
















Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kan bara instämma!Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.
Visst är det skillnad. Jag var där årsskiftet 1987-88 så jag minns det gamla stationen. Och de gamla tågen. Alla delstaterna utom Nordterritoriet och Tasmanien har satsat mycket på moderna tåg. Nordterritoriet har nyligen fått tåget tillbaka till Darwin men det stannar en bit utanför stan. Tasmanien med blott en halv miljon invånare och ett lantligt järnvägenät kommer nog att dröja innen de gör nått drastiskt åt järnvägen. Att de har 1067 mm spårvidd behöver i sig inte betyda något, det ser man när man besöker Queensland med sitt moderna 1067-nät. South Australia har också haft några 1067-linjer men jag tror inte de finns kvar, utom en längre museilinje. Western Australia med Perth som huvudstad har ju också ett modernt 1067-nät. Annars är, som ni nog vet, spårvidden 1600 mm i Victoria och South Australia eftersom det var många deporterade irländare som bodde där, samt 1435 i Nya Sydwales. Även linjerna som CountryLink kör från Sydney till Perth, Sarwin, Adelaide, Melbourne och Brisbane är 1435. Jag är lite osäker på om CountryLink kör alla dessa linjer själv. Järnvägarna är som i Sverige avreglerade för trafik med många bolag har jag förståt. Och så har vi Puffing Billy med 762 mm spårvidd (2 ft 6", dvs två och en halv fot) och nästan direkt anslutning till lokaltågen från Melbourne i Belgrave. Mer om det senare.kildor skrev:Kan bara instämma!Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.![]()
Tack för trevliga bilder. Stationen har förändrats avsevärt sen jag var där...
Måste nog försynt anmärka att jag inte hittar en enda Z1 eller Z2 (med ASEA M28-teknik i och under) på bilderna. De är numera rätt rejält decimerade till antalet. På sidan http://www.vicsig.net/index.php?page=trams&class=Z1 anger man antalet Z1:or i trafik till 30 av de ursprungligen 100 vagnarna, medan av de 15 levererade Z2:orna är 3 ännu i tjänst http://www.vicsig.net/index.php?page=trams&class=Z2.TonyM skrev:Tack för de bilderna, det är alltid kul att titta på lite M28:or från andra sidan jordklotet!
Åtminstone 2003, när jag var DU senast, så bedrev ett bolag som kallades GSR (Great Southern Railway) trafiken på Indian Pacific Sydney - Perth och the Ghan Adelaide - Alice Springs (ja, det var före invigningen till Darwin). Det är möjligt att de sedan dess tagits över av Country Link, eller att de bytt namn.Olle skrev:Visst är det skillnad. Jag var där årsskiftet 1987-88 så jag minns det gamla stationen. Och de gamla tågen. Alla delstaterna utom Nordterritoriet och Tasmanien har satsat mycket på moderna tåg. Nordterritoriet har nyligen fått tåget tillbaka till Darwin men det stannar en bit utanför stan. Tasmanien med blott en halv miljon invånare och ett lantligt järnvägenät kommer nog att dröja innen de gör nått drastiskt åt järnvägen. Att de har 1067 mm spårvidd behöver i sig inte betyda något, det ser man när man besöker Queensland med sitt moderna 1067-nät. South Australia har också haft några 1067-linjer men jag tror inte de finns kvar, utom en längre museilinje. Western Australia med Perth som huvudstad har ju också ett modernt 1067-nät. Annars är, som ni nog vet, spårvidden 1600 mm i Victoria och South Australia eftersom det var många deporterade irländare som bodde där, samt 1435 i Nya Sydwales. Även linjerna som CountryLink kör från Sydney till Perth, Sarwin, Adelaide, Melbourne och Brisbane är 1435. Jag är lite osäker på om CountryLink kör alla dessa linjer själv. Järnvägarna är som i Sverige avreglerade för trafik med många bolag har jag förståt. Och så har vi Puffing Billy med 762 mm spårvidd (2 ft 6", dvs två och en halv fot) och nästan direkt anslutning till lokaltågen från Melbourne i Belgrave. Mer om det senare.kildor skrev:Kan bara instämma!Olle skrev:Mitt råd till er är som vanligt; åk dit. Det är väldigt trevligt att vara i Melbourne, speciellt på den tid som vi kallar vinter.![]()
Tack för trevliga bilder. Stationen har förändrats avsevärt sen jag var där...
lle.