
Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.


AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Ah, skönt att allt ordnat sig (tillräckligt bra).
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Äntligen !!!! Då blir det till o packa sig ned till Hufvudstaden för en tur !!!!!!
BÄTTRE ENKELSPÅRIG , ÄN INGA SPÅR ALLS!!
-
- Inlägg: 212
- Blev medlem: onsdag 01 februari 2006 11:35
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat


- Christoph Heuer
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fredag 02 juli 2010 22:15
- Ort: Kassel, Tyskland
- Kontakt:
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Observera den nya färgen på 333. På tisdag 10-06-22 var 333 gul, det mesta åtminstone 

Översatt med Google

Översatt med Google
Aktiv medlem i Hannovers Spårvägsmuseiförening, Wehmingen, Tyskland http://www.tram-museum.de
I can read Swedish (well, sort of) but I can neither write nor speak Swedish. Please accept my apologies for that.
I can read Swedish (well, sort of) but I can neither write nor speak Swedish. Please accept my apologies for that.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Den är från Ostkusten den där vagnen
(Örnsköldsvik)
HS

HS
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Aha, det är därför den är färgad som en ost!Henrik Schütz skrev:Den är från Ostkusten den där vagnen(Örnsköldsvik)
HS
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Påpassligt att ta fånga första trafiktåget efter ett ovanligt långt vinteruppehåll!17AGR skrev:Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.
På tisdagskvällen höll man på med något arbete i den där kurvan! Biltrafiken fick maka på sig lite.
Tänkte kolla varningsblinkningen för cyklister när en vagn skulle svänga in på torget. ("Dubbelgulblink" i stolpen på bilden.) Men signalen var släckt och tyst hela tiden! Var detta tillfälligt eller har den inte tagits i bruk ännu?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...LÅ1 skrev:Påpassligt att ta fånga första trafiktåget efter ett ovanligt långt vinteruppehåll!17AGR skrev:Vagn 333 på väg in mot Normalmstorg 10-07-05 som första trafikvagn på museilinjen till Djurgården.
På tisdagskvällen höll man på med något arbete i den där kurvan! Biltrafiken fick maka på sig lite.
Tänkte kolla varningsblinkningen för cyklister när en vagn skulle svänga in på torget. ("Dubbelgulblink" i stolpen på bilden.) Men signalen var släckt och tyst hela tiden! Var detta tillfälligt eller har den inte tagits i bruk ännu?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Håller med om att de där konerna (det heter nog inte så) kunde stå ett par dm åt höger, som man ser det på bilden. Men det kvarvarande utrymmet är väl ändå brett nog, det är ju en enkelriktad cykelbana. Det handlar ju lite om att anpassa hastigheten efter situationen också, vilket många cyklister har svårt med!bruse skrev:Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...
All trafikskyltning, för motorfordon, cyklister och gångtrafikanter har varit katastrofalt dåligt under allt arbete på Hamngatan.
Just nu är cykelbanan mot Sergels Torg avstängd i höjd med halva Norrmalmstorg. (En bit bakom ryggen på fotografen.) Men det är svårt att veta om tanken är att cyklisterna skall ut i biltrafiken eller köra i kanten på torget. Och om det är det senare som gäller så är den tillfälliga cykelbanan mycket konstigt markerad och det framgår inte att cyklarna skall svänga ut bland bilarna där torget tar slut.
Visserligen kan det kanske vara svårt att få plats med skyltar när det är trångt, men häromkvällen så såg jag att många bilförare missade den tillfälliga skarpa högersvängen där Hamngatan slutar vid Nybroplan. I stället körde de rakt genom hållplatsområdet. Det var bilkö genom mer än halva hållplatsområdet vid ett tillfälle. (Fast just nu går där inga bussar, men väl spårvagnar.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 212
- Blev medlem: onsdag 01 februari 2006 11:35
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
daniel_s skrev:Henrik Schütz skrev:Den är från Ostkusten den där vagnen(Örnsköldsvik)
HSOM det skulle vara så då skulle väl Stockholm vara bil och spårvagns fri!!! Har Örnsköldsvik haft några spårvagnsspår alls??? Gula M23 är Arbetsvagnar i bilstaden GÖTEBORG
![]()
ha, det är därför den är färgad som en ost!
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
I går, lördag 10 juli, var trafiken på Djurgårdslinjen inställd! Var detta något planerat eller ställdes trafiken in efter någon akut händelse?
Har också observerat att man har flaggvakt på Hamngatan eftersom spårvagnarna f.n. delvis använder samma körfält mot Norrmalmstorg som övrig trafik använder i motsatt riktning.
Har också observerat att man har flaggvakt på Hamngatan eftersom spårvagnarna f.n. delvis använder samma körfält mot Norrmalmstorg som övrig trafik använder i motsatt riktning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Både och. Planerad inställelse pga akut brist på behörig trafikledare. Saknas trafikledning får ingen trafik bedrivas enligt säkerhetsordning och trafiksäkerhetsinstruktion. Trafiken återupptas som vanligt måndag 12 juli.LÅ1 skrev:I går, lördag 10 juli, var trafiken på Djurgårdslinjen inställd! Var detta något planerat eller ställdes trafiken in efter någon akut händelse?
Ju förr dess bättre.
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Et spørsmål når det reklamevognene på DjL........
Blir vognene lakkert hver gang man bytter reklame, eller bruker man folie for å få en annen farge?
Andreas
Blir vognene lakkert hver gang man bytter reklame, eller bruker man folie for å få en annen farge?
Andreas
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Den är inte alls decimerad till hälften. Den är avstängd eftersom wake-up-erna visar körning till höger om dem, dvs i allmänna fältet. Men det vet (som tur är) inte så många.bruse skrev: Dessutom är cykelbanan decimerad till hälften pga konerna. Då står cyklisten inför två val, cykla ut på trottoaren eller ned för trottoarkanten ut i trafiken. Sen klagar alla på cyklister som vinglar... suck...
//T
Med reservation för tyckfel.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
I alla fall utom ett och ett halvt har vagnarna lackerats i en grundfärg, varpå folier används för att få fram budskapen. I det senaste Gröna Lund-utförandet på 333 är fronten och aktern samt taket lackerade, medan sidorna är helfolierade. Detta är alltså "det halva" från inledningen av detta svar. 333 bar tidigare reklam för elbolaget Fortum och var gul. Den är således fortfraande gul under folierna.Andy skrev:Et spørsmål når det reklamevognene på DjL........
Blir vognene lakkert hver gang man bytter reklame, eller bruker man folie for å få en annen farge?
Andreas
Ju förr dess bättre.
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?TonyM skrev:Den är avstängd eftersom wake-up-erna visar körning till höger om dem, dvs i allmänna fältet.
Isåfall är jag väl en av alla dom, trodde bara att de var en förstärkning till [tillfällig] heldragen linje. Men det finns alltså regler om på vilken sida man ska passera? Beroende på vilket håll banden lutar då eller?
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Jag antar att det är så! Banden pekar neråt på den sida som man skall hålla sig på, har jag förstått. Tittar man noga på dem så finns det "H" resp "V" på de båda sidorna, samt en liten pil. Men det kräver nog extrem bra syn om man skall se det från bilen, åtminstone i förbifarten när man skall ha uppsikt på tusen andra saker samtidigt. Men som fotgängare hinner man ju granska dem mer i detalj. Tillfällen saknas ju inte!mickeb skrev:Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?
Isåfall är jag väl en av alla dom, trodde bara att de var en förstärkning till [tillfällig] heldragen linje. Men det finns alltså regler om på vilken sida man ska passera? Beroende på vilket håll banden lutar då eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Det är inte pilarna man skall titta på utan hur banden lutar. Detta finns faktiskt med i körkortsboken mfl ställen, att de lutar mot den sida man skall köra på.LÅ1 skrev:Jag antar att det är så! Banden pekar neråt på den sida som man skall hålla sig på, har jag förstått. Tittar man noga på dem så finns det "H" resp "V" på de båda sidorna, samt en liten pil. Men det kräver nog extrem bra syn om man skall se det från bilen, åtminstone i förbifarten när man skall ha uppsikt på tusen andra saker samtidigt. Men som fotgängare hinner man ju granska dem mer i detalj. Tillfällen saknas ju inte!mickeb skrev:Ursäkta, men wake-uper? Är det det insatta namnet på sådana där vikkoner?
Isåfall är jag väl en av alla dom, trodde bara att de var en förstärkning till [tillfällig] heldragen linje. Men det finns alltså regler om på vilken sida man ska passera? Beroende på vilket håll banden lutar då eller?
Pilarna och markeringarna V och H är mer vägledning för dom som skall placera ut dom.
För övrigt vet vi inte om de lutar åt samma håll på den sida som cyklisterna ser. Det är fullt möjligt att de lutar åt annat håll. Finns en uppsjö olika kombinationer.
Bantekniker
Re: Så har äntligen museitrafiken på Djurgården startat
Två kombinationer borde väl räcka (ifall det inte finns med "uppåtpilar" som lutar nedåt på båda sidorna eller så)
Tänkte just på det, att de som står i mitten isåfall måste luta olika fram och bak, medans de som står på kanterna lutar ner på samma sida.
Tänkte just på det, att de som står i mitten isåfall måste luta olika fram och bak, medans de som står på kanterna lutar ner på samma sida.