Redd trikken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Redd trikken
Fick epost med följande länk, där man kan skicka protest e-post till diverse berörda politiker:
http://home.online.no/~ivajoha/reddtrikken/
http://home.online.no/~ivajoha/reddtrikken/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27
Re: Redd trikken
Det finns något som kallas björntjänster.bruse skrev:Fick epost med följande länk, där man kan skicka protest e-post till diverse berörda politiker:
http://home.online.no/~ivajoha/reddtrikken/
I detta fall kan det bli det om det i huvudsak kommer protester från svenska entusiaster, men inte alls lika många från de närmast berörda Oslo-borna.
Re: Redd trikken
Va? vadå?Jan Bengtsson skrev:Det finns något som kallas björntjänster.
I detta fall kan det bli det om det i huvudsak kommer protester från svenska entusiaster, men inte alls lika många från de närmast berörda Oslo-borna.
Så jag skall alltså inte "mäjla" till de trafikansvariga poitikerna i Oslo då?
Bj.
Vadå jag dyster?
Mail til politikere
Hei!
Har personlig for lengst sendt mail til de ansvarlige politikerne i Oslo!
Sitter også på e-post adresser til ledelsen i Oslo sporveier, men denne kommer jeg ikke til å legge ut på nettet, da jeg skaffet meg denne litt bak lyset!
Andreas
Har personlig for lengst sendt mail til de ansvarlige politikerne i Oslo!
Sitter også på e-post adresser til ledelsen i Oslo sporveier, men denne kommer jeg ikke til å legge ut på nettet, da jeg skaffet meg denne litt bak lyset!
Andreas
Re: Redd trikken
Helt rätt Jan.Jan Bengtsson skrev:Det finns något som kallas björntjänster.bruse skrev:Fick epost med följande länk, där man kan skicka protest e-post till diverse berörda politiker:
http://home.online.no/~ivajoha/reddtrikken/
I detta fall kan det bli det om det i huvudsak kommer protester från svenska entusiaster, men inte alls lika många från de närmast berörda Oslo-borna.
Det är sin sak att diskussionens vågor i ämnet går höga på forum, men om beslutsfattare i Norge drabbas av storm från Sverige kan vi utlösa ett "Lillebrorskomplex" - bara för att storebror tror sig veta bäst så gör vi tvärtom mot vad han säger.
Jag tror nog att svenska politiker skulle reagera precis likadant om det kom krav från fantaster i Oslo om idiotin i att lägga ned tvärbanan...
I det här fallet är det de norska skattebetalarna som skall yttra sig, inte svenskar över huvud taget - det får fel effekter.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Min tanke var inte på något sätt att uppmana svenskar att skicka in en massa protester. Ville bara påvisa att det fanns viljor i Olso som skapar möjligheten. "Man kan" skrev jag, vilket inte kan ses som någon uppmaning.
Var och en får fatta egna beslut efter eget huvud, och därmed också stå till svars för sina egna handlingar. Jag kan inte ta på mitt ansvar vad andra gör på internet!
Så klanka inte på mig, är ni snälla! Då kan vi snacka om björtjänst!
Var och en får fatta egna beslut efter eget huvud, och därmed också stå till svars för sina egna handlingar. Jag kan inte ta på mitt ansvar vad andra gör på internet!
Så klanka inte på mig, är ni snälla! Då kan vi snacka om björtjänst!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Redd trikken
Hei!TonyM skrev:Helt rätt Jan.Jan Bengtsson skrev:Det finns något som kallas björntjänster.bruse skrev:Fick epost med följande länk, där man kan skicka protest e-post till diverse berörda politiker:
http://home.online.no/~ivajoha/reddtrikken/
I detta fall kan det bli det om det i huvudsak kommer protester från svenska entusiaster, men inte alls lika många från de närmast berörda Oslo-borna.
Det är sin sak att diskussionens vågor i ämnet går höga på forum, men om beslutsfattare i Norge drabbas av storm från Sverige kan vi utlösa ett "Lillebrorskomplex" - bara för att storebror tror sig veta bäst så gör vi tvärtom mot vad han säger.
Jag tror nog att svenska politiker skulle reagera precis likadant om det kom krav från fantaster i Oslo om idiotin i att lägga ned tvärbanan...
I det här fallet är det de norska skattebetalarna som skall yttra sig, inte svenskar över huvud taget - det får fel effekter.
/Tony
Må si at jeg er uenig med både Toy og Jan.....
Dette begrunner jeg med at en nedleggelse av deler av Oslo's sporvognsnett kan gi signalefekter til politikere i både Sverige og andre deler av verden "Kan de gjøre det, så kan vi gjøre det også"
Jeg ville støttet et lignenede inisativ hvis det hadde dreid seg om sporvognsnedleggelser i Göteborg også, ikke bare som sporvognsentusiast, men også for å støtte opp rundt sporvogn som et kapasitetssterkt, miljøvennlig transportmiddel!
Andreas
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27
Re: Redd trikken
Det är min bestämda uppfattning att de styrande fattar sina beslut med stöd av de aktuella förutsättningar och utgående från de alternativ som finns. Inte med ledning av hur man kan ha gjort i Oslo eller annorstedes.Andy skrev: Hei!
Må si at jeg er uenig med både Toy og Jan.....
Dette begrunner jeg med at en nedleggelse av deler av Oslo's sporvognsnett kan gi signalefekter til politikere i både Sverige og andre deler av verden "Kan de gjøre det, så kan vi gjøre det også"
Jeg ville støttet et lignenede inisativ hvis det hadde dreid seg om sporvognsnedleggelser i Göteborg også, ikke bare som sporvognsentusiast, men også for å støtte opp rundt sporvogn som et kapasitetssterkt, miljøvennlig transportmiddel!
Andreas
Om så vore fallet skulle väl Oslos politiker istället just nu ha diskuterat "Kringen" i Oslo-version m m ideér från Göteborg ... "Kan de gjøre det, så kan vi gjøre det også" ;-)
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Redd trikken - Nordiskt hjälp
Jag tycker att det är mycket viktigt att hjälpa Osloborna främst med argument. Samla in fakta om olika häll och skicka dem till dom som protesterar! Det finns redan en protestsida och andra ska öppnas inom kort.
Direkta e-postbrev till politiker och media i Oslo är bästa som minnelser "att hur dumma vi var här (t.ex. Åbo, Stockholm, Köpenhamn osv. osv) att göra som ni nu planerar - eftersom vi förlorade xx% av trafikanter och inkomster och xxx-xxxx miljoner Nkr i infrastruktur och rullande material som vi kunde nu vara hemskt glada att fortfarande ha kvar".
Också tragikomiska exemplar från annanstans, t.ex den löjliga nedläggningen av Arborway-linjen i Boston 1987 (se. http://www.arborway.net ) som nu ska återupptas efter 15 år av dyrt busstrafik, 30-40% mindre trafikanter och nedrostat infrastruktur är säkert välkomna hos t.ex. Oslo Sporveier och media. Jag är helt säkert att om nedläggningsbeslutet inte kastas ned före 1.1.2003, 2/3 av den nu hotad nät ska vara igen i trafik inom 10-15 år (jämför Trondheim, Boston etc.)
Jag kunde aldrig ha fått min utredning om nytt spårväg i Åbo klar utan hjälp från Sverige och Norge och från alla de internetsidor allt runt världen. Nu är det redan beslutad att mark ska reserveras här för spårväg! Hjälp är välkommen i Oslo, fast vi måste vara taktiskt sett kloka kring det. T.ex. jag ska skicka min protestbrev först när jag har konkreta siffror om hur det gick till här i Åbo!
Mvh Mikko
Direkta e-postbrev till politiker och media i Oslo är bästa som minnelser "att hur dumma vi var här (t.ex. Åbo, Stockholm, Köpenhamn osv. osv) att göra som ni nu planerar - eftersom vi förlorade xx% av trafikanter och inkomster och xxx-xxxx miljoner Nkr i infrastruktur och rullande material som vi kunde nu vara hemskt glada att fortfarande ha kvar".
Också tragikomiska exemplar från annanstans, t.ex den löjliga nedläggningen av Arborway-linjen i Boston 1987 (se. http://www.arborway.net ) som nu ska återupptas efter 15 år av dyrt busstrafik, 30-40% mindre trafikanter och nedrostat infrastruktur är säkert välkomna hos t.ex. Oslo Sporveier och media. Jag är helt säkert att om nedläggningsbeslutet inte kastas ned före 1.1.2003, 2/3 av den nu hotad nät ska vara igen i trafik inom 10-15 år (jämför Trondheim, Boston etc.)
Jag kunde aldrig ha fått min utredning om nytt spårväg i Åbo klar utan hjälp från Sverige och Norge och från alla de internetsidor allt runt världen. Nu är det redan beslutad att mark ska reserveras här för spårväg! Hjälp är välkommen i Oslo, fast vi måste vara taktiskt sett kloka kring det. T.ex. jag ska skicka min protestbrev först när jag har konkreta siffror om hur det gick till här i Åbo!
Mvh Mikko
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Nedlegging
Hei!
Håper de som finner informasjon om dette legger det ut her på forumet slik at vi andre kan lese det!
Andreas
Håper de som finner informasjon om dette legger det ut her på forumet slik at vi andre kan lese det!
Andreas
Re: Redd trikken
Jeg tror ikke det er noen fare for at det skal komme flere "nabopostinger" enn "innenlandske".TonyM skrev:Helt rätt Jan.Jan Bengtsson skrev:Det finns något som kallas björntjänster.bruse skrev:Fick epost med följande länk, där man kan skicka protest e-post till diverse berörda politiker:
http://home.online.no/~ivajoha/reddtrikken/
I detta fall kan det bli det om det i huvudsak kommer protester från svenska entusiaster, men inte alls lika många från de närmast berörda Oslo-borna.
Det är sin sak att diskussionens vågor i ämnet går höga på forum, men om beslutsfattare i Norge drabbas av storm från Sverige kan vi utlösa ett "Lillebrorskomplex" - bara för att storebror tror sig veta bäst så gör vi tvärtom mot vad han säger.
Jag tror nog att svenska politiker skulle reagera precis likadant om det kom krav från fantaster i Oslo om idiotin i att lägga ned tvärbanan...
I det här fallet är det de norska skattebetalarna som skall yttra sig, inte svenskar över huvud taget - det får fel effekter.
/Tony
Dersom man er redd for at dette er et problem er det imidlertid fullt mulig å individualisere postingene med en annen tekst, gjerne med saklig informasjon om økonomi, reisetall, osv.
Hans-Petter
Re: Redd trikken - Nordiskt hjälp
Det blir mycket på en gång det här....
Det finns visst värde i att vi protesterar, men det får inte vara ett överilat protesterande bara för att.
Osloborna behöver vår hjälp, men vi skall ge dem den på det sätt som de behöver den!
Min mening var maning till eftertanke innan man gjorde något förhastat och jag tror att Jan var inne på samma väg!
Klimatet i världen just nu är FÖR spårväg, Oslo går emot strömmen (märk väl inte vagnsfabrikanten då).
Jan har redan påpekat att Oslo i så fall borde följt efter Göteborg med projekt liknande Kringen. Problemet med OS är nog att styrelsen för bolaget är allt för spårvägsfientligt och har en för stor förkärlek för bussar.
Det som blir viktigt är att ge fakta, inte gnäll. Visa politikerna pengar och vinst med att satsa och de kan förmås göra det!
Därför är exempelvis Mikkos Spårvägsutredning om Åbo av värde det lär finnas samma sak om Stockholm där fiaskot med bussomställningen och stombussarna finns (om jag uppfattat allt rätt) Eventuellt så går det att utnyttja siffror från Malmö och Köpenhamn. Det har säkerligen också förts maktkamp bakom kulisserna här i Göteborg för att få igenom det 11-linjersnät som finns idag, det lär kosta en del mer än det gamla 9-linjersnätet men ger antagligen mer igen än vad kostnadsökningen innebar i utgifter. Sådana siffror är det som biter på politiker.
Men viktigt är att det är pedagogiskt presenterat, 1kr investerad i spårvägsdrift ger 0.75 kr tillbaka, 1 kr investerad i bussdrift ger 0.5 kr tillbaka. (Inte relevanta siffror)
Är inte Cityspår ganska duktiga på att redovisa sådana siffror?
Nåväl, vad vi kan göra är att förse politikerna med sådant material som de förstår d.v.s. Buss är förvisso billigt men är mindre lönsamt än spårvagn. Att bara skriva på och protestera är i detta fallet en björntjänst om det kommer från "utbölingar" som vi är i detta fall.
M.v.h.
Tony
Precis! Hjälp dem som protesterar med rätt Data men låt det huvudsakliga protesterandet ske från Oslo!Mikko Laaksonen skrev:Jag tycker att det är mycket viktigt att hjälpa Osloborna främst med argument. Samla in fakta om olika häll och skicka dem till dom som protesterar! Det finns redan en protestsida och andra ska öppnas inom kort.
Det finns visst värde i att vi protesterar, men det får inte vara ett överilat protesterande bara för att.
Osloborna behöver vår hjälp, men vi skall ge dem den på det sätt som de behöver den!
Förlåt - men jag tror inte att varken jag eller Jan har klankat på dig, bara påpekat att man bör tänka sig om innan man skriver på protestlistor på nätet. Det är våldsamt enkelt att göra det och man vet kanske inte alltid resultatet av det. Det är ju inte alla som är lika tänkande som du Bruse.Bruse skrev: Min tanke var inte på något sätt att uppmana svenskar att skicka in en massa protester. Ville bara påvisa att det fanns viljor i Olso som skapar möjligheten. "Man kan" skrev jag, vilket inte kan ses som någon uppmaning.
Var och en får fatta egna beslut efter eget huvud, och därmed också stå till svars för sina egna handlingar. Jag kan inte ta på mitt ansvar vad andra gör på internet!
Så klanka inte på mig, är ni snälla! Då kan vi snacka om björtjänst!
Min mening var maning till eftertanke innan man gjorde något förhastat och jag tror att Jan var inne på samma väg!
Här är du nog ute och cyklar Andy.Andy skrev: Hei!
Må si at jeg er uenig med både Toy og Jan.....
Dette begrunner jeg med at en nedleggelse av deler av Oslo's sporvognsnett kan gi signalefekter til politikere i både Sverige og andre deler av verden "Kan de gjøre det, så kan vi gjøre det også"
Klimatet i världen just nu är FÖR spårväg, Oslo går emot strömmen (märk väl inte vagnsfabrikanten då).
Jan har redan påpekat att Oslo i så fall borde följt efter Göteborg med projekt liknande Kringen. Problemet med OS är nog att styrelsen för bolaget är allt för spårvägsfientligt och har en för stor förkärlek för bussar.
Det som blir viktigt är att ge fakta, inte gnäll. Visa politikerna pengar och vinst med att satsa och de kan förmås göra det!
Därför är exempelvis Mikkos Spårvägsutredning om Åbo av värde det lär finnas samma sak om Stockholm där fiaskot med bussomställningen och stombussarna finns (om jag uppfattat allt rätt) Eventuellt så går det att utnyttja siffror från Malmö och Köpenhamn. Det har säkerligen också förts maktkamp bakom kulisserna här i Göteborg för att få igenom det 11-linjersnät som finns idag, det lär kosta en del mer än det gamla 9-linjersnätet men ger antagligen mer igen än vad kostnadsökningen innebar i utgifter. Sådana siffror är det som biter på politiker.
Men viktigt är att det är pedagogiskt presenterat, 1kr investerad i spårvägsdrift ger 0.75 kr tillbaka, 1 kr investerad i bussdrift ger 0.5 kr tillbaka. (Inte relevanta siffror)
Är inte Cityspår ganska duktiga på att redovisa sådana siffror?
Nåväl, vad vi kan göra är att förse politikerna med sådant material som de förstår d.v.s. Buss är förvisso billigt men är mindre lönsamt än spårvagn. Att bara skriva på och protestera är i detta fallet en björntjänst om det kommer från "utbölingar" som vi är i detta fall.
M.v.h.
Tony
Med reservation för tyckfel.
Denne er jeg enig i, at man eventuelt fremskaffer data som nevnt over!Precis! Hjälp dem som protesterar med rätt Data men låt det huvudsakliga protesterandet ske från Oslo!
Det finns visst värde i att vi protesterar, men det får inte vara ett överilat protesterande bara för att.
Osloborna behöver vår hjälp, men vi skall ge dem den på det sätt som de behöver den!
Vi i Oslo trenger all den hjelp vi kan få!
Det har jeg skjønt også, men det KAN være politikere forsjellige steder i verden som kansje allerede er trikkemotstandere, og som kansje tør å åpne kjeften når de ser hva som skjer i Oslo!Klimatet i världen just nu är FÖR spårväg, Oslo går emot strömmen (märk väl inte vagnsfabrikanten då).
Forøvrig, så har Strømmen lagd mange gode sprovogner til Oslo

Det er jo stort sett det eneste polikere kan tenke på det med penger, og da gjerne papirer hvor det står MYE om penger, uansett, så kan det være spennende å se disse dataene hvis noen kan klare å finne de fram!Därför är exempelvis Mikkos Spårvägsutredning om Åbo av värde det lär finnas samma sak om Stockholm där fiaskot med bussomställningen och stombussarna finns (om jag uppfattat allt rätt) Eventuellt så går det att utnyttja siffror från Malmö och Köpenhamn. Det har säkerligen också förts maktkamp bakom kulisserna här i Göteborg för att få igenom det 11-linjersnät som finns idag, det lär kosta en del mer än det gamla 9-linjersnätet men ger antagligen mer igen än vad kostnadsökningen innebar i utgifter. Sådana siffror är det som biter på politiker.
Andreas