Linje 23 mot Norsborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Per

Linje 23 mot Norsborg

Inlägg av Per »

Varför linjenummer 23 och inte 13???
Högtrafikslinje, men då är det väl en annan sträckning??
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Linje 23 mot Norsborg

Inlägg av Bussmicke »

Per skrev:Varför linjenummer 23 och inte 13???
Högtrafikslinje, men då är det väl en annan sträckning??
Det är nog tåg som utgår från Mörby och går till Norsborg, för att sedan rulla som 13.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

Hur är det då med Linje 26 Mörby centrum - Liljeholmen?
Har åkt med den ett otal gånger på kvällen från Universitetet till T-centralen. Den finns inte med i några tidtabeller, inte ens i T-banans jubileumsbok (s 156). Skickade ett mail till SL-forum, där de hänvisade till boken. :?: :?: :?:
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

AeroSol skrev:Hur är det då med Linje 26 Mörby centrum - Liljeholmen?
Har åkt med den ett otal gånger på kvällen från Universitetet till T-centralen. Den finns inte med i några tidtabeller, inte ens i T-banans jubileumsbok (s 156). Skickade ett mail till SL-forum, där de hänvisade till boken. :?: :?: :?:
När åkte du?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
AeroSol
Inlägg: 138
Blev medlem: fredag 04 oktober 2002 22:51
Ort: Rönninge, Stockholm

Inlägg av AeroSol »

Kan inte säga exakt när jag åkte. Reflekterade inte över linjenumret tills för ett år sedan, bara att en del tåg går till Liljeholmen vid 18-20 tiden.
Jag får väl ta med kameran nån gång för att bevisa... Då kan jag plåta spökplattformerna på station Universitetet o. Tekniska högskolan så ni får se dem också!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

AeroSol skrev: Jag får väl ta med kameran nån gång för att bevisa... Då kan jag plåta spökplattformerna på station Universitetet o. Tekniska högskolan så ni får se dem också!
Jag väntar med spänning för å se dem, vilka skulle det vara?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Kan tillägga att 26 gick till Ropsten ett kort tag pga. T-avstänging.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Bussmicke skrev: Jag väntar med spänning för å se dem, vilka skulle det vara?
Han menar nog den delen av plattformen som är inne i tunneln. Dessa båda plattformar är gjorda för 10 vagnar från början, men sen är dom avkortade, med hjälp av en vägg...
Bantekniker
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Inlägg av Jörgen_G »

Men - hur skulle Teknis vara avkortad? Den stationen har uppgångar i båda ändar?

För övrigt kan jag intyga att linje 16 dyker upp på plattformsskyltarna på T-Röd emellanåt de senaste två åren (den period jag kan uttala mig om eftersom det är då jag åkt T-Röd hyfsat regelbundet). Jag har inte uppfattat någon regelbundenhet eller mönster i skyltningen. Linje 26 kan jag inte minnas att jag sett.

mvh/ Jörgen G

PS
Jag hade en digitalbild på skylt med linje 16 vid Liljeholmen i min digatalkamera, men jag raderade den för att jag trodde att den var helt ointressant. Men sedan dess har jag lärt mig att för herrarna på detta och liknande forum är alla bilder intressanta på något sätt. Ska aldrig göra så igen - lovar! /DS
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Inlägg av Jan Bengtsson »

AeroSol skrev:Hur är det då med Linje 26 Mörby centrum - Liljeholmen?
Har åkt med den ett otal gånger på kvällen från Universitetet till T-centralen. Den finns inte med i några tidtabeller, inte ens i T-banans jubileumsbok (s 156). Skickade ett mail till SL-forum, där de hänvisade till boken. :?: :?: :?:
Någon gång kring slutet av 80-talet förändrades trafikeringen och linjenumreringen på tub 2. Man frångick då den tidigare principen att högtrafiklinjerna hade linjenummer i 20-serien.

Istället sattes nummer på ändstationerna enligt följande:
1 Ropsten
2 Mörby C (och Tekniska Högskolan)
3 Norsborg (och Alby)
4 Fruängen (och Telefonplan)
5 Sätra

Linjenumret bildades av det lägsta numret som ges av ändstationernas siffror enligt ovan. D v s tåg från Norsborg till Mörby C blev linje 23.

Ett helt logiskt system som man lyckades följa konsekvent i flera år.

Linje 26 kom senare mer eller mindre inofficiellt att användas periodvis för tåg på sträckan Liljeholmen - Mörby C och 6 i linjenumret avsåg att visa att den ena ändstationen var Liljeholmen (eller i vissa fall Zinkensdamm).

Principen lever delvis kvar, mest därför att 'så har det alltid varit' och inte så mycket för att någon minns hur man tänkte för så långt som 10-15 år tillbaka i tiden.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

2 st turer/dag går mellan TEH-NOR som linje nr 23, sedan går dom över till linje 24 igen.
Ulf
Inlägg: 202
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 15:51
Ort: Kransen

Inlägg av Ulf »

..fast så kommer det ofta både 13 och 23:or i rusningen när man står och häckar vid Universitetet..

Ibland kan det komma 13E också.. och 24(E) har ibland gått till både Sätra och Axelsberg.. Senst i förrgår..

Finns det alls några regler för hur detta fungerar, eller ska vi skylla på förarna?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Jörgen Gustavsson skrev:Men - hur skulle Teknis vara avkortad? Den stationen har uppgångar i båda ändar?
Om du tänker vissa stationer som har sin uppgång lite innan plattformen så skulle teknis sett ut...
Bantekniker
Skriv svar