Varför försvinner bra saker?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Per-Åke Sjögren
Kontakt:

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

För den som gärna blickar tillbaka, men med humor i ögonvrån, rekommenderar jag Joakim Lindengrens vansinnigt roliga superhjälteparodi Kapten Stofil. Serien kan läsas i tidningen Pondus, men finns också i egen serietidning samt i album. Det senaste albumet heter f.ö. "En man steg av spårvagnen" och stoltserar med en Göteborgsvagn (M28 el. M29) på omslaget.
Iklädd nylonskjorta, virkad slips, gabardinbyxor och slippers gör kaptenen en heroisk insats mot allsköns suspekta moderna företeelser!
Albumomslag
Kapten Stofils Hemsida
:D
/Per-Åke
Bobjörk

Utvikning ang. Lindengren

Inlägg av Bobjörk »

Det är ju rätt skönt med omslaget jag såg när han står framför ett framrusande X2000 med en tidtabell från 44 i handen....
Annars så pysslar ju Lindengren med mycket...
Han har ju målat ett gäng snygga omslag till Strebers/Dia Psalma
http://home.swipnet.se/~w-80499/diapsal ... g/elsa.jpg
http://home.swipnet.se/~w-80499/diapsal ... hundra.jpg
http://home.swipnet.se/~w-80499/diapsal ... g/sell.jpg
http://home.swipnet.se/~w-80499/streber ... ag/och.jpg

Min favorit:
http://home.swipnet.se/~w-80499/streber ... g/till.jpg
Tyvärr ser man inte hela. När man viker ut omslaget så blir det en atomsvamp ängeln ligger på..

Bara som en liten utvikning ang. Lindengren
Bantekniker
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Kingsthrone skrev:Jag är så ung än, så jag säger glassen smack - den riktiga med salta jordnätter och nån vit glassubstans som smakade ljuvligt. Den vill jag ha tillbaka :P
Vaniljglass, kolasås, salta jordnötter, marshmallow, doppat i mjölkchoklad - Smack!

Ja jävlar vad jag har blivit idiotförklarad genom åren för att jag påstått att den var en av de godaste glassarna GB har sålt.

Å andra sidan gillar jag eurodisco från 1994, rödhåriga brudar och Philemon Arthur & the Dung, så jag är nog inte helt tillräknelig.

Anders
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Anders Norén skrev: Å andra sidan gillar jag eurodisco från 1994, rödhåriga brudar och Philemon Arthur & the Dung, så jag är nog inte helt tillräknelig.

Anders
Brudar e väl inte helt fel, rödhåriga eller inte? :)

/Axel
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Anders Norén skrev:
Kingsthrone skrev:Jag är så ung än, så jag säger glassen smack - den riktiga med salta jordnätter och nån vit glassubstans som smakade ljuvligt. Den vill jag ha tillbaka :P
Vaniljglass, kolasås, salta jordnötter, marshmallow, doppat i mjölkchoklad - Smack!

Ja jävlar vad jag har blivit idiotförklarad genom åren för att jag påstått att den var en av de godaste glassarna GB har sålt.

Å andra sidan gillar jag eurodisco från 1994, rödhåriga brudar och Philemon Arthur & the Dung, så jag är nog inte helt tillräknelig.

Anders
Jaså, marshmallow var det i glassen .. tyckte väl det inte var riktig glass. :P Jott var det iallafall.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Axel skrev:Brudar e väl inte helt fel, rödhåriga eller inte? :)

/Axel
Tillhör de också kategorin "bra saker som försvunnit?" :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

bruse skrev:
Axel skrev:Brudar e väl inte helt fel, rödhåriga eller inte? :)

/Axel
Tillhör de också kategorin "bra saker som försvunnit?" :D
Nä, tack och lov inte, men det finns lite för få av dem.

Anders
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

En sak som jag saknar är det där hårda chokladöverdraget man kunde få på mjukglass förr i världen, strössel och annat bjäfs finns kvar och topping har tillkommit, men det där nästan magiska ögonblicket när expediten tar den nyuttryckta mjukglassen och doppar ned den i den flytande chokladen som därmed stelnar är borta.......

/T
Med reservation för tyckfel.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Plinget när man "plingar" på bussen! Varför har det tagits bort och ersatts av ett anonymt och dåligt hörbart "poo"? X-Trafiks sista bussar med pling gick någon gång under 1990-talets andra halva.

Anders
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Chokladdoppet lever!

Inlägg av Reimersholme71 »

TonyM skrev:En sak som jag saknar är det där hårda chokladöverdraget man kunde få på mjukglass förr i världen, strössel och annat bjäfs finns kvar och topping har tillkommit, men det där nästan magiska ögonblicket när expediten tar den nyuttryckta mjukglassen och doppar ned den i den flytande chokladen som därmed stelnar är borta.......

/T
Chokladdopp kan man fortfarande få på Halvars i Norrköping, där man för övrigt kan sitta och digga både spårvagnar och bussar och har gångavstånd till alla Norrköpings spårvägslinjer! :wink:

Martin
Användarens profilbild
2763

Re: Chokladdoppet lever!

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:
TonyM skrev:En sak som jag saknar är det där hårda chokladöverdraget man kunde få på mjukglass förr i världen, strössel och annat bjäfs finns kvar och topping har tillkommit, men det där nästan magiska ögonblicket när expediten tar den nyuttryckta mjukglassen och doppar ned den i den flytande chokladen som därmed stelnar är borta.......

/T
Chokladdopp kan man fortfarande få på Halvars i Norrköping, där man för övrigt kan sitta och digga både spårvagnar och bussar och har gångavstånd till alla Norrköpings spårvägslinjer! :wink:

Martin
Synd att man inte är i Norrköping så himskans ofta då.....

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Chokladdoppet lever!

Inlägg av Reimersholme71 »

TonyM skrev:
Reimersholme71 skrev:Chokladdopp kan man fortfarande få på Halvars i Norrköping, där man för övrigt kan sitta och digga både spårvagnar och bussar och har gångavstånd till alla Norrköpings spårvägslinjer! :wink:

Martin
Synd att man inte är i Norrköping så himskans ofta då.....

/T
Ja, och ännu syndare är att Halvars bara har öppet sommarhalvåret.

M
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Beppe Wolgers gonattstund med Sigrid på pottan, en klassiker.

Gammal dryck som fortfarande finns Trocadero, får leta upp en sådan snarast.

Ölburkarna var tunga och fulla med metall.
man kunde nog ha ihjäl någon med det burkarna, Pripps hade snyggast design då om man jämför med deras nuvarande burkar.
Axel
Kontakt:

Kluven tunga

Inlägg av Axel »

Grovsnus skrev:Beppe Wolgers gonattstund med Sigrid på pottan, en klassiker.

Gammal dryck som fortfarande finns Trocadero, får leta upp en sådan snarast.

Ölburkarna var tunga och fulla med metall.
man kunde nog ha ihjäl någon med det burkarna, Pripps hade snyggast design då om man jämför med deras nuvarande burkar.
Jo, Beppe saknar man ju, men trösten är att man på posten kan köpa Trocadero, nej det var ju i affären där man köper Trocadero man kan göra postärenden. Åtminstone gäller detta i den södraste av de tre ändstationerna på linje 58. Jag vet ingen annan linje i Västtrafiks område som har tre ändstationer, då brukar de göra en massa nya nummer istället. Inte bokstäver, som på den gamla goda tiden utan siffror.
Således blir linje 40s lilla utvikning i Kärra 41.
Liksom linje 50 var en variant av 51.
Linje 58 är som en orm, har kluven tunga; men hur blir det om ryktet talar sant? Om 58an kortas av och inte går genom centrum, bara mellan Bergsjön och Drottningtorget och mellan Marklandsgatan och Brottkärr och mellan Skintebo och Marklandsgatan. Eller kommer linje 56 och 82 i drift igen?

--
Axel
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

...Carito, bra svenska TV-serier (Någonstans i Sverige, Tre kärlekar, Hedebyborna, Hemsöborna...), Caol Ila 15 yrs, Tre Ess, Systemet på Hantverkargatan, Koppartrans, Top Hat (främst då glassen), ljudet av reaplan i närheten av nedlagda flygflottiljer, Thor Buss, Gullan Bornemark, dubbeldäckarna...

Men den illsöta GB-glassen Minty, konserverade köttbullar i sås från Tre Kök, radioaktiva körkort som sprack, det allt sämre badvattnet vid sommarstugan p g a spånskivefabriken som låg en mil uppströms samt den s k riktiga Posten på Fridemsgatan saknar jag inte!

mvh/ Jörgen G
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nä nu dj... Nu har de givit sig på Triumfglassen också. Sedan 1946 har Triumfglass varit ett signum för Göteborg. Det året startade tillverkningen i en liten lokal på Allmänna Vägen (bild finns en bit ner i den här tråden). Nu tycks Triumfglass ha blivit fusionerad med något som heter Diplomglass. Båda namnen står på skyltarna med de olika smakerna i alla fall. Skyltarna har fått ett nytt utseende som antagligen ska se flottare ut, men vad hjälper det. Smaken är ju totalt förändrad, ja närmast försvunnen. Förr var Cappucino en glass med tydlig smak av kaffe, men nu har den någon obestämd smak som är svår att placera. Inte heller kunde jag känna någon smak av nötter i den sort som kallas Hasselnöt. Nu är det slutköpt!
AGR
Kontakt:

Geografi

Inlägg av AGR »

bruse skrev:Systembolaget ska stängas här i Kärrtorp. Det är söderförorts enda bolag.
För oss utan bil finns närmaste inne i stan... ska man behöva ha bil för allt numera?
Varför ska du nödvändigvis åka till Skanstull för att gå på bolaget? Det finns ju ett bra system vid Gullmarsplan.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re: Geografi

Inlägg av TimK »

17AGR skrev:
bruse skrev:Systembolaget ska stängas här i Kärrtorp. Det är söderförorts enda bolag.
För oss utan bil finns närmaste inne i stan... ska man behöva ha bil för allt numera?
Varför ska du nödvändigvis åka till Skanstull för att gå på bolaget? Det finns ju ett bra system vid Gullmarsplan.
Jag som nykterist vet inte hur bra de är, men det finns system i Farsta Centrum och i Bandhagen enligt deras hemsida.

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

timk skrev:
17AGR skrev:
Jag som nykterist vet inte hur bra de är, men det finns system i Farsta Centrum och i Bandhagen enligt deras hemsida.

Mvh Tim
Å det är ju sååå smidigt att åka med SL dit! Måste in till Gullmarsplan å byta iallafall...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:
timk skrev:
17AGR skrev: Varför ska du nödvändigvis åka till Skanstull för att gå på bolaget? Det finns ju ett bra system vid Gullmarsplan.

Mvh Tim
Å det är ju sååå smidigt att åka med SL dit! Måste in till Gullmarsplan å byta iallafall...
Läs på vetja! ;-) Du kan åka buss Skarpnäck - Farsta. Jag vet dock inte hur det blir tidsmässigt jämfört med att åka in till GUP och byta, men om man planerar lite borde det gå fortare tror jag.

Dessutom var inte det hela poängen heller. Du skrev ju ovan att butiken i Kärrtorp var "söderförorts enda bolag" vilket inte stämmer.

Mvh Tim
Låst