Hur får civilklädda poliser bete sig (i T-banan)?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Hur får civilklädda poliser bete sig (i T-banan)?

Inlägg av LÅ1 »

Tydligen finns det poliser som jobbar extra som biljettkontrollanter i T-banan! Eller möjligen är de ditkommenderade i tjänsten?

Naturligtvis skall plankare sättas åt så hårt som det bara är möjligt! (Liksom alla andra som förstör miljö och trygghet i T-banan, för att hålla sig till den.) Men det rättfärdigar inte kontrollanter och poliser att uppträda hur som helst mot övriga trafikanter!

Hela historien beskrivs här!
Jag vet inte förhistorien, men tydligt var att poliserna ville skydda sig själva, inte de plankare(?) pojkarna!

Andra länkar:
1
2
3

Det är väl stor risk att jourmaster raderar bildlänken, men poliserna såg ut så här:
Jourmaster har raderar bildlänken, men bildet finnes på siden her:
http://blogg.tianmi.info
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Re: Hur får civilklädda poliser bete sig (i T-banan)?

Inlägg av daniel_s »

Finns det några som helst belägg för att detta ÄR poliser?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Finns det några som helst belägg för att detta ÄR poliser?
Det är ju möjligt att allt är uppdiktat! Oscar Swartz tar upp det i sin blogg, (4:e stycket)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

De måste väl ändå vara där i något polisiärt uppdrag för inte får väl poliser använda sina polisbefogenheter i extraknäck för andra uppdragsgivare?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ytterliggare två länkar!
SvD
Nyheter24

Harald skrev:De måste väl ändå vara där i något polisiärt uppdrag för inte får väl poliser använda sina polisbefogenheter i extraknäck för andra uppdragsgivare?
Men poliser mister ju inte sina befogenheter för att de inte är i tjänst! Och har väll full rätt att göra polisiära ingrepp (i Sverige) när som helst, vare sig de är i tjänst eller ej, eller?
Men när det gäller extraknäck så är det naturligtvis känsligt. I fall liknande detta, men även om de tar på sig "detektivuppdrag" utanför tjänsten.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ingen polis med förnuftet i behåll skulle ge sig på någon som fotograferar dom. Är det riktiga poliser lär de åka dit så det skräller om det för en sådan sak. Det räknas som brott grundlagen att hindra någon att fotografera om det uttryckligen inte är fotoförbud som militärt område.
Den första polisen tar ifrån mig mina pengar, bankkort och rycker tag i min väska
Så beter sig inte en riktig polis.

Missade jag det, men var står det att poliserna visade legitimation? Jag såg inte det!

Så jag tror vad jag vill på historien ELLER att det var riktiga poliser.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Ingen polis med förnuftet i behåll skulle ge sig på någon som fotograferar dom. Är det riktiga poliser lär de åka dit så det skräller om det för en sådan sak. Det räknas som brott grundlagen att hindra någon att fotografera om det uttryckligen inte är fotoförbud som militärt område.
Den första polisen tar ifrån mig mina pengar, bankkort och rycker tag i min väska
Så beter sig inte en riktig polis.

Missade jag det, men var står det att poliserna visade legitimation? Jag såg inte det!

Så jag tror vad jag vill på historien ELLER att det var riktiga poliser.
Det var nog många som hade svårt att tro på historien från början. Och det var nog därför som det tagit så lång tid innan "gammelmedia" vågade skriva om det på sina webbplatser. Nu tycks man ha fått bekräftat att det var två poliser från ungdomsroteln! Tidigt ute att skriva om det var Svenskans ledarbloggen, men då med brasklappar.

Detta är väll typexemplet på att nedtystning, i detta fall att få bilderna raderade, ger helt motsatt effekt! Nu tror jag inte det hade löst sig för poliserna om de i stället försökt med vänlighet och smidighet. Jesper N. hade nog skrivit om det hela och publicerat bilderna i alla fall, men de hade inte fått denna spridning!
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Enligt Aftonbladets nätupplaga blir det nu ett åklagarärende om polisens agerande. Får se vad som händer.
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

Om han hade skrivit på sin blogg att polisen tog två ungdomar som plankade så hade han nog inte fått så mycket uppmärksamhet. Det är rätt att dem som plankar ska fångas, ett politiskt beslutat system måste upprätthållas, men det är viktigt att 12-14 åriga plankare behandlas med respekt av ordningsmakten. Om de plankande ungdomarna blivit taskigt behandlade av polisen så ökar ju inte deras förtroende för polisväsendet.

Det dom gör mot journalisten är förskräckligt. Det jag ändå tycker är värst är när jag hör en intervju med de berörda polisernas chef som svarar väldigt undvikande på frågor från (tror det var AB). Hade chefen sagt "Det här agerandet är inte acceptabelt" så hade mitt förtroende för polisen inte minskat så mycket, men när chefen tycktes vilja försvara sina anställda i den här situtationen, då blir man lite tveksam...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Calipo skrev:Om han hade skrivit på sin blogg att polisen tog två ungdomar som plankade så hade han nog inte fått så mycket uppmärksamhet. Det är rätt att dem som plankar ska fångas, ett politiskt beslutat system måste upprätthållas, men det är viktigt att 12-14 åriga plankare behandlas med respekt av ordningsmakten. Om de plankande ungdomarna blivit taskigt behandlade av polisen så ökar ju inte deras förtroende för polisväsendet.

Det dom gör mot journalisten är förskräckligt. Det jag ändå tycker är värst är när jag hör en intervju med de berörda polisernas chef som svarar väldigt undvikande på frågor från (tror det var AB). Hade chefen sagt "Det här agerandet är inte acceptabelt" så hade mitt förtroende för polisen inte minskat så mycket, men när chefen tycktes vilja försvara sina anställda i den här situtationen, då blir man lite tveksam...
Det är ju ett problem att (ursprungs-)situationen kan missuppfattas! Det är två vuxna män som ser ut att på något sätt trakassera två knappt tonåriga pojkar.
Man ser ju inte på civilklädda poliser att de är poliser! :wink:

När det gäller polisens uppträdande mot journalisten så liknar väl delar av det falsk anklagelse. Dubbelt upp, dessutom. (Det är inte förbjudet att fotografera, och snacket om misstänkt drogpåverkan byggde knappas på faktiska och relevanta iakttagelser.)

Sedan kan jag ha förståelse för att poliser inte vill ha sina porträtt spridda i tidningar och på nätet, av flera orsaker. Men dessa tycks ha förtjänat det!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I dagens Expressen finns en artikel i serien Dokument med rubriken "Vad får polisen göra i t-banan egentligen?". Till synes samma artikel finns på Expressen.se men med rubriken "Vreden kokar efter polistrakasserierna".

Att den utsatta journalisten kan beskrivas som en "vänsterjournalist" och säkert stöder plankare har varit uppenbart från början. Men när Expressen skriver ..." stadens privatägda tunnelbana" så reagerar jag. Lite längre fram i texten står det "Men Jesper visste att tunnelbanestationer räknas som offentlig plats". Det blir väl motsägelsefullt?

Sedan när är T-banan privatägd? Det är ett privat företag som driver den, men det gör den knappast privatägd! Skulle t.ex. Stadshuset räknas som privatägt om ett privat bolag på entreprenad skötte städning och underhåll?

När jag läste slutet av artikeln så tänkte jag att Jesper skulle kunna varit ännu mer raffinerad! Han skulle förstås först anmäla poliserna och händelsen utan att avslöja att han lyckats återskapa bilderna och dessutom hade ljudinspelning från händelserna. När poliserna sedan förnekat allt, ja då kunde han presenterat sina motbevis. Det hade visat hur lätt poliserna klarar sig undan i många fall. Eller hade han då anklagats för bedrägligt beteende, eller något sådant? Han kunde ju skylla på att det var ett l hans journalistiska arbeta. (Att få poliserna att förneka faktiska händelsen, inan han avslöjar att han faktiskt hade bevis.)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hur har det gått med detta?

Mediabevakningen svalnade efter några dagar, och sen har jag inte hört nåt mer.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sent omsider hittade jag en kommentar om detta. Ur journalistiskt perspektiv.

Det är konstigt att det är så tyst om detta ärende! Men jag lyckades hittade en relativ ny nyhet i ärendet. SKL försöker få fram mer bevis mot poliserna, och man kan räkna med att det kommer att väckas åtal!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Hur har det gått med detta?

Mediabevakningen svalnade efter några dagar, och sen har jag inte hört nåt mer.
"De två poliserna åtalas nu för ofredande, egenmäktigt förfarande och olaga tvång alternativt tjänstefel."

Man kan tycka att tjänstefel inte borde vara en alternativ åtalspunkt, utan en av flera. Men det finns kanske en juridisk förklaring till det.
Poliserna motanmälde sitt offer, men han har inte delgivits misstanke om brott. Om det betyder att han inte heller kommer att bli det framgår inte.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Man kan tycka att tjänstefel inte borde vara en alternativ åtalspunkt, utan en av flera. Men det finns kanske en juridisk förklaring till det.
Ja, det gör det. Brottsbalkens bestämmelser om tjänstefel ska bara tillämpas för handlingar som inte kan straffas enligt andra bestämmelse.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hörde precis på radion att de aktuella poliserna får behålla jobbet även om de fälls. Beslutet togs med viss tvekan.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Poliserna är till och med förevigade i Designa ditt eget Acesskort

"Munntorr" heter bidraget och har seglat upp på en bra topplacering (5:e plats). Kul :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Poliserna är till och med förevigade i Designa ditt eget Acesskort

"Munntorr" heter bidraget och har seglat upp på en bra topplacering (5:e plats). Kul :D
Längre ner på listan finns ett annat kort med mycket snarlikt utseende. "öh hörru!!!" heter det.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag tycker ändå det vittnar om stor portion humor och ironi. Särskilt när SL tillåter det. Synd att inte alla uppskattar det.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Jag tycker ändå det vittnar om stor portion humor och ironi. Särskilt när SL tillåter det. Synd att inte alla uppskattar det.
Vänta nu... vad är det som vittnar om stor portion humor och ironi? Polisernas beteende, som diskuteras i den här tråden, eller kanske något annat, som diskuteras i någon annan tråd?
Skriv svar