TKO skrev:M_M skrev:TKO skrev: quote="M_M"
Jag trodde det var underförstått att "alla" (= ungefär alla partier utom (S) ) har som ambition att bygga fler spårvägslinjer i innerstaden?
Jag hittar tyvärr inte PDF'en som finns/fanns på sl.se med trafikeringsförslag för en kombination av spårväg från Tvärbanan i Solna via Karolinska till Odenplan, spårvägifierad linje 4 och en linjetrafikmässig anslutning till spårväg city (alltså inte bara förbindelsespår). Eftersom du verkar läsa de flesta trådar här så har troligtvis även du stött på den pdf'en. Någon annan kanske kan fiska fram en URL?
(År 2020 ska jag bli bättre på att bokmärka och/eller spara intressanta saker...).
Nåväl, det går ganska lätt att tänka ut många tänkbara direktresemöjligheter om man skulle bygga spårväg ungefär där dagens
stombusslinjer går.
Jag tror inte att de som bor i Flemingsberg eller Västra Haninge ser tunnelbanan som ett bra alternativ när det gäller resor till Karolinska. Vad är din poäng? /quote
Det finns inga skarpa förslag idag om att bygga någon spårvägslinje i innerstan utöver Cityspårvägen - och inte ens där verkar det gå så fort fram. Så att därför bygga trafikförsörjningen av NSK/Norra station på att det "i framtiden" finns ett tätt nät av spårvägslinjer som delvis tagit över tunnelbanans trafikuppgifter i innerstan är inte realistiskt.
Menar du alltså att ett (för anslutning till spår mot Karolinska adekvat) spårvägsnät är ett orealistiskt framtidscenario?
Vad säger egentligen din kristallkula? Riva upp beslutet på fortsättning av cityspårvägen, göra spårväg av busslinje 4 och sedan nöja sig där de närmaste 20-30 åren, eller?
TKO skrev:Även du måste inse att det blir fler resenärer som måste byta vid Odenplan om vi väljer spårväg istället för tunnelbana, att det för vissa resenärer (dom från Flemmingsberg t.ex.) inte innebär någon skillnad förändrar inte detta faktum.
Om tunnelbanan trafikeras som en skyttel Odenplan-Karolinska så blir det garanterat fler byten med tunnelbana...
Har SL-utredningen verkligen med någon restadestatistik för resor till/från Karolinska (var andra ändpunkten på resorna ligger, och vilka eventuella andra ärenden resenärerna uträttar längs vägen)? Jag har inget minne av någon sådan, och utan sådan så kan vi egentigen bara spekulera i vilka som verkligen får flest byten. Det vi däremot med säkerhet kan veta är huruvida en resenär från punkt X får byten eller inte om det ena eller andra alternativet väljs. Kommer vi särskilt långt med den begränsade kunskapen?
Om det byggs tunnelbana som trafikeras med genomgående linjer så är det väl tyvärr troligt att det bara blir genomgående trafik till en av gröna linjens grenar, eftersom trafik till alla tre grenar antagligen skulle innebära oregelbunden tidtabell på minst ett ställe i systemet...
I en storstad ligger det (tyvärr) i kollektivtrafiksystemets natur att många måste göra ett eller flera byten för att nå resans mål. Det vi kan göra är att minimera antalet byten, och att göra de byten som trots allt återstår så smidiga för resenären som möjligt.
Det är vi absolut överens om.
TKO skrev:Att införa nya system (spårväg, automatbana, spårtaxi etc) kan i vissa fall leda till att just dessa mål uppfylls, men i de flesta fall blir resultatet fler och krångligare byten. Det är egentligen ganska lätt att förstå om man inte redan innan man öppnar ögonen bestämt sej för vad man tycker!
Visst, och det är därför jag är motståndare till idéer såsom att införa en "stadsbana" i Göteborg paralellt med existerande spårväg och järnväg, det innebär bara fler onödiga byten. (Jag utgår då också från faktumet att spårvagnar respektive "stadsbana"/tunnelbana på lika välbyggd infrastruktur ger i det närmaste identiska restider). Det innebär dock inte att spårväg i Stockholms innerstad med omnejd är en dålig idé.
Det är lika lätt att förstå att under ett första skede vid omställning mellan olika trafikslag så kommer ett antal extra byten få göras, som senare försvinner då omställningen blir mer färdigställd.
Jämför exempelvis när tunnelbanetrafiken började från Slussen söderut på 1950-talet. I början fick många resenärer byta mellan tunneltåg och spårvagnar vid Gullmarsplan, och några år senare så försvann detta byte då grenarna söderut var helt omställda till tunneltågdrift.
Men visst, för att slippa onödigt många byten, och för att slippa problem med möjligheterna att ta sig till verkstad och vagnhall, så kan en eventuell spårvägsbyggnad till Karolinska kanske få vänta till antingen
A) tvärbanan är färdig i Solnatrakten och det finns pengar och beslut att ansluta en Karolinskaspårväg till Tvärbanan
eller
B) stombusslinje 4 byggs om till spårväg såpass långt att det ändå körs spårvagnar på linje 4 åtminstone till/från Odenplan. (Förvisso vore det bäst om man kan sätta in resurser att bygga om linje 4 hela vägen i ett svep, frågan är dock om det går att få ihop de resurerna i ett svep)?
Jag är absolut inte tunnelbanemotståndare, tvärt om tycker jag till exempel att de lösa idéerna på att ansluta blåa tunnelbanans nordliga ändpunkter till pendeltågnätet med någon form av spårväg verkar vara en klart sämre idé än att förlänga tunnelbanegrenarna till lämplig pendeltågstation.
Om någon skulle föreslå en ny tunnelbanegren genom centrala Stockholm (som då lämpligtvis skulle ta över en eller två av gröna linjens södra grenar), och dessutom ha finansiering för detta, så skulle jag helt klart vara mer positiv till tunnelbana till Karolinska. Gröna linjen med dagens utformning lär knappast fungera bättre av att man tillför ytterligare grenar/resenärer.
TKO skrev:(Om man vill ha ett exempel på detta så kan man studera den innerstadsspårväg som snart börjar trafikeras i Stockholm. Där är resultatet fler och krångligare byten för resenärerna - och inte det motsatta!)
Vilka får fler byten? De som idag gör genomgående resor på linje 47? Hur många är det egentligen, och vägs inte detta upp av minskat behov av byten när (om?) fortsättningen till Kungsholmen kommit igång?