Ny iTid röst!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Ny iTid röst!?

Inlägg av olasand »

Senaste gångerna jag har åkt/kört M32 så har jag lagt märke till att iTid haft en ny röst som jag tror är syntetisk. Den låter som en korsning mellan medelålders kvinna och en tonårskille i målbrottet (dvs. ganska hemskt till och från!)

Är det någon som vet mer om denna nya röst? Är den bara på prov eller skall den ta över helt?
Är det en syntetisk röst eller rör det sig om en nyinspelning?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
Zawaq

Re: Ny iTid röst!?

Inlägg av Zawaq »

Den nya rösten var på alla de M31:or som jag åkte med idag.
Någon som vet varför man har en ny röst?
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Håller med, rösten låter märklig. Blev fundersam igår när det var olika röster på insidan och utsidan när jag prövade itid. För övrigt så är det nog det värsta jag hört på länge...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Nu har jag även kört pedalvagnar med den nya rösten, så det verkar ju som att alla skall få den. På insidan verkar den fungera hyfsat, men på utsidan är den kass. Hade med en blind man idag som kommenterade rösten.
Han tyckte inte alls att den var bra. Otydlig trots hög volym menade han.
Hoppas den blir bättre!
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

olasand skrev:Nu har jag även kört pedalvagnar med den nya rösten, så det verkar ju som att alla skall få den. På insidan verkar den fungera hyfsat, men på utsidan är den kass. Hade med en blind man idag som kommenterade rösten.
Han tyckte inte alls att den var bra. Otydlig trots hög volym menade han.
Hoppas den blir bättre!

den gamla var tydligare, dock lite stockholmsk över den...tycker Lasse Brandeby kunde tala in lite hållplatser ;)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
dalrok

Inlägg av dalrok »

Kan bara hålla med om att den nya rösten låter hemsk. Inte nog med att den är otydlig, som att ha lite för många Hubba Bubba i munnen, så är "melodin" i utropet katastrofal: "Stannar vid..............................Marklandsgatan". Det enda som verkar ha förbättrats är att man verkar fatta att man måste ha en betydligt högre volym än vad den förra rösten hade, ofta var det helt ohörbart, som att föraren sänkt ljudet med flit.

Kan inte låta bli att tänka på alla tusentals turister som kommer småflina åt göteborgarna och deras könslösa röst på spårvagnarna när de kommer hit till sommaren :)

Görs inga kvalitetstester på sådana här system innan de installeras i "produktionssytem"?
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Något jag tycker vore vara med, som finns i Stockholm, är exempelvis att den säger Linje 6 mot Länsmansgården via Nordstan, nu säger den ju inte mot tyvär och att den dessutom kunde säga ändhållplats hade varit ännu bättre.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jag har också hört en ny röst, den låter rätt underlig.

Vad var felet på förra rösten ("arga farbrorn" med lätt överstyrt ljud)? Hördes den "för bra"? Enda problemet med den var väl att den var så igenomträngande att den säkert var störande för vaneresenärer, men det hade man kanske kunnat lösa genom att sänka ljudnivån lite.
Användarens profilbild
LarryB

Inlägg av LarryB »

Snar drar jag igång en Facebook-grupp för att få Anna Mannheimers röst i högtalarna... Vårdad göteborgsdialekt när den är som bäst. :-)
/Lars B
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Synd att man inte kan välja på antingen kvinna eller mansröst, Lasse Brandeby eller Mannheimer hade varit grymt!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Tomas Von Brömssen, Anna Mannheimer verkar väl vara bra?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Ja varför inte. Fixar du det Grovsnus ;)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Är det här nån slags försöksverksamet för att i framtiden få automatiskt utrop av "allt av intresse", typ dels alla hållplatser inom hela Västtrafikområdet och dels automatiska utrop gällande trafikförändringar å sånt kanske?

*spekulerar*
danneh

Inlägg av danneh »

Ger lite liv i denna tråden... Jag stör mig så sjukt mycket på den! Min kompis gjorde en facebook-grupp om den också,
http://www.facebook.com/group.php?gid=127869310557905 gå gärna med!

Vem är det som har hand om "rösten" egentligen? Den finns ju på Veolias fordon också i stan, så är det Västtrafik eller GS som har hand om den?
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

danneh skrev:Vem är det som har hand om "rösten" egentligen? Den finns ju på Veolias fordon också i stan, så är det Västtrafik eller GS som har hand om den?
Det är i alla fall inte GS. Borde vara Västtrafik, iTiden är ju deras påfund vad jag vet!
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Itid ägs av Västtrafik, så det är Västtrafik som har hand om dem.
Användarens profilbild
Anti

Inlägg av Anti »

Om nu västtrafik har hand om rösterna varför har man då tre olika röster? En i Göteborg, en i Skövde och Trollhättan och en i Borås.
:wink:
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Anti skrev:Om nu västtrafik har hand om rösterna varför har man då tre olika röster? En i Göteborg, en i Skövde och Trollhättan och en i Borås.
Jag får det till fyra :D
Fast på vissa bussar i Göteborg är den gamla rösten kvar.
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Anti skrev:Om nu västtrafik har hand om rösterna varför har man då tre olika röster? En i Göteborg, en i Skövde och Trollhättan och en i Borås.
Man har varit kloka nog att försöka få till hyfsat lokala dialekter har jag läst. (Men kanske inte i Göteborg). Dessutom är det ju så, än så långe, att kommuner i Västra Götalandsregionen är delägare i Västtrafik. Kommunerna har alltså lite att säga till om, även om iTid-enheterna ägs av Västtrafik...
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

alex87 skrev:
Jag får det till fyra :D
Fast på vissa bussar i Göteborg är den gamla rösten kvar.
Skövde och Trollhättan har samma röst?
Skriv svar