Angående flygstoppet!

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1

Angående flygstoppet!

Inlägg av LÅ1 »

P.g.a. vulkanutbrottet på Island så är flygtrafiken stoppad i stora delar av norra Europa. Snart kan hela Sverige att få flygstopp. Och även stora delar av resterande Europa inom kort.

Senast denna vulkanen hade ett liknande utbrott så varade det i ett år!
Även om det inte blir så långvarigt, så kan det ju hålla på ett tag. Det område som är farligt att flyga genom flyttar sig förstås med vindarna, så flygtrafiken kan ju bli sporadisk, vilket gör det svårt att planera. (Planera resor, personal, tillgång till plan etc.)

Kanske dags för Arlanda Express att köra sina tåg till Kastrup och kanske till destinationer på kontinenten! :D :roll: För tåg påverkas ju inte! :D

Jag har ingen aning om hur vindarna går i normalfallet. Periodvis brukar ju vädersystemen gå från de Brittiska öarna in över Sverige. Kanske mest när vi har "lågtrycksperiod" här. Men det är ju möjligt att islandsluft drar ner mot de brittiska öarna, och sedan följer med mot Skandinavien? Har ingen aning! Och även om luften är riskfri för flyget i Sverige, så kanske man inte kan nå destinationen.

Om vi nu tänker oss att utbrottet faktiskt fortgår i något, eller rent av några år, och stoppar flygtrafiken mellan Sverige och kontinenten 2/3 av alla dagar. Och stoppar inrikesflyget i Sverige hälften av alla dagar. Vilka konsekvenser får det?
Ökad tågtrafik och ökad trängsel på tågen, antar jag. Även ökad fjärrtrafik med buss. Stora delar av turistnäringen kommer att få det svårt. Besvärligt för företag som är beroende av flygfrakt.

Spännande, men inte bra för ekonomin i Sverige, Europa och världen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd

Re: Angående flygstoppet!

Inlägg av Odd »

Snökaos...Vulkankaos..
Olika brancher har olika problem...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Snökaos...Vulkankaos..
Olika brancher har olika problem...
Där finns två skillnader. Snökaoset i trafiken är relativt snabbt övergående, och går till viss del att motverka. Vulkankaoset blir troligen mycket mer långvarigt, och är opåverkbart.

Nu verkar det som om media börjar försöka förbereda allmänheten på att stängt luftrum kan komma att bli vanligt och ofta förekommande i stora delar av Europa (och angränsande områden) under en lång tid framöver! (Först skrev man om det som om det bara skulle vara några dagar och sen skulle det ta en kort tid för att få trafiken att gå normalt. Och därefter skulle allt vara som vanligt igen. Man skev det kanske inte rent ut, men man skrev som om det var det troliga sceneriet.)

Upprepade och långa flygstopp kommer att påverka många och mycket.

Många människor kommer att avstå från semesterresor med flyg, eftersom de vet att risken är stor att resan blir inställd med kort varsel. Och om de kommer iväg så är hemresan lika osäker.
Researrangörerna måste kanske börja se sig om efter andra verksamheter att dra in stålar på?

Artisters turnéer går ju till stor del med flyg och i viss mån politikernas valturnéer. Man kanske får tänka om och lägga framträdandena "i rad" när det inte går att flyga fram och tillbaka kors och tvärs i landet. (Visserliggen går det att planera med bil och tåg också, men man kanske måste ha längre tid mellan publikmöte i Luleå och Stockholm, t.ex.)
Ett typexempel är ju kungafamiljen som firar nationaldagen någonstans ute i landet, men sedan på tidiga kvällen åker kortege från slottet till Skansen för att medverka vid fanutdelningen där.

Många SVT-program sänds ju från "landsorten" av något slags rättviseskäl. Men de flesta medverkande, inklusive programledarna, flygs in från Stockholm. Där kan man få problem!

Ministrar och riksdagsmän etc. bor ju ofta en bit från Stockholm, och flyger normalt en hel del. (Maria Wetterstrand kritiserades nyligen för att hon flyger så ofta till familjen i Finland. Det går ju båt.) De får lägga om sina resvanor. För att inte tala om alla våra representanter i Bryssel / Strasbourg. Och sedan har vi ju Carl Bildt. Han blir ju helt vingklippt! :wink:

Fraktflyget får naturligtvis problem. Men med större framförhållning och mindre just in time kanske det går att minska problemet något. (Om det nu inte blir ett enda långvarit flygstopp.) Men apropå flygfrakt, hur stor del av innehållet i alla matkassar man släpar hem från butikerna (och av det som man inmundigar på krogen) är fraktat hit med flyg? Förhoppningsvis inte potatisen i alla fall! :)

Nu sitter jag och spekulerar. Ingen vet hur det kommer att bli. Och fler betydligt klokare och mer insatta håller just nu på med krisplanering, på både kort och lång sikt, förmodar jag.

Att spekulera i hur ett långvarigt flygstopp slår mot Västeuropas ekonomi, industriproduktion och sysselsättning vågar jag mig inte på. Men det kan säkert få stora negativa konsekvenser! Förhoppningsvis kanske det dock ger några politiker en annan syn på behovet av snabba spårförbindelser? Så att det kommer något positivt ut ur det hela.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Sverige ligger såpass långt norrut att man antagligen kan köra flyg till/från t.ex. Asien via Arktis (området i trakten av Nordpolen), och då skulle man nog kunna starta flyg från Asien och chansa på vändret i Sverige, om man flyger över Asien så lär det nog inte bli så mycket längre/kortare att landa t.ex. i USA/Canada eller kanske nordliga delarna av Ryssland. Åt andra hållet är det ju lättare att förutspå vädret.

Fotnot: jag har absolut inte en aning om vad flygplanen tycker om artiskt klimat, men gissar att det ändå är svinkallt på 10km höjd oavsett var man flyger...

Men hur långt rör sig ett sånthär askmoln innan det "tvättats bort"? Kan det driva iväg långt in t.ex. över Ryssland, eller än längre?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Sverige ligger såpass långt norrut att man antagligen kan köra flyg till/från t.ex. Asien via Arktis (området i trakten av Nordpolen), och då skulle man nog kunna starta flyg från Asien och chansa på vändret i Sverige, om man flyger över Asien så lär det nog inte bli så mycket längre/kortare att landa t.ex. i USA/Canada eller kanske nordliga delarna av Ryssland. Åt andra hållet är det ju lättare att förutspå vädret.

Fotnot: jag har absolut inte en aning om vad flygplanen tycker om artiskt klimat, men gissar att det ändå är svinkallt på 10km höjd oavsett var man flyger...

Men hur långt rör sig ett sånthär askmoln innan det "tvättats bort"? Kan det driva iväg långt in t.ex. över Ryssland, eller än längre?
Från norra Sverige så tror jag att det knappast är längre till New York om man går norr om Island, jämfört med söder om. Och till Japan kan man nog också komma via Murmansk och norra ishavskusten och sedan över Ryssland. Men Arlanda och Kastrup ligger nog så till att de täcks av askmolnet oftare än nordligaste Sverige, efter vad det verkar. Och i normalfallet går väl nästan allt långväga flyg från Skandinavien från Kastrup, tror jag.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu kan det vara dags igen! Även om det än så länge bara berör Island.
Men Expressen skriver på nätet "Enligt prognosen kan askmolnet nå Skottland på måndagskvällen, och kan nå Storbritannien, Frankrike och Spanien senare i veckan."
Å andra sidan så visar vulkanutbrottet tecken på att minska i intensitet, och det kan vara över på två, tre dagar. Vi får väll se!
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Vulkanutbrott har alltid varit relativt ofta förekommande på Island, däremot kan jag inte dra mig till minnes att något utbrott tidigare än förra året har resulterat i dylika problem för flygtrafiken. Vad är det som har ändrats?

/Göran
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

hgsldf skrev:Vulkanutbrott har alltid varit relativt ofta förekommande på Island, däremot kan jag inte dra mig till minnes att något utbrott tidigare än förra året har resulterat i dylika problem för flygtrafiken. Vad är det som har ändrats?

/Göran
Flygmotorerna? Vetskapen om att det kan orsaka olycka om man har rejäl otur?
Professionell tyckare
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Aha, det g:a ordspråket; det man inte vet har man inte ont av ;-)

/Göran
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

hgsldf skrev:Vulkanutbrott har alltid varit relativt ofta förekommande på Island, däremot kan jag inte dra mig till minnes att något utbrott tidigare än förra året har resulterat i dylika problem för flygtrafiken. Vad är det som har ändrats?

/Göran
Precis! Det funderade jag på.
Förra året var det ju totalstopp vid vissa förekomster av aska i luften. I år så får flygbolagen i vissa lägen flyga, bara de sköter översyn och underhåll enligt vissa regler, och om inte flygplanstillverkaren har andra åsikter, om jag förstått nyhetskommentarerna riktigt.
Så det verkar som om det är först de senaste åren som man börjat fundera på regler runt sådant här!
Men jag mins att förra året talades det om att vulkaner tidigare ställt till problem för flyget på andra håll i världen!
Tur man inte bor under en flygled! :D Man vet ju inte vad man kan få i huvudet! :roll: :cheesygrin:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

hgsldf skrev:Aha, det g:a ordspråket; det man inte vet har man inte ont av ;-)

/Göran
Eller: det man inte vet har man ingen aning om...
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:

/Göran
Precis! Det funderade jag på.
Förra året var det ju totalstopp vid vissa förekomster av aska i luften. I år så får flygbolagen i vissa lägen flyga, bara de sköter översyn och underhåll enligt vissa regler, och om inte flygplanstillverkaren har andra åsikter, om jag förstått nyhetskommentarerna riktigt.
Så det verkar som om det är först de senaste åren som man börjat fundera på regler runt sådant här!
Men jag mins att förra året talades det om att vulkaner tidigare ställt till problem för flyget på andra håll i världen!
Tur man inte bor under en flygled! :D Man vet ju inte vad man kan få i huvudet! :roll: :cheesygrin:
Här finns ett svar! "Två vulkanutbrott på kort tid, Grímsvötn och Eyjafjallajökull, med så stor askproduktion att Europas flygtrafik drabbas är mycket ovanligt. Det säger seismologen Björn Lund. "
Björn Lund säger också att man förväntar sig att ytterligare en vulkan, Katla, kommer att få ett utbrott snart. Och senast (1918) producerade den mycket sand, aska och grus. Katla brukar ha 50 - 80 år mellan utbrotten, och nu är det mer än 90 år sedan senaste utbrottet! (Katla, en isländsk vulkan med ett namn som går att uttala utan ansträngning!)
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Den enes död, den andres bröd!

http://www.epostservice.com/read.asp?is ... 39FCD9CBF6

/Göran
Skriv svar