Slå ihop Baggeby och Bodal på Lidingöbanan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz

Slå ihop Baggeby och Bodal på Lidingöbanan!

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag tycker att Baggeby och Bodal borde slås ihop till en gemensam hållplats, ungefär mitt emellan de nuvarande, Idag ligger Baggeby-Bodal-Larsberg på cirka knappt 500 meters avstånd från varandra, efter en flyttning skulle avståndet "Nya hållplasen till Larsberg bli cirka 700 meter vilket är mer normalt vid nyanläggning av förorsbanor(Tvärbanan). Sammanslagningen av Centralvägen och Parkvägen tycker jag blev lyckad.

som främsta skäl ser jag tidsvinsten för tågen, och flertalet resenärer, samt den dåliga plattformslösningen i Baggeby där Tåget mot Gåshaga vid möte ugör en risk för resenärer som kliver ut bakom det stillastående tåget mot stockholm. (inte att rekommendera, men så gör en del...) En nybyggd hållplats ges lämpligen en likadan lösning som i Larsberg med gångväg mellan plattformarna, där tågen stannar före korsningen.

Den nya hållplatsen får omstgining till busshållplatsen vid baggeby torg, som flyttas ner mot viadukten över spåren.

Sedan är det bara Talludden och Gåshaga kvar att slå ihop...

Kom gärna med synpunkter!

HS
daniel_s

Re: Slå ihop Baggeby och Bodal på Lidingöbanan!

Inlägg av daniel_s »

Blir det inte rätt långt från de yttre delarna av resp. område till hållplatsen?
Henrik Schütz

Dom som får störst försämring får cirka 200 meter längre att gå, Fullt acceptabla gångsträckor, några får det närmare...

HS
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag kapar tråden lite med fler förbättringar på Lidingöbanan.

Gör om hela området kring Brevik så att man får en rejäl torgyta med en enkelriktad bilväg runt. Torgytan kan förses med platser för marknadsstånd, parkbänkar, en liten fontän samt naturligtvis spårvägen. Mötesspåret dras ut en rejäl bit både mot Högberga och Käppala och mellan växlarna är det siktkörning utan signalreglering som gäller.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag tycker absolut att det är en bra idé att slå ihop Baggeby och Bodal. Det känns ganska ha omotiverat att ha tre stationer så nära varandra, då är det bättre med två! Var tycker ni att man ska lägga den då? Precis som i Larsberg, öster om vägbron över spåren för att skapa ett smidigt byte mellan buss och tåg?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Med tanke på avstånden till Torsvik och Larsberg så är det väl mer motiverat att bara lägga ner Bodal utan att flytta Baggeby?

Vad gäller säkerheten vid Baggeby så finns det väl inga hinder att göra om hållplatsen så att den faktiskt passar till högertrafik... borde inte högertrafikkommisionen pröjsat det, eller körde Lidingöbanan högertrafik redan före "dagen H"?

För övrigt ligger Baggeby mer eller mindre i en kurva, vilket torde vara bästa läget för att nå så många resenärer som möjligt inom ett givet gångavstånd. ("Ytterkurva" sett ur hur bebyggelsen ser ut).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Vad gäller säkerheten vid Baggeby så finns det väl inga hinder att göra om hållplatsen så att den faktiskt passar till högertrafik... borde inte högertrafikkommisionen pröjsat det, eller körde Lidingöbanan högertrafik redan före "dagen H"?
Det här dubbelspåret har haft högertrafik hela tiden (sedan 1947), så det är inte ändrat. Däremot är Baggeby ombyggd en gång sedan dess; plattformen för tåg mot Gåshaga har en gång legat mellan spåren.
M_M skrev:För övrigt ligger Baggeby mer eller mindre i en kurva, vilket torde vara bästa läget för att nå så många resenärer som möjligt inom ett givet gångavstånd. ("Ytterkurva" sett ur hur bebyggelsen ser ut).
Ytterkurvan mot Ropsten är dock inte bästa läget ur säkerhetssynpunkt, det vore bättre om plattformen låg på rakspår eller i innerkurva. Om man flyttar hållplatsen till öster om viadukten kan man göra en bättre lösning, så på den punkten gillar jag Henriks förslag!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Vad gäller säkerheten vid Baggeby så finns det väl inga hinder att göra om hållplatsen så att den faktiskt passar till högertrafik... borde inte högertrafikkommisionen pröjsat det, eller körde Lidingöbanan högertrafik redan före "dagen H"?
Det här dubbelspåret har haft högertrafik hela tiden (sedan 1947), så det är inte ändrat. Däremot är Baggeby ombyggd en gång sedan dess; plattformen för tåg mot Gåshaga har en gång legat mellan spåren.
Aha! Alltså "borde" Lidingöbanan/SL ha tillfälligt bytt till vänstertrafik en mycket kort tid (till exempel definera att man har vänstertrafik på all trafikfri tid...) för att ha fått högertrafikkommisionen att pröjsa ombyggnad :cheesygrin: :mrgreen:
daniel_s skrev:
M_M skrev:För övrigt ligger Baggeby mer eller mindre i en kurva, vilket torde vara bästa läget för att nå så många resenärer som möjligt inom ett givet gångavstånd. ("Ytterkurva" sett ur hur bebyggelsen ser ut).
Ytterkurvan mot Ropsten är dock inte bästa läget ur säkerhetssynpunkt, det vore bättre om plattformen låg på rakspår eller i innerkurva. Om man flyttar hållplatsen till öster om viadukten kan man göra en bättre lösning, så på den punkten gillar jag Henriks förslag!
Visst. Å andra sidan är väl risken att de i sydöstra Herserud tar bilen istället, och då har säkerheten (och miljön) gått back...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Visst. Å andra sidan är väl risken att de i sydöstra Herserud tar bilen istället, och då har säkerheten (och miljön) gått back...
Den risken har jag redan kommenterat i mitt första inlägg i tråden, sen kan man ju alltid ta en titt på Eniros flygbild och gissa vilket färdmedel som dominerar i det området just nu...
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

M_M skrev:
Aha! Alltså "borde" Lidingöbanan/SL ha tillfälligt bytt till vänstertrafik en mycket kort tid (till exempel definera att man har vänstertrafik på all trafikfri tid...) för att ha fått högertrafikkommisionen att pröjsa ombyggnad
Högertrafikkommissionen hade nog inte "pröjsat" någon sådan ombyggnad ändå. Lidingöbanan var då (och långt fram i tiden) klassad som järnväg, så HTK hade inte bidragit, lika lite som om SJ hade fått för sig att lägga om.
Utacka

Inlägg av Utacka »

Jag tycker inte att slå ihop baggeby och bodal är särkilt viktigt, man vinner nästan inget på det rent tidsmässigt (om man avgår i tid från ropsten norrut respektive aga söderut) med dagens tidtabell. Det är viktigare att slå ihop Talluden och Gåshaga, det är där man tjänar in tid. I rusningstid så är man oftast i tid i aga norrut men förseningarna blir när man får vänta på tågmöte i skr och bvi och är det ingen avstigande/påstigande talluden/gåshaga så är man nästan i tid igen.
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Hmm, Bodal har ganska många äldre så en flytt västerut mot viadukten ger en försämring för ganska många. Samtidigt så är inte Baggebys utformning optimal ur säkerhetssynpunkt. Så på sikt kan det nog vara ett bra förslag men jag tror precis som en del av er föreslår att en ihopslagning av Gåshaga och Talludden skulle ge en större vinst primärt, gärna i kombination med dubbelspår fram till Käppala. Här finns både plats och liten risk för buller.

På samma sätt tror jag att det är möjligt att bygga dubbelspår på sträckorna Kottla - Högberga och Högberga - Brevik vilket skulle kunna öka kapaciteten runt de kritiska mötesstationerna Skärsätra och Brevik. Däremot tror jag inte att det är möjligt av utrymmes och bullerskäl att bygga dubbelspår mellan Skärsätra och Kottla samt mellan Brevik och bron över Katrinelundsvägen. Å andra sidan vill ju Paul Pot få in sin motorled på utrymmet mellan Skärsätra och Kottla med skolor och villor så det går säkert alldeles utmärkt... :roll: :roll: :roll:

Och att bygga dubbelspår mellan Skärsätra och AGA vore ju också önskvärt men där hävdar jag, tyvärr, att det är för trångt för att ett dubbelspår ska kunna samsas med en förbättrad bilväg. Dels av utrymmesskäl, dels av bullerskäl och dels för att det finns ett flertal utfarter på lokalgatan bredvid.

Slutligen så tycker jag att det är vansinne att man inte bygger planskild korsning i AGA för Dalenum utan man ska spränga in en stor rondell med bommar där det är som minst utrymme vid 'gula tornet'.
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Henrik Schütz

Lidingö stad vill nu att Lidingöbanan läggs om via lidingö centrum i framtiden, Stationen i Baggeby försvinner då helt i sitt nuvarande läge, Sett i det perspektivet kan en sammanslagning ge en bättre lösning för baggebyborna.

HS
Traesk

Inlägg av Traesk »

Henrik Schütz skrev:Lidingö stad vill nu att Lidingöbanan läggs om via lidingö centrum i framtiden, Stationen i Baggeby försvinner då helt i sitt nuvarande läge, Sett i det perspektivet kan en sammanslagning ge en bättre lösning för baggebyborna.

HS
Kan man läsa någonstans hur denna lösning skulle kunna se ut?
Henrik Schütz

Det hela är mest på idestadiet.

En enkel karta: http://www.lidingo.se/download/18.351d0 ... webben.pdf

Lite att läsa: (sid 27) http://www.lidingo.se/download/18.351d0 ... an+web.pdf

HS
TKO

Inlägg av TKO »

Henrik Schütz skrev:Det hela är mest på idestadiet.

HS
Jag har väldigt små kunskaper om Lidingöbornas resvanor, men jag undrar ändå om detta är så vettigt...
Ett antal linjer matar enbart till Lidingö centrum och andra linjer har ändhållplats i Ropsten och/eller andra målpunkter i regionen.
Lidingö centrum har utvecklats till en viktig lokal bytespunkt med omstigning till den omlagda Lidingöbanan. Bytespunkten är attraktiv eftersom sammankopplingen av Lidingöbanan med Spårväg City och den nya stombussen från norra ön erbjuder direktresor till Stockholms centrala delar.
(Ur remissutgåvan av Översiktsplanen, sidan 27)

Jag tror att väldigt många av dom som reser kollektiv på Lidingö är på väg in till Stockholm. Är det meningen att dessa resor i fortsättningen skall ske med spårvagn eller stombuss istället för som idag med byte till tunnelbana vid Ropsten? Har någon räknat på restiderna?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Henrik Schütz

Jag tycker också det verkar konstigt, kanske är det servicelinjer som de menar. Det finns knappast plats för någon större bussterminal i Lidingö centrum i Vart fall.

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
Henrik Schütz skrev:Det hela är mest på idestadiet.

HS
Jag har väldigt små kunskaper om Lidingöbornas resvanor,
Välkommen i klubben!
TKO skrev: men jag undrar ändå om detta är så vettigt...
Jag säger pass på det ett tag till...
TKO skrev:
Ett antal linjer matar enbart till Lidingö centrum och andra linjer har ändhållplats i Ropsten och/eller andra målpunkter i regionen.
Lidingö centrum har utvecklats till en viktig lokal bytespunkt med omstigning till den omlagda Lidingöbanan. Bytespunkten är attraktiv eftersom sammankopplingen av Lidingöbanan med Spårväg City och den nya stombussen från norra ön erbjuder direktresor till Stockholms centrala delar.
(Ur remissutgåvan av Översiktsplanen, sidan 27)

Jag tror att väldigt många av dom som reser kollektiv på Lidingö är på väg in till Stockholm. Är det meningen att dessa resor i fortsättningen skall ske med spårvagn eller stombuss istället för som idag med byte till tunnelbana vid Ropsten? Har någon räknat på restiderna?
Jag har ett extremt vagt minne av att det pratats om fem minuter längre faktiskt körtid Ropsten - Centralen med spårväg jämfört med tunnelbana. (Kan det stämma?).

Det tar vad jag minns rätt lång tid att byta vid Ropsten, dels tar det en icke försumbar tid att gå mellan tunneltåg och buss eller spårvagn, och dels så har fordonen rätt lång ställtid. Vad gäller Lidingöbanan v.s. tunnelbanan så har man väl så fantastiskt att tunnelbanan har 10min-trafik medan Lidingöbanan har kvartstrafik. Om byte sker vid "fel" koppling, alltså ett av de byten som har fem minuter längre bytestid p.g.a. icke-passande turtäthet, så är det väl inte orimligt att det går snabbare att åka spårvagn hela vägen.

(Min personliga åsikt är att man borde överväga att konvertera tunnelbanegrenen Östermalms Torg - Ropsten till spårväg, eftersom det ändå varken finns pengar eller konkreta planer på att bygga vidare på tunnelbanan, det redan finns spårväg på Lidingö som skulle må bra av att dras till Lidingö Centrum vilket i sin tur passar höjden på tunnelbanespåren rätt okej, och inom en snar framtid kommer det finnas innerstadspårväg i närheten av Östermalms Torg. Det jag inte vet något om är hur jobbigt/dyrt det skulle vara att bygga anslutande ramper vid Östermalms torg. Jag vet inte heller om spårvagnar (inkl kontaktledning) ryms i tunnelbaneprofilem. En sånhär ändring skulle dels medge högre turtäthet på båda grenarna, och dels innebära snabba resor med färre byten för de som bor i centrala och södra Lidingö).
Henrik Schütz skrev:Jag tycker också det verkar konstigt, kanske är det servicelinjer som de menar. Det finns knappast plats för någon större bussterminal i Lidingö centrum i Vart fall.
Dagens linjenät på Lidingö, som referens:
http://sl.se/ficktid/karta/vinter/Lidingo.pdf

Det verkar som om nio dagtidslinjer (och två nattlinjer) angör Lidingö Centrum idag. Hur mycket större plats behövs för att klara ett ökat resandeutbyte?

Att ha ställtid för vändande busslinjer är en helt annan fråga. Man kan lösa det på alla möjliga sätt, ett är att fortsätta köra som idag med byte mellan T-bana och buss, samt ställtid, vid Ropsten, fast man samtidigt erbjuder smidigaste bytet till spårvagn vid Lidingö Centrum. En annan lösning är att ta bort de flesta bussar till Ropsten och koppla linjer så att de passerar Lidingö Centrum, exempelvis skulle man kunna klippa dagens 205 och 206 och koppla dem till en linje som passerar Lidingö Centrum. (OBS, jag tog nu 205 och 206 som exempel från kartan, jag vet inte om just de två i praktiken lämpar sig för att kopplas. Man måste kolla på sånt som förseningsrisker, turtäthet/kapacitetskrav o.s.v. för de olika sträckningar innan man kopplar). En tredje lösning är att ha vändplats med ställtid någon stans i närheten av Lidingö Centrum, fast då kan man kanske lika gärna köra till Ropsten.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

M_M skrev:Jag vet inte heller om spårvagnar (inkl kontaktledning) ryms i tunnelbaneprofilem.
Erfarenheterna visar att det går att transportera A30 i tunnelbanan, men inte A32. Moderna spårvagnar är ju bredare än de var förr. Å andra sidan var det väl bara skyddsplankan till strömskenan som var ivägen, och ska man inte köra tunnelvagnar och spårvagnar på samma sträckning bortfaller ju det problemet.
Så jag säger; Jo, spårvagnar ryms i tunnelbanans tunnelprofil.
I övrigt tar jag inte ställning till förslaget.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar