Odd skrev:Snökaos...Vulkankaos..
Olika brancher har olika problem...
Där finns två skillnader. Snökaoset i trafiken är relativt snabbt övergående, och går till viss del att motverka. Vulkankaoset blir troligen mycket mer långvarigt, och är opåverkbart.
Nu verkar det som om media börjar försöka förbereda allmänheten på att stängt luftrum
kan komma att bli vanligt och ofta förekommande i stora delar av Europa (och angränsande områden) under en lång tid framöver! (Först skrev man om det som om det bara skulle vara några dagar och sen skulle det ta en kort tid för att få trafiken att gå normalt. Och därefter skulle allt vara som vanligt igen. Man skev det kanske inte rent ut, men man skrev som om det var det troliga sceneriet.)
Upprepade och långa flygstopp kommer att påverka många och mycket.
Många människor kommer att avstå från semesterresor med flyg, eftersom de vet att risken är stor att resan blir inställd med kort varsel. Och om de kommer iväg så är hemresan lika osäker.
Researrangörerna måste kanske börja se sig om efter andra verksamheter att dra in stålar på?
Artisters turnéer går ju till stor del med flyg och i viss mån politikernas valturnéer. Man kanske får tänka om och lägga framträdandena "i rad" när det inte går att flyga fram och tillbaka kors och tvärs i landet. (Visserliggen går det att planera med bil och tåg också, men man kanske måste ha längre tid mellan publikmöte i Luleå och Stockholm, t.ex.)
Ett typexempel är ju kungafamiljen som firar nationaldagen någonstans ute i landet, men sedan på tidiga kvällen åker kortege från slottet till Skansen för att medverka vid fanutdelningen där.
Många SVT-program sänds ju från "landsorten" av något slags rättviseskäl. Men de flesta medverkande, inklusive programledarna, flygs in från Stockholm. Där kan man få problem!
Ministrar och riksdagsmän etc. bor ju ofta en bit från Stockholm, och flyger normalt en hel del. (Maria Wetterstrand kritiserades nyligen för att hon flyger så ofta till familjen i Finland. Det går ju båt.) De får lägga om sina resvanor. För att inte tala om alla våra representanter i Bryssel / Strasbourg. Och sedan har vi ju Carl Bildt. Han blir ju helt vingklippt!
Fraktflyget får naturligtvis problem. Men med större framförhållning och mindre just in time kanske det går att minska problemet något. (Om det nu inte blir ett enda långvarit flygstopp.) Men apropå flygfrakt, hur stor del av innehållet i alla matkassar man släpar hem från butikerna (och av det som man inmundigar på krogen) är fraktat hit med flyg? Förhoppningsvis inte potatisen i alla fall!
Nu sitter jag och spekulerar. Ingen vet hur det kommer att bli. Och fler betydligt klokare och mer insatta håller just nu på med krisplanering, på både kort och lång sikt, förmodar jag.
Att spekulera i hur ett
långvarigt flygstopp slår mot Västeuropas ekonomi, industriproduktion och sysselsättning vågar jag mig inte på. Men det kan säkert få stora negativa konsekvenser! Förhoppningsvis kanske det dock ger några politiker en annan syn på behovet av snabba spårförbindelser? Så att det kommer något positivt ut ur det hela.