Skadogörelse?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Andreas

Skadogörelse?

Inlägg av Andreas »

Hej alla kollektivtrafikentusiaster!

Jag har åkt kollektivt här i Gbg i snart 25 år till skola/jobb och har nästan alltid tyckt det fungerat bra. Tycker det är kul att spårvägen byggs ut istället för att läggas ner. Men något tynger mitt kollektivtrafikshjärta...

Jag har på senare år funderat mer och mer på att börja cykla/åka bil till jobbet. Inte pga försämrad pålitlighet. Inte heller pga sämre förbindelser.

Nej, det som nu får mig att tveka är all skadogörelse på våra bussar och spårvagnar. Vandalisering har ju förekommit i flera år, men på senare tid tycker jag problemen har eskalerat trots förhöjda insatser med bl.a videoövervakning. När en ny buss eller spårvagn sätts in tar det ju inte många veckor innan den ser helt förstörd ut med sönderskurna säten, kl-tt-r, repade fönsterrutor, stulen nödutrustning etc.

Min fråga som jag vill ställa är följande: hur tycker du att man ska göra för att få bukt med (eller iaf reducera) skadogörelsen i vår kollektivtrafik? Videoövervakningen har ju som bekant haft en mycket begränsad effekt. Det är förstås ingen lätt fråga att svara på, men kanske att någon av er har en idé...

/Andreas
Mr. Burns

Re: Skadogörelse?

Inlägg av Mr. Burns »

Det är klart jag är lite insnöad på mina linjer men jag måste säga att situationen har blivit oerhört mycket bättre sedan kameraövervakningen. kl-tt-r på stolsryggarna verkar dock vara svårt att få bukt med och utsidorna är för tillfället åter populära bland sabbarna.
tutf 1,2,3

Inlägg av tutf 1,2,3 »

Med risk för att bli förföljd...

Det krävs flera saker.
Bland annat kännbara straff. 10.000 i böter vid rökning på bussar/t-bana/spårvagn/stationer. Inga förmildrande omständigheter. Om beloppet inte kan betalas går ärendet till kronofogden. Plus att personen hamnar i ett register så det blir omöjligt att få kredit etc.
Vid skadegörelse skall straffet vara i nivå med brottet. Tex, repa en ruta med ett föremål. 50.000 i böter, skriva sitt namn på sidan av ett fordon, 200.000 i böter. Slänga ett föremål mot fordon i uppsåt att skada, fängelse i 10 år. Om tillräckligt många åker fast så kommer "de som gör det för att det är häftigt" att sluta. Många vill inte åka fast. Hamna i klammer med rättvisan.
Personalen skall känna och veta att de har ledningen bakom sig i urkesutövningen. Som det nu har varit de senaste åren, så delas det ut många reprimander felaktigt på grund av någon anledning som ledningen fått om bakfoten.

Fler väktare/ordningsvakter som har större befogenheter.

En lösning som SL hade på 80 talet var att få tag i vandalen och helt enkelt sätta en skurborste i handen på vederbörande. Detta gillades inte av högre instanser. Men resultat uppnåddes. Finns ingen som vill ta bort föroreningar gratis.

Krafttag och beslutsamhet. Två saker som vi tyvärr inte kommer att få se inom kollektivtrafiken.

Nu kommer folk att kalla mig både det ena och det andra.

Men detta baserar sig på en bok. Hela samhället speglas i boken "Flugornas herre" ett samhälle utan någon som tar på sig rollen som ordningsman fungerar inte. Ett väldigt enkelt exempel. Metro tidningarna. En gratis tidning till alla! Finns på utvalda platser på morgonen. Alla får ta en tidning. Om alla nu tog en tidning och använde sunt förnuft, läser tidningen lägger tillbaka den eller lägger den i återvinningen. Men nu är det inte så enkelt. En del tidningar hamnar rätt. Det finns dock fortfarande ett stort antal som hamnar på peronger, gator, säten, rivs sönder, eldas upp, kastas på spåren. (som kan fastna i strömskenor och orsaka bränder) etc. Detta tänker inte herr Svensson när han lägger sin lästa tidning på sätet. Han vet att någon annan tar hand om tidningen. Men ofta är det inte så.
Den generella tanken är enkelt "om jag inte bryr mig så gör någon annan det". Sabotage, "om jag skriver mitt namn här så gör det inget, den är ju inte min..." är ett annan sätt att tänka på. Kollektivtrafiken är ju inte privat egendom.

Problemet är av en mycket svårbotlig art.
Tyvärr!
SJSven

Inlägg av SJSven »

Bland annat kännbara straff. 10.000 i böter vid rökning på bussar/t-bana/spårvagn/stationer. Inga förmildrande omständigheter. Om beloppet inte kan betalas går ärendet till kronofogden. Plus att personen hamnar i ett register så det blir omöjligt att få kredit etc.
Slutade läsa ungefär där. Man kan ju inte komma med vilka fantasisummor som helst. Vist kanske du skulle bli glad men så fungerar det inte i praktiken. Man kan inte ge någon 10000 i böter pga. rökning.
Isf. får det väl vara pga. passivrökning och därigenom försök till dråp :? eller medvetet skada annans hällsa(kanske kan vi låna lite från lagen om överföringsbara sjukdomar som aids) och sedan ett skadestånd på det :shock: Då kanske du skulle komma upp i 9500 (+500 till brottsofferfonden).

Såg även någonting om 50 000(ruta?) och 200 000(kladd?), orimligt. :lol:

I sthlm har vi väktare och värdar. Men iof. har vi fortfarande problem.
Vem är snabbast underjord? SL the place to be..
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

tutf 1,2,3 skrev:Det krävs flera saker.
På vilket sätt skulle du lyckas få en hemlös alkoholiserad tjuvåkare som redan finns i kronofogdens register över betalningsanmärkningar att "känna på" ett straff om 10.000 kr?

Det är nämligen de som oftast röker på spårvagnen.
tutf 1,2,3 skrev: Vid skadegörelse skall straffet vara i nivå med brottet. Tex, repa en ruta med ett föremål. 50.000 i böter, skriva sitt namn på sidan av ett fordon, 200.000 i böter. Slänga ett föremål mot fordon i uppsåt att skada, fängelse i 10 år. Om tillräckligt många åker fast så kommer "de som gör det för att det är häftigt" att sluta. Många vill inte åka fast. Hamna i klammer med rättvisan.
En person som idkar skadegörelse skall ersätta förstörd materiel. I Den mån det blir rimligt, det finns mycket få personer som kan ersätta en hellack på en spårvagn.

Utöver detta bör personen i fråga få samhällstjänst i någon sanitetsbefattning - allra bäst om det rör sig om upprensning efter sig själv eller gelikar. Det är det ända kännbara straffet.
tutf 1,2,3 skrev: Fler väktare/ordningsvakter som har större befogenheter.
Är inte en lösning. Fler poliser på gatan är det däremot, tillbaka med patrullerande konstaplar! Det gäller att synas.
tutf 1,2,3 skrev: En lösning som SL hade på 80 talet var att få tag i vandalen och helt enkelt sätta en skurborste i handen på vederbörande. Detta gillades inte av högre instanser. Men resultat uppnåddes. Finns ingen som vill ta bort föroreningar gratis.
Tanken är rätt men metoden är fel. Vi lever trotsallt i något vi vill kalla för rättssamhälle. Därmed är det en Domstol och inte en trafikhuvudman som skall döma ut samhällstjänst. Visst det finns nackdelar med detta då det är svårt med bevisföring, men det är nödvändigt.
tutf 1,2,3 skrev: Den generella tanken är enkelt "om jag inte bryr mig så gör någon annan det". Sabotage, "om jag skriver mitt namn här så gör det inget, den är ju inte min..." är ett annan sätt att tänka på. Kollektivtrafiken är ju inte privat egendom.

Problemet är av en mycket svårbotlig art.
Tyvärr!
Fullt medhåll på det sista. Ibland blir man arg och önskar att någon kunde bete sig lika dant mot de som idkar skadegörelse och ge sig på deras saker. Lite kl-tt-r på kl-ttr- egna sovrumsväggar! Men sen å andra sidan så lugnar man snart ned sig och konstaterar att man nog måste hålla sig till rättssamhällets grundprinciper.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

tutf1,2,3:
Åk till Sinagpor så har du ditt idealsamhälle. Vidriga straff och knappt demokrati.

Suck..
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Jag ser inga problem med att personer som idkar skadegörelse ska betala vad det kostar att återställa. Kostar en repad ruta 50tkr så ska de få ett skadeståndskrav på 50tkr också. Kostar kl-tt-r av en tubvagn 200tkr så ska de få ett så stort skadeståndskrav också.

Finns inget problem alls i det. Jag tror dessutom att lagen tillåter det. Det blir dock inte ett brottsmål, utan ett civilrättsligt mål.
Generalsnus

Inlägg av Generalsnus »

MartinW skrev: Finns inget problem alls i det. Jag tror dessutom att lagen tillåter det. Det blir dock inte ett brottsmål, utan ett civilrättsligt mål.
Normalt handläggs skadestånd i samband med brott (enskilt anspråk) i brottmålet. I sällsynta fall handläggs det istället som ett separat tvistemål. (Rättegångsbalken 22 kap 1 § och 5 §)
Daniel

Inlägg av Daniel »

SJSven skrev:Slutade läsa ungefär där. Man kan ju inte komma med vilka fantasisummor som helst. Vist kanske du skulle bli glad men så fungerar det inte i praktiken. Man kan inte ge någon 10000 i böter pga. rökning.
I London är rökning ombord på kollektivtrafikfordon belagt med böter om £1000 (~13000:- ), om det inte ändrats på senaste år förstås. Därmed inte sagt att jag håller med om att 10.000:- i böter är en bra lösning.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MartinW skrev:Jag ser inga problem med att personer som idkar skadegörelse ska betala vad det kostar att återställa. Kostar en repad ruta 50tkr så ska de få ett skadeståndskrav på 50tkr också. Kostar kl-tt-r av en tubvagn 200tkr så ska de få ett så stort skadeståndskrav också.
Det hade ju funkat om de som ställer till med skadegöresen är välbeställda. Så är oftast inte fallet vilket leder till att samhället trots allt får betala kakan. Därför är det mycket bättre om de istället får, ursäkta uttrycket, slava av det.

/T
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

TonyM skrev:
MartinW skrev:Jag ser inga problem med att personer som idkar skadegörelse ska betala vad det kostar att återställa. Kostar en repad ruta 50tkr så ska de få ett skadeståndskrav på 50tkr också. Kostar kl-tt-r av en tubvagn 200tkr så ska de få ett så stort skadeståndskrav också.
Det hade ju funkat om de som ställer till med skadegöresen är välbeställda. Så är oftast inte fallet vilket leder till att samhället trots allt får betala kakan. Därför är det mycket bättre om de istället får, ursäkta uttrycket, slava av det.

/T
Jag sa aldrig att städslaveri var en dålig idé. Jag kan själv tycka att den är bra, men jag vet inte om gällande lagstiftning tillåter det. Däremot tillåter den skadeståndskrav som individen blir lidande av hela livet om han inte kan betala.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Daniel F skrev:
SJSven skrev:Slutade läsa ungefär där. Man kan ju inte komma med vilka fantasisummor som helst. Vist kanske du skulle bli glad men så fungerar det inte i praktiken. Man kan inte ge någon 10000 i böter pga. rökning.
I London är rökning ombord på kollektivtrafikfordon belagt med böter om £1000 (~13000:- ), om det inte ändrats på senaste år förstås. Därmed inte sagt att jag håller med om att 10.000:- i böter är en bra lösning.
Rökning är belagd med böter på UPP till £1000. Men visst, det håller folk från att röka på bussarna...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MartinW skrev: Jag sa aldrig att städslaveri var en dålig idé. Jag kan själv tycka att den är bra, men jag vet inte om gällande lagstiftning tillåter det. Däremot tillåter den skadeståndskrav som individen blir lidande av hela livet om han inte kan betala.
Jodå det är tillåtet, kallas för "Samhällstjänst"

/T
Gäst

Inlägg av Gäst »

Intressanta åsikter.

Vi tar Ulf först.
Åk till Sinagpor så har du ditt idealsamhälle. Vidriga straff och knappt demokrati.
Suck..
Gärna, bjuder du på biljetten då?
Men är inte Sinagpor en stad? Är det bara staden som har de reglerna? Nåja, där är spottning på gatan förbjudet. Det är helt och rent. Men du nämner "knappt demokrati" det är det väl ändå inte här heller? Men nu talar vi om kollektivtrafik och dess problem och lösningar. Har invandrar kolegor som kör tunnelbana som vill ha hit polisen från turkiet. De är aningens "vidrigare" än de du tänker på. Så att det är nog inte bara jag som vill ha ett idealsamhälle.

SJSven skrev.
Slutade läsa ungefär där. Man kan ju inte komma med vilka fantasisummor som helst. Vist kanske du skulle bli glad men så fungerar det inte i praktiken. Man kan inte ge någon 10000 i böter pga. rökning.

Som andra skriver det existerar redan i London. Det fungerar, avskräckande böter. Om du röker och åker fast då kostar det dig 10000 i böter. Är den cigaretten så viktig? Sedan så detta med rutor och vagnar. Priset för att installera en ruta i böter, priset för en omlackning av en vagn i böter. Frågan som personer som vill göra saker ska ställa sig ska vara. "är det värt att göra detta OM jag åker dit på det".
I London är det dessutom 50£ böter på att dra i nödbromsen utan anledning. 100£ för att inte ta upp efter hunden på gatorna. Bland annat.

TonyM
På vilket sätt skulle du lyckas få en hemlös alkoholiserad tjuvåkare som redan finns i kronofogdens register över betalningsanmärkningar att "känna på" ett straff om 10.000 kr?

Det är nämligen de som oftast röker på spårvagnen
.

Det är sant att det oftast är de hemlösa som röker på vagnarna. Men de hemlösa röker inte för att vara obstinata, de skär inte heller sönder sätena för att ha roligt. Sammhället skall hjälpa dessa personer som har det svårt. Men det är ju en följd av nedskärningar i den sociala sektorn. Om de hemlösa hade någonstans att ta vägen så skulle de inte sitta på vagnen till Agnered och röka. Men det som jag åsyftade i mitt inlägg var de som saboterar/förstör/vandaliserar för att att de vill just det. En som röker nöjer sig oftast med en vänlig tillrättavisning.

Efter detta så började det talas om vad man kan göra, lagligen får göra, moraliskt göra... Frågan som Andreas ställde var ju:
Min fråga som jag vill ställa är följande: hur tycker du att man ska göra för att få bukt med (eller iaf reducera) skadogörelsen i vår kollektivtrafik? Videoövervakningen har ju som bekant haft en mycket begränsad effekt. Det är förstås ingen lätt fråga att svara på, men kanske att någon av er har en idé...
Svaret är enkelt, mer övervakning, kännbara straff. Folk (läs de som är ute efter att förstöra/vandalisera/sabotera med flit) ska fråga sig om det är värt besväret att gåra åverkan. Mot antingen matriel eller personal.

Herr Svensson på väg till eller från jobbet har inget att dölja, han tänker inte spraya ner vagnen med sitt namn. Så han behöver inte känna sig rädd för att åka fast.

Men Ulf_ var inte orolig, jag kommer aldrig få igenom mina önskemål om ett tryggt, helt och rent samhälle.
Men du kan ju alltid bli av med mig genom att fixa mig ett jobb och bostad i Sinagpor. :wink:
phantasma
Kontakt:

Inlägg av phantasma »

Även om det inte tillför något till diskussionen måste jag bara säga att Singapore faktiskt är ett land och inte bara en stad. Så det så... :D
Koleriska biljettkontrollanter är det roligaste som finns
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Hårda straff har aldrig löst några problem. Att se till att befintliga lagar och regler efterlevs torde däremot vara ett stort steg på vägen.

Min käpphäst i sammanhanget är att lägga ned försvaret (Sveriges största slutna verkstad) och lägga pengarna (ca 50 miljarder/år) på ett fungerande rättsväsende.

Anders
nb

Inlägg av nb »

Kännbara straff är strunt samma för ett brott där kanske bara någon procent anmäls (om ens det) och kanske bara någon promille av anmälningarna leder någon vart. (Jag vet inte om det är så illa, men jag skulle inte bli förvånad).

Såsom tämligen frekvent drabbad och med förmodligen flera 100 ideella arbetstimmar för att få bort kl-tt-r från museivagnar är jag fullständigt nöjd om jag bara får ersättning för _alla_ kostnader, dvs inte bara saneringen så att det ser hjälpligt bättre ut, utan omlackning så att det blir i precis samma skick som innan samt ersättning för den tid det kostar mig och andra att adminsitrera det hela.

Dessa kostnader får gärna arbetas av och behöver inte betalas i form av pengar, något som också är synnerligen lämpligt för någon som inte har 50 000 - 100 000 i fickan för att lacka om en teakvagn.

Något straff ser jag ingen mening med i detta fall, att återställa är fullt tillräckligt och ger förmodligen en betydligt bättre insikt om vad man egentligen ställt till med.
Fördelen är också att dessa slipper buntas ihop med andra kriminella och bli kriminella på riktigt. Kanske stannar det vid ett tillfälle och därefter vidtar ett normalt liv.

Problemet är att skadegörelse måste prioriteras högre och att man måste dra nytta av att syftet med kl-tt-r är att synas - alla förövare lämnar ett unikt märke och fotograferar oftast sitt verk. Genom detta är det inga problem (borde det inte vara) att knyta någon till brottet, även om personen inte tas på bar gärning.

Fängelsestraff för kl-tt-r kostar oss bara ännu mer pengar och genererar möjligtvis än fler kriminella men löser inga problem i detta fall.

/NB
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Nä, lägga ned försvaret, det tror jag inte på. Inte än, iallafall. I dagens läge måste vi kunna försvara oss mot den som attackerar. Däremot tror jag på att spara in på försvaret. Det bör effektiviseras och inte leva kvar med gamla efterkrigstankar som uppkom precis efter andra världskriget. Där kan man säkert göra mycket och spara pengar som följd.

Ett nedlagt försvar innebär också att vi måste förlita oss på EU betydligt mer och att våra kära kompisar i väst (USA) får större befogenheter att gripa in vid eventuellt krig. Nä, lite måste vi kunna sätta emot själva. Nu är vi kanske inte i stort hot, men när omvärlden hör att Sweden lägger ned sitt försvar kan man ju undra...

För att stävja kl-tt-r tror jag ungdomsaktiviteter är ett steg i rätt riktning det Man bör även i skolan och i samhället i övrigt upplysa mer om hur samhället fungerar, och vad ett samhälle egentligen är. Då kanske var och en börjar ta ett lite större ansvar för det en gör. Vad vet jag?

För de som fortfarande inte kan sköta sig är det självklart att de ska stå för kostnaden att återställa det de vandaliserat. Och som sagt blir hela kalaset rätt dyrt. Även om målarna kanske bara tar ett par tusenlappar så är det många fler i kedjan som ska ha betalt.
PerGH

Inlägg av PerGH »

TonyM skrev:
MartinW skrev: Jag sa aldrig att städslaveri var en dålig idé. Jag kan själv tycka att den är bra, men jag vet inte om gällande lagstiftning tillåter det. Däremot tillåter den skadeståndskrav som individen blir lidande av hela livet om han inte kan betala.
Jodå det är tillåtet, kallas för "Samhällstjänst"

/T
Nej samhällstjänst innebär att den dömde åläggs att i frivårdens regi utföra någon samhällsnyttig syssla t.ex. hjälpa till i en ideell förening. Det finns en möjlighet att ålägga den som döms till villkorlig dom att avhjälpa uppkommen skada men den används mycket sällan. Samhällstjänst är däremot en mycket populär påföljd t.ex. vid grovt rattfylleri då villkorlig dom och 40-50 timmars samhällstjänst anses svara mot den månads fängelse som utgör standardpåföljd för en grov rattfylla.
Gäst

Inlägg av Gäst »

phantasma skrev:Även om det inte tillför något till diskussionen måste jag bara säga att Singapore faktiskt är ett land och inte bara en stad. Så det så... :D
Tackar för det! Mindes fel.... :oops:
Skriv svar