skrev: Att vi inte godkänner bildbredder på 1024 har inte med forumet att göra. Utan att exempelvis en del bärbara datorer inte klarar av så stora bilder, mer än att man måste scrolla både i sidled och höjdled. Och hur kul är det att ta en skitsnygg bild, som besökarna iallafall inte kan se helheten på? Du får helt enkelt anpassa dina bilder så att så många som möjligt kan se dom. Och det är väl syftet med att visa bilderna?

Vi vill alltså måna om att så många som möjligt med normala datorer kan se allas bilder.
Det jag läser av M_M-s förslag är ju just att godkända bilder - enligt regel - ska kunna ses. Precis som du säger. Det finns inget krav på att 1024 pixlar breda bilder ska visas, snarare att de tillåtna 800 ska kunna visas på 1024 pixlar breda skärmar. Och det är ju logiskt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Kejsarens nya kläder

Inlägg av bruse »

Min nya bärbara HP med 15,6" skärm kan iofs visa 1024 breda bilder, men inte deras höjd mer än att jag scrollar upp och ner. Så det är inte bara bredden det handlar om som jag upplever det, utan förhållandet bredd/höjd.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar