Presentationsfältet till vänster

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Presentationsfältet till vänster

Inlägg av Jona »

HEJ

Den som skriver ett inlägg, eller för den delen svarar på ett, får ju sin presentation till höger, finns det något sett och ändra så man kan få den till vänster istället.

Jag hör nämligen till dom som valt via ctrl + scroll på musen eller ctrl + plus eller minus på tangentbordet så att säga zommar in hela forumet och får det större. Bild och text blir större.

Men i detta forumet innebär det, på grund av att presentationsfältet ligger till höger, att bilderna blir beskurna, ända sättet för och få se hela bilden är och kopiera den och visa den i nytt fönster, eller zooma ut då. Men det blir en massa in och ut-zommande då.

Ta Bussnack som exempel som har pres-fältet till vänster, där får man istället en scroll-list i forumets nederkant som du använder för att se hela bilderna, men texten blir bra ändå och stannar inom ett förnster, så texten behöver jag inte använda scroll-listen för.

PS i detta forummet behöver man inte heller använda scroll-list för text, det är endast bilder jag inte kan se hela, där skulle problemmet däremot lösa sig med presentationen till vänster...

PS igen, jag har besökt kontroll-panelen och lusläst alla val och inställningar där, men kan inte hitta med denna funktion där och därför frågar jag här istället....

Tack för eran hjälp.
Jona i Söv
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Presentationsfältet till vänster

Inlägg av webmaster »

Det beror på hur stor skärm du har, men visar man bilder mer än 800 pixlar breda så får de tyvärr inte plats. Då beskärs de.
Men det har inte med att göra var presentationsfältet ligger, utan hur forumet är uppbyggt i style sheeten. Då har jag ändå trimmat upp det til 800.
Vi har rekomenerat alla att inte visa bilder bredare än 800 pixlar i våra regler... men... ja...
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Presentationsfältet till vänster

Inlägg av ADDE »

Prosilver är i standard, med användarsidan åt höger.
men det finns en hel del teman, varav några av dom är användarsidan åt vänster.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Presentationsfältet till vänster

Inlägg av Harald »

webmaster skrev:Det beror på hur stor skärm du har, men visar man bilder mer än 800 pixlar breda så får de tyvärr inte plats. Då beskärs de.
Men det har inte med att göra var presentationsfältet ligger, utan hur forumet är uppbyggt i style sheeten. Då har jag ändå trimmat upp det til 800.
Vi har rekomenerat alla att inte visa bilder bredare än 800 pixlar i våra regler... men... ja...
För att se en bild som är 800 pixlar bred behöver man ett fönster som är cirka 1170. Har man en mini-PC med 1024 så ser man alltså inte hela bilden och inte får man någon skrollist heller. Går det att fixa stylesheet så att huvudkolumnen inte får bli smalare än 800?

Den som kör Firefox kan få skribentinfon till vänster med hjälp av ett greasemonkeyskript. Länk finns i den här tråden:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... easemonkey
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Presentationsfältet till vänster

Inlägg av august »

Harald skrev:Går det att fixa stylesheet så att huvudkolumnen inte får bli smalare än 800?
Man använder css-propertyn min-width. Den stöds dock tyvärr inte av internet explorer 6, men den läsaren används ju som bekant av allt färre.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Presentationsfältet till vänster

Inlägg av ADDE »

det skulle vara toppen om en bild förminskades till passande storlek, då mina bilder alltid är alledes förstora, och jag vill inte förminska var och en hela tiden.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Presentationsfältet till vänster

Inlägg av M_M »

webmaster skrev:Det beror på hur stor skärm du har, men visar man bilder mer än 800 pixlar breda så får de tyvärr inte plats. Då beskärs de.
Men det har inte med att göra var presentationsfältet ligger, utan hur forumet är uppbyggt i style sheeten. Då har jag ändå trimmat upp det til 800.
Vi har rekomenerat alla att inte visa bilder bredare än 800 pixlar i våra regler... men... ja...

Förslag:

Trimma om raden "Blev användare: tor 30 maj, 2002 13:01" så att det tillkommer en radbrytning efter kolontecknet, det torde vara tillräckligt för att 800 pixels breda bilder visade i forumet ska rymmas på bredden på alla idag på marknaden förekommande burkar.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Presentationsfältet till vänster

Inlägg av august »

M_M skrev:Trimma om raden "Blev användare: tor 30 maj, 2002 13:01" så att det tillkommer en radbrytning efter kolontecknet, det torde vara tillräckligt för att 800 pixels breda bilder visade i forumet ska rymmas på bredden på alla idag på marknaden förekommande burkar.
Det hjälper inte. Den raden bryter sig själv när skärmstorleken blir tillräckligt liten.

För att huvudspalten ska bli större än den är nu med en upplösning på 1024x768 pixlar, behöver width-värdena i .postbody och .postprofile ändras. Förslagsvis till 15% i postprofile och 83% i postbody. Då blir postbody 806 pixlar bred vid samma upplösning.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Presentationsfältet till vänster

Inlägg av M_M »

august skrev:
M_M skrev:Trimma om raden "Blev användare: tor 30 maj, 2002 13:01" så att det tillkommer en radbrytning efter kolontecknet, det torde vara tillräckligt för att 800 pixels breda bilder visade i forumet ska rymmas på bredden på alla idag på marknaden förekommande burkar.
Det hjälper inte. Den raden bryter sig själv när skärmstorleken blir tillräckligt liten.

För att huvudspalten ska bli större än den är nu med en upplösning på 1024x768 pixlar, behöver width-värdena i .postbody och .postprofile ändras. Förslagsvis till 15% i postprofile och 83% i postbody. Då blir postbody 806 pixlar bred vid samma upplösning.
Bra letat!

Jag googlade lite och verkar ha funnit var CSS-filen ligger:
http://www.phpbb.com/kb/article/prosilv ... s-on-left/
(artikeln gäller förvisso en annan justering, men den avser .postbody och .postprofile).
Skriv svar