Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"

Inlägg av Kantorn »

TonyM skrev:TP-centralen var fraktiskt väldigt bra, åtminstone för oss som gillar frågespel!
Kantorn skrev: Märkligt - liger City runt 30 m under stockholms innerstad?
Fniss! Annars kan man väl då kalla den för "Malmskillnadsgatan Under", det rimmar bra med "P-Centralen"...

//T
:D
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

djth skrev:Pendeltågsstationen i fråga ÄR centralen i pendeltågssystemet. Vilken annan central kan man tro att man kommit till? Och hur ska man få folk att kalla stationen för något annat än Centralen?
Tänk större! Uppsala C, Västerås C och Eskilstuna C är andra Centraler som har kommit för att stanna i Mälardalspendlarnas medvetande. Det finns ingenting som garanterar att pendeltågstunneln för evig tid kommer att användas av pendeltåg som håller sig inom nuvarande Stockholms län. Därutöver får det anses falla på sin egen orimlighet att kalla en station på det statliga järnvägsnätet för Centralen utan att ange i vilken stad den ligger.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Varför inte helt enkelt kalla stationen för Stockholm. I sin helhet. Då inrymmer man dessutom de flesta stationer på tunnelbanenätet :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

(jag må va tjatig...)

Låt allting i city bara heta Stockholm C (C som i Central)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:Tänk större! Uppsala C, Västerås C och Eskilstuna C är andra Centraler som har kommit för att stanna i Mälardalspendlarnas medvetande. Det finns ingenting som garanterar att pendeltågstunneln för evig tid kommer att användas av pendeltåg som håller sig inom nuvarande Stockholms län. Därutöver får det anses falla på sin egen orimlighet att kalla en station på det statliga järnvägsnätet för Centralen utan att ange i vilken stad den ligger.
Eftersom stationen kommer att ägas av Stockholms stad och Stockholms läns landsting så ser jag inget märkligt i att döpa den till enbart Centralen, där Stockholm är underförstått. Centralen är och kommer vara den centrala punkten i Stockholms pendeltågsnät.
edq

Inlägg av edq »

Det talas ju om SL-pendel till Uppsala redan från 2011, och även om det inte blir av finns planer på snabbpendeltåg o.dyl. till/från Uppsala och Västerås via Citybanan. Det blir väl aningens tokigt om man står på Centralen (den i Uppsala alltså) 2017 för att stiga på pendeltåget "till Centralen och Södertälje".
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Visst, "Centralen" är ett aningen generiskt namn. Är man i Uppsala säger man rimligen tåg mot Stockholm, men ju närmare Stockholm man kommer desto mer självklart blir det vad man talar om. Jag vågar påstå att 99% av personerna i Märsta som frågar efter ett tåg mot Centralen menar just Stockholms central och inte Uppsala central, även fast Uppsala ligger närmare. Nu tycker jag iof att enbart Centralen inte är helt optimalt namn på stationen, men min poäng är att man inte behöver låsa sig vid att kalla den med ett namn som börjar med Stockholm. Är man i Eskilstuna eller Västerås (eller Göteborg för den delen) så säger man helt enkelt Stockholm, utan att för den delen specificera stationsnamnet. Jämför t.ex. Grand Central i New York. Eller Cityterminalen i Stockholm...

Eftersom pendeltågsplattformarna kommer ligga precis under nuvarande T-Centralen så tycker jag att just T-Centralen är ett ypperligt namn. Det är dessutom ett unikt namn. Är man i Uppsala eller Västerås kommer man förmodligen fortsätta att säga Stockholm oavsett. Och vill man göra det tydligare i tidtabeller med mera kan man skriva Stockholm T-Centralen där det behövs. Men stationen kan heta T-Centralen, helt enkelt. Och ett bra skäl till det är att alla kommer att kalla den för just T-Centralen.
edq

Inlägg av edq »

Jag tror heller inte det är nån i Märsta som tänker på Uppsala om man säger "Centralen". Fast i Knivsta blir det nog lite mer delat...

För övrigt håller jag med om att T-Centralen nog är bäst för Citybanans station. Dels ligger den ju vid den existerande T-Centralen som är ett invant begrepp, dels tillräckligt långt från centralstationen för att man antagligen bör kalla den något annat.

Men: om stationen betjänar tåg som går utanför Storstockholm (vilket är troligare än motsatsen) kan man inte ens tveka om att namnet "Stockholm" måste med, det får alltså lov att heta "Stockholm T-Centralen" officiellt i tidtabeller, skyltar, anslagstavlor, biljetter m.m. Kanske förkortat "Stockholm T-C". Jag utgår här från min Uppsalahorisont - vi vill gärna veta om tågen hamnar vid Cst eller via Citybanan när det blir dags, det kommer alltså inte att vara så lyckat att annonsera tågen till bara "Stockholm". Men bara "T-Centralen" kommer förstås inte heller att funka eller tillåtas, det skulle ge associationer till att man är en ren satellit och förort.

(Sen hindrar detta förstås inte att stockholmare i dagligt tal givetvis kommer att säga "T-centralen", precis som man säger "Centralen", "Södra station" osv idag även om stationerna officiellt heter något annat.)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det finns bara en Centralstation i Sverige, det som även kallas Stockholms central. Stationssignaturen är Cst, alltså Centralstation. Göteborgs centralstations förkortas G, inte Gcst...

Nu duckar jag.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

bruse skrev:Det finns bara en Centralstation i Sverige, det som även kallas Stockholms central. Stationssignaturen är Cst, alltså Centralstation. Göteborgs centralstations förkortas G, inte Gcst...

Nu duckar jag.
Då laddar jag om :lol:

Nu blev jag pga detta tvungen att kolla upp hur det nu är med Cst, Sst, Nst och Öst. Efter lite källforskning framkommer följande:

Cst är en förkortning på Centralbangården Stockholm och motsvarande för de andra. Det finns ingen trafikplats (eller driftplats om vi ska vara korrekta) som heter eller någonsin har hetet Centralen, Centralstationen, Södra station etc. Att Transportstyrelsen, som ju beslutar om dessa ting, skulle godkänna en driftplats som skulle heta "Centralen" - shure, in your dreams :mrgreen:

Så, vilka namn skulle vi gissa kan gå igenom hos Transportstyrelsen (min egen gissning - inget annat)?
  • Stockholm Central - JA
  • Stockholm C - JA
  • Stockholm City - JA
  • Centralen - NEJ
  • Centralstationen - ICKE
  • T-Centralen - KNAPPAST
  • Klara - JA
  • Stockholm Klara - JA
  • J-Centralen - NÄ
  • Norrmalm - KANSKE
  • Stockholms undre - JO (kan nog gå :wink: )
  • City - ALDRIG
  • Sergels Torg - FÖRMODLIGEN
Fler alternativ?
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

B Thomas skrev:
bruse skrev:Det finns bara en Centralstation i Sverige, det som även kallas Stockholms central. Stationssignaturen är Cst, alltså Centralstation. Göteborgs centralstations förkortas G, inte Gcst...

Nu duckar jag.
Då laddar jag om :lol:

Nu blev jag pga detta tvungen att kolla upp hur det nu är med Cst, Sst, Nst och Öst. Efter lite källforskning framkommer följande:

Cst är en förkortning på Centralbangården Stockholm och motsvarande för de andra. Det finns ingen trafikplats (eller driftplats om vi ska vara korrekta) som heter eller någonsin har hetet Centralen, Centralstationen, Södra station etc. Att Transportstyrelsen, som ju beslutar om dessa ting, skulle godkänna en driftplats som skulle heta "Centralen" - shure, in your dreams :mrgreen:

Så, vilka namn skulle vi gissa kan gå igenom hos Transportstyrelsen (min egen gissning - inget annat)?
  • Stockholm Central - JA
  • Stockholm C - JA
  • Stockholm City - JA
  • Centralen - NEJ
  • Centralstationen - ICKE
  • T-Centralen - KNAPPAST
  • Klara - JA
  • Stockholm Klara - JA
  • J-Centralen - NÄ
  • Norrmalm - KANSKE
  • Stockholms undre - JO (kan nog gå :wink: )
  • City - ALDRIG
  • Sergels Torg - FÖRMODLIGEN
Fler alternativ?
Ja, du glömde:
  • P-Centralen (Pendeltågens Centralstation)
  • PT-Centralen alt P/T-Centralen (Pendeltågens och Tunnelbanans Centralstation)
  • TP-Centralen alt T/P-Centralen (Tunnelbanans och Pendeltågens Centralstation)
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Joakim Runnedal skrev: Ja, du glömde:
  • P-Centralen (Pendeltågens Centralstation)
  • PT-Centralen alt P/T-Centralen (Pendeltågens och Tunnelbanans Centralstation)
  • TP-Centralen alt T/P-Centralen (Tunnelbanans och Pendeltågens Centralstation)
Och ingen av dessa lär godkännas av Transportstyrelsen :wink:
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

B Thomas skrev:Så, vilka namn skulle vi gissa kan gå igenom hos Transportstyrelsen (min egen gissning - inget annat)?
Stockholm Central - JA
Stockholm C - JA
Stockholm City - JA
Centralen - NEJ
Centralstationen - ICKE
T-Centralen - KNAPPAST
Transportstyrelsen har ju redan godkänt namnet T-Centralen (tre gånger, dessutom), så det behöver vi knappast bekymra oss om 8) Även Centralstation och Centralstationen finns med på listan!
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

kildor skrev:
B Thomas skrev:Så, vilka namn skulle vi gissa kan gå igenom hos Transportstyrelsen (min egen gissning - inget annat)?
Stockholm Central - JA
Stockholm C - JA
Stockholm City - JA
Centralen - NEJ
Centralstationen - ICKE
T-Centralen - KNAPPAST
Transportstyrelsen har ju redan godkänt namnet T-Centralen (tre gånger, dessutom), så det behöver vi knappast bekymra oss om 8) Även Centralstation och Centralstationen finns med på listan!
På Banverkets järnvägsnät?

Det har jag svårt att tro på!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

B Thomas skrev:På Banverkets järnvägsnät?
Nej, naturligtvis inte.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

kildor skrev:
Nej, naturligtvis inte.
Och Citybanan, var finns den tror du????
Glöm Centralstationen på Citybanan, den ingår i ett nationellt järnvägsnät.
Läs rubriken på tråden please!
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

B Thomas skrev:
kildor skrev:
Nej, naturligtvis inte.
Och Citybanan, var finns den tror du????
Glöm Centralstationen på Citybanan, den ingår i ett nationellt järnvägsnät.
Läs rubriken på tråden please!
Det blir en smula löjligt när du (och jag) ska uttala oss om vilka namn som TS eventuellt skulle godkänna. Men med namn som Backe, Stolpen och Gula huset på BV:s nät så behöver vi nog inte tvivla på att även T-Centralen skulle godkännas.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Tro har med religion att göra, kan utövas var helst man behagar.

Transportstyrelsens uppgift är mer formell än något annat. Jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna ha några tillräckligt starka invändningar för att kunna påverka i slutändan.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

TonyM skrev:

Tro har med religion att göra, kan utövas var helst man behagar.

Transportstyrelsens uppgift är mer formell än något annat. Jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna ha några tillräckligt starka invändningar för att kunna påverka i slutändan.

//Tony
Om man råkar skriva "tro" eller "tänka mig" är väl ändå sak samma, det behöver man verkligen inte blåsa upp på det där sättet.
Vad känner du till om Transportsyrelsens inställning till namnsättning av driftplatser inom en och samma infrastrukturförvaltare?

Och detta är ett debattforum, ingen vetenskaplig utredningsplats. Jag har framfört en åsikt och du en annan.
kildor skrev:Det blir en smula löjligt när du (och jag) ska uttala oss om vilka namn som TS eventuellt skulle godkänna. Men med namn som Backe, Stolpen och Gula huset på BV:s nät så behöver vi nog inte tvivla på att även T-Centralen skulle godkännas.
Varför är det löjligt att ha en åsikt. Är det inte det ett debattforum är till för - åsikter. Har du ett problem med att man framför en åsikt? Ingen har tvingat dig att dela åsikten, men väl bett dig att hålla dig till saken - namngivning av en blivande driftplats på Banverkets järnvägsnät (Citybanan). Att du och andra inte sätter någon tilltro till min bedömning, det kan jag leva med 8)

Om ni nu vill tro på att namn som Centralen eller Centralstationen skulle kunna komma att godkännas av Transportstyrelsen, visst, fortsätt drömma, ni kommer aldrig att bli bönhörda :lol: Den sista meningen var en åsikt, inget annat, precis som det ni skriver är - åsikt, inget annat :mrgreen:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Råkade hitta protokoll från Skönhetsrådet (Rådet till skydd för Stockholms skönhet). Där har man haft åsikter om stationsnamnet! Läs §9 på sidan 4!

Ur protokollet:
"Beslöt rådet ställa sig bakom förslaget Stockholm Klara"

PS:
Här kan man hitta 2009 års protokoll!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar