T-banan. Farsta-Farsta strand. Vad är fel?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
T-banan. Farsta-Farsta strand. Vad är fel?
Hejsan!
Sedan igår har det varit stopp i t-banan mellan Farsta & Farsta strand, pga tekniskt fel på banan enligt SL. Är det någon som vet vad felet är, och som tycks ta lång tid att fixa?
Sedan igår har det varit stopp i t-banan mellan Farsta & Farsta strand, pga tekniskt fel på banan enligt SL. Är det någon som vet vad felet är, och som tycks ta lång tid att fixa?
-
Re: T-banan. Farsta-Farsta strand. Vad är fel?
Felet är att det varit svår halka i tunneln ner mot Farsta Strand och att några tåg inte kunnat bromsa utan glidit och därmed "kört" mot rött förbi signalen innan växeln som bestämmer vilken PFD man ska in på. Sl håller nu på att utreda vad halkan beror på. Kan tillägga att det är halt då och då lite varstans i gröna linjens tunnelpartier, de mest kända ställena är Rådmansgatan och St Eriksplan norrut (västerut).
Egentligen är det stora problemet - vilket inte bl a SL vill erkänna - är att man kör C20 på samma sätt som Cx, dvs ca 50 in på t ex halva stationssträckan och sedan kraftig broms, samma princip även mellan Farsta och Farsta Strand, dags kanske att anpassa körningen efter vagnstyp och inte efter utbildningen(!) - sedan jag skippade den tekniken och bromsar in lugnt och stilla HELA stationssträckan har jag aldrig upplevt någon typ av halkproblem vare sig vid Rådmansgatan eller S:t Eriksplan. Är det inte dags att SL inser att C20 inte är det samma som Cx, bl a reagerar inte bromsarna lika distinkt som de äldre vagnarna. Misstänker att jag kommer att få mothugg av vissa här inne, men jag vidhåller min teori, normala höstar har jag nästan inga problem med lövhalka med min körteknik.TUBFöraren skrev:Felet är att det varit svår halka i tunneln ner mot Farsta Strand och att några tåg inte kunnat bromsa utan glidit och därmed "kört" mot rött förbi signalen innan växeln som bestämmer vilken PFD man ska in på. Sl håller nu på att utreda vad halkan beror på. Kan tillägga att det är halt då och då lite varstans i gröna linjens tunnelpartier, de mest kända ställena är Rådmansgatan och St Eriksplan norrut (västerut).

Aha, det kanske är därför man ibland som passagerare "har svårt med balansen"? Fler än jag som när jag rest på mig och går mot dörrarna innan avstigning i C2000?
(Kul med en gnagare som kan ngt).
Ge spårtrafik företräde!
Cyclocop skrev:Aha, det kanske är därför man ibland som passagerare "har svårt med balansen"? Fler än jag som när jag rest på mig och går mot dörrarna innan avstigning i C2000?
Gnagare är dom som kan allt (enligt vi själva) - avd "eget beröm luktar gott!"

Inte riktigt allt, som citatet visar.Patrick skrev:Gnagare är dom som kan allt (enligt vi själva)

OK, så det är tunnelhalka alltså. Jag tackar för upplysningen. Dock så känns det ibland lite konstigt att prata om halka mitt i sommaren för det är väl på vintern det brukar bli halt kan man tycka. Nåja, hoppas detta ordnar sig snart.TUBFöraren skrev:Felet är att det varit svår halka i tunneln ner mot Farsta Strand och att några tåg inte kunnat bromsa utan glidit och därmed "kört" mot rött förbi signalen innan växeln som bestämmer vilken PFD man ska in på. SL håller nu på att utreda vad halkan beror på. Kan tillägga att det är halt då och då lite varstans i gröna linjens tunnelpartier, de mest kända ställena är Rådmansgatan och St Eriksplan norrut (västerut).
Det här med hastigheter har jag alltid funderat på. Man blir fundersam när tågen, nästan, alltid kommer in på stationerna i hög fart för att sedan bromsa ned ordentligt vid mitten ungefär även om inbromsningarna har blivit lite bättre den senaste tiden. Men det ska väl gå att bromsa in bra bara man vill vilket jag önskade fler förare tänkte på.Patrick skrev:Egentligen är det stora problemet - vilket inte bl a SL vill erkänna - är att man kör C20 på samma sätt som Cx, dvs ca 50 in på t ex halva stationssträckan och sedan kraftig broms, samma princip även mellan Farsta och Farsta Strand, dags kanske att anpassa körningen efter vagnstyp och inte efter utbildningen(!) - sedan jag skippade den tekniken och bromsar in lugnt och stilla HELA stationssträckan har jag aldrig upplevt någon typ av halkproblem vare sig vid Rådmansgatan eller S:t Eriksplan. Är det inte dags att SL inser att C20 inte är det samma som Cx, bl a reagerar inte bromsarna lika distinkt som de äldre vagnarna. Misstänker att jag kommer att få mothugg av vissa här inne, men jag vidhåller min teori, normala höstar har jag nästan inga problem med lövhalka med min körteknik.TUBFöraren skrev:Felet är att det varit svår halka i tunneln ner mot Farsta Strand och att några tåg inte kunnat bromsa utan glidit och därmed "kört" mot rött förbi signalen innan växeln som bestämmer vilken PFD man ska in på. Sl håller nu på att utreda vad halkan beror på. Kan tillägga att det är halt då och då lite varstans i gröna linjens tunnelpartier, de mest kända ställena är Rådmansgatan och St Eriksplan norrut (västerut).
Lite text om detta (och en del annat) finns här!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Patrick skrev:Egentligen är det stora problemet - vilket inte bl a SL vill erkänna - är att man kör C20 på samma sätt som Cx, dvs ca 50 in på t ex halva stationssträckan och sedan kraftig broms, samma princip även mellan Farsta och Farsta Strand, dags kanske att anpassa körningen efter vagnstyp och inte efter utbildningen(!) - sedan jag skippade den tekniken och bromsar in lugnt och stilla HELA stationssträckan har jag aldrig upplevt någon typ av halkproblem vare sig vid Rådmansgatan eller S:t Eriksplan.
Det stämmer nog, men det känns tämligen irrelevant när signalen som det gäller finns mitt i tunneln, jag antar att det är signal 1009 det handlar om. Hela tunnelbanans signalsystem har som förutsättning att det alltid skall gå att köra så fort signalsystemet tillåter och låta systemet bromsa, utan att något farligt inträffar. Man kan åka förbi plattformar, det är ofarligt, men man ska inte kunna krocka med ett annat tåg på första försöket, är tanken. Försignaleringen kommer i samma ögonblick som bromsningen, så föraren har liksom inte något manöverutrymme. I det läget är det lite fel att utse föraren till syndabock, även om det naturligtvis finns bättre sätt att köra på.
Och vad menar du att SL ska dra för slutsatser av det? Av din övriga argumentation att döma, så verkar det snarare som om du tycker att det är förarna som ska byta körstil...Patrick skrev:Är det inte dags att SL inser att C20 inte är det samma som Cx, bl a reagerar inte bromsarna lika distinkt som de äldre vagnarna.
Vad beror halkan på?
Spekulation/gissning:
Varm luft blåser in i tunneln, spåret är svalare varpå det bildas kondens = fukt = halka?
Spekulation/gissning:
Varm luft blåser in i tunneln, spåret är svalare varpå det bildas kondens = fukt = halka?
Jo, kanske lite långsökt - vet inte riktigt hur man ska lösa det, jag menar förstås inte att alla förare kör fel, de flesta hittar "sin" körsätt som dom tycker fungerar bäst, ibland gör det det, ibland gör det det inte! Vi får nog leva med det framöver.daniel_s skrev:Och vad menar du att SL ska dra för slutsatser av det? Av din övriga argumentation att döma, så verkar det snarare som om du tycker att det är förarna som ska byta körstil...Patrick skrev:Är det inte dags att SL inser att C20 inte är det samma som Cx, bl a reagerar inte bromsarna lika distinkt som de äldre vagnarna.

M_M skrev:Vad beror halkan på?
Spekulation/gissning:
C20 slirar på bana 3 med. Har börjat det sista året. En teori är att de har börjat med att fetta in smörjboxarna rejält efter det upptäcktes slitage på hjulen.
Sedan när traktorerna kör på rälsen (arbetsfordon) drar däcken upp fett på rälsens överkant. Som sedan orsakar en tunn hinna av fett på hjulen.
Jag förmodar att de slipat rälsen redan för att eliminera "fett slir" i nedförsbacken mot Farsta Strand.
- Micke Asklander
- Kontakt:
Det är spårföljarna på traktorn som trycker upp fettet och det kan bli ganska bra smörja på dom, samt det ligger kvar på spårföljarna ett tag.
Men på själva gummidäckenb kommer det inte upp fett vid passage av "klickomater".
Micke
Men på själva gummidäckenb kommer det inte upp fett vid passage av "klickomater".
Micke
ännu en dag
Det är alltså ingen lätt halka vi talar om på sträckan, så någon förändrad körstil hjälper tyvärr inte.
Jag har själv varit med om att jag inte fick bort någon hastighet från tåget överhuvud taget, troligtvis pga. slirskyddet i tåget. För att få stopp på vagnarna tvingades jag trycka nödbroms, då kopplades slirskyddet ur och tåget stannade. Dock med otroliga hjulplattor som följd så tåget fick tas ut trafik.
Jag har själv varit med om att jag inte fick bort någon hastighet från tåget överhuvud taget, troligtvis pga. slirskyddet i tåget. För att få stopp på vagnarna tvingades jag trycka nödbroms, då kopplades slirskyddet ur och tåget stannade. Dock med otroliga hjulplattor som följd så tåget fick tas ut trafik.
-"SPÅRSPRING!!"
Intressant att nämna. Sliret på bana tre har upphört (i samband med den här tråden) de har gjort något med smörjlådorna. Såg själv ett par gubbar peta i en låda ute på linjen, samt några andra som gick och fettade på en annan plats. I Rissne hallen stank det ett tag av kemikalier, fick då höra att de spolat/hällt gjort ren hjulen på tågen. Så nu är det "vanligt" slir längs banan, fuktig räls etc. Samt att en del vagnar vobblar på rakspår i hastigheter mellan 72 km/h - 80 km/h igen.
Då får dom väl låta bli att köra saktare än 80 då. 

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tagit bort dem?Thomas skrev:Sliret på bana tre har upphört (i samband med den här tråden) de har gjort något med smörjlådorna.

(Nu igen, är det väl bäst att tillägga. En av 90-talets största tursättningskatastrofer lär ha sammanhängt med att smörjningen upphörde?)