Trikken i Bergen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Trikken i Bergen
... kjører igjen fra i dag, men det visste dere vel...?
(Foto Jimmy Schmincke)
Mvh Bjørn
Her kjører dem i alle fall i vei med første omgang med "vanlige reiesende"(Foto Jimmy Schmincke)
Mvh Bjørn
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Trikken i Bergen
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:32, redigerad totalt 2 gång.
Re: Trikken i Bergen
1965 Johan, 31. desember 1965 var siste dag for Bergenstrikken.
Akkurat her bildet er tatt har det aldri gått trikk, de gikk på tvers i krysset bak vognene. Traseen herfra og fram til ca. Nygård er helt ny.
Mvh Bjørn
Akkurat her bildet er tatt har det aldri gått trikk, de gikk på tvers i krysset bak vognene. Traseen herfra og fram til ca. Nygård er helt ny.
Mvh Bjørn
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Trikken i Bergen
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:33, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Trikken i Bergen
Det är faktiskt så, det ser man när man går utefter den nya bybanan till Minde. Och där, precis efter den gamla slingan, låg det en backe och där har man nu en tunnelöppning för den fortsatta bybanan mot Nesttum. Man kan med andra ord säga att linje 1 förlängts till Nesttum.Johan Eriksson skrev:GRATTIS Bergen!!!![]()
-som alltså blir den första staden/byen i Norden som återöppnar en kommersiell spårvägslinje med tät året runt trafik i nästan exakt samma sträckning som den som lades ned för 44 år sedan 1965.

:-)lle
Re: Trikken i Bergen
Nesttum ligger väl utanför stan? i annan kommun
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Trikken i Bergen
Skulle tro det. Men eftersom Fylket är trafikhuvudman så får även grannkommunerna dela glädjen med Bergen att ha en ny spårväg.Bussmicke skrev:Nesttum ligger väl utanför stan? i annan kommun

:-)lle
Re: Trikken i Bergen
Man kör väl inte full trafik än?
Alla 12? vagnar har väl inte levererats?
Alla 12? vagnar har väl inte levererats?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Trikken i Bergen
Det är halvtimmestrafik. Invigningsdagen var det kvarttrafik, men det fungerade inte alls. Långa uppehåll. Två vagnar från ett håll och lång väntan överallt. Lite trist med tanke på att man vill entuasmera folk att åka spårvagn. Men vagnarna går fint när de väl rullar. Sex (6) vagnar tror jag de har i trafik nu.Bussmicke skrev:Man kör väl inte full trafik än?
Alla 12? vagnar har väl inte levererats?

:-)lle
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Trikken i Bergen
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:33, redigerad totalt 1 gånger.
Svar: Trikken i Bergen
Ja, de skiljer sig en del. Jag tror varken att hur, var eller när kommer att inträffa när det gäller bybanan och museilinjen. Det skulle vara om bytrikken ska gå Markeveien förbi Engen där museilinjen har lagt några meter spår. Men det står nog i stjärnorna.Johan Eriksson skrev:Olle:
Ett påstående och några frågor:
Alltså återöppning Sentrum-Minde plus förlängningar till Nesttum och (i vad, 2 etapper?) tids nog till Flyghavnen!?![]()
Skiljer sig linjeföringen på gatorna i Sentrum mellan den gamla trikken och den nya bybanen?![]()
Hur, var och när kommer museitrikken till Möhlenpris in på bybanen, hur långt är den färdigbyggd och finns det någon bra karta över de nuvarande och framtida linjerna i Bergens Sentrum?

:-)lle
Re: Trikken i Bergen
Hei veldig treveligt at vi har har dere på besøk i Bergen under åpningen av bybanen.
Noen oppklarende svar.
Den gamle trikken gikk i gaten bak endeholdeplatsen i Byparken ned Olav Kyrres gate. Inn Nygårdsgaten forbi dagens konserthus"Grieghallen" der den forenes med dagens bybanelinje ved Nygård holdeplass. Derfra går banen sånn noenlunde samme trase over Nygårdsbro (ny bro er bygget for biltrafikk). Over Danmarksplass og videre til Minde.
Nesttun ligger ikke i enn annen komune.. Bergen kommune strekker seg helt til flyplassen.
Neste byggetrinn starter i august og skal gå videre mot flyplassen og ender ca midt mellom flyplassen og Nesttun på ett stort kjøpesenter som heter Laguen.
3dje byggetrinn er vedtatt i Bystyret i går og går fra Lagunen til Flyplassen, men dette strekket mangler foreløpig finansiering. Men det ordner seg vel ettehvert får vi håpe.
Fylkestinget har vedtatt å bygge ut banen i alle retninger til bydelene i denne rekkefølgen etter 3 ettappe til flyplassen:
Fra Sentrum mot nord. 1. etappe gjennom sentrum til Sandviken (gamle linje 1) helt til Norges Handelshøgskole. Neste etappe går videre til Åsane sentrum en stor bydel i nord.
Deretter vil banen bygges i ny linje fra sentrum til Haukeland universitetsjukehus og til Kronstad, derfra i tunell til Fyllingsdalen og Loddefjord i vest.
Det er også ønsker langt fremme i tid og bygge til øyen Sotra enda lengre vest.( da i enn annen kommune som heter Fjell kommune)
Museumslinjen skal bygges fra den gamle vognhallen på Møhlenpris over Nygårdshøyden til Engen. og her er entusiastene godt i gang. Tror ikke det vil bli påkobling til bybanestrekket i overskuelig fremtid.
Åpningen har gått bra med store oppslag i TV og aviser. Mye styr i forkant med negativt fokus på ulykker og konstnader av noen få "Surpomper"som lager mye støy
Nå er den store store majoriteten av Bergensere meeget positive til bybanen og skeptikere har gitt terningkast 6 for banen.
Den går i halvtimesrute i starten, men trykket fra publikum er stort og ekstravogner er blitt satt inn i rushtidene.
De gamle bussrutene går parralelt gjennom sommeren frem til midten av august. slik at kollektivtilbudet er meget godt styrket i forhold til tidligere sommre.
Fra august går der 10 minutters ruter.
Fra november er det full fart med 5 minutters intervaller i rushtidene og da er alle 12 vogner levert.
Ytterligerer 5 vogner er bestillt til neste byggetrinn som åpner 2013.
Flere nordiske byer snuser på å bygge ut bybane: Se link til NRK Hordaland http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7181877
Noen oppklarende svar.
Den gamle trikken gikk i gaten bak endeholdeplatsen i Byparken ned Olav Kyrres gate. Inn Nygårdsgaten forbi dagens konserthus"Grieghallen" der den forenes med dagens bybanelinje ved Nygård holdeplass. Derfra går banen sånn noenlunde samme trase over Nygårdsbro (ny bro er bygget for biltrafikk). Over Danmarksplass og videre til Minde.
Nesttun ligger ikke i enn annen komune.. Bergen kommune strekker seg helt til flyplassen.
Neste byggetrinn starter i august og skal gå videre mot flyplassen og ender ca midt mellom flyplassen og Nesttun på ett stort kjøpesenter som heter Laguen.
3dje byggetrinn er vedtatt i Bystyret i går og går fra Lagunen til Flyplassen, men dette strekket mangler foreløpig finansiering. Men det ordner seg vel ettehvert får vi håpe.
Fylkestinget har vedtatt å bygge ut banen i alle retninger til bydelene i denne rekkefølgen etter 3 ettappe til flyplassen:
Fra Sentrum mot nord. 1. etappe gjennom sentrum til Sandviken (gamle linje 1) helt til Norges Handelshøgskole. Neste etappe går videre til Åsane sentrum en stor bydel i nord.
Deretter vil banen bygges i ny linje fra sentrum til Haukeland universitetsjukehus og til Kronstad, derfra i tunell til Fyllingsdalen og Loddefjord i vest.
Det er også ønsker langt fremme i tid og bygge til øyen Sotra enda lengre vest.( da i enn annen kommune som heter Fjell kommune)
Museumslinjen skal bygges fra den gamle vognhallen på Møhlenpris over Nygårdshøyden til Engen. og her er entusiastene godt i gang. Tror ikke det vil bli påkobling til bybanestrekket i overskuelig fremtid.
Åpningen har gått bra med store oppslag i TV og aviser. Mye styr i forkant med negativt fokus på ulykker og konstnader av noen få "Surpomper"som lager mye støy
Nå er den store store majoriteten av Bergensere meeget positive til bybanen og skeptikere har gitt terningkast 6 for banen.
Den går i halvtimesrute i starten, men trykket fra publikum er stort og ekstravogner er blitt satt inn i rushtidene.
De gamle bussrutene går parralelt gjennom sommeren frem til midten av august. slik at kollektivtilbudet er meget godt styrket i forhold til tidligere sommre.
Fra august går der 10 minutters ruter.
Fra november er det full fart med 5 minutters intervaller i rushtidene og da er alle 12 vogner levert.
Ytterligerer 5 vogner er bestillt til neste byggetrinn som åpner 2013.
Flere nordiske byer snuser på å bygge ut bybane: Se link til NRK Hordaland http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7181877
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Trikken i Bergen
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:33, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Trikken i Bergen
Money-money-money....
Altså det vanlige.
Mvh bjørn
Altså det vanlige.
Mvh bjørn
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: Trikken i Bergen
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:34, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Trikken i Bergen
När jag läser om bybanen i tidningar och på webbsidor får jag en känsla av att man absolut vill undvika att använda orden "trikk" och "sporvei" om det hela. Räknas "sporvei" och "bybane" i Norge, till skillnad från i Sverige, som två skilda typer av spårtrafik, eller anser man bara att ordet "sporvei" klingar för omodernt. Det senare har vi ju sett exempel på även i Stockholm, där Spårväg city inledningsvis gärna omtalades som "Tvärbana city". Har någon förresten några siffror på i vilken grad olika spårmiljötyper (spår i blandtrafik, spår på eget areal i gatan, spår på egen banvall etc.) förekommer (eller planeras att förekomma) på bybanen i Bergen?
Re: Trikken i Bergen
"Sporvei" og "trikk" er rett og slett umoderne, se på det danske "lettbane" f.eks., og man vil jo helst snakke "nytale", men jeg tror nok Bybanen blir til trikk etterhvert som tida går.20581000184197 skrev:När jag läser om bybanen i tidningar och på webbsidor får jag en känsla av att man absolut vill undvika att använda orden "trikk" och "sporvei" om det hela. Räknas "sporvei" och "bybane" i Norge, till skillnad från i Sverige, som två skilda typer av spårtrafik, eller anser man bara att ordet "sporvei" klingar för omodernt. Det senare har vi ju sett exempel på även i Stockholm, där Spårväg city inledningsvis gärna omtalades som "Tvärbana city". Har någon förresten några siffror på i vilken grad olika spårmiljötyper (spår i blandtrafik, spår på eget areal i gatan, spår på egen banvall etc.) förekommer (eller planeras att förekomma) på bybanen i Bergen?
Mvh Bjørn
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Trikken i Bergen
I Sverige har ju en spårtrafikanläggning statligt tillstånd som antingen järnväg, spårväg eller tunnelbana. Således hör varje svenskt spårtrafiksystem officiellt till någon av dessa tre kategorier. Finns det också i Norge någon sorts officiell klassificering av spårtrafiksystem, och finns det i så fall några skillnader mellan ländernas klassificeringssystem?996 skrev:"Sporvei" og "trikk" er rett og slett umoderne, se på det danske "lettbane" f.eks., og man vil jo helst snakke "nytale", men jeg tror nok Bybanen blir til trikk etterhvert som tida går.20581000184197 skrev:När jag läser om bybanen i tidningar och på webbsidor får jag en känsla av att man absolut vill undvika att använda orden "trikk" och "sporvei" om det hela. Räknas "sporvei" och "bybane" i Norge, till skillnad från i Sverige, som två skilda typer av spårtrafik, eller anser man bara att ordet "sporvei" klingar för omodernt. Det senare har vi ju sett exempel på även i Stockholm, där Spårväg city inledningsvis gärna omtalades som "Tvärbana city". Har någon förresten några siffror på i vilken grad olika spårmiljötyper (spår i blandtrafik, spår på eget areal i gatan, spår på egen banvall etc.) förekommer (eller planeras att förekomma) på bybanen i Bergen?
Mvh Bjørn
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Re: Trikken i Bergen
Og i Norge er sporvei/t-bane slått sammen. Les mer her.