Middags- och spårvagnsdiggarställe 56

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Middags- och spårvagnsdiggarställe 56

Inlägg av Olle »

Spårvägssällskapets Stockholmsavdelnings Resegrupp (SSSSRG) var på utflykt häromveckan. Vi var på besök i den ryska enklaven Kaliningrad. Mer om det på en annan kanal. Här ska vi bara tala om att på Fredsboulevarden (Mira Prospekt) finns det en trevlig liten resturang med utomhusbalkong vid gatan där man kan sitta och titta på spårvagnarna på linje 1 och 3 samt trådbussar på linje 6, som i en strid ström passerar. Mitt emot ligger en fotbollsarena, och de har stora bokstäver lagda på tomten så att man på Google Map kan se var den ligger med önskvärd tydlighet. Kaliningrad är en billig stad att vistas i, och åtminstone på dagtid värd ett besök.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Re: Middags- och spårvagnsdiggarställe 56

Inlägg av BaardB »

Bra øl har de der ihvertfall :wink:
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: Middags- och spårvagnsdiggarställe 56

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Middags- och spårvagnsdiggarställe 56

Inlägg av Olle »

Johan Eriksson skrev:Olle skrev:
åtminstone på dagtid värd ett besök.
Hur är det på kvällen/natten då? -farligt?
Njaa, fast inte på det sätt du tänker dej. De har enormt dåliga trottoarer och gator i Kaliningrad. Många små och stora gropar. Dagvattenbrunnar utan brunnslock. Spårvägsspår som sticker upp en decimeter över asfalten. Trottoarkanter i olika nivåer mm mm. Typiskt gamla östeuropa om du förstår vad jag menar. I Almaty häromåret bröt jag ett lillfinger och slog sönder glasögonen när jag snubblade på en lite omotiverad kantsten på trottoaren i mörkret på kvällen. Men, som sagt, det är inte värre än i andra ryska metropoler.

När det gäller kriminaliteten så är det väl som vanligt att man inte ska vara på fel plats vid fel tillfälle, men det brukar ge sig när man väl är där. Att man blir antastad på hotellet av nattfjärilar såväl dörr- som telefonledes på nätterna förbryllar mej alltid i dessa länder, men vakterna i foajén har nog inte så hög lön att de har råd att ha hög moral i den frågan. Jag tycker dock att hotellen borde vara mer om sig när det gäller ryktet. Men jag har inte blivit nämnvärt störd, det är bara att somna om efter att man vänligt men bestämt tackat nej till erbjudandena (jag förutsätter att en normalt tänkande man gör det).

:D lle.
:-)lle
Skriv svar