Bilar i kollektivfält?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Bilar i kollektivfält?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kära forumdeltagare!

Här i Trondheim är det tillåtet för bilar med fler än två personer i att utnyttja gatornas kollektivfält på vissa ställen. Jag vet att detta praktiseras även på Ekerövägen i Stockholm.

Jag vill med detta uppmana er att tycka till om detta arrangemang; principiellt eller i det enskilda fallet!
Fungerar det som det är tänkt, eller fuskas det?
Är detta något som bör införas på fler ställen, hör det framtiden till, eller är det en återvändsgränd. Själv är jag tveksam...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Bilar i kollektivfält?

Inlägg av 2763 »

Ulrik Berggren skrev:Kära forumdeltagare!

Här i Trondheim är det tillåtet för bilar med fler än två personer i att utnyttja gatornas kollektivfält på vissa ställen. Jag vet att detta praktiseras även på Ekerövägen i Stockholm.

Jag vill med detta uppmana er att tycka till om detta arrangemang; principiellt eller i det enskilda fallet!
Fungerar det som det är tänkt, eller fuskas det?
Är detta något som bör införas på fler ställen, hör det framtiden till, eller är det en återvändsgränd. Själv är jag tveksam...
På leden från frölunda finns samma typ av fält. Där fuskas det hej vilt!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Re: Bilar i kollektivfält? - Ingen dum ide

Inlägg av Gäst »

Ulrik Berggren skrev:Kära forumdeltagare!

Här i Trondheim är det tillåtet för bilar med fler än två personer i att utnyttja gatornas kollektivfält på vissa ställen. Jag vet att detta praktiseras även på Ekerövägen i Stockholm.

Jag vill med detta uppmana er att tycka till om detta arrangemang; principiellt eller i det enskilda fallet!

Generellt sett så tycker jag att det är en bra ide. Däremot kanske borde man sätta gränsen för antalet passagerare högre, ex 4st.

Det skulle minska vägträngsel och framförallt leda till samåkning (villket skulle leda till att ytterligare minska vägträngsel)

Man skall åkså komma ihåg att dom som samåker eller familjer är minst attraherade av att åka kollektivt, eftersom dom är flera som delar bensin och parkering kan det bli billigare per person änn att åka kollektivt. Så jag ser inget fel att underlätta för bilar med många passagerare.

Självfallet måste man först kolla om det finns reservkapacitet i kollektivtrafik fältet, innan man släpper in bilar med flera passagerare.

Alexander






Fungerar det som det är tänkt, eller fuskas det?
Är detta något som bör införas på fler ställen, hör det framtiden till, eller är det en återvändsgränd. Själv är jag tveksam...
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 20 maj 2011 1:03, redigerad totalt 1 gånger.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Vi har eller möjligen hade detta på Dag Hammarsköldsleden (Det är väl det som Tony M. åsyftar).
Förare + minst två passagerare var kravet om jag inte minns fel.
Polisen stoppade en bil med förare och två påklädda skyltdockor i... :lol:
Jodå, det fuskades alltså.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:Vi har eller möjligen hade detta på Dag Hammarsköldsleden (Det är väl det som Tony M. åsyftar).
Förare + minst två passagerare var kravet om jag inte minns fel.
Polisen stoppade en bil med förare och två påklädda skyltdockor i... :lol:
Jodå, det fuskades alltså.

Bj.
Stämmer bra. Bortsett från att det är bil med två eller fler personer.
(Men om man tittar i rusningstid så skulle två pers i varje bil innebära hälften så många bilar - nästan i alla fall...)

Ställer man sig och tittar ner på trafiken från någon av broarna så ser man ideligen bilar med enbart förare i kollektiv-/samåkningsfältet.
(Som alltså fanns senast i förra veckan)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Vill minnas att Drottningholmsvägen gäller för samma sak, från Ekerö till Brommaplan. Osäkerom det bara är i rusningstrafik man kan göra så, kanske det inte gäller längre.
Visst är det bra man köra i bussfil om man samåker.
MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar